Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2012) #23

autoreview

Renault Mégane Estate
Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault MéganeRenault Mégane 2012Renault Mégane

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst10.008 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Citroënrijder gaat vreemd

  • 10.008 km

Zoals gemeld in het eindverslag van mijn C5 heb ik gekozen voor een leaseauto. De redenen ervan waren geheel financieel van aard en gericht op de toekomst. Op termijn wil ik een huis kopen en daarvoor moet er nog wat lening worden afgelost. Financiële zekerheid is daarbij prettig en met een Citroën C5 met bijna 300.000km op de klok (of een andere auto met een dergelijke stand) weet je nooit zeker wanneer er weer iets duurs stuk gaat.

Door het samengaan van mijn werkgever met een grotere organisatie kregen we ook een andere leasemaatschappij met andere (betere) voorwaarden. Daardoor konden er veel prettiger auto's worden geleased als eerder. Een collega was met een Megane gaan rijden en was er zeer goed over te spreken.
Ik ben me eens gaan verdiepen in de leaseregeling en kreeg een inlogcode voor de site van de leasemaatschappij. Hier kon ik alle auto's bekijken die voor mij in aanmerking kwamen en spelen met opties en zo. Daarbij kon ik meteen zien wat dit maandelijks ging betekenen wat betreft bijtelling.
Hier kon ik fijn een aantal avondjes mee doorbrengen en uiteindelijk kwam ik na wat omzwervingen uit op de Megane.
Eerst een versie met automaat samengesteld (20% bijtelling en flink zelf bijbetalen), maar nadat ik het prijsverschil zag met een handgeschakelde versie met 14% bijtelling was ik snel om. Dan maar schakelen. Scheelde ruim € 100,- per maand en ik kon binnen mijn leasebudget alle opties nemen zonder eigen bijdrage.

Na een proefrit is de auto besteld. De levertijd bleek uiteindelijk 4 maanden te zijn, de auto is op 28 september geproduceerd en op 19 oktober afgeleverd.
Door stom toeval was ik even bij de leverende dealer in Soestdijk (centrale levering) om wat zaken af te leveren die op mijn auto gezet moesten worden toen de trailer met o.a. mijn auto aankwam. Dus ik heb mijn eigen leasebakkie van de trailer zien komen!


De eerste weken vielen niet mee.
Hoewel het een erg luxe uitvoering is (Bose-versie met de gehele optielijst erop) bleek het comfort en vooral de stoelen niet erg goed te zijn, voor mij dan. In de eerste maand had ik constant pijn in mijn rug en stuiterde ik de hele auto door. Ik wilde al met de leasemaatschappij overleggen over aanpassingen in de stoel toen ik uiteindelijk de juiste zit gevonden had. Gelukkig heeft de elektrisch bediende stoel 3 geheugens, dus ik kan rustig een ander laten rijden en dan weer de enig goede positie terughalen.

Nu ik er zo'n 10.000km op heb zitten begint de auto steeds beter te bevallen. Ik vind het een mooie auto, zeker in het zelden geziene Beige Ceindre dat ik op advies van de dealer heb besteld. In combinatie met de donkere velgen van de Bose-uitvoering, de donkere accenten aan de voorzijde, de donkere ruiten en het donkere dak is het een schitterende combinatie en in mijn ogen een verademing tussen alle witte, grijze en zwarte versies waar je mee wordt doodgegooid.

De auto maakt zijn verbruiksbeloften niet waar. Mijn rijstijl is niet echt veranderd sinds mijn vorige auto, waar de brandstof door mijzelf afgerekend moest worden uit de uitgekeerde kilometervergoeding. De boordcomputer geeft een gemiddelde aan van 5,7 liter per 100km en dat valt me iets tegen. De navigatie werkt prima en de hele auto is prettig om in te rijden en heeft voldoende prestaties. Ik ben niet zo'n scheurneus.
De vering had van mij zachter gemogen, maar dat is de ellende met alle huidige auto's. De afgeopen 20 jaar is iedereen zo gehersenspoeld door autojournalisten die alles wat niet superstrak en messcherp reageert als onder de maat beschouwen, dat alle fabrikanten en de consumenten dit als waar aannemen en alleen nog auto's bouwen voor journalisten en Nürburgringpiloten.

Er zitten ook ergenissen in de auto die mijn veel oudere C5 beter voor elkaar had. Waarom gaat de radio niet zachter als de parkeersensoren gaan piepen?
Waarom kan ik mijn ipod niet goed bedienen als deze aan de stereo hangt met een kabeltje?
Idem voor de iphone (voor die stuk ging) als die streaming afspeelde?
Waarom zo'n onlogische bediening van de cruise control met twee knoppen op het stuur? Ik druk nog vaak op de verkeerde. En waarom alleen in stapjes van 2km/u verstelbaar? Was bij de C5 beter: 1 tikje was 1km/u en vasthouden was 5km/u.
Waarom geen goede bekerhouder? Ok, had mijn C5 ook niet en ik heb het eigen bekerhoudertje maar weer overgehangen.

Positieve dingen (zijn er echt wel):
Lekker stil, niveau C5.
Uitstekende stereoinstallatie
Handige indeelmogelijkheid van de kofferbak
Makkelijk schoon te maken leren bekleding (handig als je er er een kop koffie overheen hebt gemikt)
Uitstekende verlichting
Achteruitrijcamera is erg prettig
Prima werkende telefoon
Erg prettige navigatie
Stoelverwarming is zalig!

Goed, een beetje een gemixt beeld. Voornamelijk omdat ik voor mijn gevoel heb ingeleverd qua auto. Meer dan alle speeltjes kunnen goedmaken.

"There is a difference in making a luxury car or making a car luxurious"

Je kunt een B-segmenter nog zo vol stoppen, het wordt nooit een C-segmenter. Een maat van me heeft een behoorlijk kale Jaguar XJ6 series III, met handbak, stoffen bekleding, zonder airco en "kleine" 3.4 liter motor, maar dat blijft een heel andere auto dan een volgestopte Megane, zullen we maar zeggen.

Wel, de eerste 10.000km zitten erop. De Megane en ik worden al betere vriendjes en ik hou het er nog wel een tijd mee uit (zal wel moeten). Als dat huis er is, maar eens kijken voor een leuke Jaguar voor mezelf erbij. Voor de leuke ritjes...

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.