Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2012) #10

autoreview

Renault Mégane Estate
Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault MéganeRenault Mégane 2012Renault Mégane

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst15.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Focus naar Megane.

  • 250 km

Hoever kun je tegenwoodig komen op € 35,- brandstof die de dealer in de auto spuit? Het antwoord van Megane's boordcomputer was 'met deze rijstijl ongeveer 450 km'. En dat is veel voor een 1300kg zware stationwagen, bij veel stadsritten + continue met airco aan. Of op de lange termijn het gemiddelde van 1/20 blijft staan...denk het niet. Maar 1/15 of 16 zou gezien de vele stadsritten al een leuke verbetering zijn. Dan dalen de brandstofkosten met bijna 1000,- per jaar.

Wat me het meest verraste is de rust en comfort in de auto. Na een proefrit met een Dynamic versie hebben we gekozen voor de Bose editie vanwege de luxe basisuitvoering, en verder voor alle opties behalve het panorama dak. Tijdens de proefrit viel op dat het panorama dak welliswaar veel licht in het interieur opleverde, maar ook een zeker windgeruis en minder hoofdruimte achter.

Ik lees dat de meningen omtrent het vermogen wat verdeeld zijn, maar vergeleken met de 100 pk 150 NM motor uit onze Focus is de 270 NM Megane motor soepel en stil. Toch krijg je met al dat koppel de Megane er niet sneller mee van z´n plaats dan de Focus. Wel verloopt de acceleratie veel stiller. Op de snelweg merk je wel verschil, de Megane loopt beter van 90 naar 130.

Qua comfort en uitrusting ontbreekt het je in zo´n wagen aan weinig. Motor; nou ja, dat kan er prima mee door. Wegligging is echt prima, maar je mist het directe gevoel met de weg dat een oude Focus geeft. Dat zal wel nodig zijn ivm met de comfortabelere vering etc., maar je mist het gevoel vanaf de eerste km. Maar dat gevoel is bij de Focus '12 ook minder.

Het zitcomfort van de in alle richtingen instelbare voorstoelen is prima, hopelijk blijven ze dat ook. Het zitvlak en een deel van de rugzitting is van alcantara ipv. leer, wat de stoel veel minder glad maakt. Beter voor het bochtenwerk. Op de voorstoel en achterbank is veel meer beenruimte beschikbaar dan in de Focus, en de achterbak is groter. Ja ik weet het, de Megane '12 is ruim 20 cm groter dan de Focus '06.

Had ik desondanks niet liever in de nieuwe Focus gereden? In 1e instantie wel, maar het financiële plaatje klopte niet. En hoe tevreden ik ook ben met Ford, eerder reed ik met volle tevredenheid 10 jr Renault. Voor mijn gevoel is er geen sprake van groot kwaliteitsverschil.

De 2e instantie. Nadat je gewend bent aan het comfort en toch praktische (bijna standaard) zaken zoals Lane departure waarschuwing, snelheidbegrenzing, achteruitcamera icm sensoren en GPS & Bluetooth geïntegreerd op de boordcomputer zet ik achteraf de Megane voor de Focus. Dat nog apart van leuke meegeleverde zaken als 17´velgen, dakrails, goede radio, led dagrijverlichting, keyless entry, leren interieur.
Waarderingen zijn voorlopig. Een update komt er nog aan.

Nergens spijt van...

  • 2.500 km

Nee. Geen spijt van de keuze, dat is m'n gevoel na een 'proefrit' van 2500 km. Zonder de Megane nou een Mirakel te noemen, of beste auto van 2011+2012, is het een voertuig waar het goed in toeven is.
Waaronder dan niet de beste auto op de markt? Ja, de deuren .. sluiten iets blikkerig. En de onderafwerking van de ramen is ook niet perfect. De voorruit is niet 100% strak. Het dashboard zou hier en daar wel wat beter kunnen en de knopjes op de radio en climate control zijn iets te klein en de plaatsing ervan vraagt gewenning. Hier is het makkelijk scoren voor Ford, die ergonomisch echt beter in elkaar zit. Grotere knoppen, beter geplaatst.

Wat maakt de Megane dan gewoon goed? De besturing, die ik in 1e instante wat gevoelloos/wazig noemde, blijkt rond de middenstand gevoelig maar licht te zijn. De eerste honderden KM maakte ik een zeer lichte slingerbeweging, waardoor de auto op de snelweg een 'zoekend karakter' leek te hebben. In pilotentermen noemen ze dit PIO's; Pilot Induced Oscillation. Een door de 'bestuurder veroorzaakte slingering' en dit verdwijnt na 4 a 5 uur sturen. Dan stuurt de Megane gewoon als een blok, ook in regen en storm. Heel goed wegcontact in lange en snelle bochten.

Verder netjes: is de auto piep-en-krakvrij. Alles werkt, lak is perfect en er zitten nog meer gadgets op dan in de folder en specificaties. Zoals knipperlichten in de buitenspiegels, max.snelheidsindicatie, LED dagrijverlichting en ik meende iets te horen over biodiesel.

De dci motor stuwt de megane stil en efficiënt voort, je wil gewoon niet weten hoe hard je moet rijden om een 'verkwistende' 1:15 te halen. Rond 115km/u ligt het verbruik beneden 1:20. De verbruiksmeter loopt sinds de eerste km, en staat nu op 5,1 bij veel stadskilometers. In het begin was het de sport om het verbruik op gemiddeld 4,7 en lager te houden. Daartoe moet je zeer voorzichtig rijden, en nergens harder dan 105. Dat is ondoenlijk en je hindert in mijn opinie dan ook het overige verkeer. Maar als je echt wil haal je 1:22. Ook al moet de motor nog inlopen. Nu neig ik wat meer naar de andere kant. Moet zeggen dat de wagen vlot, maar niet sportief te noemen is.

Als gezinsauto wint de auto de jackpot. Stabiel en stil, goede climate control, fijne stoelen en vering. Dus geen wagenziekte meer. Veel ruimte en een informatief radio/navigatiesysteem, die met veel plezier door de 2 van de bijrijders bedient worden.

Zou de Megane nu beter rijden dan de nieuwe Ford Focus met 105 pk econetic diesel? Dat denk ik niet, ondanks dat mijn Ford diesels altijd aan de trage kant waren. Maar Ford was voor mij net iets te laat met deze Focus. De Megane voor hetzelfde bedrag luxueuzer uitgerust...de Focus ergonomisch beter. Megane een goed bekendstaande dieselmotor, Ford een geheel nieuwe motor.

Tja, keuzes keuzes..

5* comfort

  • 15.000 km

Na een iets meer km zijn we eruit; het was een hele goede combi van economisch rijden en comfort. En met comfort bedoel ik ook moeiteloos meekomen in het dagelijks verkeer. Niets ging er mis. Zelfs een kleine aanrijding (auto achterop) liep voor ons af zonder schade aan bumper, sensoren of camera. De klap die je voelt deed wel anders vermoeden!
Toch een paar kanttekeningen. De Megane eco2 is anno 2014 best duurder, dus het economische plaatje wordt minder.
Ook moet Renault meer aandacht aan ergonomie besteden. Probeer uit of het jezelf bevalt. Verder zou een cruisecontrol die samenwerkt met motormanagement de auto helpen de opgegeven lage verbruikscijfers te halen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.