Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011) #11

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Bose
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze nieuwe leaseauto

-- Opmerking: Door verkeerd koppelen aan de carbase nogmaals ingevoerd --

Welkom lezers. Via deze review wil ik jullie graag informeren over mijn keuze voor de Renault Megane 1.5dci Bose EDC. Doelgroep voor deze review zijn mensen die ook voor de lastige keuze staan om een nieuwe auto te kopen (of te leasen) of mensen die het gewoon leuk vinden om gebruikerservaringen te lezen. Na het lezen hoop ik antwoord te hebben gegeven op de vraag 'Waarom de Megane'. Aangezien ik de auto zelf lease heb ik geen informatie over exacte prijzen van opties. Aangezien ik niet precies meer weet wanneer ik de auto heb besteld heb ik deze reviewdatum op 1 juli gezet.

Mijn 1e leaseauto was een Honda Civic Hybrid. De keuze voor deze auto was simpel. Ik was net begonnen met werken en ik zocht een auto in de 14% bijtelling klasse zonder dat het een klein bakkie was. Ik ben zelf 1.91m met vrij lange benen dus dat levert meestal direct problemen op bij kleine(re) auto's. De Honda heb ik 3 jaar met veel plezier gereden maar had een aantal hoofdbeperkingen:
- Te weinig bagageruimte (bank kan niet naar beneden)
- Wegligging niet meer dan redelijk
- Handrem prikt irritant in je been bij het rijden

Hoewel de bagageruimte van de Honda niet superklein is had ik er toch te weinig aan. In mijn vrije tijd duik ik graag en duikbagage meenemen voor 2 man is eigenlijk al onmogelijk. Natte spullen op de achterbank (gelukkig leer) was ook niet alles.

Een nieuwe auto moest voor mij aan de volgende eisen voldoen (mede door de Civic ervaringen):
- 14% of 20% bijtelling
- Station of op z'n minst een neerklapbare achterbank
- Navigatie in het dashboard
- Als het even kan automaat (zalig in de file)
- Hybride of diesel (werkgever eis)
Waarbij gezegd moet worden dat de 14% of 20% in feite neer kwam op: Of 14% en dan maar geen station, of 20% en wel een station. De 14% stations zoals de Skoda Fabia en de Seat Ibiza vielen direct af vanwege het gebrek aan ruimte voorin en het gevoel dat je in een playmobiel auto rijdt.

Na een flinke zoektocht stonden de volgende auto's op mijn shortlist:
- Skoda Octavia (handgeschakeld)
- Peugeot 508 (automaat)
- Lexus CT200H (automaat)
- Renault Megane (handgeschakeld of automaat)
- Peugeot 308 (handgeschakeld)
- Kia Cee'd station (handgeschakeld) / zijn Hyundai evenknie i30

De Volkswagen serie staat niet op de shortlist door de prijs die ze durven te rekenen voor deze auto's. En dan heb je nog een kale uitvoering! Je moet bijbetalen voor elk kleine detail wat op de bovenstaande merken vaak als standaard zit.

De Ford staat ook niet op deze shortlist omdat ze in de bestelperiode precies tussen 2 modellen in zaten. De nieuwe Ford bestond nog niet bij de dealer in station versie en de oude serie vond ik zonde om te bestellen (als hij nog besteld had kunnen worden).

De Peugeot 308 viel eigenlijk als eerste af doordat er geen 20% automaatversie verkrijgbaar was. Hetzelfde gold voor de Skoda. Allebei fijne auto's overigens maar aangezien ik liever een automaat heb was het vrij snel over.

Ik vond de Kia en Hyundai te traag aanvoelen. Op zich hoef ik geen scheurijzer maar bij de acceleratie een kalender nodig hebben ipv een stopwatch is ook weer zoiets. Bovendien waren de auto's ook 25% bijtelling.

Mijn Lexus proefrit was 1 grote teleurstelling. Wegligging heerlijk, interieur heerlijk, maar die Prius aandrijflijn: verschrikkelijk. En dat terwijl ik al CVT gewend was. Er zit totaal geen gevoel in de aandrijflijn. Je duwt een pedaal in en het is maar afwachten wat het ding besluit te gaan doen. En dan nog gezwegen over de kofferbakruimte. Het woord kofferbak is eigenlijk al teveel eer voor de kubieke centimeter bagageruimte die achter de achterbank te vinden is. 14% is leuk maar dit is wel heel veel concessie.

Vervolgens de 508. Zalige auto. Je rijdt echt een limousine! Alleen wie heeft die automaat verzonnen! Het is een gerobotiseerde handbak met 1 koppeling die zich heeft gespecialiseerd in het schakelen op momenten dat je het NIET wilt. Midden in een bocht waar je net met wat trekkracht uit wilt komen? Schakelen. De straat opdraaien terwijl je rustig aan komt rollen? Direct terug naar de 1 halverwege de draai om dan na 2 meter direct weer naar de 2 te willen. Rampzalig. De dealer had wel een oplossing: gas loslaten op schakelmomenten en zo gas geven dat hij niet verkeerd schakelt. Oftewel: je moet door je rijden aan te passen de techniek dragelijk maken. Zo werkt autorijden niet bij mij.

En toen was daar de Megane. Ik ging kritisch naar de dealer omdat ik de vorige serie Meganes slecht vond. Te deinerig. Geen gevoel in het stuur. Teleurstellend. Hoe groot was de verrassing dat de nieuwe Megane 3 als een blok op de weg bleek te liggen ! Stoelen waren goed. De kofferbak was ruim. Navigatie standaard, en de EDC bak was een verademing. Dubbele koppeling. Stille auto, Rustig schakelgedrag. Zalig! De Bose uitvoering bleek met iets bijbetaling in het budget te passen en de ideale auto stond voor mijn neus: Megane Estate EDC Bose 1.5dci 20% bijtelling ! De auto werd vrij vlot besteld maar helaas door de Japan perikelen pas halverwege november geleverd.

De uitrusting omvat:
- Parkeersensoren voor en achter
- Electronische handrem
- Automaat dubbele koppeling
- Halflederen bekleding
- Mooie velgen (duurde ff, maar ik vind ze inmiddels mooi)
- Gescheiden klimaatregeling met 'Stille' stand
- Tomtom in het dasboard
- Bose systeem
- Keyless entry

En dat allemaal zonder extra pakketten maar standaard voor deze limited edition. Het Bose systeem is overigens heel fijn. Goede diepe bassen maar niet overdreven.

Als de Bose editie er niet meer is doe je met de Dynamique ook goede zaken. Je mist dan wel wat extra dingen die op de Bose edititie standaard zijn.

Levering

Een paar weken geleden was het dan zover. De auto werd geleverd ! Vol verwachting ging ik naar de Renault dealer. Helaas was de ervaring daar wat minder. Ik werd koeltjes opgewacht door een verkoper die het niet zo bijzonder vond dat ik een auto kwam halen. Jammer. Gemiste kans.

De leverende dealer was een andere dan waar ik had proefgereden. Ik weet zeker dat mijn 'eigen' dealer er een feestje van gemaakt had. Ik ga hier geen namen van dealers noemen maar mochten dealers dit lezen: Doe er je voordeel mee. Het gaat natuurlijk om de auto maar het onderhoud gaat zeker weten gedaan worden door de dealer waar ik hem heb uitgezocht.

De auto zelf was prima zoals verwacht. Prachtig blauw en super interieur ! Verdere rijervaringen volgen!

Eerste ervaringen

  • 4.100 km

De auto is nu een paar weken in mijn bezit. Ik heb er inmiddels ruim 4000 km opzitten en wil graag wat zaken met jullie delen!

De auto rijdt werkelijk super. Zoals bij de proefrit al gemerkt: De auto ligt als een huis op de weg. Je kan bochten eng hard nemen en de auto geeft geen krimp. Nu ben ik geen racer maar je probeert het toch nietwaar? :)

Wat ook erg prettig is, is de vering. Mijn oude Civic wilde nog wel eens nadrukkelijk in de vering vallen bij het verlaten van een drempel (*bonk* gevoel). De Megane doet dit veel soepeler zonder na te deinen.

Het stuur is bij lage snelheden vrij fors bekrachtigd. Dit had wel wat minder gemogen wat mij betreft. Het is niet storend maar ik heb liever wat meer gevoel. Bij hoge snelheden is dit overigens prima.

Het duurde wel even voordat ik een goede zitpositie had gevonden. Doordat ik door mijn lengte meestal vastzit aan zo ver mogelijk naar achteren en zo ver mogelijk naar beneden was dat hier ook mijn 1e actie. Echter: Dit hoeft niet. Ik zit dan zo ver van het stuur af dat je bijna moet grabbelen. Uiteindelijk zit ik 1 tikje van de achterste stand af en 4 'pompjes' omhoog. Het stuur staat hierbij maximaal uitgeschoven. Dit werkt goed !

De EDC automaat is heerlijk. Handschakelen wil je niet eens. De bak schakelt goed en trefzeker en is niet op fouten te betrappen. Wat wel jammer is, is dat de 1e versnelling vaak tot 2500 toeren doortrekt en de bak daarna vanaf 2000 toeren schakelt. De overgang van 2 naar 3 is dus heel rap. 2500 toeren 1 valt terug naar 1800 toeren 2 en daarna schakelt hij dus 200 RPM verder alweer naar de drie. Wat mij betreft mag de 1e versnelling ook bij 2000 RPM al schakelen. Dat geeft een wat rustigere ervaring.

Het audiosysteem is ook fijn. Ik heb een Lacie Moskeyto voor mijn mp3's. Het geluid is goed en krachtig. Over de Tomtom kan ik ook kort zijn. Dit werkt geweldig. De bediening op de middenconsole werkt blindelings en dit vind ik persoonlijk veel fijner dan touchscreen waar je altijd naar moet kijken en aardig moet 'richten' om dingen in te stellen.

Zicht rondom is prima te noemen. De parkeersensoren doen hun werk goed. De keyless entry is ook geweldig. Nooit meer zoeken naar sleutels of met boodschappen in je hand op onmogelijke manieren de auto van en op slot doen.

Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen. Ik zit nu ongeveer op 6,2 liter/100 km maar dit zal nog wel zuiniger worden.

Ik heb wel 2 aanmerkingspuntjes:
Bij ongeveer 1500 toeren zit er een zoem in de auto. Dit horen monteurs niet echt maar ik wel. Ik ben blijkbaar net gevoelig voor deze toon. Bij iets meer gas geven is de toon weg. Het lijkt op een resonerende brandstofleiding. Ik moet even kijken of dit nog minder wordt of anders de dealer even raadplegen.

Een ander puntje is dat, hoewel het dasboardkastje ENORM is, de opbergruimte voorin de auto tegenvalt. Ik mis een vakje voor een zonnebril, of voor je telefoon(s). Het vakje onder de middenarmsteun is vrij klein.

Daarnaast maken mijn winterbanden vrij veel herrie. Dit zal aan het merk/type banden liggen gok ik maar bij 85 km/uur resoneert het geheel wat mee. Niet super hinderlijk maar wel jammer. Ik kan dat de auto niet aanrekenen denk ik, maar ik zou iig de Michelin Alpin A4 niet onder deze auto zetten.

Foto's zijn toegevoegd. Beetje jammer weer voor mooie foto's maar het moet maar even zo. Kwaliteit is matig door max. bestandsgrootte.

Update

  • 35.000 km

Het is een tijd geleden dat ik wat geschreven heb. Bij deze een update bij 35k km.

De auto rijdt nog steeds prima. De resonantie is opgelost door de wielen opnieuw te balanceren. Ook bij hermonteren winterbanden 2 maanden geleden bleef de resonantie weg.

De auto is comfortabel op lange stukken. Je kan er rustig een paar honderd kilometer in rijden zonder dat je er gebroken uitkomt.

Ik erger me wel steeds meer aan het ontbreken van opbergvakken voorin. Je kan niet even snel je telefoon in een vakje leggen (afgezien van rechtopzetten in de bekerhouder). Dit is echt wel een minpunt.

Voor de rest 0 problemen gehad.

Update: EDC gedrag in de bergen

  • 15.000 km

Ik zie net dat ik nog geen ervaringen gepost had van de EDC automaat in de bergen. Bij deze dus een korte update.

Het is bij elke automaat de vraag hoe deze in de bergen reageert. In het kort: Ik ben erg tevreden!

De EDC automaat voelt feilloos aan wanneer je stijgt of daalt (ik gok met een hellingshoeksensor oid).

Als je omhoog rijdt schakelt de automaat later op zodat je niet in een power-dip terecht komt. Als je naar beneden rijdt snapt de automaat dat je wil afremmen op de motor en laat de toeren dan oplopen zonder op te schakelen.

Je kan dus zonder veel problemen en aanpassingen een helling af. Normaal schakelt de automaat bij 2000 toeren. Bij remmen op de motor laat de automaat de wagen rustig in op de 3000 toeren hangen zonder over te schakelen.

Ik heb 1 keer een helling gehad waarbij ik met handmatig schakelen de automaat in een bepaalde versnelling wilde houden, maar deze helling was dusdanig steil dat je deze normaal niet zal tegenkomen.

Dus voor mensen die nog wel eens in de bergen rijden: de EDC automaat kan er goed mee omgaan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.