Renault Mégane E-TECH EV60 130pk Boost Charge Evolution ER (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane E-TECH EV60 130pk Boost Charge Evolution ER |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 95 km |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Comfortabele snelwegcruiser
- 7.500 km
@ Autoweek: de Evolution ER versie is een "optimum charge", kan dus net als alle andere 60 kWh Megane's met 130 kW DC laden.
Aflevering: na een maandje of anderhalf leververtraging werd op 10 januari 2023 de Megane E-tech Evolution ER afgeleverd bij mijn werkgever. De Megane IV dCi ging meteen mee retour naar de dealer. Helaas ging de aflevering gehaast en zonder veel uitleg en blijkt in de auto een mattenset geleverd te zijn die niet past. Ook kon de man die de auto kwam brengen mij niet vertellen of "pack winter" gemonteerd was, want ik miste de knoppen voor stoel- en stuurverwarming. Niet wetende dat dat geen fysieke knoppen meer zijn. Niet echt een fijne start.
De auto zelf daarentegen bevalt echter wel. Stil, comfortabel en ruim, vooral op de achterbank ruimer dan de Megane IV, waarbij opgemerkt dat ik vrijwel nooit mensen achterin heb. Ik heb dan ook meteen de hoofdsteunen van de achterbank verwijderd, voor een beter uitzicht naar achteren. Dat is wel zo veilig. Opvallend vind ik verder de verstelbaarheid van stuur en bestuurdersstoel, beide hebben een zeer groot verstelbereik in hoogte en lengte. Een goede zitpositie vinden moet dus iedereen wel lukken. De stoelen voorin zijn wel vlakker en voor mijn gevoel iets breder dan in de Megane IV (Bose uitvoering) die ik had dus je zit er iets meer "op" dan "in". Maar niet minder goed of minder comfortabel.
Rijbereik: tijdens de eerste weken waren de temperaturen vrij laag en kwam de actieradius uit zo rond de 320 km. Voor mijn ritten (200 km per dag) ruim voldoende, ik laad dus alleen op het werk. En dat gaat snel aangezien de laadpalen tot 22 kW kunnen leveren.
Toen vorige week de temperaturen richting de 15 graden gingen was dat meteen merkbaar, in het verbruik en rijbereik dan is een krappe 400 km haalbaar.
Rijhulpsystemen: er zit het nodige op maar ik maak er weinig gebruik van. Lane assist en rijbaanassistentie heb ik in alle standen uitgeprobeerd en zet ik zelden nog aan. Alleen als het heel rustig op de weg is, anders is het niet fijn. Een ander hulpsysteem is eigenlijk het enige punt wat me niet bevalt aan de auto: de cruise-control met automatische afstandsbewaking. Op de Megane IV had ik dat ook en werkte het perfect. Op deze Megane heb je meerdere keren per rit "spookmeldingen" van obstakels/auto's die ineens opduiken volgens de auto. Hierdoor gaat de auto ineens uit het niets op de rem. Je schrikt je rot maar gelukkig is het maar een fractie van een seconde dus voordat je kunt reageren gaat de auto weer door op de ingestelde snelheid. Ook voor het achter je rijdende verkeer is het daardoor niet merkbaar, alleen licht het remlicht een fractie van een seconde op. Maar ik hoop wel dat hier binnenkort een updat voor komt.
Kosten heb ik tot nu toe (natuurlijk) niet gehad. Maar ik denk dat de werkgever wel tevreden is, met de diesel kostte mijn woon-werkafstand toch al gauw zo'n € 15,- (ca 8,5 liter diesel). Nu kost het zo'n 32-35 kWh, dus meer als € 4,- a 5,- kan dat niet kosten.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Uitgelicht aanbod

Renault Mégane Estate 1.3 TCe 140pk Intens | Pack Leder | Head-up Display | 9,3" Full-Map Navigatie | 17" LMV | Camera | Massagestoel
- 2022
- 30.829 km

Renault Mégane Estate 1.3 TCe 160 R.S. Line | 9,3" touchscreen | Camera | Digitaal Dash | Stoelverwarming
- 2022
- 21.464 km

Renault Mégane Estate 1.6 Plug-In Hybrid 160 R.S. Line PDC/LED/AppleCarPlay
- 2022
- 13.010 km
Lees ook

Renault Megane E-Tech - AutoWeek test

Zo ver komt de Renault Megane E-Tech Electric in de praktijk

Test: Kia Niro EV vs. Renault Megane E-Tech Electric

Designreview Renault Megane E-tech Electric: Franse levensvreugde terug, bien fait!

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest
