Renault Mégane dCi 90 Selection Business (2009)

autoreview

Renault Mégane dCi 90 Selection Business (2009)

Signalement

UitvoeringMégane dCi 90 Selection Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst193.831 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 1.500 km

Na meer dan 4 maanden wachten mocht ik hem dan toch eindelijk in ontvangst nemen.
Een Renault Megane, waarom voor deze auto gekozen?
Redelijk eenvoudig;de overige wagens die ik mocht opteren van mijn werkgever boden wat uitrusting betreft niet datgene wat Renault bood.
Wel zo fijn als je meer dan 50.000 km/jaar erin gaat doorbrengen.
Wat zit er zoals op;
-cruisecontrol
-climatecontrol
-parkeersensoren voor en achter
-xenon verlichting
-regen en lichtsensor
-navigatie met ingebouwde bleutooth carkit en (Bose) audio
-bediening van de incarmedia via satteliet op het stuur.
-16" lmv
-card free sleutelsysteem(het op zak hebben van de kaart is voldoende om de deuren te ontgrendelen en te kunnen starten).
-inklapbare spiegels.

En dit alles voor de prijs van een karig uitgeruste Duitse concurrent of Franse collega.
daarbij was de actie van Renault om een leaserijder een leuke korting te doen toekomen ook niet verkeerd.

Goed tot zover waarom de Megane.

Nu de eerste indrukken, de motor overtuigt niet echt in power, maar het is dan ook de kleinste dieselvariant (90PK).
Een grote motorisering was helaas niet mogelijk binnen mijn grenzen van de leasetarieven....
Schakelen gaat nog wat hakerig, maar dat kan "nieuwigheid " zijn, ik zal hier in een latere review wel op terugkomen, ontkoppelen en sturen gaat soepel.
Het onderstel is niet zo zacht als ik had verwacht en een bocht kan toch met een behoorlijke snelheid genomen worden, zeker in vergelijk met de Hyundai I30 die ik als voorloop auto heb gehad.

De stoel is behoorlijk stevig, haast duits, een goede zit bereiken is voor mij persoonlijk geen enkel probleem.

Dan het comfort, ja met al die opties die erop zitten mag ik zeker niet klagen, alleen vind ik dat het geluid van de motor behoorlijk doordringt in het interieur, goed de formidabele radio wat harder en probleempje ondervangen.
Wat ik wel mis in het interieur is een bruikbare bekerhouder en wat aflegruimte , en waar is de opbergruimte voor een zonnebril, of pen??
Er zit wel een opbergruimte in de middenarmsteun, maar deze is zo diep dat deze niet echt praktisch is, waarom geen 2 delige indeling hierin gemaakt,meneer Renault?

De ruimte in het interieur is voorin uitstekend, alleen achterin is het duidelijk minder.
Ik zou niemand achter mijn persoontje (1mtr85) willen neerzetten, want dan mag hij/zij de benen wel dubbel vouwen.

Over de kofferruimte ben ik wel tevreden, daarin zou je wel voldoende kunnen opruimen voor een heel gezinnetje.

Al met al tevreden over deze voiture, nu maar hopen dat dit zo blijft gedurende de komende 2-3 jaar.

Ik zal binnenkort wat foto's uploaden en houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

vervangen koppelingmechanisme

  • 2.931 km

Sinds begin deze week een rare "klik" bij het intrappen vh koppelingspedaal.
Blijkt iets met de veer te zijn achter het pedaal, een geluid om gek van te worden.
Nu moet alleen het hele mechanisme vervangen worden, omdat de veer nog het palletje wat schijnbaar het vervelende geluid veroorzaakt niet los te vervangen zijn.
Nog meer te melden?

ja, de keyless entry werkt niet altijd, en ik ben benieuwd hoe lang de bekleding netjes blijft.
De armsteun in het portier wordt al aardig "smoezelig" van het vast pakken en dan doe ik toch echt geen vuil werk oid!

Verder genieten van alle luxe tijdens het rijden en voorlopig de uitstekende radi omaar wat harder zetten om het klik-klak vd veer achter het koppelingspedaal maar niet te horen!

eindelijk!

  • 8.900 km

Na nagenoeg 6000 km te hebben gereden met een "klik-klak" (vergelijkbaar met een clicker/kikker)koppelingspedaal, is het juiste onderdeel eindelijk binnen bij de dealer en kan het binnenkort vervangen worden.
Laten we maar zeggen het nadeel van een nieuw model dat nog niet alle onderdelen leverbaar zijn?!

Verder niets dan fijne ervaringen met deze auto en een mooi gemiddeld gebruik van 1:21

Update

  • 19.871 km

Auto blijft in grote lijnen bevallen, op enkele puntjes na;
De versnellingsbak blijft toch wel erg hakerig werken.
Vermogen houdt niet over, daar heb ik wel ECHT aan moeten wennen, "even" snel inhalen is er niet meer bij......
De ingebouwde carkit in het systeem van Renault is niet foutloos, het gebeurd nog wel eens dat de verbinding met de Nokia niet tot stand komt.
Daarbij klagen mensen aan de andere kant van de lijn nogal eens over echo's.
Maar of je dit de auto mag aanrekenen??
Gelukkig heb ik de achterbank niet nodig om mensen op te vervoeren want dan zou men er erg bekaaid vanaf komen.
Ik ben zelf niet echt fors (1 mtr 84), maar zelfs mijn zoontje van 7 jaar past amper achter mij.
Ik zou deze wagen dan ook niet echt als gezinswagen in willen zetten.

Zodra er weer iets te melden valt, horen jullie het alhier.

Update na eerste geplande onderhoudsbeurt

  • 31.516 km

Tot op heden geen gekke dingen meegemaakt, wel maken de remmen een schurende geluid als ik 's ochtends wegrijd (lichte corrosie van de schijven wellicht?).
Heb de dealer hier ook op gewezen, maar geen verbetering te bemerken.
Ik moet ook zeggen dat het na enkele keren remmen weg is, dus niet echt een schokkend probleem.
Verder blijf ik de versnellingsbak hakerig vinden, is blijkbaar ook niets aan te doen.

Afgezien van deze 2 puntjes ben ik nog immer zeer te spreken over het comfort en weggedrag!
Verbruik blijft zo rond de 1:20 schommelen, maar ben dan ook geen "sportieve" rijder (meer)!

Mochten er zich "spannende" ontwikkelingen voordoen, houd ik jullie op de hoogte.

p.s. moet over 15.000 km al weer terug voor een tussentijdse inspectie?

Geen gekke fratsen

  • 63.800 km

Tot op heden mag ik niet mopperen over de betrouwbaarheid, afgezien van de enkele keer dat de keyless entry niet werkt en de regensensor die op hol slaat....( dat laatste was overigens waarschijnlijk te wijten aan een vuile voorruit waarachter de sensor zit).

Wat me wel tegenvalt is het schakelen, zeker nu het kouder wordt....koud schakelt de bak zo mogelijk nog hakeriger, jammer want verder is het een erg comfortabele wagen.

wat me ook tegenvalt is het feit dat er nog geen software update is voor mij nieuwe Iphone, de 3 GS werkte perfect samen met de radiio, de Iphone 4 wil hij maar niet herkennen, de dealer weet dit helaas ook niet op te lossen.
wat me verder tegenvalt is de wispelturige kwalitiet van de bluetooth functie, geen uniek Renault probleem lijkt mij trouwens.
Mijn collega's rijden respectievelijk een Insignia en Verso, maar ook daar wil er nog wel eens een storing zijn....
Misschien waren de "oude" carkits waarin je het toestel moest plaatsen wel gewoon beter!

Maar goed, of je dit Renault mag aanrekenen?

Verbruik blijft netjes 1:20 km, maar daar merk ik persoonlijk verder niet zoveel van dankzij een tankpasje ;-)

Kleine dingetjes....

  • 75.960 km

De laatste tijd heeft de Megane toch wel wat kleine dingetjes die gelukkig niet onoverkomelijk zijn,maar toch!

Ik som ze even op, achterremblokken die vast zitten....
Een binnenspiegel die los komt, waarschijnlijk niet goed gemonteerd bij vervanging voorruit?
Regensensor die weer even de weg kwijt was en hetzelfde geld voor de parkeersensoren voor, wellicht heeft dat laatste verband gehad met de winterse kou?
Uiteraard gekeken of de sensoren niet onder de sneeuw waren bedolven, maar dat was noch voor de regen- noch voor de parkeersensoren voor het geval!
In diezelfde winterse tijd een melding dat de accu zwak zou zijn, of ik AUB ! de motor wilde laten draaien volgens het info display.
Uiteraard heb ik dit laatste terstond na laten kijken, maar volgens de garage was er niets aan de hand.
Laten we de verder comfortabele Renault het voordeel van de twijfel maar geven en steken we deze euveltjes op de extreem koude omstandigheden....

Verder is er bij de controle afgelopen week nav de 7500 km die ik ermee gereden heb, niets geconstateerd.

Wordt vervolgd.....

Richting de ton en.........??

  • 95.000 km

Eigenlijk gaat het goed met de Megane, goed...een fijn schakelende wagen zal het nooit worden, maar verder eigenlijk weinig te mopperen.

Goed het matje is wat versleten en de keyless entry wil niet altijd meewerken, maar verder gaat het gewoon goed.

Laatst bij een beurtje alleen even na het oplaadpunt achterin laten kijken, daar stond geen spanning meer op, wat voor het bijladen van mijn laptop onderweg niet optimaal is natuurlijk!

Daarnaast komen de banden binnenkort wel aan de beurt, maar dat is natuurlijk gewoon te benoemen onder normale slijtage!

nee, deze Renault is still going strong!

Klokje rond

  • 103.000 km

Zoals de befaamde rubriek alhier.....

De Megane rijdt eigenlijk nog als nieuw, maar er beginnen zich wel wat rare dingen voor te doen.
Deed recent het achterste 12V oplaadpunt het niet....nu is deze in het dashboard ermee gestopt?!

Schakelen zal wel nooit soepeltjes gaan vrees ik, mijn collega die een 6 bak megane heeft klaagt hier eveneens over.
Bij een volgend beurtje (over enkele weken) zal ik ook maar eens naar de rechter buitenspiegel laten kijken, deze kraakt nogal bij het in en uitklappen.
Verder geen gekke dingen, of het moet zijn dat de mat behoorlijk versleten is ;-)
Leuk, filerijden!

Denk dat de megane het kleine jaartje wat hij mij nog van dienst moet zijn best wel voor elkaar zal krijgen.
Ow, wat verbruik betreft, nog immer 5.1 ltr/100 km.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

" Franse Electronica"

  • 138.900 km

Gaat deze Megane dan toch de twijfelactige naam bevestigen??

Het leasecontract nadert zijn einde en ik moet zeggen dat de auto wat sporen begint te vertonen van slijtage.
Een matje is niet zo boeiend, maar dat de bekleding op de stoel " los lijkt te komen van de vulling, is toch wat minder.
Een borgclipje van een stuk interieurbekleding dat het spontaan begeeft?

Daarnaast lijkt de electronica ook steeds meer een eigen leven te gaan leiden.
DE keyless entry laat het steeds vaker afweten en afgelopen week werd de keycard ook niet herkend, dus zat keyles starten er evenmin in.
De kaart ging voor het eerst sinds 3 jaar in de daarvoor bestemdde geluf.
Toen kwam de auto in ieder geval tot leven.

Een ander raar fenomeen dat zich voordoet is dat de voorkeuzezenders van de radio spontaan verlopen en dat ik deze week een onwillige bluetooth verbinding had.
Iets wat toch erg vervelend is voor een buitendienst medewerker!
Het vreemde van het verhaal is, dat al deze electronische euveltjes ook weer " spontaan verdwijnen"!

Voor hoelang.....geen idee!

Gelukkig is een opvolger ( geen Renault) besteld

Electronische kwaaltjes

  • 151.000 km

De dagen voor de Megane beginnen te tellen, althans voor wat betreft het gebruik door mijn persoontje.
Er staat nu ruim 150.000 km op de teller en de slogan van Renault dat ze kwaliteit bieden.....??
Motorisch, nog steeds geen klagen, aar het aantal rare storingen, voornamleijk electronisch, DAT is een ander verhaal.
De laatste grap is het climate control systeem, de ingestelde temperatuur zou automatisch gehandhaaft moeten worden.Nu kan ik dit niet controleren, want ik neem geen thermometer mee in de auto,
Maar de laatste tijd begint het systeem sterk te koelen, zo erg dat je er koude benen van krijgt, terwijl de temp ingesteld staat op 21 graden Celcius.Dus regelmatig uitgeschakeld de laatste tijd, dat kan de bedoeling niet zijn!
Daarnaast is wederom de 12V aansluiting achterin zonder spanning komen te zitten, opladen van de laptop moet dus beurtelings gebeuren met de gsm.
Het vreemde is, dat dit euvel al eerder hersteld is door de dealer.
Dan stond laatst het stukje binnenbekleding ter hoogte van de linkerspiegel ineens gapend open?
Blijkbaar " spontaan" een bevestigingsclip de geest gegeven.
Allemaal niet ernstig, maar gewoon vervelend, een beetje de Franse slag zullen we maar zeggen.

Vreemd is ook dat je volgens het onderhoudsschema bij 150.000 naar de dealer moet, om vervolgens bij 160.000 je weer te mogen melden voor de vervanging van de distibutieriem, efficient??

Brrrrrrrrrr

  • 157.000 km

Zoals enkele weken geleden aangegeven aan de dealer werkt het climate control wat te enthousiast.
Maar naar zeggen " functioneert alles naar behoren, uitgelezen, niets te vinden.

Maar het kan toch niet zo zijn dat ik na een kleine 3 jaar continue aan het climate control systeem moet lopen "prullen" om het een beetje behaagelijk te houden aan boord van de Megane??
Of zou het aan mijn eigen thermostaat liggen (denk het niet, want een ieder die met mij meerijdt vraagt of ik me aan het voorbereiden ben voor een pool expeditie, terwijl de temp staat ingesteld op 21 graden Celcius.
En als men dan toch het systeem weer nakijkt, vervang dan weer maar eens een zekering zodat ik mijn laptop onderweg op kan blijven laden, beter nog....zoek de oorzaak van het steeds opnieuw doorbranden hiervan.

Vandaag gebeld door de dealer, climate control valt niets aan te ontdekken, en we hebben een zwaardere zekering geplaatst.
Als jullie dus een uitgebrande Reanult Megane aantreffen langs de weg....zwaai dan even! ;-)

To be continued

HOT!!

  • 159.858 km

Bij de laatste beurt al aangegeven bij de dealer, check mijn climate control aub.
Niets te vinden, later nog eens aangeboden vanwege extreme koeling door het systeem.Wederom werkte alles naar behoren....
TOT.... afgelopen week, op uiteraard de eerste tropische dag in ons land, er "nevel" uit de uitstroomopening midden op het dashboard kwam.
Nu maar eens naar een specialist gebracht, waarmee de lease maatschappij ook een contract heeft, en jawel, de compressor overleden.
Uiteraard moet het onderdeel besteld worden en kan ik een week afzien in een rijdende snelkookpan.
Renault "build for quality?"
Daarbij kreeg ik vandaag de melding in beeld dat er luchtverontreiniging in de cabine zou zijn??

Krijg steeds meer het idee dat deze Megane moe begint te worden na 3 jaar en bijna 160.000 km!

Ik houd jullie op de hoogte

Nog ff volhouden aub....

  • 170.685 km

Stilletjes aan begin ik aan de slogan van Renault te twijfelen, wederom komen er schrikbarende meldingen in het instrumentenpaneel nar voren!

Vermogen valt dan weg, auto gaat in een noodloopprogramma, het enige wat de dealer zegt is " zet m uit en wer terug aan, is het dan weg??, dan is er niets aan de hand!"

Ook bij het uitlezen door de dealer komen er geen foutmeldingen naar voren.
Ik wordt er niet vrolijk van en wacht haast af op het moment dat ik op de vluchtstrook geparkeerd sta!
Goed, dat de carkit het steeds slechter gaat doen valt bij deze tramalant in het niet!

Gaat ie de eindstreep halen???

  • 179.850 km

Kort voor mijn vakantie een week of 4 geleden is de Megane door d 13 APK keuring heen gekomen.
Welliswaar moesten er voor nieuwe banden en een nieuw koppelingspedaalrubber op, maar verder was alles in orde.

Wat schetst mijn verbazing........afgelopen week ging er weer een lampje branden "OLIE BIJVULLEN", maar ja, na opnieuw te hebben gestart ging het ook weer gewoon uit.
NIet weer een spookmelding dacht ik nog!
Een paar dagen later, weer de melding, nu toch maar eens gepijld.
(trouwens verrassend dat de pijlstok zit geïntegreerd in de vuldop voor de olie.
Een plastic slangvormig uitsteeksel aan deze vuldop bevestigd, daarop moet het af te lezen zijn.
Nou dit ding wringt zich in allerlei bochten richting het carter, dus of het erg betrouwbaar is?

Om een lang verhaal kort te maken, er kon inderdaad een hele liter olie bij.

Misschien op zich nog niet schokkend, maar ervanuitgaande dat de dealer alvorens een roetmeting te doen het oliepijl gecontroleerd heeft en indien nodig heeft aangevuld 3 weken geleden??

Hoop ik maar dat de Megane het nog 10 weekjes volhoudt!

Dat ik dan deze week ook nog eens een lekke voorband krijg.
Dat kan ik de Renault niet aanrekenen, overigens op zo een moment wel fijn dat er een volwaardig reservewiel aan boord is!

Tot zover de update.

Afscheid met tranen?

  • 193.831 km

Na ruim 3 jaar in de Renault te hebben gestuurd en bijna 200.000 km, is de tijd daar om afscheid te nemen van elkaar.

Nu kan ik dus ook een samenvatting opstellen van de plus en minpunten die ik ervaren heb geurende deze periode.

+ comfort, een echte franse auto, met veel comfort, opties te over en ik mag wel zeggen...geen kraakje te horen vanuit de diverse kunststoffen!

+ wegligging; hierover heb ik ook geen klagen

+verbruik; volgens de boordcomputer 5,1 ltr/100 km....ook niks mis mee dus!

+ verlichting, wat in XEnon toch een mooie uitvinding!

- versnellingsbak, deze is toch wel erg hakerig, de laatste maanden was de overgang van 2 naar 3 haast niet meer te doen zonder een kraakje, of alleen bij heel rustig inleggen.

- electronische storingen, voor mensen in de buitendienst is een auto een rijdend kantoor, en als je dan continue commentaar krijgt op je carkit, of hij verbreekt weer eens spontaan de verbinding....
wordt je niet blij van , en de klant al helemaal niet!

- motor die in een noodloopmodule gaat, zonder dat de monteurs iets uit kunnen lezen....

-ruimte, als gezinsauto toch niet heel erg ruim, heb zelfs voor de vakantie een wagen van een collega geleend!

Goed, dit laatste was uiteraard tevoren te voorzien, dat de auto met name na pak m beet 150.000 toch wel wat storingsgevoelig is gebleken niet.

Tranen dus bij het afscheid??

Nee, niet door mij

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.