Renault Mégane C-C 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane C-C 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 186.000 km |
- 97.000 km
Voor het eerst een prive auto voor zakelijk gebruik.
Ik wilde graag een cabriolet (diesel) maar toch ook een zakelijk verantwoord voorkomen. Die criteria en het beschikbare budget, beperkten de mogelijkheden. Eigenlijk is alleen de Renault op de occasionmarkt goed vertegenwoordigd. De 307 HDI, bijna niet te krijgen, de Astra TwinTop CDTI en de EOS TDI beiden ook zeldzaam en vooral duur. Volvo C70 D5 liep, net als de Audi A4 Cabrio TDI echt buiten budget met een acceptabele km-stand.
Kortom: Megane CC 1.9DCI 120pk Dynamique Luxe. Een volle auto. De enige fabrieksopties die ontbreken zijn de 17" nervasport velgen, groot scherm navigatie en xenon. Voor de rest alles erop en eraan: leer met stoelverwarming, sensoren voor van alles en nog wat en een CD wisselaar. Naar mijn smaak alles ook in een strakke kleurcombi van zilver, alles meegespoten en rood leer. Door de rode kleur van het leer neemt het gelukkig niet al te veel warmte van zonlicht op.
Motor en bak:
De 1.9DCI 120pk is een motor die goed past bij het karakter van de auto. Comfortabel (punt). Door het hoge koppel is het aangenaam cruisen. Dit is de versie zonder roetfilter, waardoor een pluimpje rook er af en toe bij hoort. Stil en erg zuinig. Ik rij veel op en neer naar Frankrijk en zonder uitzondering lukt meer dan 1100 kilometer op 1 tank (minimaal 1 op 18 a 19 dus). Met 1400 kilo leeg gewicht is dat erg netjes. De zesbak laat de toeren goed dalen op kruissnelheid, wat in combinatie met cruisecontrol voor veel rust zorgt. De bak schakelt wel wat hakerig, met name van 1 naar 2.
Onderstel:
Zoals van de Megane bekend, het sturen went.... Vaag rond de middenstand en niet sportief. Ook de vering is voornamelijk op comfort gericht. De auto vertoont een neutraal weggedrag, maar je merkt goed dat toch die dikke 1400 kilo op de voortrein leunt (ondertstuur). De 307 stuurt een stuk strakker, maar tordeert wel meer. Ik heb overwogen de auto te laten verlagen en te voorzien van 18", maar ik vrees daar alleen maar comfort mee te verliezen en nauwelijks aan sportiviteit te winnen...wat er niet in zit, kun je er ook niet uithalen.
Uitrusting/comfort:
Een comfortabele cruiser. Een goede (lage) zitpositie vinden is niet al te moeilijk. Het leren interieur met stoelverwarming is toch wel verwennerij. 15 graden en droog? tikje bij verwarmen, de stoelverwarming aan en open rijden maar! Zelfs zonder windscherm, dat staat nog op de verlanglijst. Verder functioneert, voelt en gedraagt alles zich zoals het hoort. Het plan om in combinatie met die 18" velgen en verlaging ook een RS voor en achterbumper te monteren heb ik laten varen: dat geld besteed ik liever op de bestemmingen die ik met de CC bezoek :-))
Bouwkwaliteit:
Geen enkele elektronische storing waargenomen tot nu toe. De kapconstructie maakt een doorontwikkelder indruk achter dan die van de 307. Zeker aan de binnenzijde is de Megane kap stukken mooier afgewerkt: geen rare afdekkapjes, maar alles mooi strak en harde bekleding die dus eenvoudig te reinigen is als die vuil wordt. Het glazen dak is echt een prachtige feature. Tip: even opletten met de godels van de onbezette plekken bij open rijden: klik de handvatten in de rolgelijders bovenin, dan klapperen de gordels niet.
Kosten:
Over de onderhoudskosten kan ik nog weinig melden omdat zich nog geen storingen of regulier onderhoud hebben aangediend. Over 20 dkm hoeft ie pas voor een beurt. Dan laat ik ook de distributieriem en waterpomp vervangen. Motor verbruikt nagenoeg geen olie, het brandstofverbruik is zuiniger dan verwacht en alles blijft functioneren zoals het hoort.
Ik ben echt erg tevreden tot nu toe. En als dat niet zo zou zijn, zou ik het u zeker hebben gemeld!
update
- 131.000 km
Na aankoop inmiddels bijna 40.000km gereden. En nog steeds erg tevreden met de CC. Bij de minste geringste zonneschijn gaat de kap dan ook open.
Inmiddels is de eerste grote beurt uitgevoerd (bij 120dkm). Grote beurt inclusief distributieriem en waterpomp. "De dure beurt" dus. Ook een K&N luchtfilter laten monteren en dat is merkbaar: motor ademt lekkerder heeft net wat meer kracht. Een goede €790,- in totaal is daarvoor een nette prijs, inclusief afvullen airco. Er kwamen verder geen vreemde zaken aan het licht.
Onlangs merkte ik een krakend geluid in de voortrein bij stuur- en veerbewegingen. Ik vreesde het ergste....midden in Frankrijk. Diagnose van de plaatselijke Renault dealer wees de lagers in beide veerschalen als boosdoener aan. Zojuist laten repareren en de rust in de auto is weer terug. Sterker nog, ik vermoed dat deze CC de kwaal al had toen ik'm kocht: stuurt strakker en stiller dan ooit. €170 euro inclusief arbeidsloon, dus dat zijn de kosten niet.
Het verbruik tenslotte: olie tussen de beurten door = 0 ltr. Diesel = 5,2 ltr/100km gemiddeld (ik rij grote afstanden). Mooie waarden.
Update
- 148.000 km
De afgelopen periode wat minder kilometers gemaakt, maar niet met minder plezier. Het blijft een erg comfortabele metgezel, deze dci CC. Met het K&N luchtfilter merkbaar krachtiger. Laten chippen heb ik overwogen, maar ga met deze kilometerstand toch voor duurzaamheid (oftewel, heb geen zin in verrassingen en hij is krachtig genoeg zoals hij is). Nagenoeg geen olie verbruik, blijvend laag brandstofverbruik (5,2 soms zelf op een tank 4,9/100km). Ik blijf nog wel even doorrijden!
Volgende week weer een beurt en dan gaan de winterbanden eronder (voor mij de eerste keer, dus ben erg benieuwd hoe dat bevalt). Ik laat dan ook meteen 1 van de zomerbanden op een stalen velg zetten om te dienen als reservewiel: de CC wordt geleverd met een reparatie spuitbus -zonder compressor, dus eigenlijk heb je er helemaal niets aan- en ik heb geen zin om hulpeloos/kostbaar langs de weg te staan!
Update 186000
- 186.000 km
Inmiddels weer de nodige kilometers gereden. Er moest wel wat verspijkerd worden naast het reguliere onderhoud. Na de winterbanden naar zomerbandenwissel bleek een naar rolgeluid te wijzen op nieuwe wiellagers achter. Meteen maar i.c.m. nieuwe schijven en blokken €500. Zat er toch aan te komen. Wegens kapot lager in de waterpomp bij 155dkm ook weer een nieuwe D-riem. Onder volledige garantie van mijn garage, die eerder de d-riem en pomp hadden vervangen bij 120dkm.
Mijn CC lijkt een voorliefde te hebben voor moeilijk doen in z’n land van herkomst. Bij Lille: koppeling dood. Pedaal op de vloer. Ik vreesde platen en/of drukgroep. Weggesleept op een regenachtige vrijdagavond, huurauto op het vliegveld gepakt en CC laten repatriëren (gelukkig goed verzekerd!). Twee weken later in NL bleek het euvel slechts een lekke leiding (geen druk, geen koppeling). In combinatie met nieuwe aircopomp en setje voorbanden een kleine duizend euro lichter. CC meteen laten nakijken op nabije verrassingen: geen, behalve spoorstangen die ook meteen zijn vervangen. Schijven voor kunnen nog heel even. De eerste elektronische storing is een feit: alarmsysteem lijkt gevoeliger te zijn geworden, af en toe is ie afgegaan in mijn parkeergarage. Vreemd. Even laten nakijken.
Verbruik nog steeds fantastisch: olie tussen beurten = 0. Diesel: op een tank nooit onzuiniger dan 5,8 per 100km met zuinige uitschieters naar 4,8 per 100km. Met het windscherm en stoelverwarming blijft het open rijden een genot.
De echte afschrijving is inmiddels wel geweest en technisch maakt ie nog een goede indruk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.