Renault Mégane C-C 1.6 16V Privilège Luxe (2005)

autoreview

Renault Mégane C-C 1.6 16V Privilège Luxe (2005)
Renault Mégane C-C 1.6 16V Privilège Luxe (2005)Renault Mégane C-C 1.6 16V Privilège Luxe (2005)Renault Mégane C-C 1.6 16V Privilège Luxe (2005)Renault Mégane C-C 1.6 16V Privilège Luxe (2005)Renault Mégane C-C 1.6 16V Privilège Luxe (2005)

Signalement

UitvoeringMégane C-C 1.6 16V Privilège Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf145.500 km
KM-stand laatst243.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Einde lease tijdperk

  • 146.500 km

Na 16 jaar lease auto dankzij vrouw lief komt er een einde aan dit tijdperk en hebben wij zelf weer een privé auto aangeschaft. Omdat wij eigenlijk altijd wel een cabrio wilden hebben is een Renault Megane 1.6 cabrio aangeschaft. Het betreft een exception uitvoering met leren bekleding, stoelverwarming, cruise en climate control, regensensor, keyless entry en de standaard Renault radio cd speler. Deze auto stond bij een Renault dealer en heeft een volledige dealer onderhoudshistorie. Zaken zoals de bobines, en raammechanismes zijn al vervangen.

Na veel nieuwe auto's te hebben gereden valt de overgang niet tegen. De stoelen zitten goed, de auto is comfortabel. De auto is niet snel maar de motor wel aanwezig, bij 120 draait deze 3600 toeren. Dit waren we 11 jaar geleden met de Scenic ook wel gewend. Het is een comfortabele cruiser. De kofferbak is groot, er kan genoeg in. Helaas geen skiluik.

Helaas al wel problemen gehad maar deze zijn ondanks dat er geen garantie was kosteloos door de dealer vervangen. De bdp sensor was stuk, de auto sloeg af na het starten. De v snaar is vervangen en een lekkage bij de spiegel is verholpen. Top service dus, het was niet het goedkoopste exemplaar maar goed geregeld zo. Ook hebben we er nog een jaar route service er gratis bij gekregen.

Op het moment van schrijven wordt er lpg ingebouwd. Dit is wel een fijne auto om veel in te rijden. Bovendien houden we het kilometrage van de Mii binnen de perken. De Mii is een private lease en deze heeft al aardig wat kilometers gemaakt in verband met wintersport. Maar eens kijken of we over een aantal jaren Klokje rond kunnen halen. Ik hou jullie op de hoogte.

Lpg

  • 148.500 km

Na inbouw lpg tikken de kilometers aardig aan. Het verbruik zit rond de 1 op 11. Toch wel prettig kilometers maken zo tegen €. 0,60 per liter. Na de eerste aanloopproblemen is het vertrouwen in de auto gestegen.
Ook heb ik nu een paar foto's toegevoegd. Laat de zomer maar komen.

Airco en lekke band

  • 151.700 km

Inmiddels weer een aantal kilometers verder. De airco gaf niet veel koude lucht. Omdat we bij aflevering hebben afgesproken dat de airco goed zou zijn heeft de dealer dit kostenloos gerepareerd. De condensator was kapot.

Vorig weekend op koningsdag zijn wij afgesleept vanwege een lekke band. Helaas geen reservewiel dus door de berger thuis afgezet en verder met de Seat Mii. Dit zou eigenlijk de ultieme test worden vanwege een weekend naar Limburg, helaas het mocht niet zo zijn.

Pitstop

  • 159.000 km

Helaas een pitstop moeten maken bij de dealer. Via het dashboardkastje kwam er water naar binnen. De airco afvoer was verstopt.
Het verbruik op lpg zit op 1 op 11.

Naar de poetser geweest

  • 164.170 km

De auto is naar de poetser geweest en heeft nieuwe matten gekregen. Het interieur is weer lekker fris en de buitenkant mooi gepoetst. Ook hebben we de auto voorzien van nieuwe matten. Wij zijn er weer blij mee. Foto 2 en 4 zijn van na de poetsbeurt.

Wij willen nog een achteruitrijcamera en audiosysteem met navigatie plaatsen.

Beurt + winterbanden

  • 165.400 km

Twee week geleden is de auto voor een beurt geweest. Een set nieuwe winterbanden aangeschaft van Continental. De velgen op Marktplaats gekocht. De auto is uitgelijnd. Verder geen bijzonderheden.

Wintersport

  • 171.400 km

Afgelopen week zijn wij weer naar Oberstdorf geweest. In een week tijd ruim 1900 kilometer gereden. Het viel prima te doen met de 1.6 op lpg. Niet de snelste maar ruim voldoende op de snelweg. Meestal tussen 120 en 130 gereden. De heen weg was het verbruik 1 op 10 en terug 1 op 11.

Ook het comfort was prima, de stoelen zitten prima op de lange afstand. Wel is de motor rumoerig, maar dat wist ik van tevoren. Er zijn geen problemen met de auto geweest.

Nieuwe keycard en zomercheck

  • 174.300 km

In maart heb zijn de banden weer gewisseld. Een keycard werkte de laatste tijd al niet meer zo goed. Uiteindelijk heeft deze helemaal de geest gegeven. Vandaag een nieuwe gekregen.
Ook was de binnenspiegel los, deze is ook weer vastgemaakt. Daarnaast heeft de auto vandaag de Renault Zomercheck gehad. Geen bijzonderheden.

Vanwege corona de laatste tijd niet zo veel kilometers gemaakt. Zo langzamerhand beginnen we weer wat meer te rijden.

Pitstop

  • 175.900 km

Afgelopen zaterdag liep de auto niet goed. Motormanagementlamp brandde. Helaas na 12 uur en de werkplaats is dicht. Dus Renault routeservice gebeld.
De auto is naar de garage gebracht. Oorzaak: bobine defect.

Volgend jaar toch maar weer een anwb abonnement, die helpt tenminste ter plaatse.

Apk en bandenwissel

  • 181.789 km

Het was weer tijd voor de apk / wintercheck. De remschijven en blokken achter zijn vervangen. De winterbanden zitten er weer onder, al hoe wel het voor 99% zeker is dat het geen wintersport wordt dit jaar.

Over een kleine 13.000 kilometer is het weer tijd voor een beurt.

Accu vervangen

  • 183.650 km

Helaas bij de eerste de beste nachtvorst hield de accu het voor gezien. Een verse accu er op en weer door. Wel met beperkt aantal kilometers door corona. Met €. 25,00 in de maand aan lpg houdt het wel op.
Op naar de bandenwissel in het voorjaar.

Bandenwissel

  • 184.135 km

Vandaag de bandenwissel gedaan en gelijk het gasfilter voor de lpg installatie vervangen. Dit moet 1 x per 40.000 kilometer, daar was hij bijna aan toe. En weer door.

Grote beurt

  • 190.338 km

Het was nog niet helemaal tijd voor een beurt, maar heb de auto toch maar weggebracht. Laatst hoor ik bij het achteruit rijden een geluid waarbij ik dacht dat de veer was gebroken. Ik vond de auto daarna niet echt lekker meer rijden, zweverig niet stabiel.
Vanwege het gemak nu bij de universele garage in onderhoud in eigen woonplaats. De Renault dealer waar ik kwam zit op een dik half uur rijden.

De garage belde en had de offerte gemaild. Het is een beste lijst:
Grote beurt, paravaan schoonmaken, ashoesklem vernieuwen, remblokken en remschijven voor vernieuwen, 2 x schokdemper achter, veer links achter gebroken, 2 x achterbanden vernieuwen, onderhoud airco.
Al met al echt groot onderhoud dus. In het vooruitzicht nog de distributieriem die volgend jaar vernieuwd moet worden.

De remmen waren mij bekend, dat was al door de Renault dealer aangegeven vorig jaar. Gevoelsmatig de gebroken veer en schokdempers ook.
De paravaan en airco had ik zelf aangegeven.

We hebben nog steeds plezier van de auto en bovendien zit er lpg op de auto. Kopen we een andere dan hebben we weer afschrijving. Maar weer doorrijden dus, het zijn slijtage onderdelen. Als het goed is straks weer een fijn rijdende auto. Mocht ik ooit in Klokje Rond komen dan kan Joep niet vallen over de schokbrekers.

Vakantie Italië

  • 195.256 km

De grote beurt heeft de auto goed gedaan. Na het vervangen van de schokbrekers en veer rijdt de auto veel beter. Ook met het remmen verneem ik groot verschil.

We zijn naar Toscane geweest met de auto. Ruim 4000 kilometer gereden tijdens de vakantie. De 1.6 houdt niet over in de bergen, maar daar valt mee te leven. De lpg installatie is daar mede debet aan, maar met deze benzineprijzen ben ik er blij mee. De heen en terugweg in 2 delen gereden en bij Basel overnacht. Zo geven we de auto en ons zelf voldoende rust en valt het goed uit te houden.

In Italië het grootste deel van de vakantie open gereden, daar is hij voor bedoeld. Maar het is geen auto voor het vele bochtenwerk. Daar slechts 1 Megane cc gezien, exclusiever dus dan de Ferrari’s daar ?.

Apk

  • 197.448 km

De apk is weer gedaan voor de auto. Maart volgend jaar was de distributieriem/waterpomp aan de beurt maar deze heb ik nu laten doen. Ook piepte de multiriem al een tijd, de looprollen waren niet meer goed. Dit is ook vervangen.

Verder zat er speling op de stuurkogels en zijn 2 kogels en spoorstangen vervangen. Er zat een scheur in de middendemper, deze is gelast. De remklauw voor de parkeerrem is ook vervangen, deze werkte niet meer op 2 wielen. De winterbanden zijn er weer onder gezet.

Al met al een behoorlijke lijst, maar slijtagedelen. Nu mag er wat ons betreft niet veel meer gebeuren en hopen dat hij weer een tijd vooruit kan. Lage afschrijving en hoge onderhoudskosten. Wat we door lpg besparen gaat er aan onderhoud wel uit. We zijn nog niet flauw van de auto dus maar door.

Geluid?

  • 197.640 km

Bij de koude start was het piepen van wat ik dacht de multiriem nog niet weg. De monteur aan huis gehad, dit komt waarschijnlijk uit de versnellingsbak, een lager. Balen na al het onderhoud wat er aan gedaan is. We rijden door tot hij er mee op houd. Het geluid is er alleen tijdens de koude maanden.

Winterperiode

  • 201.800 km

Afgelopen december is er ingebroken in de auto. Er was een zijruit ingeslagen. ‘S nacht ging het alarm af en werd ik wakker. Deze ging na 15 seconden weer uit. Ik dacht dat deze van iemand anders was die deze had uitgezet. Ik heb gelukkig verder geslapen en de volgende dag pas de schade gezien.

In februari zijn we een week naar Oberstdorf voor de wintersport geweest. Gelukkig weer zonder problemen 1700 km afgelegd.

Nu het warmer wordt is het gierend geluid uit de versnellingsbak weer verdwenen. Morgen de zomerbanden er weer op, laat de zomer maar weer komen.

Lekke koppakking

  • 206.300 km

Vorig jaar had ik kaartjes voor een concert van Toto in Halle Duitsland gekocht. 2 dagen voor vertrek ging ik de koelvloeistof controleren. En ja hoor, olie in de koelvloeistof. Conclusie van de garage: lekke koppakking. Economisch total loss dus. Qua overig onderhoud staat hij er goed bij. Dan de vraag iets anders of repareren. Maar ja cabrio en lpg, dat is een fijne combinatie.

Gelukkig kon ik de auto van mijn zwager lenen. Bovendien is hij in zijn netwerk van monteurs gaan zoeken wie er tijd voor heeft om de auto te repareren. We zijn de auto een week kwijt geweest maar de auto is weer klaar voor een schappelijk prijsje. We kunnen weer door. Vorig jaar best wat geïnvesteerd, zou dus zonde zijn om weg te doen. Nu maar hopen dat het weer goed gaat. We hoeven gelukkig niet overhaast iets nieuws te kopen.

Hoera 17 jaar

  • 211.100 km

Hoera gisteren is Meggy 17 jaar geworden. Na de lekke koppakking afgelopen zomer is ze nog bij ons. Inmiddels zijn we 4.800 kilometer verder.

Ons vertrouwen in de auto is comme ci comme ca. Regelmatig halen we olie uit koelsysteem. Dit zit er nog in na de lekke koppakking. Zowel degene die het gemaakt heeft als een Vw monteur inde buurt zeggen dat ik mij er niet druk over hoef te maken. Als het tzt minder wordt moet deze nog een keer gespoeld worden en afgevulde met verse koelvloeistof. Eerst maar eens kijken wat de apk brengt in november.

Afgelopen zomer wel een mooie cabriotocht in Drenthe gemaakt. Mijn kameraad heeft de kaart gepakt en een tocht uitgetekend. Bleek niet in 1 dag te lukken, de tocht was bijna 500 kilometer. Ik rij veel op mijn scootertje door de provincie maar dan lukraak. Op plekken rond mijn woonplaats en voormalig woonplaats geweest waar ik de afgelopen 45 jaar nog niet was geweest. De meerwaarde van een cabrio.

Beurt en apk

  • 212.300 km

Gisteren heb ik de auto weggebracht voor een beurt en apk. Dit keer weer bij de vertrouwde Renault dealer. Aandachtspunt van mij was de olie die in in het expansievat naar boven komt. Het expansievat is schoongemaakt en de koelvloeistof is ververst. Volgens de dealer zat de olie boven in het expansievat en moet het nu goed gaan.
2 lampjes moesten vervangen worden, voor de rest geen bijzonderheden. Met het wisselen naar winterbanden wacht ik nog even.

Wielenwissel en lpg filter

  • 219.600 km

In december nog lekkage aan het koelsysteem gehad. Dat was een klem die niet goed vast zat, opgelost door de dealer.

We zijn ook weer op wintersport naar Oberstdorf geweest, de auto heeft zich prima gehouden. Vandaag zijn de zomerbanden er onder gezet. Ook het lpg filter is vervangen. Hij was er nog niet helemaal aan toe, maar ik was toch in de garage.

Beurt en apk

  • 230.500 km

Vandaag heeft de auto een kleine beurt met apk gehad. Daarnaast is er aircoservice gedaan en is de remvloeistof ververst. Ook zitten de winterbanden er weer op. Verder geen bijzonderheden.

Accu vervangen

  • 232.435 km

De accu heeft het net geen 3 jaar volgehouden. Na bijna 50.000 kilometer tijd voor een nieuwe. Gebruik van de stoelverwarming en electrische kap zal daar ook wel invloed op hebben.

Koplampunit vervangen

  • 232.973 km

De richtingaanwijzer linksvoor werkte niet meer. Probleem zat in de fitting en kon niet meer gerepareerd worden. Er is een nieuwe koplampunit geplaatst. Ouderdom komt met gebreken.

Weer een reparatie

  • 234.433 km

Helaas alweer een reparatie. De handrem deed het niet meer. Mijn vrouw was er helemaal flauw van. Bij onze vertrouwde Renault dealer naar en Clio estate gekeken en daar de kosten van de reparatie besproken. We hebben er een weekend over nagedacht en besloten om te repareren. We kunnen nog geen afscheid nemen van onze cabrio.

Wij gingen uit van het vervangen van de handremkabels. Dat was niet zo, er zat een remklauw vast. Bij de wielenwissel straks zitten er nog 2 voorbanden aan te komen, dan hoop ik het eerst weer gehad te hebben. Het is nog steeds goedkoop tanken op lpg, dan kan het bespaarde geld weer aan reparaties worden uitgegeven😁.

Nieuwe bandjes

  • 236.760 km

Vandaag zijn er 4 nieuwe all season van Nexen onder de auto gezet. Omdat we niet meer op wintersport gaan heb ik geen zin meer in de bandenwissel en de opslag en wisselkosten daar voor. We komen regelmatig in Duitsland, van daar de all seasons. Dit keer bij de lokale bandenboer geweest, deze zit toch 18% lager in prijs dan mijn vaste garage.

Ik heb gekozen voor Nexen vanwege de prijs en slijtvastheid en de ruim voldoende die deze in de test van Autoweek in 2022 kreeg.
De eerste indruk is dat de banden comfortabeler zijn dan de Vredesteins zomerbanden die ik er onder had. Met de winterbanden van Continental vond ik de auto zweverig. De tijd zal het leren of het goede keuze is.

Weer olie in de koelvloeistof

  • 240.268 km

Helaas had ik weer olie in de koelvloeistof. Ik had er wel langere ritten mee gemaakt en er was niets aan het handje. Bij de garage is dit gecontroleerd en blijkt dat de kop niet lek is. De motor raakt ook niet aan de kook dus heb ik het maar laten spoelen en opnieuw af laten vullen en een nieuw expansievat laten plaatsen. Nu maar kijken of het goed gaat. Ik heb dit gedaan om de auto niet zo maar een schop te geven, want voor de rest staat hij er netjes bij.

In november moet hij voor de grote beurt en dan weten we of het de moeite waard is om de auto een beurt te laten geven of toch een andere auto te kopen.

Ingeruild

  • 243.000 km

Aan alles komt een eind, zo ook met deze. Bijna 6 jaar met veel plezier in gereden en met pijn in het hart gaat hij weg. 1 keer naar Toscane, 3 keer op wintersport naar Oberstdorf en een keer naar Heidenheim hebben we als grote afstanden gedaan. Slechts 1 keer heeft hij ons laten staan met een kapotte bobine. De kosten voor het onderhoud zijn fors maar de afschrijving was laag. We gaan verder in totaal iets anders, een Fiat 500l.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.