Renault Mégane 2.0 16V T 225 F1-Team R26 (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane 2.0 16V T 225 F1-Team R26 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
KM-stand laatst | 18.500 km |
Goede keuze!
- 18.500 km
Begin dit jaar ben ik gaan denken over de aanschaf van een nieuwe auto. Toen reed ik nog in een Peugeot 207CC. Dit was een diesel en deze auto had ik aangeschaft omdat ik meer kilometers moest gaan rijden naar mijn werk. Voor die 207CC waren de auto's meer geënt op snelheid dan op verbruik en toen ik dus weer dichterbij mijn werk ben gaan wonen, begon de het toch steeds meer te kriebelen. Gezien ik voor de 207CC een Subaru Impreza WRX en daarvoor een Seat Leon Cupra had, was ik weer op zoek naar een heerlijk racemonster. Na eerst veel leeswerk en mijzelf goed te hebben georiënteerd, had ik mijn verlanglijstje opgesteld. Er zat zelfs een verrassing bij. Naast de Golf GTI, de nieuwe Seat Leon, de Focus ST, zat daar ook de Megane R26 bij. Zelf toen gaf mijn gevoel nog aan dat dit niet de keuze zou worden, maar ach. je moet er immers in gereden hebben om te weten wat je zou missen. Dit was dan ook de laatste auto waar ik in ben gaan proef rijden. Dit had mede te maken met de gedachte dat ik dacht de Fransen geen bijzonder goede / snelle auto's zouden maken, maar het feit dat dit de laatste proefrit was had
ook te maken met het feit dat deze auto werkelijk verbluffend goed rijdt.
Op papier behoord deze R26 bij de auto’s met de beste prestatie (in dit gezelschap), maar ik moet eerlijk zijn dat het vermogen er gevoelsmatig minder uit komt dan bij de Golf GTI. Dit kende ik al toen ik over ging van de Leon naar de Impreza. Hoewel de Impreza veel sneller was dan de Leon, gaf de Leon je een dusdanig dynamisch gevoel dat je daar erg van onder de indruk kon zijn (mooie explosieve turbo werking). Dit werkt heel anders bij de R26. Hoewel de auto erg soepel is, heb je wel het idee dat je harder moet werken, maar vervolgens is het werkelijke effect dan wel erg groot! Jawel deze auto is snel!!! Sneller dan de GTI en nog sneller dan de ST. De Leon weet zeker te verrassen als je accelereert (zeker van 0 naar 100). Ik ben nog geen Leon tegen gekomen, maar ik denk dat de R26 veel moeite moet doen om de Cupra op het rechte stuk bij te houden. Het werkelijke verschil zit hem dan niet in die sprint (op het rechte stuk), maar kom tot uiting in het tweede traject (de bocht). Wat kan deze R26 de bocht in PFFFF. Al eens eerder had ik in de 225 PK Megane gereden, maar het sperdifferentieel maakt deze auto van… “Brrr dit is heel engL” naar… “Yes, ik kan allesJ” gaat! Hier merk je ook de werkelijke kwaliteit van de R26. Hoewel je wel moet werken in deze auto, kan je dan ook heel en ver gaan op je gevoel. Niks gas los laten in de bocht, maar meer gas geeft meer tractie. Even loslaten voor de bocht en dan weer knallen dus! Ik heb de grens nog niet behaald, maar als je dan te hard zou gaan, zou de ESP in moeten grijpen (ik ben geen coureur). Voor mijn gevoel zit deze auto tussen de oude Leon Cupra (qua dynamiek) en de Impreza WRX (qua wegligging en bochten gedrag)
Verbruik van deze auto zou laag kunnen zijn, maar omdat de auto zo onwijs de bocht in wil knallen en de turbo op vol vermogen als een valse nachtegaal schreeuwt (het mooist te horen met het raam open), komt dit verbruik nog niet beter dan 1L op 9.5Km. Wel heb ik mij een halve tank in kunnen houden (mijn vrouw zat naast mij J) en gaf de boordcomputer 1:11 aan. Hoewel ik dit niet gecontroleerd heb aan de pomp (was immers maar een half tankjeJ), moet ik zeggen dat tot nu toe de werkelijke liters niet veel verschillen met het verbruik dat de boordcomputer aangeeft. Een zuinig verbruik kan dus, maar zoals ik al eerder schreef, dan had je niet voor zo’n auto gekozen.
Het comfort en uiterlijk moet je van houden. Het uiterlijk vind ik best oké. Ik weet dat ik de Megane in het begin heel apart vond (lekker eigenwijs), maar de gewone vind ik nu niet meer bijzonder leuk. Echter in deze uitvoering is de auto goed gelukt. De brede grote bumpers, de mooie 18” wielen met 235 banden, de strakke Recaro stoelen, de super goede Brembo remmen enz. Ik weet het… de meeste mensen vinden deze auto mooi of niet mooi en een tussenweg is er dan vaak niet. Ik moet bekennen dat ik de GTI en de ST mooier vind qua lijn en ook wat de gebruikte materialen van binnen betreft, maar dit alles heeft toch onder gedaan voor het perfecte rijgedrag van de R26. Dit is immers toch waar je zo’n auto voor wilt kopen. Toch? Alleen de stickers heb ik er wel af laten halen (ben je gelijk iets anoniemer). De iets hogere zit, is zeker even wennen, maar inmiddels is het toch wel comfortabel. Nee dit voelt niet heel raceachtig, maar werkt wel goed op de lange afstanden. Wel moet ik zeggen dat het comfort een stuk minder is als je op de traditionele kinderkopjes rijdt. Dit komt niet door de stoelen (die zijn helemaal oké), maar het verlaagde onderstel en de harde veren en schokdempers geven veel informatie door (heel veelJ). Op de geasfalteerde weg is dit helemaal goed, op de standaard bestrating gaat dit ook nog, maar die kinderkopjes moet je proberen te ontwijken. Verder heeft de auto een geluidsinstallatie met CD/MP3 speler welke op het stuur bedient kan worden. Nee een lekker zwaar geluid zal je niet krijgen. Het klinkt allemaal was minder dan bij de concurrentie (da’s wel jammer). Ach… het geluid van de plofjes uit de uitlaat (als je het gas los laat) en de blazende turbo kan je dan weer meer horenJ. De automatisch-verlichting, -ruitenwissers klimaatcontrole werken goed, hoewel ik het idee heb dat de kachel minder warm kan worden dan mijn vorige auto’s (duurt net allemaal wat langer als het koud is).
Technisch voelt deze auto heel goed. Oké… sommige zaken zijn wennen, maar als je dat hebt gedaan, dan voel je wel dat het goed werkt. Zo gaat het schakelen soms iets gevoelloos, maar als je de bak niet helemaal door drukt en meer ontspannen de versnelling voor zet is deze best precies. Het sturen gaat vrij licht. In het begin lijkt dit weinig communicatief, maar dit is niet zo. Je voelt perfect wat je doet en wat er gebeurd, maar omdat dit licht gaat is dit wel even wennen (zwaar lijkt communicatiever). En dan de ESP… Welke?? Nee hoor… Het zit er op, maar gaat erg laat in werking. Ik heb het lampje alleen maar zien werken bij het (bijna asociaal hard) optrekken, maar verder wordt er zeker niet zomaar ingegrepen (hopelijk doet deze het wel als het nodig is?J). Echter als belangrijkste onderdeel heb je dan die waanzinnige techniek van dat beperkt slippend sperdifferentieel. Dit zou op elke auto moeten zitten met zo’n vermogen. Om eerlijk te zijn, was mijn keuze dan iets anders geweest, maar dit is de auto die je rijden wilt! Nu maar hopen dat die techniek het allemaal houd. Hoewel ik weet dat Renault erg hard aan de weg timmert om technisch een beter imago te verdienen, is het nu de vraag of dat bij deze auto ook al het geval is. Misschien helpt het dat deze auto in de speciale “Sport-afdeling” van Renault is geassembleerd en zijn sommige onderdelen van andere gerenommeerde merken gemonteerd zijn (Brembo, Recaro enz.).
Kortom… Ik denk dat de aandacht van de Sportafdeling van Renault niet heeft gekeken om zaken als de geluidsinstallatie te optimaliseren, maar een goede gooi en smijt auto hebben ontwikkeld. Als je deze reviews leest om te kijken welke auto je mogelijk wilt gaan kopen en als je dan een auto wilt hebben waar je (voor dit geld) heel hart kan, dan denk ik dat dit ‘m is. Ach… en wat die technische mankementen betreft… ik heb nog geen problemen gehad en voorlopig heb ik nog twee jaar garantie. Daarna zien we wel verder. Tot nu toe geen probleem en ben ik volop aan het genieten.
MIN punten :
- Hard onderstel (als je een heel slecht wegdek hebt)
- Een rammeltje bij de hemelbekleding
- Het matige geluidsinstallatie
PLUS punten:
- Heel communicatief rijdend
- Super wegligging
- Goede stoelen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane 1.6-16V Tech Line 2e eigenaar, full options, schitterende uitvoering Nieuwe APK
- 2008
- 165.759 km

Renault Mégane Coupé-Cabriolet 2.0-16V Tech Line automaat | 1e eig | weinig km's | Xenon | als nieuw | tijdelijk gratis Top Afleverpakket twv Eur 695
- 2006
- 69.305 km

Renault Mégane 1.6-16V Tech Line Leer Opendak Zomer+Winterset APK 04-2026 Mooi!
- 2006
- 106.264 km