Renault Laguna RT 2.0 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna RT 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Destijds deze auto gekocht vanwege zijn G3-installatie. Inderdaad, daar kun je met benzine en diesel financieel niet tegenop. Toch heeft de auto me veel hoofdbrekens bezorgt: veel elektronicaproblemen, veel kleine ergenissen. Neemt niet weg dat het een ruime, redelijk snelle auto is. Tot de 80 km/u houdt het niet over, daarboven gaat het prima. Stoplichtsprintjes kun je vergeten. De G3-gasinstallatie (Eurogas) voldoet prima. Prestaties gaan heel iets achteruit op gas, maar daar staat aanzienlijk financieel voordeel tegenover. Comfort en ruimte in de auto zijn superbe. Onderhoud doe ik meest zelf. Het is een Franse auto, dus er gaat wel eens onnodig een lampje branden. In vrijwel alle gevallen loos alarm en een kwestie van slechte (massa)verbindingen, maar ik kan me echter voorstellen dat dat vervelend is als je geen verstand van autotechniek hebt. Heb ik gelukkig wel en daarom kijk ik niet op van een brandend lampje.
Update bij 166.600 km.: inmiddels zit de jaarlijkse APK-keuring erop. Toch een kleine storing: verstopte kachelradiateur. Een typisch Laguna-kwaal, die mij uiteraard ook niet bespaard bleef. Vervangen was (en is) de enige remedie. Voorts is de airco ververst en gecontroleerd op lekkages. Totale rekening was niet kinderachtig, ruim 450 euro. Maar afgezet tegen het aantal kilometers valt het mee.
Update bij 212.000 km.: weer anderhalf jaar verder. Toch nog een hoop kosten gehad in deze periode, ruim 1800 euro. Voor dat geld kreeg ik nog 2 nieuwe kachels, banden, APK, d-riem, 2x nieuwe thermostaat, een airco reparatie enz. Inmiddels heb ik auto ingeruild.
Conclusie na ruim 3,5 jaar Renault G3 rijden: hou je van sleutelen (of beschik je zelf over basale kennis van autotechniek) en mekker je niet om een lampje dat af-en-toe (vrijwel altijd onnodig) aanfloept neem dan gerust een Renault. Alle anderen zou ik willen adviseren: bezint eer ge begint.
PROBLEMEN
problemen:
- versleten dynamo (vervangen door revisie dynamo welke e 120,- kostte, zelf vervangen);
- defecte bobine (vervangen, kosten e 58,31 incl. montage).
- nieuw luchtfilterhuis (van de sloop, e 15,-)
- 3x (!!) verstopte kachel. Probleem is dat garages alleen de kachel vervangen en niet het werkelijke probleem oplossen, nl. corrosie als gevolg van een gietijzeren onderblok en lichtmetalen cilinderkop.
- airco defect
- 2x nieuwe thermostaat
- spanbanden benzinetank geknapt
- nieuwe motorsteun.
In totaal heb ik 5x de wegenwacht erbij moeten halen de afgelopen 3,5 jaar. Dat vind ik tamelijk veel, zeker als je bedenkt dat ik die er pas bij haal als ik het zelf echt niet kan oplossen. Maar ik moet ook toegeven dat de auto altijd startte, of het nu -20 vroor en +35 was.
Totale kosten: e 3085,- te verdelen over 3,5 jaar en ruim 116.000 km. Dat is 3 cent per kilometer aan onderhoudskosten. Let wel: ik rij altijd rustig met de auto en zorg dat hij op tijd zijn onderhoud krijgt. Duidelijk is wel dat Renault zijn elektronica niet goed voor elkaar heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.