Renault Laguna RT 1.8 (1997)

autoreview

Renault Laguna

Signalement

UitvoeringLaguna RT 1.8
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf137.259 km
KM-stand laatst163.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 163.000 km

Deze Laguna, met LPG-G3 installatie, heb ik aangeschaft toen ik i.v.m. wisseling van baan mijn lease-auto moest inleveren.

De auto is erg volledig uitgerust, zeker voor die tijd! ECC, electrische ramen voor, c.v. met afstandsbediening, regelbare interval, mistlampen voor, het zit er allemaal op. Hij/zij rijdt heerlijk, stuurt best strak en is bijzonder stil, maar heeft wat weinig trekkracht. Om op te willen schieten (maar kan dat nog in Nederland?) moet je behoorlijk doortrekken in de versnellingen, en op bergpassen toch maar op benzine rijden, want dat scheelt enorm in trekkracht en daardoor innerlijke rust. Op de snelweg (in Duitsland/Frankrijk) is constant 150 km/u echter geen enkel probleem.

Voorin is er op de geweldige stoelen genoeg been- en hoofdruimte voor twee bovengemiddeld lange mensen (1,94 resp. 1,88 m), met nog acceptabele beenruimte achterin. De hoofdruimte achterin is krap, de bagageruimte ook, maar dat komt door de LPG-tank die helaas niet onder de vloer ligt.

Het verbruik op LPG is gemiddeld 1 op 10; wat mij betreft prima.
Olieverbruik ca 1 op 8.000; ook zeer acceptabel.

Update 06-07-2006:
Het olieverbruik is inmiddels veel lager geworden. Er bleek één pakking voor lekkage te zorgen; onder garantie verholpen. Na 7.000 km nog geen meetbaar olieverbruik. Wel helaas weer teruggekeerde backfire-klachten (zie bij problemen).

Ik raad iedereen deze auto aan, maar koop een benzine, een diesel, of één met een LPi-installatie (= LPG-G3 vanaf medio 2000), dan heb je geen backfire-problemen. Vóór medio 2000: geen LPG kopen!

PROBLEMEN

  • 163.000 km

Afgezien van een paar kleine missers bij de aflevering en een motorkap die ineens niet meer open wilde, zijn de volgende zaken irritant en daardoor zeker vermeldenswaard:

- Het gas bleef geregeld hangen bij 2000-2500 toeren. Onder garantie is twee keer de stappenmotor vervangen maar dit bood geen soelaas. Uiteindelijk is, ook onder garantie, het gehele gasklephuis vervangen. Probleem is nu opgelost.
- Bij gas geven/gas los was een metalige piep hoorbaar. Ook hier is het nodige onder garantie vervangen, en met dank aan het ANWB keuringscentrum is het defect gevonden: een pakking tussen spruitstuk en uitlaat. Deze is vervangen; probleem opgelost.
- Backfireproblemen gehad na ca. 8.000 km. Deze zijn verholpen door de garage, maar zijn nu (na ca. 20.000 km) weer teruggekomen. Hierdoor is het nieuwe luchtfirterhuis binnen een maand weer opgeblazen. Auto gaat nu op voorstel van de dealer naar een LPG-specialist. Na terugkomst was het probleem eindelijk verholpen.
- Motorkap wilde ineens niet meer open. Onder garantie verholpen.
- In het begin een hakerige versnellingsbak; ook al onder garantie verholpen.
- Waterpomp vervangen bij km-stand 160.000

Al deze zaken zijn/worden tot de garantie gerekend, dus daar heb ik geen kosten aan gehad. Vanwege de vele problemen met de auto heeft de dealer, Renault Kempenaar in Boskoop, gratis na 15.000 km een beurt uitgevoerd.

Daarnaast:
- vier winterbanden, ca € 400 inclusief wisselen en gratis opslag zomerbanden (Profile Tyre Center)
- 2 liter olie door lekkage, inmiddels verholpen, en het nodige aan ruitensproeierspul
- 2 koplampjes, meteen maar Philips Blue Vision genomen vanwege hogere lichtopbrengst, ca € 50
- na de winter twee nieuwe (zomer-) voorbanden omdat de oude bijna aan vervanging toe waren, ca € 225 inclusief wisselen en gratis opslag van winterbanden (weer bij Profile Tyre Center)

Na een half jaar kwamen er ineens weer problemen met de cruise-control. Dit was voor mij de druppel. Ik heb m’n verlies genomen en de auto verkocht. De dealer heeft z’n best gedaan, maar het lijkt wel alsof deze auto in elkaar is gezet na een Franse vrijdagmiddagborrel.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.