Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 GT (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 150 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 1.000 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
Weer thuis bij Renault
- 28.000 km
Ik mag me na drie jaar vreemd gaan in een Avensis nu weer Laguna rijder noemen. De Avensis beviel per saldo niet, dus na grondige marktanalyses ben ik weer terug bij Renault. Ik werd gewoon blijer van een Laguna dan van een Superb, Mondeo, 407, Mazda6, Legacy, enz. Maar heb wel veel plezier aan de proefritjes beleefd.
Ik was onder de indruk van 4Control, maar erg NIET onder de indruk van het verbruik van de GT180. In de proefauto stond de boordcomputer op 9,6l/100km, na 9000km. Dat had ik nog in geen enkele andere proefauto gezien. Daarom heb ik (eigenlijk de werkgever en een imprtbedrijf) een gloednieuwe GT Estate met 150pk dci uit Duitsland geïmporteerd. Raar dat deze versie niet in Nederland wordt verkocht.
De auto is donkergrijs met privacy glass en 18"lichtmetaal. Er werden ook winterbanden op 17" lichtmetaal meegeleverd. Ik heb de DVD-Navi met Bose geluid. Op de Bluetooth microfoon na een geweldig systeem. Verder heeft-ie het GT-pack, Xenon, zonneschermpjes en keyless entry.
Ik ben elke dag erg blij met de auto (die ik sinds januari heb, nu 30.000km op de teller). Wel heb ik al een paar tegenvallers gehad:
- pech onderweg: onderhoudslampje ging plots aan bij 20.000km (zou 30.000km moeten zijn). Volgens de dealer (die ik meteen heb gebeld) gebeurt dat soms wanneer de roetfilter -schoonmaakcyclus niet goed is gegaan. Er wordt dan diesel bij de olie gevoegd, en dat zou tot een hetere verbranding in het filter moeten leiden o.i.d. Mislukt dat, dan moet de olie worden vervangen. Afspraak gemaakt voor drie weken later, maar na anderhalve week kreeg ik op de A1 boze rode berichten en een stoplampje. Gelukkig wist de navi me te vertellen dat ik op 650m van een Renault dealer was gestrand, dus daar voorzichtig heen gereden. Olie vervangen, maar om de melding weg te krijgen, hebben ze nieuwe software in het motor management systeem moeten zetten. Dit met hulp van Renault Nederland. Prima service van Stam in Barneveld, want om 13.00 was ik weer onderweg nadat ik de hele ochtend een leenauto kon gebruiken. Ik denk achteraf dat ik teveel km's heb gemaakt na de initiële melding (nl. 3000), en dat deze situatie voorkomen had kunnen worden.
- Gasveer van de achterklep schiet vaak los als ik de klep dicht doe, ook als ik dat rustig en zachtjes doe. Kent iemand dat probleem?
- Verbruik valt tegen: ik doe 6,8l/100km. Mijn Avensis (ook 150pk) deed 6,1l/100km bij vergelijkbare rijstijl. Ik rijd relatief veel over N-wegen met 80/100km/uur. De Laguna zou juist aanmerkelijk zuiniger moeten zijn dan de Avensis volgens de specs.
- De motor van de Avensis (2.2l D-4D 150pk) was veel gretiger en constanter in de krachtopbouw. En hij klonk beter. Maar ik vond hem niet erg betrouwbaar (o.m. koprevisie bij 100.000 en kapotte turbo bij 150.000)
Maar de Laguna is mooier, heeft een aanmerkelijk betere wegligging, heeft een geweldig geluidssysteem aan boord, de navi is ongelooflijk goed, en de MP3 applicatie werkt prachtig. 4Control is gewoon heel erg leuk. De auto heeft bovendien een merkbaar kleinere draaicirkel, erg handig. En hoe heb ik zonder automatische handrem en keyless entry kunnen leven?
Still going strong
- 238.000 km
Bijna alles uit mijn vorige verslag is nog steeds waar. Het probleem met de gasveer is verholpen; er was een klein stukje van het kommetje af. Waarschijnlijk door mezelf een keer beschadigd.
De afgelopen tijd is er een motorsteun vervangen die wat uitgedroogd was, maar verder zijn er geen spannende zaken gebeurd. Als het erg koud is zit er tegenwoordig wel een rammeltje ergens in het dashboard, maar dat verdwijnt na tien minuten. Ik hoef geen olie bij te vullen, terwijl het onderhoudsinterval 30.000km is. Het incident met het roetfilter dat ik in de vorige ervaring beschreef is niet meer terug gekomen.
Ik had de auto bij km-stand 180.000 moeten inleveren, maar ik heb nog altijd geen idee wat er na deze Laguna moet komen. Weer een 150pk Laguna GT met 4Control? Tja, die heb ik al, hij doet het prima, en voor een nieuwe betaal je vanwege de gestegen catalogusprijs wel meer bijtelling. Waarom zou ik dat dan doen? Als alternatieven heb ik een S60 en een Mazda6 bekeken, maar de S60 is veel kleiner, en de Mazda6 is wat mij betreft niet per sé een stap voorwaarts.
Dus diesel ik nog lekker door, in afwachting van wat Renault als opvolger gaat verzinnen.
Nog altijd ben ik erg tevreden met het DVD-navigatiesysteem in mijn Laguna. Elke keer als ik meerij met iemand in een Mégane met TomTom ben ik weliswaar jaloers op Live Traffic, maar dat is dan ook het enige. Kleinere schermpjes en tragere bediening. De Mazda6 had dat trouwens ook. Hierdoor heb ik sterk het gevoel in een zeer actuele auto te rijden. De kans is dan ook groot dat ik voor de 300.000 ga...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.