Renault Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT (2010)

autoreview

Renault Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT (2010)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 2.0 16V T 205 GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf44.850 km
KM-stand laatst227.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 45.000 km

De zoektocht naar een opvolger.

Van mijn oude Primera stond de teller nu op een dikke 550.000 en ik was al een tijdje aan het kijken voor een opvolger. Wie mijn vorige autoreview heeft gelezen zag dat er wat puntjes openstonden die mij stoorden, ik moest de keuze maken, méér investeren of een andere kopen. Met een dikke half miljoen op klok, en een jaarkilometrage van nog steeds minimaal 30.000 had ik met een klein traantje besloten om een andere te gaan zoeken. Een bekende nam de Nissan graag over en kon er hopelijk nog veel fijne kilometers mee maken.

Omdat ik me jaren kon voorbereiden was het puur een kwestie van tijd voor ik een geschikte auto vond. Mijn eisen waren
- ruime 4-deurs
- geschikt voor LPG
- sportief
- krachtig
- station
- betrouwbaar
Heel lang had ik een iets gewijzigd wensenpakket gehad, zo wilde ik eigenlijk liefst een 6 cylinder en een automaat. Zelfs een sedan was dan bespreekbaar. Had van alles overwogen, onder andere de BMW E60/E61, de Mercedes W211/S211 en de Volvo V70.

De BMW was een favoriet, maar voor LPG moest je de pre-LCI hebben en die vond ik qua interieur niet mooi. De LCI was alleen maar als 550i om te bouwen, ik heb het serieus overwogen. Geweldig zo'n V8, maar de niet weg te cijferen extra kosten in gebruik en het zekere risico op een kostbare reparaties hadden me doen besluiten om hier vanaf te zien.

De W211/S211 was qua interieur weer wat ouderwets, en echt sportief was het ook niet. Het stuur vond ik ook gewoon lelijk. Ik heb iets met stuurtjes. Een stuur moet gewoon mooi zijn, een dikke rand, fijn leer, en geen onnodige fratsen. BMW doet dat perfect met hun sportstuurtjes.
Verder heeft de Mercedes M272 motor een bekend zwak punt, een te snel slijtend tandwiel in de kleppenaandrijving. Ook hier een zeer kostbare reparatie omdat de voorkant van de motor uit elkaar moet. Nu schijnt dat wel hersteld te zijn in latere jaren, maar veel vertrouwen had ik daar niet in. Jammer, omdat beide merken goed op LPG te rijden zijn.

Dan nog de V70, hier vond ik de 2.5t interessant, met name de laatste versie met 232pk. Op LPG is dit wel iets lastiger aangezien deze ook vaste klepstoters heeft wat altijd meer kans geeft op een kostbare kleppen-stel-actie. Wel praktisch gezien een handige auto, maar sportief kan je ze niet noemen. Het dashboard vond ik ook maar zozo, ik ben niet gecharmeerd van hun middenconsole. En het stuur was ook al niet bijzonder. Ook zijn er weinig V70's te vinden met de 232pk motor.

Mijn eerste keuze zou zijn, ook door mijn ervaring met de Nissan, een Infiniti M37, persoonlijk vind ik dat gewoon een prachtige en exclusieve auto met een heerlijke motor. Maar voor deze waren nauwelijks/geen LPG ervaringen bekend. Daarbij wilde mijn vrouw eigenlijk een handbak. Dat laatste vond ik belangrijk genoeg om toch een andere te gaan zoeken.
Dat impliceerde wel dat ik toch ook weer 4 cylinders moest gaan overwegen, want 6-cylinders met een handbak, nou die zijn echt dungezaaid.
Af en toe keek ik op de Vialle lijst, welke types auto ombouwbaar waren met een "standaard" Vialle systeem.

Een Laguna?

Op een gegeven moment viel mijn oog op de 205 pk GT Laguna. Krachtig voor een normale 4 cylinder, een goede wegligging mede door de 4WS, te krijgen in station, een F4RT motor welke al vaak omgebouwd is op LPG. Het model vond ik verder niet zo speciaal, wel veel mooier dan de zo vaak geziene Megane station, maar het Laguna front vond
ik maar zozo. Dan ga je eens kijken naar de GT, blijkt deze een wat mooier front te hebben, met onder andere zwarte koplampen en een gewijzigde bumper. Ziet er al een stuk smakelijker uit, al vind ik de Ph2 vanaf eind 2010 een nog mooier front hebben. Maar vanaf dat model is de 205 pk niet meer te krijgen.

Na het internet eens afgestruind te hebben bleek deze Laguna type 3 ook nog eens bekend te zijn als behoorlijk betrouwbaar. Samenvattend wat ik zo las...de Laguna heeft nog steeds een slechte naam vanwege de zeer bedenkelijke Laguna 2 Ph1. Dit heeft Renault veel schade toegebracht qua reputatie. Jammer, omdat al vanaf de Laguna 2 Ph2 duidelijke sprongen voorwaarts lijken te zijn gemaakt, ook door de samenwerking met Nissan. Ook de Laguna 3 staat bekend als een betrouwbare auto. De diverse autoreviews hier op autoweek onderschrijven dat grotendeels.
Het is wel trouwens opvallend dat ik dit verhaal al aan meerdere mensen heb verteld, die in eerste instantie opmerken, zo'n Laguna, is dat wel een beetje betrouwbaar...?

Enfin, ik had sinds een paar weken een aantal zoekopdrachten uitstaan.
Het moest dus een GT worden, op benzine. LPG kon ik zelf in laten bouwen. Al snel viel in Nederland op dat het allemaal minstens 2-eigenaar auto's waren. Ik heb er een gezien van eerste eigenaar maar de kleur was niet mooi, in het lichtgrijs. De meeste occasions hadden ook wel minimaal 100k tot 150k op de teller staan, en dat zag je er ook aan af. In Den Haag stond een mooie met het nieuwe front van de >2010 versie, maar deze stond bij Vaartland waar ik geen goed gevoel bij had. Bij deze kwam ik er wel achter dat de stoelen niet elektrisch waren...zou je denken wat maakt dat nou uit? Nou, van de elektrische is de zitting voor en achter in hoogte verstelbaar, en de manuele hebben dat niet. Die zijn alleen in zijn geheel omhoog te stellen. En dat gescheiden voor/achter instelbaar...dat had mijn Primera uit '2000 al, en dat is heel erg fijn. Dus dat werd opeens ook een must.

De navi was ook zoiets geks. Renault heeft in al haar wijsheid voor zover ik weet vier verschillende navi's geleverd
- carminat 2 (2008, 2009)
- carminat 3 (2008, 2009)
- tomtom (vanaf 2010)
- tomtom live
De carminat 2 is een CD systeem met 7 inch scherm. Voordeel is dat het dashboardkastje leeg blijft, nadeel is dat je blijft klooien met CD's en geen 3d view mogelijk is en er geen joystick bediening is in de middenconsole.
De carminat 3 is een DVD systeem met de speler in het dashboardkastje. En die slokt véél ruimte op! Wel heeft deze joystickbediening én 3d view.
Groot nadeel....beide Carminat systemen zijn voor zover ik weet niet meer te updaten na 2013.
Verder is het een heel gedoe om überhaupt een audio-in mogelijkheid in te bouwen. Dat is niet standaard. Bluetooth-streaming zit er ook niet in. Om over opties als rear-camera en optione video-in maar te zwijgen. Dat vind ik echter wel leuk, als je zo'n mogelijkheid hebt.
Ik had me al neergelegd bij de optie Carminat 3, om daarbij later iets te gaan verzinnen voor Bluetooth streaming (wat ik heel belangrijk vind in combinatie met de iPhone voor de muziek)
Dan nog de Tomtom. In feite de heilige graal wat betreft de navi's wat mij betreft (de iPhone versie heb ik al jaren in gebruik). Helaas slechts een 5,8 inch scherm. Maar standaard wel met audio-in (waarover later meer). En heel belangrijk, te updaten! Plus een interface verkrijgbaar voor rear-camera en video-in. Jammer was wel, de meeste GT's zijn van jaar 2008 en 2009, dus een GT met een Tomtom was sowieso lastig te vinden.

In Duitsland hadden de meeste GT's over het algemeen minder op de teller, maar ook daar stond er geen bij waarbij ik direct het goede gevoel kreeg. Eigenlijk waren ze ook allemaal te duur voor wat ze boden.

Gevonden!

Tot afgelopen donderdag toen opeens een witte GT beschikbaar kwam in Dessau. Een witte...best een mooie kleur. De Primera was geweldig in het zwart, maar ik zou best nu een witte willen. Zeker omdat de GT een afwijkend deels zwart front heeft, en vaak ook getinte achterruiten. Die combinatie staat hem goed. Er stonden nog geen foto's bij de advertentie, maar die had
ik zeer snel via de mail binnen. Het zag uitstekend uit. Volgens de verkoper was hij in "excellente Zustand". Nu geloof ik dat niet zo snel uit de mond van een verkoper, maar de foto's waren goed. De prijs was ook goed. Dat was echt zo'n moment dat je denkt, die moet ik hebben. Alles klopte:
- kleur,
- onberispelijke staat,
- lage kilometerstand
- juiste opties waaronder elektrische stoelen
- een "echte" Renault dealer die ook nog eens snel reageerde op mijn mails
- eerste eigenaar
- en een Tomtom in plaats van een Carminat
De prijs was scherp, en ik besloot om hier niet over te onderhandelen. Wel heb ik onderhandeld over een jaar Europa garantie zodat ik bij problemen niet terug naar Dessau hoefde, en ik heb gevraagd of zij kosteloos een invoerkenteken konden regelen. Dat is voor een Nederlander wel zelf te doen bij de lokale Straßenverkehrsamt , maar dit betekende veel extra gedoe en daar had ik geen trek in. Zeker omdat de auto zo ver weg stond. Dat is voor die dealer veel makkelijker als voor mij natuurlijk. Via de mail kwamen we tot een voorlopig akkoord; ik besloot om er heen te gaan om een proefrit te maken en daarna te beslissen.
Voor ik erheen reed moest ik natuurlijk wel een en ander uitzoeken, zoals waar ik op moest letten bij het importeren. Dat had ik uit handen kunnen geven, maar zoiets uitzoeken vind ik leuk, en dat leek ook allemaal best te doen, en het is veel goedkoper om het zelf te doen. Het helpt ook enorm dat ik vlakbij de grens woon, waardoor ik slechts heel eventjes maar met duitse platen hoefde te rijden.

Na een drukke ochtenspitsrit kwamen we 7 uur later aan in Dessau. Ter info, dit ligt dus wel een stuk in voormalig Oost Duitsland. Het laatste half uur was binnendoor en we kwamen door een aantal plaatsjes waar vrijwel niemand meer leek te wonen, zo uitgestorven. Uiteindelijk aangekomen bij de Renault dealer. Omdat de tijd begon te dringen vertrokken we meteen met de Laguna die al klaar stond.

De proefrit/de eerste ervaringen

De motor was koud, dus dat begon goed. Ik zou het verdacht vinden als een auto voor een proefrit al opgewarmd zou zijn. We reden meteen naar de dichtsbijzijnde autoweg. Het viel meteen op hoe sterk de auto reageert op het stuurwiel. Ik hoefde maar weinig te draaien aan het stuur om een bocht in te gaan. Dat 4WS systeem werkte prima, het maakte de auto ontzettend handelbaar. De auto
was hard afgeveerd, maar wel vergelijkbaar met de Primera, die ook op lage banden staat en die ook bekend stond als sportief afgeveerd. De motor was gretig, pakte bij lagentoerentallen goed op, en trok ontzettend hard. Op de autoweg viel op dat de handbak nog best kort was qua verhoudingen. In de 6e versnelling kon ik zonder problemen de snelheid flink laten zakken. Als je rustig reed, zoals ik meestal doe, zat je in no-time in de 6, waarbij het hoge koppel zorgde dat je vaak voldoende versnelde met een klein tikje extra gas. Ja, dit beviel me wel. Op de autoweg kon ik me even uitleven met een inmiddels warme motor. Bij 2000 toeren begon de turbo er flink aan te sleuren tot een dikke 6000 toeren. Wel iets minder qua maximum als de Primera, maar verder niet vergelijkbaar natuurlijk. Qua trekkracht moest ik heel erg terugdenken aan mijn oude Ibiza met 130pk/310Nm diesel, qua trekkracht vrijwel identiek. Maar deze benzine trok veel langer door als zo'n diesel natuurlijk.
Wat iets tegenviel was het geluid, zo stil was hij niet. Ik had meer verwacht van zo'n recente auto. De Primera is net zo stil, en dat voor een 15 jaar oude auto. Vooral van de achterkant leek iets meer geluid te komen, misschien door de fors grotere/bredere banden. En de versnellingsbak schakelde niet zo strak als de Nissan. Het ging verder prima dus ik beschouwde dat gewoon als een "franse bak".
Het interieur was smetteloos. Echt, ik heb in veel auto's gezeten, ook veel occasions gezien, maar dit... Als het een nieuwe auto was geweest, had ik het meteen geloofd. Nergens een krasje te zien. Het display van de Tomtom, helemaal krasvrij. Vlekjes? Echt niet. Beschadigingen? Nergens te vinden. Natuurlijk zal rond het gedeelte waar de voeten zijn wel een krasje te vinden zijn, dat is logisch, maar van waaruit je zit, nieuwstaat. Het stuurwiel is ook altijd een goede indicator. Iemand die het weinig boeit, weinig zijn handen wast, zit te eten in de auto, nou zo'n stuurwiel ziet toch ietsje anders uit. Dit was ook alsof ze er even een nieuw stuur op hadden gezet.
Van de buitenkant waren geen deukjes te zien. Wel zaten er wat poetskrasjes rond de wielkasten, en ik zag vliegroest vooral op het onderste gedeelte. Dit was alleen zichtbaar als je heel dichtbij ging kijken. Wellicht dat dit ook op donkere auto's zit? In het wit is het echter wel op te merken. Als het goed is, is dit wel te verwijderen dus dit was geen dealbreaker voor mij en was in feite het enige waaraan je kon zien dat het geen nieuwe auto was.

Aankoop, terugrit

Kopen dus. Grappig was dat de eerste eigenaar op dat moment ook in de zaak was, om zijn nieuwe Espace op te halen. Glimlachend zei de verkoper dat ik wellicht over 5 jaar terug kon komen, om voor een scherp prijsje zijn Espace over te nemen. Na een prettig gesprek met de verkoper, die trouwens na de koop nog zei dat er 3 geïnteresseerden waren geweest voor
de Laguna, vertrokken we na ontvangst van het tijdelijk kenteken.

Op de terugweg kwam ik er binnen een half uur achter dat ik niet alleen Aux-in had op de radio, maar ook Bluetooth streaming. Nou, dat was een leuke verassing aangezien ik dit helemaal niet verwachtte! We kregen veel regen, de ruitenwissers werkten uitstekend (automatisch). De verlichting was goed, zelfs de bochtenverlichting viel me op. Ik vond dat zoiets onzinnings, maar het werkte zo razendsnel dat het echt toegevoegde waarde had.
Onhandig was dat de knoppen van de cruisecontrol niet verlicht waren. Renault, dat is bezuinigen op de verkeerde plek. Nu zat ik telkens maar dat stuur af te tasten naar de juiste knop. Ook de bediening van de radio, och och wat een knudde. Als je net een lange rit in een recente Subaru Forester heb gemaakt met een moderne radio met duidelijke knoppen, zit je je verwonderd af te vragen waar die fransen zaten met hun gedachten toen ze de menu's van de radio bedachten. Ook matig verlicht en eigenlijk iets te kleine knoppen. Gewenning zal ik maar denken. Ook het bedieningspaneel van de airco is een beetje gek. Zo klein, de knoppen zijn klein, het display is klein. Gelukkig hoef je daar weinig te wijzigen.
De handsfreecard is geweldig. Gewoon aan komen lopen, deur openen, op start drukken en wegrijden. Ja, ik kom van een oude Primera he!
En het reed geweldig. Zelfs in de 6 had ik plenty trekkracht. Afzakken naar 90 en weer gasgeven en hopla daar ging het weer. Heerlijk rijden. Ja, hij was hard, veel mensen houden er niet van, maar het veerde goed, en ik had toch het gevoel contact met de weg te hebben.
Hij voelde ook iets groter. Logisch, want hij was ook 20 cm langer, maar bijvoorbeeld de voorruit stond iets verder weg, en hij leek iets breder (zal ook wel zo zijn). Ook leuk, het gevoel als je naar de auto terugloopt, is die witte sloep van mij? Wow wat een prachtige bak.

De dag erna had ik al een afspraak staan bij de RDW, dat was een gelukje. Op eendagsplaten erheen, duitse papieren ingeleverd behalve de Tuv/HU die bleef geldig als APK. BPM aangifte ingeleverd en weer naar huis.
LPG inbouw AISB gebeld, zij stelde meteen voor om groene platen te halen zodat ik de auto meteen kon brengen voor de LPG inbouw. Dat is meedenken. Zo kon ik meteen na ontvangst kenteken op LPG gaan rijden. Handig!

Nu is het dus wachten op bericht van de belastingdienst.

Wordt vervolgd...

Een eerste update

  • 50.200 km

Inmiddels heb ik er 4000 kilometer opzitten, tijd voor een eerste update.

Uiteindelijk duurde het wachten op het kenteken nog vrij lang. Bijna twee weken verder kon ik dan toch mijn auto gaan ophalen met de gele platen. De LPG tank bedraagt 70 liter, waarvan ik ongeveer 50 liter netto kan tanken. Het geheel is zeer netjes ingebouwd op de plaats van het reservewiel wat ik toch al niet had, en er is nu een licht verhoogde vloer gemaakt. Het scheelt 5 centimeter en het ziet er top uit. Als ik geen verhoogde vloer had gewild had ik genoegen moeten nemen met een zeer kleine tank en dat wilde ik niet. Dit is een goed compromis. De vulopening zit naast de benzine-opening, dus geen dop in de carrosserie zichtbaar. En de Vialle schakelaar zit net vóór de 12V aansluiting voorin. Het mooie daarvan is dat ik het klepje daarboven gewoon dicht kan houden, je ziet binnen dus helemaal niets wat wijst op een LPG installatie. Als de LPG op is, gaat het piepen, dus de indicatie-lampjes heb ik ook al niet nodig, ook rij ik altijd op de dagteller dus dat maakt ook niets uit. Jammer is wel dat je hem dus niet echt leeg kan rijden, er blijven een aantal liters in de tank zitten. Dit schijnt wel beter te zijn voor de opvoerpomp. Maar ik heb hem in de Nissan altijd leeg gereden als dat zo uitkwam, en daar ging de pomp ook dik een half miljoen kilometers mee, dus wat daar echt van waar is weet ik niet.
Verder heb ik ook een afneembare trekhaak laten plaatsen.

Comfort
De keyless-entry functie vind ik heel fijn. Als je aan komt lopen, kan de keycard blijven zitten waar hij zit, zolang je hem maar bij je hebt. Als je een handgreep vastpakt, ontgrendelt hij automatisch. Nog handiger is dat je niet vergeet om hem af te sluiten. Loop je een meter of twee weg, vergrendelt de auto automatisch. Er is over nagedacht: als iemand nog uit aan het stappen is, en de sleutelhouder is al weggelopen, vergrendelt de auto niet direct, maar wel meteen als het laatste portier dicht is gegooid.
Jammer is wel dat de zogenaamde superlock niet automatisch werkt. Hiervoor moet je de card pakken en twee keer op vergrendelen drukken, maar hij zal dan bij het terugkomen bij de auto ook niet automatisch ontgrendelen, dit moet dan weer handmatig. Ik begrijp niet waarom dit zo is gedaan, immers superlock is in alle gevallen beter, want de portieren zijn dan niet meer van binnenuit te ontgrendelen, wat erg lastig is voor potentiele inbrekers. Dus waarom niet in de automatische variant?
Nog iets wat een beetje jammer is, de elektrische stoelen hebben geen memory functie. Dit kan toch nauwelijks extra geld kosten, maar deze functie zit alleen op de Initiale helaas.
Regensensor is top. Deze werkt veel beter als bij de Ibiza die ik in 2004 t/m 2007 heb gereden. Ik hoef nooit de gevoeligheid aan te passen. De achterruitwisser is niet gemakkelijk aan en uit te zetten. De bediening hiervan is niet intuïtief. Je moet telkens dezelfde kant opdraaien om hem aan of uit te zetten. Geef mij liever een aan-stand en een uitstand.
Lichtsensor blijf ik onzinnig worden. De autostand gebruik ik dan ook niet, ik kan uitermate goed zelf beoordelen of het licht aan moet ja of nee. Daarbij slijt xenon extra snel als ze onnodig aan en uit gaan, dus ik beslis zelf wel wanneer ze aan moeten.
Cruisecrontol bediening is nu duidelijk, de knopjes op het stuur voldoen goed al blijft het soms even zoeken.
De aluminium pookknop is, zoals vele anderen ook al hebben opgemerkt, onhandig qua materiaal. Nu in de winter is dat ding echt zeer koud. Je zou bijna handschoenen aandoen. In de zomer schijnt het net andersom te zijn, dus dat belooft wat.
Navigatie heb ik inmiddels kunnen upgraden naar heel Europa. Blijft top natuurlijk dat je bij Tomtom elke 3 maanden zowat en nieuwe kaart kan krijgen. Wel is de resolutie maar matig waardoor je al snel kartelende lijntjes ziet. Als je moderne smartphone-display’s gewend bent valt dat tegen. De verkeersinformatie/TMC functie blijft ondermaats. Je hebt er eigenlijk te weinig aan. Hij is te laat, te onnauwkeurig, en niet compleet.

Aandrijving
De motor is bijzonder fijn. Zoals gezegd is het qua karakteristiek bijna een diesel, maar dan zonder de nadelen. Bijzonder snel zorgt de twinscroll-turbo voor extra punch, gevoelsmatig al vanaf zo’n 1300 toeren. Je hoeft op de autoweg helemaal niet terug naar de 5 (of 4) bij opnieuw versnellen, nadat je hebt moeten afremmen voor bijvoorbeeld een inhalende vrachtwagen. Hij trekt zo goed in de 6, dat als je eens terugschakelt naar bijvoorbeeld de 4, het zelfs een beetje tegenvalt omdat je onwillekeurig nog net iets meer verwacht bij méér toeren. Een luxeprobleem dus eigenlijk, maar dat komt ook omdat ik hiervoor natuurlijk een atmosferische motor reed.
Het valt me ook op, dat er absoluut geen turbogeluid hoorbaar is. Geen fluitje, niets. Had voor mij best gemogen.
Qua besturing viel mij laatst op dat toen ik in de Audi A3 reed, ik wel heel veel aan het stuur moest draaien. Daar merk je goed aan, dat de 4control in de Laguna heel fijn is. Daar wen je heel snel aan. De draaicirkel is lekker klein, én je hoeft maar weinig aan het stuur te draaien.

Verbruik LPG
Over de afgelopen maanden is het verbruik op LPG ongeveer 1 op 9,5 (zie ook de Verbruiksmonitor). Dat is heel netjes en iets gunstiger als waarvan ik uitging. Het maakt wel veel uit als ik veel korte ritjes maak; dan is een tank gemiddeld 1 op 8,5. Ik denk dat het verbruik puur in de stad nog wat ongunstiger uitvalt. Oftwel de auto is niet echt bedoeld voor in de stad wat niet geheel verwonderlijk is.
Als ik "1 op 9,5" omreken naar de gebruikelijke ltr/100km kom ik uit op 10,5 ltr/100km. En dat zou gecorrigeerd naar benzine (~20% minder) een benzineverbruik zijn geweest van 8,7 l/100km. Interessant is om dit naast de spritmonitor waardes te leggen. Het minimum momenteel daar is 9,03 en het gemiddelde is met 10,21 een stukje hoger. Dan doe ik het met een equivalent op benzine van 8,7 l/100km zeker niet slecht. Rustig rijden en goed anticiperen loont zich, verder rijd ik ook hetzelfde als in de Nissan. Ik heb ook het voordeel dat ik snel op de autoweg zit en nauwelijks in de stad hoef te rijden.
Ter vergelijk, met de Nissan reed ik ietsje gunstiger, zo rond 1 op 10. Dan is op 1 op 9,5 voor een 230 kg zwaardere auto met 204 in plaats van 140 pk een hele mooie score.

Voor de winter heb ik een set 18-inch lichtmetaal gekocht. Ik wilde persé OEM velgen, en kwam al snel uit op de antraciet/zwart gekleurde Interlagosvelgen. Ik heb een mooie set in Duitsland gevonden met vrijwel nieuwe Dunlop winterbanden, deze kwamen ook van een Laguna 3. Klein probleem is dat er geen bandenspanningsensoren op zaten, deze heb ik op eBay nieuw gevonden voor 180 euro. Dat moet allemaal nog gemonteerd worden zodra ik de wielen gewisseld heb. Ja, er zal allicht de mogelijkheid bestaan om deze functie te deactiveren, maar dat vind ik geen nette manier. Het werkt best goed, ik krijg van elke band te zien hoeveel luchtdruk er in zit, je ziet dit ook oplopen bij een lange rit. Het zijn dus echte sensoren, en de indicatie is geen ABS afgeleide wat je bij andere merken ook wel eens ziet. Maar zolang het winterweer zich niet aandient blijf ik op de zomerbanden rijden.

Nog wat opmerkingen.
Het dimlicht valt wat tegen qua sterkte. Het lichtbeeld is opmerkelijk goed, reikt ver en breed, maar het ontbreekt wat aan felheid. De xenonlampjes zullen aan vervanging toe zijn, maar het is lastig om ze makkelijk te vervangen dus dat moet even wachten.
Er zit een kraakje achterin. Ik vermoed de achterklep, of het achterraam wat je ook kan openen. Soms als ik over een putdeksel rijd hoor ik een kleine krak achterin en ik heb het dus nog niet kunnen thuisbrengen wat het is.

Zomer

  • 65.083 km

Nu midden in de zomer, tijd voor een update. Inmiddels zijn er alweer zo’n 20.000 kilometer verstreken, zowat de helft van de stand heb ik er dus alweer bij gezet, dat gaat wederom best snel.

Onderhoud
In juli heb ik de distributieriem laten vervangen bij een specialist in Bladel, dit in combinatie met een grote onderhoudsbeurt maakte me zo’n 900 euro lichter inclusief 4 nieuwe platinum bougies.
Verder heb ik aan de voorkant wat lampen vervangen;
Xenon - Osram Xenon Cool Blue Intens D1S 66140CBI
Stadslicht - Osram Cool White Retrofit LED W5W 6000k 12v
Dagrijlampen - Type 30 Watt, 6xCREE® LED, PKD V2.0, BA15s, LEDP21W
De stadslampjes zijn vervangen door Osram ledlampjes, helaas kleuren deze iets blauwig waar ik een hekel aan heb, dus ik weet nog niet of ik deze laat zitten;.
De 21W gloei-dagrijlampen, die erom bekend staan dat ze door een ontwerpfout de fitting laten smelten, heb ik vervangen door ledlampen van Benzinfabrik. Deze gebruiken de reflector goed en geven nu een mooi helder licht, zeker niet te sterk, en mooi wit. Ze blijven ook een stuk koeler.
De D1S xenon’s waren echt niet goed meer, de CBI’s die er nu in zitten geven veel meer licht. Ze hebben een rating van 6000k, maar geven mooi wit licht (en zeker geen blauwig)
Het was een heel gedoe om al deze lampen zelf te vervangen, maar uiteindelijk is het wel gelukt zonder de halve voorkant te demonteren.

Rijden
De auto functioneert verder uitstekend. Onlangs heb ik er de eerste (lange) vakantierit opzitten waarbij we zowat de hele dag door Duitsland moesten rijden.
Het valt dan wel op dat de Laguna uitermate soepel is; waarbij ik de Nissan vaak volgas reed bij accelereren, en ook regelmatig terugschakelde om de volle 140 pk’tjes te gebruiken, kan je de Laguna een stuk makkelijker mee laten versnellen met het verkeer. Je hebt altijd het idee dat je nog wat over hebt. Zeer comfortabel rijden. Iets minder comfortabel was dat de harde banden wel wat veel hobbels doorgaven, maar dat waren we van de Nissan ook gewend.
Op hogere snelheid (rond 160 km/h, ik ben niet hoger gegaan) kreeg ik vaker wel last van een lichte trilling in de auto. Alsof er een ruit openstond. Dat voelde wat minder prettig. Het zou kunnen dat dit komt door een kleine onbalans in de banden, in combinatie met de vrij hoge bandenspanning (2,8 bar in plaats van 2,6 aanbevolen). Ik denk niet dat ik daar verder iets mee zal doen, aangezien de nog originele banden binnen niet al te veel tijd vervangen moeten gaan worden aangezien er zo op het oog niet meer op zit als zo’n 3 mm.
Verbruik op de autobahn liep op LPG op tot zo’n 1 op 8,5. Na zo’n 400 kilometer was het gas vaak wel op. Vreemd genoeg dat ik de gastank vervolgens niet kon vullen met zo’n 49 liter, wat ik zou verwachten, maar soms maar met 42 liter.

Comfort
Op zo’n lange rit valt het comfort ook op een positieve manier op. Hij is toch wel weer een stukje ruimer als de al best ruime Primera. Je hebt voorin wat meer breedte, de afstand tot de voorruit is iets groter, het dashboardkastje is echt enorm veel groter. Overal zijn 12V aansluitingen, één voorin, één in het middenvak waar ik een compacte 2xUSB lader in heb zitten, voor de achterpassagiers nog een 12V aansluiting, plus de achteraf gemonteerde 2xUSB aansluiting. Verder is in de kofferbak nog een 12V waar de koelbox mooi op aangesloten kon worden. Wel jammer dat deze niet constant spanning heeft, maar dat is bij de meeste auto’s wel zo. Zitpositie is prima. Bekerhouder is helaas soms net iets te krap voor wat bredere bekers; en ik mis een tweede bekerhouder voorin.
Achterpassagiers hebben zoals gezegd weinig voetruimte als de voorstoelen op de laagste stand staan maar dit is voorlopig nog niet een probleem vanwege opgroeiende kinderen. Zij hebben weer als voordeel de extra getinte ruiten maar vooral ook de zonneschermpjes die je netjes kan terugrollen in de deur als je ze niet nodig hebt. Heerlijk om geen losse schermpjes meer te hoeven gebruiken.
De ISOFIX aansluitingen zitten wat hoog, zodat de zitting van de stoeltjes een klein beetje zweven aan de achterkant. Geen probleem maar wel een beetje vreemd.
Het kinderslot op de achterportieren wordt centraal bediend via de console op de bestuurdersdeur. Handig, maar op die manier kan je alleen beide deuren tegelijk op kinderslot zetten…Plus dit zorgt meteen voor het niet kunnen bedienen van de achterruiten door de achterpassagiers. Ik weet nog niet goed of ik dat allemaal even handig vind.
De binnenverlichting vind ik karig; de leeslampjes voor zijn net iets te zwak (ga ik wellicht vervangen door wat witter ledjes), achter zitten helemaal geen leeslampjes (waarom niet?) en van comfortverlichting hadden ze bij Renault in 2010 überhaupt nog niet gehoord. Er zit wel instapverlichting in in de voetruimte.

LPG installatie
Tot nu toe foutloos.
En ik blijf me afvragen waarom niet meer mensen LPG rijden.

  • 83.413 km

Kilometerstand 83.419. We zijn weer een poosje verder.

Een paar weken geleden kreeg ik de melding “Oliepeil laag”. Heb toen een half litertje bijgevuld. Vond ik ik opmerkelijk, maar toch ook niet heel gek na 20.000 kilometer. Eerlijk gezegd had de Primera na 10.000km ook altijd wel extra olie nodig.
Maar wat mij wel verbaasde was dat ik een paar druppels olie op de oprit vond. Aan de onderkant van de kunstof plaat aan de onderkant van de motor was ook een vervuiling te zien, waarschijnlijk olie. Bij de linker cylinder bij de bougie vond ik ook een heel klein beetje olie, maar ik kon geen bron vinden.

Gisteren klein onderhoud uitgevoerd, alleen nieuwe remblokken aan de voorkant. Toen de onderkap eraf was konden we enkele oliedruppels zien aan de onderkant van de carterpan. De monteur zei dat het ook zou kunnen dat de carterpakking mogelijk een klein beetje ondicht was. Alles is schoongemaakt in de hoop dat ik in de loop der tijd nog iets kan zien, en de volgende keer zouden ze dan een nieuwe pakking monteren. Hopelijk is dat de oorzaak en is het niet iets ernstigers.

Verder ben ik nog steeds erg tevreden. Het is een fijne auto.

De audio verast me ook positief. Ik had daar geen hoge verwachtingen van, maar eigenlijk vind ik de geluidsinstallatie en dan natuurlijk vooral de luidsprekers prima klinken. De lage tonen speakers zijn zo’n 16 cm, en dat vier keer. Dat geeft een mooi vol geluid. Ook de balans is goed, ik heb nooit het gevoel dat ik altijd één kant harder hoor als de andere kant, wat ik in veel auto’s wel zo ervaar.
De bediening van de radio blijf ik wel tamelijk waardeloos vinden. Blijf nogal wat knoppen van de radio onhandig vinden qua functie en bediening. De stuurcontrole werkt daarentegen perfect, vooral volume/mute.

Nu ik bezig ben met het verhuizen van spullen ben ik de auto ook meer als bestelbus aan het gebruiken. Het is geen Volvo V70 of Mercedes E qua ruimte, maar toch kan je er veel in kwijt. De laadruimte achterin kan je ook behoorlijk ver naar achter volladen, de achterklep sluit namelijk heel ver naar achter waardoor je daar altijd meer plek hebt als verwacht.

Wat ik erg jammer vind is dat de daglichten niet samen ook de achterlichten aanschakelen. Ik vraag me af of dat met een simpele ingreep wel mogelijk is.

Verbruik is bij deze auto gunstig, als je de snelheid niet te veel laat oplopen. Hoe harder je gaat rijden op de snelweg, hoe hoger het verbruik. Dat is logisch natuurlijk, maar bij deze auto lijkt de turbo nog een hele slok extra te veroorzaken bij hogere snelheden.
Bij 110 km/h op klok (107 echt) wijst de teller de 8,2 aan;
Bij 130 km/h gaat dat wel al snel naar 9,7 tot 10. Toch een aanzienlijk verschil (dit zijn wel de benzinewaardes).
Op winterbanden is dit effect nog iets sterker. De “drag” met deze banden lijkt hoger.
Op LPG rij ik nu gemiddeld zo’n 1 op 9,5 (zie ook de verbruiksmonitor), dus de kosten blijven heerlijk laag, momenteel is de gasprijs in België zo’n 45 cent, dus ik heb maar weinig brandstofkosten. Met onderhoud erbij zit ik op ongeveer 9 cent variabele kosten per kilometer.

Ik moet wel oppassen als ik in de Audi A3 rij. Het is me een keer voorgekomen dat ik:
- de auto vergat van de handrem te halen
- de auto vergat op de handrem te zetten
- de sleutel vergat eruit te halen
- de auto dus ook vergat af te sluiten
Gelukkig kwam ik hier allemaal heel snel achter (de auto toeterde niet….) en is het me niet nog een keer gebeurd. Het geeft wel aan hoe zeer je gewend raakt aan deze automatische zaken.

Eerste APK

  • 92.000 km

Eerste APK. Normaal gesproken bij een LPG auto na de eerste 3 jaar direct elk jaar, maar op de een of andere manier heeft de RDW de bestaande TüV aangehouden die nog 2 jaar geldig was. Op het moment van importeren stond hij op benzine, en die termijn is dus nooit aangepast na het inbouwen van LPG. Dus fijn 2 jaar rondgereden op LPG en nu pas APK.
Banden nog 2.5mm voor en 5mm achter. Het zijn de originele banden. Eigenlijk wilde ik ze alle vier deze herfst of aankomende lente vervangen maar dat is misschien overdreven voor de set van 5mm.
Een afkeurpunt waren gebroken veren achter; hier heb ik nooit iets van gemerkt. Dat valt me tegen eerlijk gezegd. Na 92.000 kilometer en 7 jaar verwacht ik geen gebroken veren, zeker met mijn rijstijl en een vrijwel gebrek aan drempels in mijn omgeving. Dus nieuwe originele veren erop. Verder nog versleten achterremblokken. Dat is ook eerder dan verwacht, maar het is een zwaardere auto dus ik kan er mee leven. Nog een puntje wat mij stoorde; de linkervoordeur kraakte bij het opendoen. Hiervoor heb ik de deurvanger laten vervangen. Natuurlijk even opgezocht en dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn waarbij invetten niet helpt. Meteen de remvloeistof laten vervangen, er was niet bekend wanneer dit voor het laatst was uitgevoerd. Al met al een kostenpost van 740 euro.

De auto wordt intensief gebruikt. Omdat wij binnenkort verhuizen en bezig zijn met een grote verbouwing is de auto nu al meerdere malen als pakezel gebruikt. Het blijft erg fijn, zo’n station. Sommige details bevallen me wel; ik moest bijvoorbeeld een aantal planken van de bouwmarkt inladen, en heb hiervoor de voorstoel eerst helemaal naar voren gezet en daarna de leuning ook zo ver mogelijk naar voren gekanteld. En die gaat ver! Zo ver dat ik op een gegeven moment maar gestopt ben omdat de leuning de zijwangen van de zitting wel erg ver in begon te duwen.
Handig hoor, zo krijg je net dat beetje extra ruimte. Daarbij is de apart te openen achterruit (jawel) ook handig om even nog iets erbij te leggen.
Kleine ergernissen; de voordeur reageert niet altijd snel genoeg en gaat dan niet open, terwijl de andere deuren wel open gaan. Ook werkt de keyless entry soms gewoon helemaal niet. Dan moet ik de keycard pakken en de deur opendoen.
Nog een klein irritatiepuntje. Het dashboardkastje (ja daar is hij weer) is heel ruim, maar loopt ook heel vlak. Als je de klep opendoet wil er best veel weer uitvallen. Een soort divider zou eigenlijk wel handig zijn.
Ook ben ik erachter dat ik de auto ook zonder toeteren kan sluiten door op een knopje te duwen aan de deurklink. Die was me nooit opgevallen. Handig voor ’s avonds.
Helaas momenteel een enorme barst in de ruit aan de bijrijderskant. Het zit niet in mijn gezichtsveld, maar wil dit wel laten vervangen.
Verbruik op LPG nu weer op zomerbanden iets gunstiger, ik haalde nu de afgelopen maanden weer soms de 1 op 10.

Nieuwe achterbanden

  • 95.646 km

Omdat we tijdelijk wat verder van huis komen in verband met een grote renovatie, worden er nu met grote stappen kilometers gemaakt. Ik had gehoopt dat ik de voorbanden kon laten meedraaien tot de winterwissel, maar met de huidige en komende regenomstandigheden durf ik dat niet meer aan en haal ik dat ook niet meer. Nieuw setje Dunlop Sport SP's besteld en laten monteren op de achteras. De oude achterbanden mochten naar voren. Wel iets meer geluid nu in de auto, de oude achterbanden hebben waarschijnlijk toch iets andere slijtage.

Inmiddels weet ik zeker dat het slot aan bestuurderskant gewoon stuk is. Op eBay een nieuwe besteld, deze zal ik de aankomende beurt mee laten vervanen.

Dit gaat de auto wel een ster kosten qua betrouwbaarheid. Samen met de achterveren en de deurvanger vind ik dit toch allemaal net iets teveel worden dit jaar. Foei, Renault.

Kosten banden en montage 278 euro.
Kosten deurslot (onderdeel) 104 euro.

Grote beurt 2018

  • 105.685 km

Grote beurt geen bijzonderheden.
Kosten € 395

Aanschaf nieuwe zomerbanden

  • 115.000 km

2 nieuwe banden (Sport Maxx RT 2 MFS, XL)
Kosten € 244

Kleine beurt 2018

  • 117.902 km

Kleine beurt, APK.
Tevens dagrijlamp laten vervangen. Eén lampje was al kapot gegaan, nieuwe besteld bij benzinfabrik voor 39 euro inclusief verzending.

Kosten € 240

Portierslot & gasveren

  • 133.737 km

Het portierslot linksvoor werkte niet meer goed. Deze laten vervangen. Tevens de gasveren laten vervangen aangezien de klep achter niet meer goed omhoog ging.
Tevens olieverversing.

Kosten € 615

Grote beurt 2019

  • 143.553 km

Weer een dagrijlamp kapot van Benzinfabrik. Die hoef ik niet meer!
Nu 2 nieuwe besteld bij Autoledplaza (BA15S 50W Cree Highpower LED)
Weliswaar erg sterk, maar in de praktijk net zo sterk als de oude van Benzinfabrik. Op het moment dat ik dit opschrijf (2022) werken ze nog steeds! Veel betere kwaliteit dus.
Kosten € 32

Grote beurt met APK. Tevens de nieuwe dagrijlampjes laten plaatsen. Omdat dit een heeel gepruts is in de krappe motorruimte doe ik dit liever niet zelf.
Kosten € 366

Nieuwe accu

  • 146.419 km

En opeens startte de Laguna niet meer, zonder enige "waarschuwing". Normaal merk ik toch wel dat een accu minder wordt, maar nu kwam het als een complete verrassing. Omdat de auto altijd bergaf staat geparkeerd richting de garage (in de kelder) is dit een uitdaging. Snel een lader aangesloten en een paar uur laten laden. Hierna kreeg ik hem net aan de praat en kon ik naar de garage voor een nieuwe accu. Omdat ik gewoon OEM wil en bij de Renault dealer heb laten plaatsen, toch wel erg duur.

Kosten € 267

Nieuwe xenon lampen

  • 150.229 km

Het (xenon)dimlicht vond ik qua sterkte achteruitgaan. Bij amazon twee nieuwe besteld van het type Osram 66240XNL-HCB (D1S) met de belachelijk omschrijving Osram Xenarc Night Breaker Laser.
Deze zijn ietsje geliger dan de vorige, maar geven wel wat meer licht volgens de reviews. Hoeveel is altijd lastig vast te stellen maar het licht is hiermee weer prima.
Kosten € 94

Montage bij de Renault dealer was weer eens een drama. Na een half uur sukkelen kwamen ze tot de conclusie dat de bumper gedemonteerd moest worden (en dat had ik ook al gezegd...)
Kosten € 137

Corona 2020

  • 155.422 km

Corona tijd!
Aangezien ik niet meer naar kantoor mocht komen, stond de witte sloep nu bijna altijd thuis. Alleen hele korte ritjes. Het verbruik steeg hiermee gigantisch. Ik denk dat ik nu niet veel verder kwam dan 350 tot 400 km op één lading LPG waarmee ik eerst wel 500 km kon rijden.

Grote beurt
Bijzonderheid. Een remklauw achter moeten laten vervangen. Deze bleef hangen en dat wil je natuurlijk niet.
Kosten € 643

Corona 2021

  • 164.160 km

Nog steeds werk ik thuis. Bijna niet meer op kantoor geweest dus erg weinig kilometers. Maar er valt ook nu weinig te melden dat is positief. Wel moest de distributie weer eens vervangen worden (eens in de 5 jaar).

Grote beurt inclusief vervangen distributie en waterpomp
Kosten € 914

Zomer 2022

  • 174.281 km

Ietsje meer gereden tot nu toe dan afgelopen 2 jaar maar het is nog steeds relatief weinig, zo'n 10.000 per jaar nu. Ondanks de hoge MRB (nu 110 euro per maand) blijft het met LPG toch nog steeds erg goedkoop.
De beurt was dit keer aan de dure kant. Dit kwam door
- Nieuwe remschijven & remblokken achter
- Twee nieuwe voorveren. Eén was gebroken en ik heb ze meteen beiden laten vervangen

Kosten € 1488

Nieuwe winterbanden

  • 184.000 km

De oude Dunlop winterbanden begonnen te oud te worden, productiedatum ergens in 2013. Nu gekozen voor Bridgestone Blizzak (LM005 225/45 R18 95 V.)

Valt wel erg op hoe zacht de nieuwe banden zijn qua rubber. Tractie is nu ook merkbaar beter en het geluidsniveau binnen is duidelijk minder.

Kosten € 720

Ritje Schiphol retour V-Max

  • 187.000 km

Vandaag even op een neer geweest naar Schiphol, een ritje van zo'n 400 kilometer. Het was 's avonds dus rustig op de weg en ik kon gewoon V-Max rijden. Dat betekent dus vooral 130, soms 120 of 100. Diie stukken van 120 en vooral 130 zijn niet echt zuinig. Bij het opnieuw voltanken bleek dat ik liefst 1 op 8,1 had gereden.
Ik weet uit ervaring dat ik uitkom op ongeveer 1 op 10 als ik niet harder ga dan zo'n 110 km/h. Een groot verschil dus.

Let wel. Allemaal op LPG en ik tank momenteel voor 75 cent dus het is prima te doen. Maar de F4RT is logischerwijs duidelijk niet op zuinigheid gebouwd. Het is ook een beetje jammer dat de 6 niet wat langer is. Had heel goed gekund.

Bijna 2 jaar verder

  • 227.000 km

Wordt weer eens tijd voor een update. Er zijn geen rare dingen gebeurd en we zijn toch weer 40.000 kilometer verder.
Drie werkplaatsbezoekjes
19 mei 2023 nieuwe zomerbanden. Dit keer de Goodyear F1 Asym.6 XL. Kosten 684 euro
12 juli 2023 Grote beurt + Achteras schijven/remblokken + Voorste veren vervangen. Kosten 1488 euro
23 juli 2024 Kleine beurt. Kosten 246 euro

Kleine tegenvaller. De lendesteun is kapot gegaan. Geen idee hoe dat is gebeurd, en ik vermoed bij een werkplaatsbezoek.

Door een financiële tegenvaller wat betreft het huis, ga ik dit jaar de auto niet vervangen. Het komt dus wel goed uit dat er verder geen kosten of aankomende reparaties zijn. En ik rij er nog steeds graag in.

0,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.