Renault Laguna 2.0 dCi 150 Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 2.0 dCi 150 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 59.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Dynamisch doordouwende diesel
- 63.000 km
Na afscheid te hebben genomen van mijn tweede XM 2.1TD kwam ik weer in autovandezaak-land. Dat werd dus deze Laguna, een 150 dCI automaat in Dynamique-uitvoering met nog wat extra’s (zo te zien het Comfort-pack, met Xenon en handsfree, en daarbij nog een schuifdak en parkeersensoren vóór. Oja, en met van die kekke 18”-wielen. Dat had van mij niet gehoeven... het ziet er leuk uit, maar comfortabel is anders. Enne, oja, de vloermat aan de bestuurderskant was er al uit. Ik lees wel vaker dat die nogal hard verslijt, dus dat zal het wel zijn.
Dit is niet mijn eerste Renault... mijn eerste was een viertje, en ik heb ook nog een jaar of wat in een 18 gereden. De vorige Laguna heb ik nooit gehad, maar twee van mijn collega’s wel. Ik kende de Laguna dus als een zeer comfortabele (voor een auto die geen Citroën is dan) en heel erg onbetrouwbare auto, maar iedereen roept dat de Laguna III zoveel beter is geworden... goed dan.
Uiterlijk?
Tikkie saai... de ontwerpers hebben met een scheef oog naar de C6 gekeken, maar ik heb spannender Renaults gezien. Maar de auto ziet er niet onprettig uit. De Laguna is ook niet saai op de manier waarop bijna alles uit de VAG-stal saai is, en het is ook geen three-box-ontwerp.
Het interieur is fraai vormgegeven, daar hebben de stylisten van Renault flink hun best op gedaan. Zozeer zelfs dat ze kennelijk hebben besloten dat overtolligheden als opbergvakjes het interieur maar zouden verstoren. Hmmm, dat zou mijn keuze niet geweest zijn... dit is wel heel erg form over function.
Eerste indruk:
Die diesel gaat af als een gek ventje. Die motor genereert, bij om het even welk toerental, een bult koppel waar je, als je erbij stilstaat dat het slechts om een tweeliter turbodiesel gaat, van schrikt. Daarnaast is ‘ie ook nog eens bijzonder stil, ook als het blok nog koud is – er is geen spoor van het typische “handvol knikkers in het carter“-geluid dat je met een koud dieselblok associeert.
De zesbak automaat schakelt bijna onmerkbaar, maar heeft bij straffe tussenacceleraties wel even iets meer bedenktijd nodig dan ik gewend ben van de XM. Ach, dan heb ik tenminste nog even de tijd om me schrap te zetten.
De stoelen zitten best, maar wel een tikkie, eeh, Duits. Hetzelfde geldt voor de vering en demping, die zijn bepaald straf. Nou geef ik toe dat ik de auto vergelijk met een XM op comfortbollen, en dat is niet eerlijk, dat snap ik zelf ook wel. Maar toch... ik herinner me de Laguna 2 als aanzienlijk comfortabeler. Komt denk ik deels ook door die al eerder genoemde 18”-velgen.
Die handsfree-optie (geen gedoe met sleutels, gewoon de kaart in je jaszak laten zitten en dan automatisch op slot, of van het slot, gaan) is grappig, en best handig. Ik ben alleen bang dat ik, als ik er teveel aan wen, straks een andere auto vergeet af te sluiten.
De Cabasse audio is prima in orde (niet zo goed als in de Avensis, maar da's ook wel veel gevraagd...), en ook met de carkit ervaar ik geen problemen. De enige die klaagt dat ‘ie me niet kan verstaan is Renard, maar dat is een Citroën-specialist, dus dat zal wel los lopen ;-)
In de eerste weken heb ik er flink veel in gereden. Toen ik de auto vier weken terug kreeg, stond de teller op iets van 59.000, nu zitten we alweer op 63.000 en een beetje.
De auto heeft ook alweer een beurt gehad. Behalve remblokken en een stadslicht-lampje kwam er tijdens de beurt niks aan het licht, maar direct na de beurt begon het feest... geen ruitensproeiers meer, en alleen nog een rechter-koplampsproeier.
Omdat de bumper er tijdens de beurt af moest, lig---
“... wààt?”
Jaja. Om het stadslicht te vervangen moet de bumper eraf. Ik moest er ook om lachen, maar BMW schijnt daar ook last van te hebben, hoor ik. Hoe het ook zij, omdat de bumper eraf was geweest, en de pompjes en slangetjes van het ruiten- en koplampsproeigebeuren zich achter de bumper bevindt, ligt het in de rede om te veronderstellen dat er daar in de buurt tijdens het sleutelen iets mis is gegaan. Het bleek om een simpele draadbreuk te gaan.
En nadat ik gisteren de auto na deze reparatie ophaalde, sproeiden de koplampsproeiers allebei met feestelijk enthousiasme, maar de ruitensproeier voor gaf slechts een zielig pis-straaltje te zien. Bij stilstand kwam het straaltje nog wel tot onderaan de voorruit, maar tijdens het rijden kreeg ik meer water op mijn ruit vanaf de koplampsproeiers dan vanuit de ruitensproeier. Dus daar gaan we morgen weer mee terug.
Het geeft wel weer helemaal dat 2001-Renault-gevoel, dat wel. ;-)
Oja, ook leuk, deze:
Als je de standaard-telefoonhouder-montagesteun laat monteren, en je zet daar een telefoonhouder (in mijn geval een Brodit-houder voor een HTC HD2, en ja, die is inderdaad nogal groot...) op, dan kan dus je bekerhouder niet meer open. Dat is door de monteur kranig opgelost door de steun zodanig te verbuigen dat het nu weer wel kan.
Voor de rest maakt de auto een degelijke indruk. Ik ben benieuwd of dit akkevietje met die ruitensproeier een incident is, of dat ik nog meer ga meemaken... als Renault zijn belofte waarmaakt en de Laguna 3 inderdaad zoveel beter is dan zijn voorgangers, dan hou ik het in deze auto nog wel twee en een half jaar uit.
Nog steeds niks kapot. :-)
- 72.000 km
Intussen zijn we alweer dik 12.000 km na aanschaf.
Het enige probleem dat ik met de auto heb gehad was niet debet aan de auto, maar aan de dealer - tijdens de beurt moest de voorbumper eraf om een stadslicht te vervangen (de voorbumper eraf? Jaja, ik had het zelf ook niet kunnen bedenken...), en daarachter zitten ook de pompjes voor de ruiten- en koplampsproeier. En die deden het na de beurt ineens niet meer.
Voor de rest doet alles het nog steeds zoals in het boekje staat, en er vallen geen delen af.
Wel één kanttekening.
Tot voor kort reed ik in mijn XM met een TomTom 940. Niks mis mee.
Omdat in deze Renault navigatie is ingebouwd, heb ik die TomTom in bruikleen gegeven aan mijn schoonzoon.
Wat een drama. Ik bedoel, ik snap dat zo'n onboard-navigatie geen TomTom Live aan boord heeft. Maar ook zonder TomTom Live zou een navigatiesysteem toch moeten snappen dat de snelste route van Maarssen naar Bunnik nooit Door Het Centrum Van Utrecht kan zijn??!?
En da's maar één voorbeeld. Als ik van Maarssen naar Bunnik rijd, wil 'ie me bijna altijd over de A2 en de A12 sturen, ook als die volgens ANWB muur- en muurvast staan. Als ik van Amsterdam naar Bunnik rij, leidt 'ie me geregeld om over de A1 en de A27 - ook als de A1 in oostelijke richting één grote parkeerplaats is.
Eén ding is helder: als er geen files staan is het een prima systeem, maar als dit navigatiesysteem met een 'snellere route' komt om files te ontwijken, is het over het algemeen aannemelijk dat je die in elk geval maar beter niet kunt nemen. Ik denk dat ik mijn TomTom terug wil... en ik vermoed dat ik niet de enige berijder van een auto met geïntegreerd navigatiesysteem ben die er zo over denkt.
Kunnen de autofabrikanten niet gewoon een deal sluiten met TomTom? Da's nog een stuk goedkoper ook.
Second thoughts.
- 80.000 km
Afgelopen zaterdag zat onze schoonzoon bij ons in de auto, en vroeg wat ik ervan vond, na onze vakantie met deze auto.
Mijn antwoord?
Afgezien van
- het volstrekte gebrek aan aflegruimte in het interieur,
- het wagenbreed toepassen van materialen in het interieur die graag op irritante (en soms gevaarlijke) wijze invallend licht in de bek van de bestuurder reflecteren,
- het gebrek aan vering (deze Fransoos veert net zo oncomfortabel als een doorsnee Audi),
- het autistische on-board navigatiesysteem, dat me doet terugverlangen naar de TomTom Go die ik in mijn XM gebruikte,
- het gebrek aan hoofdruimte achterin,
- de cruise control, die zo intuitief is als een nijlpaard,
- het toch vrij stevige verbruik (7.5l/100km is normaal)
- de bizar nutteloze 18"-velgen (lawaai, gebrek aan comfort, hoge vervangingskosten voor banden)
- het in deze klasse gebrek aan beenruimte achterin,
- en de te harde stoelen (VAG zou er trots op zijn...)
is het best een goede auto.
Mijn schoonzoon schoot na deze opsomming in de lach, want ik had zojuist alles opgesomd wat elke auto tot een dramatische mislukking zou degraderen.
Het dieselaggregaat krijgt van mij nog steeds een dikke 8, dicht bij een 9. De rest van de auto is een drama. Beide XM's die ik hiervoor reed waren beter, en de C5 van mijn schoonzoon is stukken beter.
Wat een kut-auto is dit. Waarom? Omdat deze auto alle gelegenheid had om het goed te doen. "Onderzoek alles, en behoud het goede" ... deze Laguna heeft alles onderzocht van zijn voorgangers, en hoewel hij al het slechte (de storingsgevoeligheid) niet heeft gedupliceerd, is alle gebruikersvriendelijkheid die de voorgaande versies wel hadden met het badwater weggegooid. En daardoor is de auto voor dagelijks gebruik gewoon een kloteding, en een miskoop.
Sorry, maar ik kan er niks anders van maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.