Renault Laguna 2.0 16V 140 Corporate (2009)

autoreview

Renault Laguna 2.0 16V 140 Corporate (2009)

Signalement

UitvoeringLaguna 2.0 16V 140 Corporate
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf32 km
KM-stand laatst85.573 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto

  • 447 km

Dinsdag 5 mei heb ik mijn nieuwe lease-auto op mogen halen. De auto stond al een paar weken bij de dealer, echter ik moest wachten tot het moment dat het lease-contract van de Saab afgelopen was.

In mijn zoektocht naar een nieuwe lease-auto heb ik een aantal merken bekeken. De BMW 3.16, deze is het uiteindelijk niet geworden, hoewel het een heerlijke auto is om in te rijden. De Volvo S40 1.8, de verwachting die ik bij deze auto had kwam niet uit. Ik heb een aantal jaren het vorige model S40 gereden (prive), welke ik erg luxe had aangekleed, de huidige S40 gaf mij dat gevoel van luxe niet. De Skoda Superb, uiteindelijk valt deze af doordat de auto wel erg groot is en ik de achterkant van de auto niet mooi vind. Renault: prive rijden wij dit merk al jaren met veel plezier en zonder noemenswaardige problemen. Uiteindelijk is het dus weer een Renault geworden.

Ik heb gekozen voor de Laguna 2.0 16V Business Line met de volgende opties:
- parkeersensoren achter (handig, zeker in A'dam)
- handsfree card
- Michelin banden (standaard is Continental, slechte ervaring met deze banden)
- reserve wiel
- kleur Noir Nacre (zwart).

Voor het overige is de auto al behoorlijk compleet uitgerust. Onder andere LM velgen 205/60 16, een compleet navigatiesysteem waarin de audio, telefoon en natuurlijk de navigatie is verwerkt. De telefoons een HTC730 en een Nokia N70 geven beiden een goede ontvangst en verstaanbaarheid. Helaas het adresboek is uit de telefoons is niet over te zetten. De DVD versie van het systeem is mooier maar kost ook weer extra. Verder heeft de auto een electronische airco met gescheiden bediening voor bestuurder en passagier voor.

De eerste indruk, een heerlijk stabiele en rustige auto. Materialen die gebruikt zijn ogen inderdaad hoogwaardig en kwalitatief goed. Bij mijn vorige Laguna was het gebruikte kunststof toch wat goedkoper. Het was even wennen aan de 6bak en de werking hiervan, maar dit wennen gaat erg snel. Ten opzichte van de Saab werkt de cruise control heerlijk. Ik zie bij autoweek wel eens staan als minpuntje dat de knoppen op het stuur niet verlicht zijn en dat de plaats voor het aan/uitzetten van de cruise control onhandig zit. In mijn ogen moeten ze dan toch maar een beetje auto leren rijden. Je hoeft het nooit uit te zetten en de bediening op het stuur werkt intuitief.

Inmiddels ook al even de remmen kunnen gebruiken doordat op een drukke weg iemand het toch nodig vond zijn met pech verlaten voertuig midden op de weg stil te laten staan. De remmen zijn exact en goed te dosseren.

Gedrag in bochten: ik ben nog aan het inrijden, maar bij een normaal bochtgedrag ligt de auto letterlijk als een blok op de weg. De besturing is zeker niet te licht o.i.d. Nee, ook hier verschillen smaken maar als je Renault gewend bent dan zul je hier zeker niet over klagen (het gaat wel minder licht dan bijvoorbeeld bij de Megane).

Overzichtelijkheid: naar voren goed. De stoel is goed verstelbaar ook in hoogte waardoor ik met mijn 1,75mtr geen probleem heb. Het zicht naar achteren is echter beperkt. Dit maakt de censoren achter echt een must.

Ruimte: je kunt spullen goed kwijt op de verschillende opbergplaatsen, het dashboard kastje kun je met recht kast noemen. Hier zul je niet snel een probleem hebben. De kofferruimte is ruim genoeg en mooi bekleed. Hier zit in mijn ogen wel het grootste nadeel van deze Renault. Er zit geen handgreep aan de buitenkant van de kofferbak, wat het sluiten iets minder makkelijk maakt.

Verlichting: goed en zeker met de opvallende ledlampen aan de achterzijde een mooie verschijning. Ook hier zullen smaken natuurlijk verschillen.

Natuurlijk zullen een aantal mensen al gaan klagen hoe kun je nu al een review plaatsen. Dit kan om een aantal redenen: ik ken het merk als bestuurder al ruim 8 jaar, rijd in een jaar een behoorlijk aantal kilometers waardoor je ook wel een gevoel voor een auto ontwikkelt en dit is een eerste review. Ik zal binnenkort de review aanvullen en proberen ook een aantal foto's te maken.

Betrouwbaarheid en kosten heb ik op voldoende gezet omdat hier nog niet over te oordelen is voor wat betreft deze auto. Prestaties op goed (de Saab was getuned, waardoor de Renault wat trager overkomt). Comfort: de stilte, de wegligging (tussen Frans en wat men noemt Duits in)gewoon uitmuntend. Zou ik de Renault opnieuw kopen, ja mijn vrouw (met haar Clio uit 2009) en mij blijven ze kwalitatief overtuigen.

Mocht iemand bij de beide telefoons een optie weten om dit wel voor elkaar te krijgen dan hoor ik het graag. De verkoper en mijzelf is het (nog) niet gelukt.

update

  • 3.850 km

De eerste echte kilometers zitten erop. De auto is duidelijk wat losgekomen. Wat is opvallend, de stilte in de auto. Ik kan van de radio genieten als deze op 3 staat (is erg stil op de schaal van de radio). Verder heeft de motor vanaf een laag toerental al voldoende vermogen om vlot door te kunnen rijden. Werking navigatie: snel en erg eenvoudig. Het systeem (ik was dit al gewend) geeft goed en snel alternatieven waar dit nodig is en berekent ook wanneer je zelf besluit een andere weg te nemen snel de alternatieve route. Verbruik: tijdens het inrijden 7,6 liter per 100 km kunnen halen wat lager is dan de fabrieksopgave.

Stoelen: zitten heerlijk en bieden mij voldoende steun. Ook achterin een zee van ruimte. Wanneer collega's meerijden naar een afspraak zijn ze duidelijk verbaasd.

Handsfree card: mocht iemand twijfelen over deze optie, twijfel niet en neem deze. Het systeem werkt perfect, het is duidelijk verbeterd ten opzichte van de versie uit 2005 uit de Megane.

Ik heb de laatste jaren in veel auto's van verschillende merken gereden, de nieuwe Laguna is wat mij betreft absoluut de fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad.

De beloofde foto's komen eraan. Ik moet alleen de auto deze week wassen voordat ik volgende week weer aan het werk mag.

1 jaar Laguna III

  • 22.128 km

De Laguna is nu 1 jaar in mijn bezit.Vandaag heeft de auto zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad waaruit niets naar voren is gekomen. Renault had enkel als extra werkzaamheden aan de multiriem uitgevoerd (geen terugroepactie is ondergebracht in de onderhoudsbeurt, ook hier geldt voorkomen is beter dan genezen). Als vervangende auto had ik een Megane 1.6 mee. Deze auto ziet er goed uit, rijdt prettig echter pas dan merk je goed de stilte in de Laguna en het verschil tussen een 1.6 en 2.0 ondanks dat de laatste bijna 200kg zwaarder is. Kwalitatief blijkt de Laguna erg goed in elkaar te zitten. Geen rammeltjes of zaken die niet werken. Nog steeds stap ik dagelijks met veel plezier in deze auto.

In de winter met winterbanden (Goodyear) steeg het verbruik aanzienlijk naar 8 liter per 100km. Inmiddels met de Michelin Energy Savers er weer onder is 7,2 liter per 100 goed realiseerbaar.

Een korte update

  • 34.979 km

De Laguna is ondertussen ruim twaalfduizend kilometer verder. Het blijft opvallend hoe stil de auto is. Ook de navigatie werkt perfect, deze week zelfs mogen ervaren dat de auto voor je aangeeft waar het glad is. In deze winterperiode ook al mogen genieten van het gegeven dat het een echte lange afstandsauto is. Vorige week maandag 2,5 uur in de auto (de eerste sneeuw en Nederland in paniek) mogen zitten en toch stap je fris uit.

Alles werkt perfect, geen kraakjes of rammeltjes geen olieverbruik en een perfecte wegligging.

jaarlijks onderhoud

  • 44.237 km

Vandaag heeft de Laguna zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Persoonlijk had ik niet het idee dat er zaken mis zouden zijn. De waarheid, dit klopte ook. De Laguna III bewijst dat het een erg betrouwbare auto is.

Kwalitatief is de Laguna absoluut goed. Alle auto's die ik hiervoor heb gehad (nieuw en gebruikt) hadden in een periode van twee jaar wel wat. De Laguna, niets. De stilte in de auto, de ontspannen manier waarmee je met deze auto kunt rijden, echt perfect.

Bandenkeuze: ik houd er toch van om bochten lekker te nemen. De Michelin Energy Savers zijn hier erg betrouwbaar en slijtage in 2 jaar te verwaarlozen. Voor nog 6mm achter 6,4mm. Dit laatste ook een goede evenwichte slijtage.

Ik vrees dat ik de garage pas weer over een jaar ga zien wanneer de auto 3 jaar oud is.

jaarlijks onderhoud 2012

  • 64.942 km

Vandaag is de Laguna voor zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de dealer geweest. De ruitenwisserbladen zijn na 3 jaar op mijn verzoek vervangen. Verder niets meer dan het reguliere onderhoud. Ik begrijp dat het een saaie update is, maar de auto is gewoon goed.

Wat wel positief is, ik heb de standaard Continental banden (na eerder ervaring dat bij de privé Megane na 30.000 km alle banden konden worden vervangen) bij het bestellen van de auto laten vervangen door Michelin Energy Savers. Het profiel voor nog ongeveer 5,5mm het profiel achter nog 6,1mm. In de winter zitten er winterbanden op, toch hebben deze "zomerbanden" al zeker 35.000 km gereden. Ook qua comfort en verbruik ben ik dan ook erg tevreden over deze bandenkeus. Voor de Laguna met 16" velgen is dit wellicht voor andere Laguna rijders een tip.

Vier jaar oud

  • 85.573 km

De Laguna heeft zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad en is daarbij ook APK gekeurd.

Vervangen: de remblokken achter. Bochane geeft aan dat ze voor nog 20.000 km mee kunnen.

Opvallende zaken: geen. De auto is uiterst betrouwbaar. Het rijden in de Laguna is ook na vier jaar nog steeds geen straf. Is er dan niets negatiefs te melden: nee. Het is een erg stille maar vooral ook betrouwbare auto.

Indien de auto het laatste jaar van het leasecontract zo blijft presteren als de eerste vier jaren, dan zal dit de laatste update zijn. Hierna weer een Renault: nee, dat niet. Mijn werkgever heeft naast een salaris gebonden lease budget ook daaraan gekoppeld een CO2 uitstoot norm. De Laguna kan niet aan deze norm voldoen. Megane: nee. Heb er een als vervangende auto gehad, ik vind het een mindere kwaliteit en ondertussen door de 14% bijtelling rijdt heel Nederland in een Megane. Dit laatste is bij de Laguna zeker niet zo ;-)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.