Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose 7P (2013)

autoreview

Renault Grand Scénic
Renault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 130 Energy Bose 7P
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf217.932 km
KM-stand laatst240.265 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruimte gezocht en gevonden

  • 218.180 km

Onze Renault Laguna uit 2011 kreeg ruimte problemen op de achterbank voor onze drie tieners. Dus op zoek naar een ruimere auto. In het verleden heb ik al een Grand Scénic gehad. Het nieuwste model van toen was nog te duur om die als vervanger van de vorige te gebruiken. Toen ben ik bij de Laguna uitgekomen. Een zeer betrouwbare en comfortabele reisgenoot! De Laguna is dan ook wel referentiekader voor de eerste indrukken van de auto.
Wensen:
- ruimte op de achterbank
- diesel vanwege de kilometers
- hoogzits MPV
- grote kofferbak
- in een goede staat van onderhoud en uiterlijk.

Al eerder ben ik eens wezen kijken en proef gaan rijden in een Scénic van het type van na 2009 (Scénic 3). Die beviel mij heel goed, maar de tijd om zaken te doen was nog niet rijp.
Een zoektocht naar gebruikte Grand Scénics is snel gemaakt, omdat het aanbod niet riant is op de tweedehands markt. Ik wilde ook mijn budget beperkt houden.
Uiteindelijk één gevonden die qua uiterlijk voor mij de mooiste was. De uitrusting is riant en zeker niet minder dan de Laguna. Je moet dan denken aan de Bose editie, met de bekende Bose geluidsinstallatie, maar ook automatische airco, start-stopsysteem, automatische handrem, regen- en lichtsensor, Visia (automatisch grootlicht en rijbaanassistent), achteruitrijcamera en parkeersensoren rondom, in hoogte verstelbare stoelen voor, 7 zitplaatsen, trekhaak, zilverkleurige dakrails, ramen en spiegels elektrisch bediend, keyless entry, 17 inch lmvelgen met all-season banden (Vredestein) en de lakkleur is zwart. Afgeleverd met een grote beurt (hoewel de garage niet aangeeft wat zij eronder verstaan) mocht ik ermee op stap.

Nu het rijden. Deze auto heeft de 1.6 dci motor. 130 PK en 320 Nm trekkracht zijn aanwezig. Bij het rijden voel je dat als je voorbij de 2000 toeren komt. Ondanks het kentekengewicht van 1500 km wil de GS prima vooruit! In iets meer dan 10 tellen is de acceleratie van 0-100 km/u gepiept. Voor je het weet zit je op illegale snelheden. Dat was met de Laguna 1.5 dci wel anders! Het verbruik volgens de meter is laag. (1: 19) Ik ga het verbruik bijhouden op de verbruiksmonitor van Autoweek.
Het sturen gaat makkelijk, hoewel je in bochten wel het hogere zwaartepunt voelt (meer overhellen). Het veren gaat soepel, soepeler dan de Laguna, maar drempels nemen geeft wat "dein" gedrag. Dat deed de Laguna mooier en strakker. Het geluid dat de auto op de snelweg produceert is dat je motorgeluid bijna niet hoort, maar de banden daarentegen... Even wennen dus. Iets om bij het vervangen van de banden ooit rekening mee te houden.

Wat duidelijk is dat de gebruiksvriendelijkheid en vooral de zitruimte voorin en achterin (niet de derde rij) riant is. Ook de flexibiliteit is groot. Hoe dat in de praktijk gaat uitwerken is afwachten, maar de eerste indruk is heel positief. Datzelfde geldt ook voor de grootte van de kofferruimte: niet zo riant als een 5-zits GS, maar toch nog 560 liter tot het raam. Binnenkort zullen we een paar keer volgepakt weggaan, dus dan pas kan ik ervaren hoe de GS zich volgeladen gedraagt op de weg. De uitgebreide uitrusting aan snufjes en knopjes werkt allemaal prima, waarbij de achteruitrijcamera wel erg handig is. Het geluid van de Bose installatie is wel "vet", ik moet misschien nog wat instellen qua geluid.

Na een kleine 80 km kreeg ik wel een melding (met de oranje sleutel) op het dashboard om het "voertuig" te "controleren". Irritant, dat moet nog worden uitgezocht. Hopelijk valt het mee.

Eerste reparatie

  • 219.010 km

De melding "controleer voertuig" is bij de dealer gecontroleerd en onder garantie gerepareerd. Het had te maken met een defecte oliedruksensor en gaf weleens het probleem dat hij niet wilde starten of dat continu het oranje lampje branden. Nu na reparatie is dat dus opgelost.

Intussen ongeveer 1000 km verder en wat zijn voor mij belangrijke indrukken:
Zoals eerder gezegd, mijn referentiekader is een Laguna 3 en dat blijft toch wel een auto van een klasse hoger qua rijden en afwerking. Het weggedrag van de Grand Scénic is wat deineriger en het sturen wat minder strak. Wind en bandgeruis was in de Laguna net wat beter gedempt. Merkwaardig is dat het motorgeluid van de Grand Scénic veel stiller is! Zou dat aan het type motor liggen?

Het doel waar de Grand Scénic voor dient is een ruime en comfortabele reiswagen te zijn en daar voldoet die ruimschoots aan. De lompe en onoverzichtelijke koets wordt beschermd met sensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. Voordeel is dat ik wat strakker kan parkeren en minder op gevoel.

Ik mocht ook het Visiopakket uitproberen. Je krijgt geluidssignalen bij het overschrijden van de belijning en de grootlichtassistent werkt op zich goed, maar voordat het weer aangaat duurt weer even. Een kwestie van wennen, maar al met al rij ik toch niet vaak met grootlicht. Ik hoef het niet persé te gebruiken, het is alleen maar omdat het kan.
Datzelfde geldt ook voor het start-stopsysteem. Een enkele keer wil die toch niet meer herstarten, of ik geef te weinig gas bij het optrekken en dan gaat die ook in de s/s stand. Even wennen dus.

Verder valt mij op met de krachtige 1.6 dci motor dat er onder de 1600 toeren weinig gebeurt, maar daarboven gaat die als de brandweer! Er zit een grotere turbogat in dan in de oude 1.5 dci. Het valt mij ook op dat als ik een benzineauto meeneem dat het net lijkt alsof die op de handrem staat, zo snel pakt de 1.6 dci motor op, zo gretig.
En toch is het verbruik mooi binnen de perken. De eerste tank heb ik leeg gereden met een gemiddeld verbruik van 1: 18,8. Ik probeer daarbij wel de schakelindicator aan te houden. En de meeste ritten waren ook alleen of met zijn tweeën.

Indrukken na ruim 10000 km

  • 229.000 km

Nu ik weer een tijdje heb rondgetokkeld, nu weer een update van mijn Grand Scénic. Hij heeft een ritje Hongarije gehad met een goed gevulde aanhanger (met huif) in de herfstvakantie. Bergje op en af is geen enkel probleem. Toen ik volgeladen was het verbruik rond de 1: 13,5, niet schokkend voor zo'n rit. Over het algemeen is het verbruik stabiel rond de 1: 17, niet slecht voor een hoge auto met 1500 kg leeggewicht. Ik denk dat het beter kan, zeker nu de maximum snelheid omlaag gaat. Ik houd het verbruik bij op de verbruiksmonitor.

Hoe bevalt het rijden en zitten? Ik was natuurlijk de lage Laguna gewend. De Scénic is meer op comfort dan op strak rijgedrag afgestemd. Niets mis mee, maar het hele degelijke stabiele gevoel dat de Laguna gaf en ook het gevoel dat je de bocht niet uit kon vliegen is bij de Scénic wel minder. Hij wil gerust deinen. Ik heb het gevoel dat misschien de schokbrekers achter aan hun eind zijn, maar bij controle bleek er niets aan de hand.
Ruimte is er genoeg voor 5 volwassenen. Met zijn 7-nen zitten kan, maar is alleen met kleine mensen achterin mogelijk (één keer gedaan), er is dan niet veel ruimte voor de achterste passagiers, maar ook niet voor de middenrij die de stoelen naar voren moeten schuiven. Bagageruimte is zeer groot, nog geen ruimtegebrek gehad (was bij de Laguna wel anders).

Wel was er een lekkage van koelvloeistof. Waar zou het van kunnen zijn? De reis naar en van Hongarije was spannend. Bewapend met een fles koelvloeistof heb ik onderweg wel twee liter moeten bijvullen. Daarna bleef het rustiger. In januari toch eens naar laten kijken. Gelukkig was er nog garantie, want alleen al het onderzoek kostte al anderhalve dag! De hele neus is uitgebouwd en het bleek te liggen aan een afdichting van een pijpje waar de koelvloeistof van een slang in het motorblok gaat. Een onderdeel van € 2,-... Maar dus geen lekke waterpomp of lekke koppakking of iets ergers. Door garage Lijzenga in Damwoude onder garantie keurig gerepareerd. Verder ging het oranje lampje weer branden met de sleutel en de melding "controleer voertuig". Volgens de garage was er een reset vergeten van de servicemelding. Lampje weer uit. Een dag later lampje weer aan... Na een paar dagen rijden een keer start/stop doen en uit weer. Ik vermoed een sensor van de pedalen die registreert of die indrukt zijn voor het starten (het oranje lampje ging aan nadat ik met de koppeling- en rempedalen ingedrukt de startknop indrukte en dat het startproces met voorgloeien niet begon). Het lampje ging bij het gebruik van de start-stopfunctie weer uit. Wordt vervolgd.
Ik ergerde mij onderweg aan het bandengeluid. Tussen de 60 km en 130 km was er een brommend geluid onder de auto. Achterbanden waren gecupt en slecht van profiel (vier seizoenenbanden). Nieuwe Michelin Crossclimate's eronder en weg lawaai. (Wel € 350,- lichter)
Er zat een scheur in één van de zonneschermpjes. Onder garantie vervangen. Eén van de tafeltjes in de voorstoelen was kapot, is gemaakt.
Verder zelf wat kleine dingen vervangen/veranderd: gordelhouders in de kofferbak waren afgebroken: nieuwe op Ebay uit Frankrijk besteld. Nieuwe vloermatten (hele mooie Renault reliëf), een dop voor de ruitenwissersproeier (was kwijt) en nieuwe rubbers voor de pedalen. Nieuwe ruitenwissers voor en achter (voor piepten bij het vegen), een update van de TomTom. Een kleine € 700,- geïnvesteerd om het weer "naar mijn zin" te maken.

Wat moet ik nog kwijt over deze auto? Ik rijd er graag in. Power genoeg, ruimte genoeg, uitstraling genoeg, een mooie geluidsinstallatie. Gewassen is de zwarte lak prachtig, maar er zitten veel swirls in. Er moet nog wel flink aan gepoetst worden (alle middelen in huis, maar het weer moet iets warmer zijn). Verder zie ik nog een paar roestplekjes op de kofferbak onder de zilverkleurige rand. Daarvoor moet ik mij bij Renault gaan melden. Wordt vervolgd! Ook is er slijtage aan de bestuurdersstoel. Binnenkort eens navraag gaan doen bij een stoffeerder.

Wat is dat geluid bij de motor?

  • 230.850 km

Sinds twee weken begon de motor lawaai te maken bij lage toeren en stationair. Is er een uitlaat lek? Zit het roetfilter vol? Trilt er iets los bij gasgeven? Het bleek dat één van de rollen van de multiriem niet goed was. Onder garantie is de rol van de dynamo vervangen.

APK en klein onderhoud

  • 234.600 km

De afgelopen maanden door de coronacrisis relatief weinig kilometers gemaakt. Daardoor tijd gehad om m in maart een grote poetsbeurt te geven. Verder bleef het verbruik stabiel (1: 17,5 gemiddeld) en was het van twee keer per maand één keer per zes á zeven weken tanken. Apart, lekker goedkoop in de brandstof. Maar daardoor heb je ook minder zicht op de staat van onderhoud, omdat je niet zoveel lange stukken rijdt.

Is er dan niets te melden? Zeker wel. De Grand Scenic blijft een comfortabel voertuig met een stille en krachtige motor die zeer ruim is, zacht geveerd en zeer luxe. Ik geniet van de geluidsinstallatie waarmee je cd's, usb-stick, via aux en via bluetooth je spotify kan afspelen. Je waant je soms in een concertzaal. Het is dan een heerlijke cocon om in te verblijven.

Ondanks het warme weer van de laatste tijd was het goed uit te houden in deze zwarte auto met een goed werkende airco. Deze was wel wat muffig, maar daar valt wat aan te doen.

De APK kwam in aantocht, dus maar tijdig laten doen, inclusief een onderhoudsbeurt A van Renault (grondige controle en vervangen interieurfilter).
Bij de APK-keuring is niets gevonden.
Bij het onderhoud een sensor laten vervangen van het koppelingspedaal, waardoor ik weer kan starten met ingedrukte koppeling en de start-stop-functie kan gebruiken. Er was een parkeersensor defect in de achterbumper, waardoor er bij stilstand een hinderlijke piep was. Deze kon ik wel tijdelijk uitschakelen, maar met deze onoverzichtelijke koets is het lastig parkeren (ondanks achteruitrijcamera en spiegels). De airco is gedesinfecteerd (dus echt bacterievrij gemaakt) dus mag het weer lekker fris worden in de auto.
Helaas blijft het oranje lampje branden en blijft de computer de melding geven dat de oliedruksensor defect is. Binnenkort gaat de Scénic weer terug naar de dealer om uit te zoeken wat er aan de hand is, aangezien die sensor een jaar geleden ook al is vervangen (zonder resultaat). Het onderhoud kostte dit keer € 520,- en dat is in mijn ogen redelijk met deze kilometerstand.

Komende tijd zullen geen grote afstanden worden gereden vanwege verre vakanties of werk op afstand, dus de te verwachten jaarkilometrage van 25.000 km zal ik lang niet halen, misschien ergens rond de 18.000 km. Dan komt het omslagpunt naar benzine erg dichtbij, maar op dit moment is de dieselmarkt ingestort en worden er "woekerprijzen" gevraagd voor benzineversies van dezelfde auto's (soms het dubbele!). Dan is tweedehands diesel rijden, inclusief afschrijvingskosten, toch wel een stuk voordeliger. Deze is ook nog eens Euro 6, dus ik mag overal nog rijden in steden in Duitsland en België.

Afscheid

  • 240.265 km

Na 15 maanden gereden te hebben is nu ineens het afscheid gekomen. Na een controle met het oog op een onderhoudsbeurt kwamen er zoveel kosten aan dat het beter is om het geld anders te gebruiken. Het belangrijkste was toch wel dat de distributieketting aan het ratelen was. Dat was wel het laatste dat ik van deze motor had verwacht, omdat ik dat zelf niet kon horen. Verder moest en wat kleiner onderhoud komen, zoals remblokken, stabilisatorstangetjes en banden. Maar om er nu even € 4000 aan te spenderen, is mij al te gortig. Zeker omdat ik de laatste tijd al wat aan het oriënteren was naar een mogelijke inruil voor een andere auto en dat bleek dat de economische waarde op dit moment erg laag is geworden. Dat betekende dat ik meer geld in moest stoppen dat hij economisch waard is.
Dus de keuze gemaakt om m in te ruilen.
De ruimte van de auto en de luxe uitrusting en ook wel de uitstraling heb ik kunnen waarderen.
En toch, het rijgedrag was en bleef wat "zompig" met slappe veren. Het blijkt - volgens de Renaultdealer - "producteigenschap" te zijn en geen slijtage van schokdempers of kapotte veren. Aan de bestuurdersstoel bleef ik stellen, omdat ik nooit echt het gevoel had lekker te zitten. Er zat roest op de achterklep (al na 6 jaar!) en de garantie daarop geldt alleen als de auto altijd bij Renault in onderhoud was geweest. Er bleven altijd "dingetjes", ondanks dat hij erg zuinig is en blijft en in alle luxe en comfort van A naar B gereden kan worden. En toch had ik qua rijden niet iets waar ik echt blij van werd.
De auto gaat geëxporteerd worden, in de hoop dat men in Oost-Europa dit onderhoud zelf ter hand kan nemen.

Samenvattend: negatief:
- Door omstandigheden een enorme waarde vermindering (afschrijving € 5000 in één jaar tijd voor een tweedehandse die 7500 kostte...).
- Economisch total loss door die kapotte ketting.
- Nu geen diesel meer nodig door coronacrisis en een nieuwe werkkring in het vooruitzicht (met nog minder afstanden), dus nu op zoek naar een benzineauto. Wegenbelasting is bij deze diesel ruim € 140,- per maand!
- Kinderen gaan (bijna) niet meer mee in de auto. Een Scenic is dus niet meer nodig om het gezin in te vervoeren.
- Het afgelopen jaar wel veel problemen gehad met de moderne 1.6 dci motor (vanaf 217500 km) en dat viel mij tegen voor een motor die ook bij Nissan en Mercedes Benz in gebruik is.
- Achteraf bekeken: dit exemplaar was een miskoop.

Samenvattend positief:
- De motor was krachtig en stil. Het verbruik 1: 17,2 gemiddeld over ongeveer 22.000 km. En dat voor een hoge auto met 1500 kg leeggewicht.
- Super luxe! Niets te wensen over qua uitrusting.
- Super ruim!
- Leuk om te zien.
- Ondanks het flinke motorvermogen, rijdt de auto eromheen niet zo strak.
- Ondanks het weinige motorgeluid wel helaas veel wind en bandengeluid.

Voor wie een gezin te vervoeren heeft met opgroeiende tieners is de (Grand) Scenic echt een aanrader! Koop er dan wel één met een volledige onderhoudshistorie en niet teveel kilometers op de teller! Laat er eventueel hulpveren onder monteren.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.