Renault Grand Scénic dCi 110 Intens (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic dCi 110 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 2.100 km |
eerste ervaring
- 2.100 km
Met drie opgroeiende kinderen was ik op zoek naar een ruime auto. Omdat MPV's flink duurder zijn in de lease had ik ze op voorhand genegeerd en was ik toch weer naar C-segment stations (Octavia) en compacte SUV's (Ateca, Karoq, 3008, Kadjar) aan het kijken. Echter de ruimte achterin was juist het probleem. Komende uit een Seat Leon ST is de ruimte beleving beter in een Octavia of een Ateca maar qua breedte schiet je er niet veel mee op. D-segment stations (denk aan Superb, Talisman) bleken net zo duur of duurder te zijn dan de MPV's (Picasso, 5008, Scenic) dus ben ik me wat beter gaan oriënteren op deze klasse. Uiteindelijk waren mijn vrouw en ik het eens dat het de Scenic moest worden. Je had de looks en een mooi interieur en ook de ruimte achterin is goed. De grote achterbak is natuurlijk ook fijn. Uiteindelijk ging het tussen de 5008 en de Scenic. Het interieur van de 5008 vonden wij toch minder dan de Scenic (dashboard/cockpit van de 5008 is super maar de bekleding grauw), en met het exterieur (met de grote wielen) is de Scenic gewoon een mooiere auto wat ons betreft.
Na 2000 km kan ik nog weinig zeggen over kwaliteiten van de auto. Hij rijdt lekker maar we zitten nog steeds in de inrij fase. Ik heb het idee dat deze diesel niet-ingereden soepeler is dan de 1.6 Ecomotive diesel van de Seat na 120 duizend kilometer. Ik rij nu nog zuinig maar ik doe dan ook erg rustig aan met een verbruik van 4,8/100 gemiddeld. Met de Multisense knop kan er gemakkelijk geswitched worden naar Sport of Comfort. Dan merk je het verschil met de Eco stand waar ik nog op rij. Wat ik waardeer is de instelbaarheid van het dashboard qua kleuren en klokkenspel in een eigen multisense prive modus.
De knoppen op het dashboard en het R-link multimediasysteem (wordt vaak over geklaagd) had ik zo door en na een half uurtje uitproberen met het boekje erbij is alles helemaal duidelijk. Telefoon/gesprek ophangen en het uitzetten/stoppen van een route was even puzzelen. Al met al geen klachten hier, ook niet over de traagheid van het systeem. Valt mij mee allemaal.
Deze auto heeft het Easy Life Pack met de achteruitrij camara en de dode hoek herkenning. Beide opties zijn nice to have en niet meer dan dat wat mij betreft. Automatisch inparkeren heb ik nog niet geprobeerd en ik denk dat ik dat over 4 jaar nog steeds niet heb gedaan.
Mijn vorige auto had sportstoelen met leren bekleding dus ik was een beetje huiverig naar deze 'normale' stoelen met kunstleer maar ik moet zeggen dat ze tot nu toe bevallen. Ook tijdens de testrit heb ik er op gelet dat het wel goed zat en mijn keuze blijkt (tot nu toe) juist.
Klachten: volgens mij hoor ik af en toe ook iets van een rammel/ruis rechts en links bij de A-stijl. Het lijkt alsof er een blaadje in de luchtinlaat van de blower verstopt zit. Op het Renault forum wordt hier vaak over gesproken. Van het gebonk van de wielophanging/veren hoor ik niks en ik vind de afrol geluiden prima. Er zitten nu Pirelli winterbanden onder. Ik weet niet meer welke zomerbanden eronder zaten...
Ik ben benieuwd naar de zomervakantie; hoe de Renault Grand Scenic 110 dCi het doet met een flinke caravan erachter. Als er lezers zijn die het wel weten, graag een reactie!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.