Renault Grand Scénic dCi 110 Energy R-Cinéma 7P (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic dCi 110 Energy R-Cinéma 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 85.000 km |
En weer een Grand Scenic...
Na ruim zes jaar met heel veel plezier en genoegen in mijn 7-zitter Renault Grand Scénic 2.0-16V Tech Line te hebben gereden (170.000 km op de teller), mocht ik van mijn baas een andere auto uit gaan zoeken. Drie zaterdagen op autojacht geweest en proefgereden in een Citroen Grand Picasso, Opel Zafira Tourer en Renault Grand Scenic.
De Picasso is werkelijk een prachtige auto, ook van binnen. Vooraf wilde ik deze auto héél graag hebben. Maar helaas, ik vind 'm niet lekker rijden. Nog steeds zijwindgevoelig en z'n weggedrag staat me niet aan. Zeker als je in een bocht rijdt en het wegdek is niet helemaal goed, dan veert/deint hij op een vreemde manier terug. Ik werd er een beetje misselijk van.
De Zafira Tourer stuurt lekker strak op de weg. Deze auto rijdt gewoon goed. Ook zijn looks zijn prima, maar van binnen doet hij ietwat gedateerd aan. Ik had er geen klik mee.
Tot slot nog gereden in de Grand Scenic. Dit is toch de lekkerste auto! Rijdt niet alleen goed, ziet er ook van binnen 'opgeruimd' uit. En voor mijn vier kinderen het meest ideale vervoermiddel. Zeker nu juist in de week van de proefrit Renault met de R-Cinéma op de markt kwam! Een gelimiteerde versie uitgerust met een infotainmentsysteem voorzien van twee beeldschermen in de hoofdsteunen. Daarnaast voorzien van het R-Link multimedia- en navigatiesysteem, inclusief TomTom Live-navigatie. En daar blijft het niet bij. Verder behoren ook privacy glass voor de achterruit en de achterste zijruiten, de Renault Handsfree Card en een elektrische handrem tot de uitrusting. De stoelen zijn gedeeltelijk bekleed met kunstleder met contrasterend stikwerk. Aan de buitenkant is het model te herkennen aan de speciale 17 inch wielen, diverse accenten in chroomkleur, aluminium dakrails en LED-dagrijverlichting.
Na enig familieberaad was de keuze snel gemaakt. Omdat de directie van mijn bedrijf het laatste woord heeft, speelde de inruilprijs een hoofdrol. Gelukkig gaf Renault de hoogste inruilprijs! En als zakelijke rijder kreeg ik ook nog een accessoirecheque t.w.v. 1000 euro cadeau. Dus de Grand Scénic dCi 110 Energy R-Cinéma is besteld. In de kleur rouge grenat. Over een week of acht wordt hij afgeleverd...
Wat de (vier) verkopers van de verschillende autobedrijven betreft: die kunnen nog veel (bij)leren. Alleen de Renault-dealer deed het uitstekend, de rest scoorde in mijn ogen een onvoldoende: geen koffie bij ontvangst, offerte vergeten te sturen, inruilauto afgekraakt (de motor zou iets mankeren, terwijl dit ab-so-luut niet het geval is), geen uitleg gegeven voor aanvang proefrit, onvoldoende wijzen op mogelijke accessoires etc.
Eind mei, begin juni wordt de nieuwe Scenic afgeleverd en zal ik u op de hoogte brengen van de eerste kilometers.
Nieuwe auto afgeleverd
- 100 km
Vrijdag 20 juni is m'n nieuwe auto afgeleverd. M'n Renault-dealer verdient een 10. Zelfs nog een boeket bloemen nabezorgd gekregen door de betreffende verkoper.
Ik was vooraf 'bang' voor de kleur rouge grenat, omdat ik 'm niet in het echt had gezien. Maar ik vind de kleur echt prachtig. Inmiddels de eerste 100 km achter de rug en ik ben héél enthousiast. Op de eerste dag gelijk de auto vol kinderen gehad (thuisgebracht na afloop van kinderfeestje). Wat me opvalt is dat de wegligging sterk verbeterd is.
De komende weken alles uitvogelen. Het dashboard vind ik in ieder geval stukken mooier dan mijn vorige GS, die me overigens in de bijna 6,5 jaar nooit in de steek heeft gelaten! Wennen is wel dat ik nu minder paardenkrachten tot mijn beschikking heb: van 165 terug naar 115. Zoals het een keurige huisvader betaamt...
Tegenvaller
- 8.000 km
Inmiddels een kwartaal en 8000 km onderweg. De auto voldoet geheel aan de verwachtingen. Comfortabel, goede zithouding, fijne radio, boordcomputer werkt overzichtelijk, heerlijk ruim, schakelt ontzettend soepel etc. Ook nog geen enkele storing.
Een grote tegenvaller is echter wel dat ik na een regenbui of 's morgens vroeg als er veel dauwdruppels op het dak liggen de portierramen onder het rijden niet open moet doen, want in elke bocht glijdt er een partij water de auto in. Na twee keer een nat pak gehaald te hebben, laat ik het nu wel uit mijn hoofd om de eerste kilometers de ramen te openen. Ik vrees dat er aan dit probleem niets te doen is. Hoofdoorzaak zijn het panoramadak en de dakrails, waardoor in de grote daknaden water blijft staan.
Een ander nadeel is dat wanneer je parkeert en je zelf de motor uitzet, er niets meer werkt. Wil je even snel je raampje laten zakken voor wat frisse lucht, dan moet je eerst de auto starten. Inmiddels heb ik een foefje bedacht, dankzij het start-stopsysteem: alles blijft werken als je de auto in z'n vrij zet en daarna op de rem trapt (en de motor afslaat). Je moet het maar weten...
Tevreden
- 18.000 km
We zijn intussen 10.000 km verder. Ik kan niet anders melden dan dat ik zeer tevreden ben over deze auto. Nog geen enkele storing gehad.
Ook het aantal pk's is ruim voldoende. Regelmatig zijn alle zitplaatsen bezet en dan geeft hij (bijna) geen krimp. Dat snelle optrekken dankzij het lage koppel is een van de pluspunten van deze Scenic.
Minpunt blijft de slechte afwatering, waardoor er na een regenbuitje water op het dak blijft staan dat er pas in een bocht vanaf stroomt langs je ramen, die dus de eerste kilometers dicht moeten blijven.
Wat me verder opvalt is dat ik de R-Link (te) weinig gebruik. Het is een leuke gadget, maar in de praktijk pak ik sneller m'n smartphone om m'n mails etc. te bekijken.
Waar ik overigens ook zeer tevreden over ben is het navigatiesysteem. Dat werkt voortreffelijk en is heeeeeel uitgebreid.
Verder ervaar ik nog twee minpuntjes: het is vrij lastig om je linkerarm op de raamlijst te laten steunen omdat deze net iets te hoog zit en geen lekker randje heeft. En de armsteun die rechts zit is iets te laag om er lekker op te rusten. Het gevolg is dat ik al snel een beetje onderuit gezakt ga zitten om steun te vinden. Maar dat zal ook wel met mijn lengte van 1.88 m te maken hebben...
Voor de rest niets dan lof voor mijn Grand Scenic! Een heerlijk comfortabele rijdersauto.
DVD-scherm
- 25.000 km
De auto heeft z'n eerste beurt gehad. Geen bijzonderheden. Alleen het panoramadak gaat stroef open en dicht. Kwestie van een beetje vet.
Wel is een van de twee DVD-beeldschermen kapot gegaan. En dat terwijl deze slechts enkele keren gebruikt zijn. Een nieuwe is besteld.
Multimediasysteem
- 65.000 km
Intussen een kleine 65.000 km op de teller staan. De auto rijdt gewoon goed, geen enkel probleem gehad. Ik ben er nog dik tevreden over.
Het enige minpunt dat ik ervaar is het multimediasysteem. De navigatie enzo werkt perfect, alleen lukt het me niet om bijvoorbeeld alle telefoonnummers die in mijn Samsungtelefoon staan over te zetten. Het multimediasysteem pakt er altijd maar een stuk of tien. Misschien heeft iemand een tip? En m'n emails krijg ik ook niet binnen via het systeem, maar dat vind ik minder belangrijk. Je gaat onderweg toch geen mailberichten lezen?
De nieuwe GS vind ik overigens stukken mooier dan mijn GS... Hulde voor de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker.
Stoel vertoont gebruikssporen
- 85.000 km
In de afgelopen weken op vakantie in Zuid-Frankrijk geweest. Met zes personen én volbepakt en -bezakt inclusief dakkoffer zo'n 2500 km gereden met een verbruik van 6,5 liter diesel per 100 km (1 op 15,4). Niet verkeerd dus!
Na 3 jaar vertoont de auto al wel de nodige gebruikssporen. Het kunstleer op de zitting van de bestuurdersstoel is gescheurd. Vind ik niet kunnen!
Ook de vloermat (die makkelijk te vervangen is) bij de bestuurderstoel heeft zijn beste tijd gehad; er zit een groot gat in ontstaan door mijn linkervoet. En ik draag toch echt geen naaldhakken. Ook dat vind ik niet kunnen na zo weinig km's.
Verder heeft het onderste deel van het dashboard (dat uit heeeeel hard plastic bestaat) de nodige krassen en beschadigingen. Daar hoef je echt niet veel voor te doen om dat voor elkaar te krijgen. Maar misschien kun je die krasjes eenvoudig wegwerken, daar heb ik me verder niet in verdiept.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.