Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Tech Line (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 2.0 dCi 150 Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Gegevens
Op 26 april 2007 heb ik bij Renault Badhoevedorp de volgende auto opgehaald:
Grand Scenic 7p, 2.0 dCi 150 FAP automaat in Tech Line uitvoering.
Kleur is Bleu Orage en er zit een gratis panoramadak op en ook de beschermstrips zijn in kleur zonder bijbetaling.
Ik heb daarnaast nog de volgende extra’s gekozen:
parkeersensoren voor en achter, upgrade van de navigatie en de radio, extra getinte ruiten rondom en een scheidingsnet voor de vakantiebagage.
Het is een leaseauto van ING Carlease.
Kwaliteit
Het lijkt er zo langzamerhand op dat de kwaliteitsverbeteracties vruchten gaan afwerpen. Heb bewust even gewacht met mijn review, maar de jubelstemming van het begin heb ik nog steeds na bijna 3 maanden en 14.000 km:
geen rammels en kraakjes tot nu toe. De auto voelt solide aan, de inklapbare stoeltjes werken probleemloos en de overdadig aanwezige electronica functioneert zoals ik verwacht.
De vloermatjes van de 2e rij zijn inderdaad zoals in een eerdere review te lezen een zwak punt, maar dat vergeef ik de auto graag!
Rijden
Lekker zeg, die combi van motor en automaat. Allebei uit Japan overigens hoorde ik bij de dealer. In spitsverkeer heerlijk ontspannend en als de weg vrij is kan er ook wat gebeuren als je dat wilt en/of als je haast hebt.
Omdat het kind in de man nooit sterft heb ik in Duitsland ook nog de topsnelheid geprobeerd: 212 op de teller. Dat lijkt op 200+ echte kilometers per uur; iets hoger dan de fabrieksopgave dus.
Comfort
Zo langzamerhand ben ik een echte Fransrijder geworden. Ik geniet van het zoeven en ga naar mijn smaak hard genoeg de bocht door. Leuk detail is dat je door de minder straffe vering vrachtwagens en Duitsers op 60 km-verkeersdrempels kunt inhalen (oei, wat zeg ik nu).
De hoge zit is een echt veiligheidsextra: je kunt veel verder vooruit kijken. Dat werkt natuurlijk alleen totdat iedereen hogere auto’s gaat rijden :-)
Op comfortgebied vind ik het navigatie/radio/CD-systeem zeker het vermelden waard: duidelijke aanwijzingen en razendsnelle herberekening van de route plus een fantastisch geluid voor een ex-307 rijder; ik luister eindelijk al mijn CD’s weer eens af in de auto.
Gebruiksgemak
Ons gezin met drie kinderen geniet van de vele mogelijkheden in het interieur, ook alle zeven plaatsen zijn al een paar keer bezet geweest bij sport, feestje en school.
Het schuifdak is heerlijk in af-en-toe zomers NL; rond de 60 is het nog prima te doen op de sluipwegen.
Het openen en sluiten, starten en stoppen zonder sleutel blijft een geinig gadget; volgens mij niet echt nuttig, maar wel een verwenoptie.
Ook de verrijdbare opbergbak tussen de voorstoelen is leuk gevonden en handig.
Wat kritische noten: voor een moderne auto zitten de bekerhouders erg laag, de auto vindt het niet erg als de voorpassagier de gordel niet om heeft en de spiegels klappen niet automatisch in bij stilstand. Allemaal niet echt spannend wat mij betreft.
Uiterlijk
Het blijft naar mijn mening niet moeders mooiste, maar met deze kleur vind ik het nog wel te doen; had eerst Beige Poivre besteld maar ben blij dat ik heb gewisseld. De C4 Picasso blijft naar mijn mening koploper op dit punt.
Conclusie
Hij is fijn!
-------------------------------------------------------------------
Update na 4 maanden en een Italië-reis (vandaar de vroege beurt):
Proleemloos blijkt de auto ook bij volle belading en bij temperaturen van 30+; zoals verwacht souverein de Fernpass en de Brenner genomen met 5 personen en hun vakantiebagage inclusief grote skibox op het dak.
Het samenspel van de hoge zit, veel licht en ruimte om je heen en meer dan voldoende motorvermogen als het een keer nodig is, maakt voor mij zo’n lange rit tot een genoegen. Misschien is het de euforie, maar het lijkt zelfs alsof de automaat bergaf gaat afremmen op de motor!
Een Italiaanse Opel-rijder vond de auto zo interessant dat hij in de file iets te dichtbij kwam: resultaat een verfrommelde wielkast linksachter en een beschadigd bumperdeel. Zonde hoor. Ben benieuwd hoeveel volgende week bij Care wordt gerepareerd en hoeveel vervangen...
---------------------------------------------------------------------
Update december 2007:
Hij rijdt en rijdt. Echt zuinig rijden wil mij nog maar niet lukken; zit al een tijd op iets gunstiger dan 1 op 13. Niet echt iets om Al Gore eens een brief over te schrijven.
Heb ondertussen mijn winterbanden eronder en die hebben al wat sneeuw in de Eifel geproefd! De auto sloeg zich er probleemloos doorheen, wat natuurlijk ook gewoon de bedoeling is.
Ben overigens tevreden met de onderhoudsservice van de dealer in Zaandam; zal ook maar eens een dealerreview posten.
---------------------------------------------------------------------
Update maart 2008:
De eerste 50.000 km zijn prima doorstaan. Starten is lopen, geen rammels en de electronica van alle gadgets is het blijven doen. Kortom: een tevreden rijder.
Zojuist terug van een korte wintersporttrip met veel regen/sneeuw-ellende onderweg en de Scenic heeft zich er kranig doorheen geslagen!
De andere chauffeurs en inzittenden maakten o.a. lovende opmerkingen over het zitcomfort, het mooie navigatiesysteem, de complete uitrusting en het ruimtelijke gevoel door de vele ramen en de twee glazen daken.
Ook tijdens dit soort reizen bewijst de automaat weer zijn waarde; het hollen of stilstaan op vooral de Duitse snelweg kost simpelweg minder energie van de berijder.
PROBLEMEN
De RDS/TMC-functie van de radio wordt in de drukke Randstad erg op de proef gesteld; het overkomt me af en toe dat ik een file wel op de radio hoor, maar nog niet via TMC heb. Een detail is daarnaast dat bij een file de info blijkbaar in NL anders wordt doorgegeven dan in Frankrijk (?): A4 Delft Amsterdam 3 km wordt in het systeem Richting Delft van Amsterdam 3 km. De rest van de tekst (in dit voorbeeld tussen Hoogmade en Nieuw Vennep) staat overigens wel goed, dus als je er even rekening mee houdt is het geen probleem. Volgende week via Duitsland en Oostenrijk naar Italië: ben benieuwd hoe het daar gaat.
De carkit is boven de circa 120 niet meer goed te verstaan “aan de andere kant”; misschien bewust? Je gaat vanzelf rustig rijden als je aan het bellen bent…
Een piepje bij het openen van het schuifdak is net bij de eerste beurt weggesmeerd.
-------------------------------------------------------------------
Update 4 maanden:
TMC doet het overal waar ik was; eigenaardig is dat ze in Italië de filelengte niet weergeven. De volgorde bleef overigens verkeerd...
Conform wat Triple_NL al schreef zat van de week terug in NL door de relatieve rust zelfs de 2 km op de A44 (die er altijd staat) ineens in het systeem.
Kleine ergernis is de afgestelde geluidssterkte en toonhoogte van de voor- en achter parkeersensoren. Wat mij betreft nu precies verkeerd om: vóór is hoog en hard, achter laag en regelmatig zachter dan de muziek... Kan in het boekje er niets over vinden, als ik er aan denk schiet ik de dealer een dezer weken eens aan.
Combi skibox en panoramadak (gesloten!) levert voor mij teveel windgeruis op bij hogere snelheden; volgend jaar de familie maar op bagagerantsoen zetten ;-)
Mooi detail was dat ik daardoor heen en terug breed grijnzend de laserende Carabinieri voorbijreed met precies 130 (136 op te electronische teller).
-------------------------------------------------------------------
Update december 2007:
De piepjes van de parkeersensoren achter zijn bij de laatste beurt verhoogd zodat ik ze beter kan horen met radio aan.
Ik heb een paar maanden geleden de klitteband van de vloermatten achter beter vastgelijmd (niet op de vloer natuurlijk), dus dat probleempje is ook weg.
Het navigatiesysteem is een paar weken terug getroffen door malheur: in België op weg naar de Eifel stopte de GPS-ontvangst; vervanging van de complete antenne bleek nodig en is ondertussen gebeurd. Dan merk je pas hoe afhankelijk zo’n systeem je maakt: ik moest zowaar gewone wegenkaarten kopen onderweg! Had alle oude kaarten gewoon thuis laten liggen natuurlijk...
--------------------------------------------------------------------
Update maart 2008:
Geen echte problemen. Enige issue is nog de matige carkit, maar of daar wat aan te doen is?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.