Renault Grand Scénic 1.9 dCi 130 Tech Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.9 dCi 130 Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 126.500 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Een Grand Scenic uit mei 2006: top of flop?
- 126.500 km
Tussenstand: Tussen 'top' en 'flop' in, maar hij wordt toch wel duur... Uiteindelijk vind ik hem toch dichter bij top dan bij flop.
Update: Ik heb dit nagezocht in de ANWB-lijst m.b.t. autokosten en dit is schijnbaar geen overdreven hoog bedrag. Zie foto autokosten. Er is voorspeld dat deze auto aan reparatie en onderhoud € € 11.885,30 over 5 jaar mag kosten. Een vergelijkbare Touran kost dan 11091,20 over 5 jaar volgens de ANWB gegevens. De kilometerprijs komt bij de beide uiteindelijk op ca. 48 ct per kilometer (afhankelijk van de tweedehands aanschafwaarde)
FINANCIEEL:
Reparaties en onderhoud (zonder zomer/winterbandenwisselkosten) (Totaal: 6016,-):
* maart 2011: Veerpootlagers (Garantie) + Spiegelkap = 281,40
* mei 2011: Beurt + APK + Remblokken = 393,01 euro
(Ruitensproeierpomp + accu + fluitend panoramadak nieuwe rubbers onder garantie)
* okt 2011 Nieuwe achterbanden = 285,-
* okt 2011 Spiegelkap + aircoslang en vulling = 495,53
* nov 2011 lampje links voor inc. montage = 10,55
* jan 2012 beurt + allerhande filters en olie + veer links achter = 601,99
* apr 2012 lampje rechts voor + Bandenherstelset (60,- !!!!!)+ Allesdragers (128,-)= 199,29
* aug 2012: defect raammechanisme rechtsachter 371,28
* okt 2012 165000 beurt (279,-) + motorrubber (128,-) + Achterwisser (16,-) Achterrem schoonmaken (55,-) = 478,-
* nov 2012: 4x winterbanden Michelin Alpin A4+velg 725,-
* apr 2013 80,- div.
* jul 2013 34, div.
* aug 2013 1186,- Zie Auw Auw dure beurt
* dec 2014 Beurt + div. 420,-
* dec 2014 50,- div
* okt 2015 Beurt en Turbodruksensor + gloeistift + slangen druksensor roetfilter 496,-
--------
Verbruik(volgens boordcomputer):
Lange ritten ca. 6.0 liter op 100 km
Stadsritten ca. 7 liter op 100 km
Gemiddeld: 6.2 tot 6.4 liter per 100 km.
------
REVIEW
Wegens het veranderen van baan moest ik, na twee en een half jaar, mijn Skoda Octavia Combi inleveren. Helaas: eindelijk geen problemen meer met de Skoda, moet ie terug...
In de nieuwe baan geen leasemogelijkheid, dus zelf op zoek naar een betaalbare auto. Met gezinsuitbreiding (nummer 3) aanstaande zou de Skoda toch ook wat aan de kleine kant geworden zijn, dus misschien een geluk bij een ongeluk? Verder zou deze auto ca. 15000 km rijden per jaar, dus is diesel al reëel.
Na wat surfen en rondvragen kwam ik uit op een shortlist van 3 auto's:
- Renault Grand Scenic (Espace was te duur in kosten p. km.)
- Ford S-MAX (bleek helaas ook buiten budget)
- Mitsubishi Grandis
De Grand Scenics die ik heb gezien waren iets goedkoper dan de Grandissen en hadden een heel makkelijke derde stoelrij. Dat heeft de doorslag gegeven, hoewel ik (nog steeds) de Grand Scenic geen mooie auto vind om te zien, gelukkig zit ik er zelf in, dus hoef ik er niet naar te kijken...
Overigens heb ik voordat ik Skoda ging leasen, altijd Citroen (ZX en meerdere Xantia's) gereden, vandaar dat ik toch makkelijk voor een Franse auto kies.
Mijn Octavia was een 2.0 TDi en dat beviel zeer goed, daarom heb ik niet gekozen voor de 1.5 dCi. De kleine diesel leek me iets ondergemotoriseerd voor zo'n zware wagen, maar dat is mijn vooroordeel.
Uiteindelijk in de ex-leasevoorraad van ING Car lease (tegenwoordig Alphabet) een nette wagen gevonden die ook nog eens sinterklaaskorting kreeg, scheelde mooi 700 euro. Dus voor 12.300,- een zevenzits Grand Scenic II 1.9 dCi (130pk/96kw)uit mei 2006 gekocht met 126.500 km op de teller. Afleverbeurt werd compleet gedaan voor ik hem kwam ophalen (o.a. distributieriem + nieuwe voorbanden).
Positief aan deze auto zijn de geweldige opbergmogelijkheden, met name het grote vak tussen de voorstoelen is net een kast. Maar ook onder de vloer (voor en achter) en onder de voorstoelen zitten behoorlijke vakken. Verder lekker veel automatische dingen (cruise control, panoramadak, verlichting, Renault card, handrem, dimmende binnenspiegel,...)
Ook positief aan deze auto vind ik de derde zitrij die zeer eenvoudig in- en uitklapbaar is. Dit in combinatie met de eenvoudig op te klappen en te verwijderen drie achterstoelen maakt het een flexibele ruimtewagen. De achterstoelen zijn wel loodzwaar en het terugplaatsen vraagt enige oefening.
Een nadeel vind ik dat de onderhoudsintervals om de 15.000 km zijn, dat was bij mijn Skoda om de 30.000 km.
En nu maar hopen dat deze Scenic zijn reputatie van garageverliefdheid niet waarmaakt!
Ik houd jullie op de hoogte.
-----update maart 2011----------
Nu ongeveer 4000 km gereden dus 130.000 op het klokje. Auto rijdt lekker frans comfortabel, maar daarmee ook een beetje sponzig. De Skoda reed een heel stuk sportiever en pittiger, zelfs mijn vrouw zei spontaan de Skoda qua rijden te missen!
De automatische ruitenwissers begrijpen me niet altijd goed (of andersom), daar zit ik zelf toch veel aan te draaien.
De Renault card is erg handig. Ik haal hem nooit meer uit mijn zak: altijd toegang en starten. Zal wel standaard voor alle auto's worden over een paar jaar. Daarnaast heeft deze Renault ook geen tankdop meer, klepje open is tanken. Dat zou ik niet meer willen missen.
Overigens blijft het een gedoe om 2 kinderstoelen + een Maxi Cosi op de achterstoelen te zetten, het handigste is om de middelste stoel verder naar voor/achter te zetten, dan kun je toch nog bij de gordels. De bugaboo past liggend achterin zonder hem te demonteren.
Panoramadak fluit boven 125km/u.
De ingebouwde Parrot carkit is geweldig! Mijn iPhone heb ik als vanzelf verbonden en speelt zelfs muziek via bluetooth.
Een paar 'vriendelijke voorbijgangers' hebben me 's nachts helaas ongevraagd geholpen om de linkerspiegelkap te verwijderen. Niet alleen bij mijn auto, maar bij meerdere buren. Kost 280 euro, nu mis ik mijn leaseauto wel! Waarom doen mensen dit eigenlijk?
Gekke kraak in voortrein blijken de veerpootlagers te zijn - onder garantie van ING Car Lease vervangen.
----update mei 2011- 133.00km -----
APK eerder laten doen inc. beurt omdat deze dan nog binnen de 6 mnd. garantie van het Used Car Center van ING Car Lease zou vallen. Dat was een slimme zet, want er waren wel wat kosten. Beurt + APK + Remblokken vervangen + Ruitensproeierpomp vervangen + accu vervangen. ING betaalt gelukkig ruitensproeierpomp en accu binnen de garantie, de rest is gewone slijtage.
-----Update-okt-2011-141.000km-------
Op vakantie deed de airco het opeens niet meer, terwijl we net een week na de beurt in mei op vakantie gingen. Waarom dat nou in het snikhete Frankrijk moet gebeuren... Bleek uiteindelijk een losgeschoten slang te zijn. Mijn vrouw reed de linkerspiegel er nog even af, kon gelijk met de aircoreparatie en hervulling mee 495,53.
Naar Profile voor 2 nieuwe Michelin Energy Saver achterbanden (285,-) de voorbanden waren al vervangen bij aankoop.
-----Update-jan-2012--149000km----
Naar garage voor beurt en reparatie, toch elke keer weer spannend. Oliefilters en pollen- en luchtfilters, ze verzinnen wat tegenwoordig. Helaas bleek er ook een achterveer gebroken, zo wordt een standaardbeurt van een kleine 400 toch nog 600 euro helaas.
Vakantie - dakdragers - een open gezakt raam
- 156.000 km
Even een korte update: We zijn op vakantie geweest met de Grand Scenic. Daar is deze auto toch wel zeer geschikt voor. Drie kinderen een enorme tent en overige kampeerspullen, een lading fietsen + dakdrager, het paste allemaal weer (net...).
Voor de vakantie is de auto voorzien van de originele Renault dakdragers die ook als spoiler gebruikt kunnen worden (128,-). Dat bevalt prima, maar ik haal ze er als ze niet nodig zijn toch vanaf.
Het rijden met een grote Hapro dakkoffer en open dak is een aparte ervaring, maar niet prettig, veel windgeruis. Ook de dakdragers in draagstand en open dak geeft veel extra geruis, maar op de Franse binnenwegen is het wel te doen.
Tijdens de vakantie is het mechanisme van het raam rechtsachter defect geraakt en zakte het raam in de deur (371,28). Dit schijnt bij Renault wel vaker voor te komen. Mogelijk heeft 1 van de kinderen er op geleund. Gelukkig heb ik altijd duct-tape in de auto...
Het raam is nu van binnen in de deur vastgezet door de garage en krijgt binnenkort een nieuw binnenwerk.
Verder hebben de kinderen 3x stevig overgegeven in/uit de auto. Gelukkig heb ik het meeste in een zak/uit deur en raam kunnen laten spugen. Hetgeen redelijk spectaculaire 'spuitkotsbeelden' voor voorbijgangers moet hebben opgeleverd, alsnog mijn excuses aan onze Franse gastheren. Mijn vrouw vond dat duct-tape hier geen oplossing mocht zijn...
Beurt met extra kosten + winterbanden
- 165.000 km
Het lijkt wel of deze auto nooit een beurt krijgt zonder verrassingen. Deze keer een motorrubber gescheurd en de achterremmen moeten gereinigd. Maar ook wordt er de komende vervanging van 2 stuurkogels en een motorsteunarm (samen ruim 500,-) aangekondigd. Het hoeft nog niet, maar het gaat komen. Nog even sparen dan maar...
Ook zijn er tweedehands winterbanden op velg besteld, (Michelin Alpin A4 + velg 725,-) omdat we met de auto op wintersport gaan.
AUW AUW Dure beurt...
- 179.000 km
Tijd voor de grote beurt. Kosten volgens de garage ca. 440 euro met vervangen allerlei filters e.d. OP weg naar huis vond ik dat toch wel duur en bel ik nog even, reactie: "o,meneer renault heeft ook een budget-beurt is 90 euro goedkoper (350,-) en doet ook alle essentiele dingen". Hadden ze ook in garage even mogen zeggen...
Dan 's middag het gevreesde telefoontje:
-Motorsteun versleten (165,-) (wel echt een zwak punt bij deze auto)
-Achterremmen schijven en blokken (450,-)
-Hitteschild gescheurd(160,-)
-Achterruitenwisser (16,-)
-Speling stuurkogel (160,-)
Garage schat het op zo'n 1100,- inclusief beurt...
Autorijden is wel duur! Als de factuur binnenkomt zal ik de kosten exact updaten...
Afscheid...
- 230.000 km
Inmiddels al een tijdje niet meer bijgewerkt, daarom nu de laatste update.
De auto gaat vervangen worden, er komen nieuwe kosten aan, die ik hem niet meer waard vind. - zoals nieuwe remmen en blokken, fuseekogel en dan bij 240.000km distributieriem.
De auto heeft ons nooit laten staan, dat is positief. Ik vind hem wel gevoelig voor allerhande reparaties en mankementen. Het is een hele fijne auto geweest om te rijden. De 1,9 dci motor was echt prettig en sterk. En ik heb het Franse comfort en de praktische ruimte en indeling zeer gewaardeerd. Ik ben iet voorzichtig met mijn auto's - het zijn gebruiksvoorwerpen, dus neem dat de Renault niet helemaal kwalijk.
Wel is de auto niet van de stevigste bouwkwaliteit - een ventilatorrooster bleef aan de stofzuiger hangen en de garage maakte deze vakkundig verder stuk (niet meer te repareren, vervangen 100+ euro??? mooi niet dus). Plastic kapjes en dekseltjes komen makkelijk los. Het geweldig grote middenvak/armsteun is superhandig, maar het schuifmechanisme functioneert niet meer, laten we ook maar zitten. Turbodruksensor e.d. net moeten vervangen, omdat we nog op herfstvakantie gingen (450,- totale reparatie).
Airco maakt af en toe gorgelend geluid, ik doe maar of ik het niet hoor...
Op een ochtend liep ik naar mijn auto zag ik dat er vlak naast en over gekotst was. Smerig, maar ach... Helaas bleek dat de onverlaat al kotsend was gevallen en zich had vastgegrepen aan de achterwisser. Kapot helaas en wel zo dat ie er afgeslepen moest worden. Geniet, maar drink met mate denk ik dan! (50,-)
Omdat ik, door baanwissel e.d. veel minder rijd dan verwacht toen ik deze auto kocht gaat de nieuwe auto een benzinemodel worden: Een Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo Design Edition 7-zitter uit 2013 met krap 60.000km. Lekker goedkoop en zuinig rijden :-) Misschien daar ook weer een review van binnenkort.
Restwaarde Renault: 2000,-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.