Renault Grand Espace 3.5 V6 24V Initiale (2004)

autoreview

Renault Grand Espace
Renault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Espace - interieurRenault Espace - interieurRenault Espace - interieur

Signalement

UitvoeringGrand Espace 3.5 V6 24V Initiale
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf199.641 km
KM-stand laatst233.500 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Espace nr 2 (bijna) fully loaded

  • 200.000 km

Zoals in de andere review reeds vermeld is, bevalt de espace goed. Zo goed zelfs dat we voor de tweede keer een espace gekocht hebben.

Het is een auto van de eerste serie geworden. Simpel omdat ik geen extra geld wilde uitgeven aan een auto van de tweede serie. Die schijnen beter te zijn, maar ze zijn in aanschaf ook een stuk duurder.

Tijdens de vakantie hebben we besloten om de huidige Espace te verkopen, en toch weer een andere te kopen. Waarom?
- veel luxe
- veel ruimte
- prima caravantrekker
- relatief goedkoop door de mindere reputatie
- rijdt prima.

De auto:
Het betreft een grand Espace 3.5 V6 initiale met automaat. De 2.0t uit de vorige beviel prima, maar ik heb deze motor op het verlanglijstje gezet, omdat ik wat bijzonders wilde. Hieruit komt ook de initiale versie en het panoramadak.

Het was de bedoeling om eerst rustig rond te kijken, en rond het eind van het jaar actief op zoek te gaan. Toen kwam echter deze voorbij. Juiste uitvoering, goede staat (op een aantal kleine punten na) en juiste prijs. Alleen het bouwjaar en de kilometerstand waren wat minder. Vanwege de prijs toch de knoop doorgehakt en de auto uit Rotterdam opgehaald bij een particulier. De auto is de laatste 3 jaar door de dealer onderhouden, dus dat is een goed teken. Uiteindelijk heb ik de eerste dag bijna 400km gereden in de "nieuwe" Espace.

Rijden:
Ja, hetzelfde als de vorige qua weggedrag, sturen en schakelen. Die was immers uit hetzelfde bouwjaar.
Maar dan.... Die motor. Wat een genot. Mensen die twijfelen welke motor ze moeten kiezen. Ga voor de V6.
Goedkoop is een Espace toch al niet, en het verbruik van de 2.0t en de V6 ontloopt elkaar niet echt veel.
De eerste tankbeurt, na een aantal gecombineerde ritten, en wat uitproberen (die motor klinkt geweldig) een verbruik van 1:10. De 2.0T had ca 1:11 gereden in dezelfde setting.

Uitrusting:
De initiale uitvoering staat voor een volledige uitrusting, dus nagenoeg alles is aanwezig. Wat niet aanwezig is zijn:
- dvd schermen in de hoofdsteunen
- telefoonbediening van Renault
Voor de rest alles. Keyless entry went erg snel, lederen bekleding is netjes, stoelverwarming, xenonverlichting, regen, en lichtsensoren, Climate control, geheugen op de stoelverstelling, navigatie (is de weg nog kwijt), cd-wisselaar en een giga panoramadak.

Zoals gemeld is er nog een lijstje met puntjes weg te werken. Dat gaan we de komende tijd doen. Een aantal punten zijn onder andere:
- een aantal kapjes en dopjes ontbreken in het interieur.
- navigatie werkt niet (verouderd en antenne stuk?)
- elektronisch dashboard heeft kuren
- parkeersensoren geven storing.
- 2 slechte banden, en 2 Chinese banden.

APK en beurt

  • 204.621 km

Zo, vandaag is de auto naar de dealer geweest voor een beurt en APK. Tevens zijn 2 banden die ik gekocht had onder de auto gelegd.
Resultaat: zowel het keuringsformulier als het werkplaatsblad met aandachtspunten zijn maagdelijk leeg gebleven!!
Ik heb zelf in de afgelopen tijd bijna alle punten van de to do lijst aangepakt. Alleen de kleppen van het dashboard moeten nog vervangen worden, hiervoor moet echter het dashboard er grotendeels uit, dus dat doen we als we meer tijd hebben.

een half jaar verder

  • 212.000 km

Inmiddels zijn we alweer een half jaar verder sinds de aanschaf.
De auto bevalt prima. We rijden er wel meer mee dan vooraf begroot was, en daarbij is het hogere verbruik wel minder.
Het comfort en de rust in de auto zijn echter heerlijk, en we hebben nog geen spijt van de aanschaf.
de to do lijst is echter wel weer wat langer geworden. De kleppen van het dashboard moeten nog vervangen worden.. De parkeersensoren blijven problemen geven. We beginnen de auto ju wel te kennen, maar soms vergeten we nog wel eens dat deze wat langer is dan de vorige espace.
Verder zijn er echter geen bijzonderheden te melden

beurtje

  • 223.500 km

gisteren is de auto weer voor een beurt naar de garage geweest. De auto vroeg daarom, en ik wilde aantal punten onderzocht hebben:
- de parkeersensoren geven nog steeds een storing ==? het blijkt dat er nu 2 andere kapot zijn. Dus dat wordt weer even zoeken naar 2 vervangende.
- de strips langs de voordeuren waren al bij aanschaf verzakt. dit wordt binnenkort verholpen.
- sinds een lege accu had ik ineens een dag bandenspanningssensoren. ==> het is niet gebruikelijk, en dus nog steeds kapot.
- de deurvanger van de bestuurderskant zat los, die is weer vastgezet.

Qua beurt en staat was er verder niets aan te merken op de auto, behalve dat de 2 voorbanden (Van een bedenkelijk merk) nu echt wel op zijn. Ik heb een aanbod gehad voor de vervanging door Michelins, en ik ben nog even aan het rondneuzen voor 2e hands banden.

We kunnen dus weer even vooruit. De km gaan wel harder dan vooraf ingeschat. Omdat ik voor het werk regelmatig verder moet rijden (meer dan een uur) en ik daarvoor een goede vergoeding krijg, neem ik vaak onze eigen auto mee. (het alternatief is een VW up, een prima auto, maar als ik meer dan 1 uur moet rijden, merk ik toch dat ik net niet lekker zit. Dan rijdt de Espace toch veel fijner.)

Tot nog toe bevalt de auto dus nog uitstekend. ruim, comfortabel, vlot, relaxed........ Het verbruik ligt rond de 10-11l/100km. met caravan loopt dat op naar ca 13l/100km.
De auto heeft totaal geen moeite met onze andere caravan die 100kg zwaarder is, en 20cm breder.
We blijven de auto waarderen.

Einde is nabij

  • 233.500 km

Na een vol jaar genieten van deze auto heeft mijn werkgever besloten om een leaseauto ter beschikking te stellen.
De Espace is hierdoor min of meer overbodig, en zal daarom verkocht worden.

Misschien...... Blijf ik er wel mee rijden. Het is en blijft een comfortabele auto, en als 2e auto die weining km maakt kunnen we het financiele plaatje in de hand houden.

De APK is zonder problemen doorlopen, dus de auto kan weer even vooruit.

Verkocht

  • 233.500 km

De Espace is toch verkocht. De auto erbij houden was toch wel erg duur. Daarnaast kon ik er een goede prijs voor krijgen, en is hij naar mensen gegaan die de ruimte zeer goed konden gebruiken.

Conclusie overal:
Zeer fijne auto met de juiste opties. DVD-schermen en carkit zouden hem helemaal afmaken.
Zeer betrouwbaar. Buiten de standaard onderhoudszaken geen gekkigheid gehad
Verbruik is over 30.000km ca 1 op 9.6 Hierbij zitten ook kilometers met caravan, en af en toe eens lekker losrijden. Ten opzichte van de 2.0T is het verbruik niet veel hoger, maar het comfort, de rust, het vermogen, en het relaxte rijgedrag is dit echter ruimschoots waard.

Zou ik deze auto nogmaals overwegen?
Ja, zonder twijfel. Hierbij zijn echter wel een aantal aandachtspunten:
- zorg voor een sluitende onderhoudshistorie (ook als je deze wilt verkopen!!)
- Bekijk de auto goed, vraag bij een dealer om de historie na te gaan.
- Kijk bij foto's en bij de proefrit goed of ergens waarschuwingslampjes gaan branden. Over het algemeen wordt deze auto verkocht als er onderhoud is of aankomt! Houdt daar rekening mee.
- Reserveer een ruim onderhoudsbudget per jaar. 100,-/mnd is min wenselijk. Het onderhoud is wat duurder, vanwege de motor en grootte van de auto. (banden 150,-/stuk, bougies verwisselen 400-600 euro, multiriem 500-600 euro). Dit zijn vaste kosten die bij hogere kilometerstanden voorbij gaan komen. Het hoeft geen probleem te zijn, maar houdt er wel rekening mee bij aanschaf.
- Ga niet voor de duurste op MP of andere sites. Vaak is een minder dure niet eens veel slechter. Als er reparaties uitgevoerd moeten worden, heb je daar nog ruimte voor.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.