Renault Grand Espace 2.0 16V Privilege (2001)

autoreview

Renault Grand Espace
Renault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Espace - interieurRenault Espace - interieur

Signalement

UitvoeringGrand Espace 2.0 16V Privilege
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf61.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 11 jaar in mijn oude RT2.2i type 2 na 186000km, toch maar een nieuwere Espace gekocht. Voor review van oude Espace zie RT2.2i 1993 185000km.

Heb nu een Grand Espace 2.016V 7/2001 type 3 61000km, uitvoering the Race welke bijna gelijk is aan Privilege. Lichtmetalen wielen met Michelin 215/55 R15. Particulier in gereden geen lease.
Type 3 vind ik de mooiste Espace maar ook de mooiste MPV die er is.
Auto is nog ruimer van binnen dan mijn oude RT! Uiteraard heeft de Grand een grotere bagageruimte, maar ook de passagiersruimte is groter dan type 2.
Ik heb deze auto nu enkele dagen en een paar honderd km gereden.
Motor is zeer stil waardoor je alleen wind en banden geruis hoort. Tot 120km/h lekker stil.
Wat mij opvalt, is dat de 16klepper soepeler en beter loopt dan de oude 2.2i 8 klepper.
Wat enigszins tegenvalt, is het trekvermogen, de oude 2.2i trok duidelijk beter, wellicht heeft het hogere gewicht (+- 200kg meer) hier invloed. De motorcijfers en optreksnelheid zouden echter betere prestaties moeten geven.
Toch presteert de motor voldoende om vlot te kunnen rijden. De auto kan ruim harder dan 120km/h, ook continue. Verbruik vlgs.boordcomputer ongeveer 1:11 op snelweg.
De uitvoering the Race heeft veel luxe, auto airco, boordcomputer, alle ramen elektrisch e.d.
Ik heb wel een cruise control laten inbouwen, dit was eigenlijk het enige wat nog miste, werkt goed en bevalt zeer goed.
Wat ook opvalt, is de duidelijk betere, zachtere vering die echter geen contactverliesgevoel geeft.
Ook het zwaardere eigen gewicht is duidelijk merkbaar maar zeker niet storend, alleen het optrekken lijkt? trager.
Espace was en is nog steeds een voortreffelijke reisauto voor lange afstanden. Ik ben 1.93 100kg en zit perfect in deze auto en stap zonder rugpijn uit.
Deze zomer gaan we met de caravan van 1400kg op reis, ik verwacht geen problemen, de espace is een uitstekende caravantrekker ook al heeft de ANWB hier ten onrechte een andere mening over. Na de zomer zal ik een update geven.

In kort:
TOV mijn oude Rt2.2i type 2:
Meer comfort; betere vering, stiller, soepeler motor, luxer, nog ruimer, zwaarder, mooier, en ik hoop technisch beter!
------------------------------------------
Update na de zomer (sept 2005):
Na enkele maanden, ongever 11000km gereden, blijkt het volgende:
Verbruik gemiddeld toch beter: circa 1:12 (nu rij ik niet meer boven 120km/h wegens veelvuldige boetes!), als je erg je best doet is 1:13 mogelijk.
Technisch tot nog toe geen enkel probleem, ook na onze vakantie 3500km met een 1400gk zware caravan, ook niet in de bergen. Gereden met bijna 40C, geen oververhitting zoals nog wel eens met de RT2.2i gebeurde, airco werkt perfect, zeer goed ventilatie, de climatecontrol is absoluut een aanrader!
Een heel goede caravantrekker, wat ANWB niet echter vreemd genoeg niet onderschrijft.
Heb zelfs zonder stabilator gereden!
Duidelijk stijvere achtervering, auto zakt aanzienlijk minder door dan de vorige RT2.2i, maar is wel comfortabeler!
Een starre achteras hoeft niet slecht te zijn! Een pluim voor de renault ingenieurs.
De wegligging in de bochten is veel beter geworden dan tov RT2.2i, veel minder overhellen en voelt stabieler in de bochten.
Ook de zijwindgevoeligheid vind ik beter.

PROBLEMEN

Geen problemen zover, maar ja ik heb de auto ook maar net.
Betrouwbaarheid: ik hoop hetzelfde of beter dan mijn oude Espace.
Gebruikkosten: oude Espace koste mij achteraf, all in (afschrijving, belasting, onderhoud, benzine etc), ongeveer €400 p.mnd bij 12000km/jr. Dit vond ik heel erg meevallen.
Van de Grand weet ik de kosten nog niet.

Update sept 2005: Nog (steeds) geen enkel probleem! Ik heb het gevoel dat de auto ophanging en de motor duidelijk verder door zijn ontwikkeld, de Race is ook een van de laatste fase 3 espace. Over de nieuwste fase 4 (je weet wel: die koekjestrommel) hoor ik alleen problemen van elektrische aard.
Al met al ben ik zeer tevreden tot nog toe.
De problemen die andere mensen vermelden ben ik in het geheel niet tegengekomen.
Hoop dat dit zo blijft, het blijft een renault...niet?

update voorjaar 2007: auto nu 6 jaar oud 95000km gereden : weer een tegenvaller €500 schade(duidelijk niet bij de Renault garage laten doen, deze was 2x zo duur), op snelweg is de achterzijde van de originele! katalysator geheel afgeknapt op de lasnaad, kapote katalysator dus en de uitlaat ging bijna over de grond met gratis straaljagergeluid. Nog geluk gehad dat de uitlaat er niet compleet onderuit is gevallen met alle mogelijke gevolgen van dien!
Zou eigenlijk niet mogen gebeuren maar toch gebeurd...slechte kwaliteit!....meteen ook maar de rest van uitlaat vernieuwd, zat ook al een gat in de achterste demper. Met de vorige espace heb ik 12 jaar met dezelfde katalysator gereden!

Nu nog 1x zo’n soort schade en de Espace gaat weg, dan koop ik wel een lexus. toyota of BMW maar geen Renault meer!
Espace blijft een mooie comfortabele auto maar dit soort gebrekken doen bij mij de das om! Geen echte fan meer dus.

Update 7-2007 : Nu blijkt de cruise control weer kapot te zijn.
Ben nu al 4 keer terug geweest, blijkt uiteindelijk dat het kastje kapot is.
Het ding is gelukkig door de Renault garage zelf ingebouwd en VDO dus niet de slechtste, dacht dus dat is garantie....
Of ik even €200 wou betalen voor de reparatie, nou...dacht het niet dus.
De garage betaalt nu de kosten nadat ik even (heel) boos was geworden.

Nu is het intussen wel zo dat, als ik dit jaar nog een keer zo-n soort pech krijg met de Renault, deze definitief de deur uit gaat! Kl.te techniek van renault!
Espace is een mooie auto om te zien en heeft goede gebruiksmogelijkheden maar de techniek erin sucks! Maar ja dat kan iedereen op andere reviews ook lezen....niet?
Absoluut geen fan meer.

juli2007 120000km: Toch maar de distributieriem bij 100000km laten vervangen en grote beurt laten geven. Houd mijn hart vast voor komend jaar, angstig benieuwd wat er nu weer kapot zal gaan.
Had de garage ook nog en fout in de rekening gemaakt a €400.
Ongeveer 5x heen en weer gebeld en gemaild voordat ze er achter kwamen dat zij fout waren, excuus...nee hoor, is blijkbaar gewone praktijk bij Renault.
Voor mij definitief geen espace of uberhaupt renault meer!
Denk nu aan BMW of Lexus of Toyota.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Espace

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.