Renault Espace RT V6i (1991)

autoreview

Renault Espace
Renault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault Espace - interieur

Signalement

UitvoeringEspace RT V6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf255.750 km
KM-stand laatst276.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit model Espace is geleverd van 1991 t/m 1997 en was de opvolger van de vierkante ’oer-espace’ (1986-1991). Waar de oude espace door zijn hoekige, gedateerde vormgeving nog veel aan een bestelbusje met ramen rondom deed denken, is deze nieuwe espace veel moderner vormgegeven met lijnen die in het huidige verkeersbeeld nog steeds niet misstaan. Feitelijk begon met deze auto de MPV-hype.

Het bijzondere aan dit model Espace is dat het de eerste Espace is die met een v6 werd geleverd. Het oude model was alleen leverbaar met amechtige 4 cilinder benzine en diesel motoren. Tevens deed de automaat met dit nieuwe model zijn intrede, nieuw misschien fijn maar bij een occasion een kwalitatief slechte keuze die vermeden dient te worden.

De Espace waar het hier om gaat is een handgeschakelde V6 RT uit 1991. Dit was toentertijd het V6 basismodel. Er was toen een luxere V6 RXE leverbaar, die iets meer toeters en bellen had (mistlampen, audioinstallatie, bumpers in carosseriekleur etc.) maar persoonlijk zou ik daarvoor een goede RT niet laten staan. In tegenstelling tot wat Autoweeks CarBase vermeld is airconditioning en ABS NIET standaard op het v6 model en dat is erg jammer.

Deze oudere generaties Espaces zijn uitgevoerd met een kunststof carosserie op een thermische verzinkt chassis (nieuwere espace’s zijn namelijk van gewoon plaatstaal) en roest behoort hierdoor tot het verleden, met uitzondering van de binnenkant van de deuren. Dit is wel van gewoon staal uitgevoerd en wil nog wel eens roesten. Noem het maar de achilleshiel van de Espace, want het oermodel had hier ook last van. Het nadeel van een kunststof carosserie dat als de auto op leeftijd is, de auto een wat ’slonzige’ verschijning wordt. Met name het dak is verweerd, dit had het oude model ook al, en het plaatwerk is nooit zo strak als van een stalen auto.

De kleur is een soort groen/blauw (neigt meer naar blauw) met een donkergrijs stoffen interieur en 5 stoelen. Er is ruimte om nog 2 stoelen extra achterin te zetten zodat een 7 zitter onstaat, de bergruimte houdt dan (logisch) niet over.

Deze Espace kocht ik als opvolger van mijn oer-Espace en ik ga in deze review wat dieper in op de verschillen en de opvallende overeenkomsten tussen deze 2 modellen.

Rijcomfort:
Te omschrijven in 2 woorden: typisch Frans. Soepele vering, indirecte besturing en geen dynamisch weggedrag. Gemaakt om urenlang comfortabel te rijden maar nodigt niet uit om snel bochtjes te nemen. Maar daar koop je geen espace voor. Verder behoorlijk onderstuurd en helt snel over. Deze Espace is voorzien van achterste hulpveren vanwege de trekhaak, en is derhalve achter straffer afgeveerd.

Het rijcomfort is een gigantische vooruitgang met de oer-espace, wat echt een stuiterbak was met korte veerwegen. Deze rijdt veel meer als een auto en veel minder als een bestelbus.

Stuurbekrachtiging is standaard op alle espace’s en doet goed zijn werk.

Motorlawaai en windgeruis zijn in grote mate afwezig, alles is zeer goed geisoleerd. Kortom, dik in orde.

Prestaties:
Zoals gezegd is de motor een v6 2.8i van 152 pk. Met deze motor komt een espace zeer goed tot zijn recht, de auto is zelfs snel te noemen. Een wereld van verschil met de oude 2.0 4 cilinder motor, al schijnt de nieuwere 2.2 4 cilinder ook redelijke prestaties te hebben.

Gasgeven resulteert in een heerlijke, smeuige 6 cilinder roffel en de auto gaat er als de brandweer van door. De 5 bak komt prima tot zijn recht en schakelt goed, al had een 6 bak ook zeker gekund.

Interieur:
Ook hier weer: typisch frans. Zeer zachte, comfortabele stoelen met maar matige zijdelingse steun. De achterste stoelen zijn makkelijk te verwijderen maar wel zwaar om uit de auto te tillen.

Verder zijn de overeenkomsten met de oer-espace opvallend. Het dashboard is wat ronder vormgegeven, en bevindt zich wat meer het interieur in maar verder lijkt alles veel op elkaar. Helaas is de matige afwerking ook hetzelfde: grote naden, losse delen, piepjes en rammeltjes.

Ik had het idee dat de immense laadruimte achter (zonder de stoelen) wat kleiner was t.o.v. de oer-espace. Ik heb de laadruimte opgemeten en deze blijkt identiek aan het oude model te zijn. De wat grotere buitenmaten t.o.v. het oude model komen dus volledig ten goede aan de wat ronder vormgegeven carosserie. Goede zaak.

Uitrusting:
De auto is standaard voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmbare(nog niet kunnen controleren) spiegels, elektrische ramen voor, getint glas, stuurbekrachtiging, draaibare voorstoelen (niet in hoogte verstelbaar), wat leeslampjes, centrale vergrendeling met ab, lichtmetalen velgen en achterruitenwisser. Voorwaar geen lijst om s’nachts zwetend wakker te worden, zeker niet als je beseft dat de helft van de uitrusting toch niet meer werkt.

Extra bestelde opties heb ik op dit exemplaar niet aangetroffen, buiten de metallic lak.

Verbruik:
Kan ik nog niet veel over zeggen, buiten dat het sterk afhangt van je rijstijl. Geen opzienbare constatering bij alle motoren met meer dan 4 cilinders.

Conclusie:
De auto rijdt stukker beter dan zijn voorganger. Hele fijne v6 motor. Duurzame koets en onderstel. Helaas hebben de fransen de kwaliteit van de onderdelen nog steeds slecht onder controle en hebben ze ook niets geleerd van de problemen met het vorige model. Zie opmerkingen bij problemen.

PROBLEMEN

  • 266.000 km

Dat zijn er nogal wat. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat mijn beide espace’s (oude model en deze) al een beste boodschap hebben gedaan, op leeftijd zijn en voor weinig zijn aangekocht.

Allereerst dient opgemerkt te worden dat de automaatbakken van renault een superslechte reputatie hebben. Dit werd bevestigd door een onderdelenhandelaar die een espace voor de sloop had staan (inderdaad, met kapotte automaat) en waarvan ik het stuurhuis nodig had. Over het algemeen wordt afgeraden om espace met een automaat te nemen.

Het stuurhuis is een zwak punt. Ze staan bekend om lekkage. Mijn espace had dit ook, dit heb ik zelf vervangen maar is een immense klus waarbij o.a. rembekrachtiger, hoofdremcilinder en ruitenwissermotor(!) dient te worden gedemonteerd.

Het interieur staat bol van schakelaars die of uit elkaar vallen, niet meer werken of waarvan de verlichting stuk is. Geen enkel interieurlampje (of schakelaar) werkt meer (5 stuks!). Plastic onderdelen van deurmechanieken of centrale vergrendeling zijn allemaal stuk of afgebroken. Sommige deuren kunnen van binnen uit niet meer open. Deurdrangers piepen, knarsen of werken helemaal niet. Centrale portiervergrendeling werkt nog maar op 3 deuren. Ruitenwissers raken motorkap. Fuseekogelrubbers kapot. Motorkap scharnier kapot. Startmotor zwak punt, is reeds vervangen. Interieurdelen raken spontaan los, soms hou ik zo maar wat espace onderdelen in mijn handen. Uitlaat lekt.

Je zou kunnen concluderen dat dit incidentele problemen zijn. Echter, mijn oude espace heeft deze problemen allemaal ook. De overeenkomsten zijn treffend te noemen. De franse ingenieurs lijken wel niets te leren van bestaande problemen.

Garagerekeningen kunnen torenhoog zijn doordat monteurs overal maar bar slecht bij kunnen (arbeidsloon!) en alles van matige kwaliteit is waardoor het vaak stuk gaat. De vorige eigenaars van deze espace werden er wanhopig van.

U zult zich misschien afvragen: waarom koopt die man in vredesnaam weer een espace? Het gaat mij om de laadruimte met vlakke vloer, de fijne v6 en om de kunststof carosserie met het verzinkte chassis. De grote problemen los ik zelf wel op en aan de kleine probleempjes stoor ik mij niet. Met zo’n instelling kun je een oudere franse auto rijden, anders gaat het niet. Echter, door deze ervaringen met Renault zal ik nooit zelfs maar overwegen om een nieuwe Renault of jong gebruikte aan te schaffen.

=================================================================================

Update na 5000km:
Met zo’n oude, slecht onderhouden espace moet je niet verwachten dat je een paar duizend kilometer kan rijden zonder problemen en dit exemplaar is daar geen uitzondering op. Sinds aanschaf heb ik de volgende problemen ondervonden en opgelost naast het al eerder genoemde stuurhuis en fuseekogelrubbers:

- radiateur was erg slecht en dus vervangen, typische kwaal van oudere Renaults
- auto startte op een gegeven moment niet meer. Verdelerkap was rot door slecht onderhoud, duur ding om te vervangen.
- De binnenkanten van de deuren zijn van staal en dat roest behoorlijk. Zelfs dusdanig, dat de bevestigingen van de scharnieren losraken en het linkerachterportier scheef begon te hangen. Flinke stalen strip aan de binnenkant van de deur gelast en daar het scharnier op vastgelast. Paar stevige rammen met een houten blok nodig om daarna e.e.a. uit te lijnen.
- Het slot van het betrokken portier had dusdanig te lijden van het scheefhangen (en dichtslaan) dat het slot stukging, deze vervangen door eentje van de sloop.
- Pookknop afgebroken. Kennelijk een bekend euvel, bij alle espaces die op de sloop stonden was de pookknop al verwijderd. Misschien maar nieuwe gaan kopen.
- de stadsverlichting, dashboard verlichting en daarmee de lichtzoemer werkte maar af en toe. Slechte ingebrande stekkerverbinding in de zekeringenkast verholpen.
- diverse bolletjes vervangen, o.a. van klokje
- centrale portiervergrendeling weigerde af en toe op 2 deuren, cv motortjes vervangen
- handrem eerder gesteld maar deze grijpt alweer niet goed aan
- hulpveren van achteras waren gebroken door overbelasting (kuub zand achterin), vervangen door sloopexemplaren
- ruitenwissermotor achter gangbaar gemaakt (stond vast en trok de accu leeg)
- alarmlichtschakelaar vervangen

Dus dat viel allemaal nog wel mee. Op de TODO lijst: achterremmen werken nog steeds niet 100%, ruitenwissermechaniek heeft enorme speling en daardoor lekt er regenwater op de motor (heb al een ander mechaniek, rotklus om te vervangen), 3e stand van de ventilator werkt niet (gelukkig andere standen wel), zender CV weigert af en toe. Verbruik valt ook tegen, ben blij als ik de 1:8 haal.

Pluspunten: betrouwbare en sterke v6 motor, stevig onderstel, geen olielekkages.

Op dit moment lijkt goedkoop duurkoop, maar ik heb er wel aardigheid in om e.e.a. op te lossen. Kosten blijven binnen de perken omdat ik alles zelf doe. Wel blijft de de slechte kwaliteit van sommige onderdelen, met name de plastic onderdelen, mij irriteren.

=================================================================================

Update na 10000km: de tellerstand staat nu op 266.670 en de desintegratie van de espace gaat nog rustig verder.
- Op de overgang van de uitlaatspruitstukken en de uitlaat begint de auto stevig te lekken.
- De achterlichten vallen samen met de dashboardverlichting regelmatig uit, ik weet niet of dit probleem nu weer in de zekeringenkast zit of dat het toch de verlichtingsschakelaar is.
- Af en toe start de espace niet meer, de startmotor draait dan niet rond (bekend probleem van deze startmotoren) maar een paar klappen op de startmotor willen wel eens helpen.
- Het ruitenwissermechaniek is vervangen maar het 'nieuwe' mechaniek van de sloop heeft inmiddels dezelfde speling. Dat mechaniek is echt superslecht ontworpen, een beetje speling zorgt al voor waterlekkage in de asjes zodat de slijtage nog sneller gaat en als het echt erg wordt lekt het regenwater dan ook op de eerste bougie van motor waardoor het bougiegat volloopt. Hopeloze constructie dit.
-De centrale portiervergrendeling werkt nauwelijks meer via de ab en de sloten in de portieren zijn zo slecht dat ik mijn sleutel er bijna niet uitkrijg.
- Versnellingsbakolie bijgevuld maar deze liep er weer even hard uit via de keerringen. Ik heb het maar zo gelaten, de bak lijkt het met een minimale hoeveelheid olie wel te blijven doen
- chronische waterlekkage in het interieur na regenbuien, vrijwel onoplosbaar
- dakhemel laat los

De auto is al een tijdje niet meer te gebruiken voor het reguliere woon/werk verkeer dus deze wordt nu ingezet/misbruikt als klusbus bij een verbouwing die nu al anderhalf jaar aan de gang is. In die hoedanigheid is de auto nog erg handig, zeker in combinatie met de dakdragers.

still going (strong?)

  • 276.000 km

Ik heb inmiddels geen enkel idee meer van de werkelijke kilometerstand want de dagteller is er al lang geleden mee opgehouden. Sinds laatste verslag gevoelsmatig zo'n 10.000 km gereden.

In ieder geval rijdt de auto nog steeds. Min of meer.

- Het uitvallen van de achterlichten bleek aan de verlichtingsschakelaar te liggen, deze heb ik vervangen. De claxon deed het toen ook weer, is er alleen nu weer opnieuw mee opgehouden.
- De 3e stand van de ventilator doet het nu weer, was een gesmolten aansluiting op het relais. Het aparte is dat de relais voor stand 1 en 2 zich op een onvindbare plek onder het dashboard bevinden, in de buurt van de zekeringenkast(!), en de relais van stand 3 en 4 onder de motorkap..voordat ik dat gevonden had...Franse logica zullen we maar zeggen.
- startmotor is vervangen voor een vrijwel nieuwe Bosch (afkomstig van een sloop espace, mazzeltje!). Prima ding, beter als origineel. Startproblemen behoren nu tot het verleden. Eindelijk.
- waterlekkage interieur is deels opgelost door afkitten voorraam
- in de paravan (ruimte tussen motorkap en voorraam) bleef water staan doordat de afwatering verstopt was. Ik kon met geen mogelijkheid bij die afwateringsgaten komen, ook niet via de wielkasten, dus maar wat extra afwateringsgaten geboord.
- achterruitenwissermotor opnieuw gangbaar gemaakt, stond weer vast.
- sloten gesmeerd, ik kan nu de auto weer in.
- deuropener binnenkant bestuurder vervangen, ik kan er nu weer uit.
- Raammechanisme passagiersdeur gemaakt (was afgebroken door roest en raam zakte spontaan naar beneden)
- uitlaat vanaf de kat naar achteren vervangen, alleen nu begint de crossover pijp (die beide cilinderbanken verbindt) erg slecht te worden
- en verder nog wat kleine dingen zoals pookknop/cv motortjes e.d., de lijst gaat maar door, maar niets wat niet op te lossen is (als het tenminste niet teveel moeite kost)

Let wel: op het moment van schrijven is de auto dus inmiddels 21 jaar..

De auto wordt nog steeds liefdeloos ingezet als klusbus en zolang de motor, koppelingsplaat en versnellingsbak dat misbruik volhouden, zal deze review worden aangevuld...

2,8
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens