Renault Espace hybrid 200 Techno 7P (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Espace hybrid 200 Techno 7P |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Vervangende auto
- 9.000 km
Je vertrekt met een Skoda Octavia Station 1.5 etsi naar het verre Zuiden en daar zijn we helaas slachtoffer geworden van een inbraak tijdens onze overwintering in Spanje. Daarbij is ook onze auto ontvreemd. Na het nodige gedoe met de verzekering uiteindelijk een Renault Espace, maar dan de huidige SUV uitvoering, ter beschikking gekregen om vanuit Spanje weer met een auto terug in NL te komen. Dus ja, mijn ervaring is beperkt, maar gezien de andere invulling van het begrip Espace en dat er maar amper reviews van gebruikers zijn te vinden toch maar in de pen geklommen.
Allereerst wat een bakbeest van een auto (positief). Er staat echt wel een auto die indruk maakt. Deze had 9000 km op de teller en was voorzien van 4 seizoenen banden. Het is een 7 zitter, maar twee pensionado's die in Spanje overwinteren hebben die 3e zitrij natuurlijk niet nodig. De ruimte des te meer gezien de reputatie van de Skoda (en die klopt!) Dus wel zalig om met de stoelen allemaal plat al onze spullen makkelijk kwijt te kunnen, inclusief twee (race)fietsen op de trekhaak.
Toen bekend werd dat het deze auto zou worden snel het internet op gegaan om me een beetje te oriënteren. Dan gaan al snel je wenkbrauwen omhoog als je leest van een 1.2 liter benzinemotor en 'wat' elektrische ondersteuning. Gaat dat wel goed met zo'n grote en zware auto? Ik had geen ervaring met een hybride aandrijflijn dus dat maakte het nog spannender.
Dus hoe rijdt dat dan? Nou ik kan zeggen dat de power van deze auto mee zeer aangenaam heeft verrast. Als je wil gaat hij er echt vandoor en voel je nadrukkelijk de elektrische ondersteuning. Ik vind het zelfs verslavend hoe lekker dat gaat. De batterij is nooit leeg, want wordt ook doorlopend gevoed en dus is die power er altijd. Echt verbazingwekkend hoe zo'n grote auto zich met het grootste gemak voortbeweegt. En ja dan is er nog een troefkaart, het verbruik. Vanuit Zuid Spanje terug naar NL over 2200 km een gemiddeld verbruik van 5.6 liter de km. We reden veelal met 120 km/u op de teller. Ik was wederom aangenaam verrast ook al waren de omstandigheden prima. Ook in NL nog de nodige km's gemaakt en daarbij strikt de 100 km/u restrictie aangehouden, ook vanuit nieuwsgierigheid naar het verbruik. De auto rijdt dan echt boven de 1 op 20 op een rit van 350 km met grotendeels snelweg. Wederom een pluim.
Maar goed is het dan alleen hosanna? Nou, nee zeker niet. Als je het over comfort hebt dan vind ik deze auto daar zeker niet het (Franse) toonbeeld van. Mijn god, je voelt werkelijk elke oneffenheid in het wegdek. Als je op Spaanse binnendoor wegen rijdt dan zit je geen moment stil in je stoel. Het is heel de tijd dat je de schokken van het onderstel in je stoel en dus lichaam voelt. Dit is niet alleen mijn ervaring maar zeker ook van mijn wederhelft. Eigenlijk doodzonde. Op de snelweg met mooi glad asfalt valt het dan wel weer mee denk je, maar dan ineens is er een dwarsrichel of een beschadiging aan het wegdek o.i.d. en oooh ja daar gaan we weer. Erg vermoeiend.
Daar komt ook nog bij dat de zalige aandrijflijn kwa prestaties, niet geheel schokvrij is. Je merkt, weliswaar ligt, dat er overgangen en/of elektrische ondersteuning is in de aandrijflijn. Het is zeker niet zo storend zoals het doordringende onderstel, maar toch. Zou het een dealbreker zijn, absoluut niet. Daar is het genot van het vermogen veel te groot voor. Is het onderstel dan wel een dealbreker? Nou voor ons 100%, en die constatering is er een met pijn in het hart. Ik zou er zeker voor in de markt zijn geweest op grond van de andere ervaringen (daarvoor nooit aan een Espace gedacht) maar het onderstel is zoals gezegd een no-go. Wellicht is er met zomerbanden nog iets winst te halen kwa comfort, maar ik heb daar in ieder geval niet voldoende vertrouwen in.
Zitpositie was verder oke, niet super want stoelen zijn niet traploos te verstellen en we hebben wel eens beter gezeten. Multimedia (Google) is ons super bevallen. Snel, mooi beeld, google assistent die via aanroepen echt heel veel handelingen mbt instellen ect. kan doen. De ACC werkte ook heel smooth en naar mijn mening dan ook beter als auto's uit de VAG groep. (is grotendeels onze referentie). Dit geldt ook bij een rijbaan wisseling, gelijkmatig versnellen en niet zo abrupt. Overzicht achter het stuur is verder prima en dan ook nog eens geholpen door een uitstekende achteruitrijcamera maakt dat het alles bij elkaar in die zin goed toeven is in de Espace. Schakelen met een stengel aan het stuur is best even wennen, maar al heel snel weet je niet beter en dan is de ruimte op de middenconsole gewoon erg fijn.
Over de verdere gebruikskosten kan ik natuurlijk niet zoveel zeggen, evenals de betrouwbaarheid. Voor deze reis prima, maar ja de auto was dan ook zowat nieuw. Terug in NL uiteraard snel op zoek naar een nieuwe auto. We hebben elkaar nog wel even aangekeken, maar het werd toch een resoluut nee v.w.b. een Espace.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 iconic 5p. / Pano Dak / Harman Kardon / Pack Vision / Pack light & Sound
- 2025
- 15 km

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 esprit Alpine 5p. HUD|ACC|H/K|Sfeer|360
- 2024
- 10.922 km

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 iconic 7p. | Head-up Display | 4Control | 360-graden Camera | Stoel- & Stuurwielverwarming | Voorruit Verwarmd | Elektrisch Verstelbare Stoelen | Lederen Bekleding 'Gris Sable' | Adaptieve Cruise Control | 20" LMV "Effie'
- 2024
- 1.499 km