Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2015)

autoreview

Renault Espace
Renault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault Espace

Signalement

UitvoeringEspace Energy TCe 200 Initiale Paris
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Espace opstart hickups

  • 6.000 km

Ik vul het vandaag verschenen verslag over de Espace even aan. Ik heb inmiddels 6.000 km op de teller met de Espace. Vergeleken met de vorige Espace -dit is mijn derde- zijn er een aantal zaken verbeterd, maar niet alles.

Wat is er in mijn beleving beter/slechter?

Het design uiteraard. Een beauty is het, zonder meer. Ik heb de kleur Dune gekozen, net als mijn twee vorige Espaces. De topkleur paars kon me niet zo bekoren voor ons klimaat. Onder de wolken is het een lelijk zwart.

Het comfort is ondanks de iets krappere binnenmaten net zo goed, ik vind de stoelen zelfs beter. Opvallendste winst zijn de neerklapbare stoelen. Mijn armen doen nog pijn van 10 jaar loodzware stoelen sjouwen.

Qua rijeigenschappen ook winst op enkele punten. Met de vierwielbesturing neem je de steeds frequentere rotondes als een skelter. Het ouderwetse onderstuurgedrag is hiermee verdwenen.
Maar op hogere snelheid over slechte wegen of strips in het asfalt rijden -zeker in bochten- is ronduit scary. Het onderstel klappert nog harder als bij de vorige Espaces; maakt niet uit in welke mode je hem zet. Je hebt het gevoel dat hij van de weg af schiet, een "blubberig" weggedrag.

De 1.6 benzine was even wennen na de V6 3.5, maar voor ons Hollands wegennet is het prima. Hij loopt in de stad niet lekker, maar dat is hopelijk met wat fine-tuning op te lossen.

Tegenvaller was het missen van de automatische aanpassing van stoel, spiegels en andere zaken als mijn vrouw met haar sleutel in de buurt kwam. Nu moet ik me -als zij erin gereden heeft- in de auto wurmen met mij hoofd scheef tegen het dak en 30 seconden wachten -zie hieronder- voordat mij profiel is ingesteld.

Kortom, plussen en minnen, maar in ieder geval een pluim voor "onze Laurens" Renault's design chef.

Jammer genoeg wordt het plezier aan mijn Espace, een van de eerste uit de fabriek in Douai- sep 2015, volledig verpest door het R-link systeem.

Bij mijn laatste meting duurde het 34 seconden na het starten van de motor, voordat het systeem volledig opgestart is. Dan moet je overigens nog wel wat toetsen indrukken voor het zo ver is. Achteruitrijcamera is dus nutteloos, tegen die tijd ben je al lang en breed uit de parkeergarage of -plaats.
De meeste personal settings hebben weinig zin, het systeem onthoudt ze niet. De radio-op FM en DR band- wordt continu onderbroken door systeem piepjes. Het telefoon adresboek werkt blijkbaar goed voor iPhone, voor onze Samsungs -toch meer verkocht in 2015- volledig onbruikbaar.

De dealer doet zijn best, Renault is niet aanspreekbaar. Een update is beloofd voor januari, dan heb ik inmiddels vier maanden ergernis achter de rug. Als de update voldoet volgt mijn tweede review. Zo niet, dan ook.

Update R-Link

  • 10.000 km

Inmiddels heeft Renault de langverwachte update uitgevoerd. Praktisch alle problemen uit mijn eerdere review zijn verholpen, plus nog een aantal dingen, die mij niet zo erg stoorden, maar die het systeem wel verbeteren. Maar de conclusie blijft toch dat het een te gecompliceerd systeem met een omslachtige menustructuur is. Je blijft zoeken.

Wat Renault niet voor elkaar kreeg is het telefoonboek. Er wordt geworsteld met Samsung. Bij mij lukt het niet, dus gaat hij nog een keer terug naar de dealer.

Samenvattend:
Het blijft een beauty van een wagen. Het comfort is iets minder dan de vorige Espace, maar dat heeft met het design te maken
Op een gladde snelweg is het een Perzisch tapijt, in de stad, op hobbelige wegen en bij veel manoeuvreren is het geen prettige auto. Ik verdenk de 4-control van het glibberige gevoel.

Carlos Ghosn -CEO Renault- heeft het graag over disruptive innovation. Wel, dat is hem goed gelukt. Tijd, dat Renault weer eens naar zijn klanten gaat luisteren.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens