Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Espace Energy TCe 200 Initiale Paris |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Ervaringen met tweedehands Renault Espace
- 80.600 km
Vanwege gezinsuitbreiding ging ik op zoek naar een zevenzitter met op de tweede rij drie stoelen met eigen Isofix-punten. Hierdoor vallen er al veel zevenzitters af als optie.
De Peugeot 5008 was als Private lease een goede optie. Deze durfde ik echter niet zelf te kopen vanwege problemen die mijn zwager had met zijn 3008. Hij heeft die auto na 9 maanden verkocht vanwege veel technische problemen.
Private lease van een 5008 leek mij echter vrij risicoloos maar qua BKR-registratie minder prettig.
De Ford Galaxy is qua ruimte zeker niet verkeerd maar oogt wel echt als een MPV.
Iedereen zal een persoonlijke mening hebben over de meest geschikte auto in dit segment maar voor mij werd het een Renault Espace vanwege de ruimte, styling en mijn goede ervaring met Renault.
Graag wilde ik een Initiale Paris om mijzelf toch een beetje te verwennen nu mijn automobiele toekomst de toch redelijk a-sexy MPV/crossover werd.
De diesel viel vanwege de gebruikskosten en zorgen over restwaarde af dus moest het een Tce benzinemotor worden.
Bij voorkeur in de kleur Noir Amethyste (paars) met bruin leder. Uiteindelijk vond ik de versie die ik wilde maar helaas zonder het grote panoramadak. Ach, het kleine glazendak is een mooi compromis.
Alle optiepakketten van modeljaar 2015 zitten op de auto, Pack Winter (stoelverwarming voor en achterin en een verwarmbare voorruit), Pack Visio (grootlicht assistent, Lane departure warning, Traffic sign recognition, Head up display) en Pack City (automatisch inparkeren, achteruitrijcamera) Een trekhaak én een ander model velgen met de zomerbanden plus winterbanden met Initiale-velgen zaten ook op de auto.
En natuurlijk 4 Control vierwielbesturing, erg fijn om de draaicirkel te beperken, met daarbij Electronic Damper Control.
Ook een aantal kleine toevoegingen maken de auto extra prettig zoals zonneschermen in de achterportieren, ventilatie openingen bij alle stoelen dus ook op de achterste zitrij, elektrisch neerklapbare stoelen, easy access op de voorstoelen waarbij de stoel voor het in- en uitstappen naar achteren schuift, sfeerverlichting en natuurlijk zaken die tegenwoordig wat meer gebruikelijk zijn zoals automatische verlichting incl. grootlicht en automatische ruitenwissers.
De auto had bij aanschaf net geen 80.000 kilometer op de teller en volgens de Renault dealer waar deze in onderhoud was geweest had ie geen problemen behalve een nieuwe versnellingsbak bij 70.000 km..
Ik hoop dat de nieuwe versnellingsbak het langer volhoudt dan dat…
Bij de aflevering, 600 kilometer geleden, was de auto eigenlijk in nieuwstaat. De lak was krasloos en het interieur smetteloos. Alle elektronica werkte naar behoren.
Inmiddels hebben we in een dikke week 600 kilometer gereden en de volgende zaken vielen op:
Negatief:
- In het interieur is relatief weinig opbergruimte. Uiteraard is er een groot vak in de armsteun en een redelijk dashboardkastje maar fatsoenlijke bekerhouders ontbreken. Onder de versnellingspook zitten twee bekerhouders maar die zijn tijdens het rijden voor de bestuurder onbruikbaar omdat de zitting en mijn been die afschermen. Tevens zitten er onder de vloer geen vakken zoals mijn Mégane uit 2010 dat wel had.
De kofferbak is echter enorm, vooral met de middenrij een stukje naar voren geschoven.
- De elektrische buitenspiegels blokkeren regelmatig. Dit heb ik bij de proefrit en aflevering met gezien maar na een paar spuitjes WD40 lijken ze alweer wat minder problemen te geven.
- De elektrische achterklep kraakte een beetje vanaf dag twee na aflevering. Ook lijkt WD40 hier te helpen.... Nu nog hier en daar wat ducttape en ik ben een volwaardige McGyver geworden...
- Met een gepolariseerde zonnebril is het Head Up Display lastiger af te lezen. Zelf rijd ik bijna altijd met een zonnebril op. Zeker met het gordijn van het panoramadak open.
Positief:
- De verschillende standen van Multisense bieden de mogelijkheid om de auto aan te passen aan je gemoedstoestand. Vooral met alles in Comfort en het sturen in Neutral rijdt het heerlijk. En dan natuurlijk met de massage in de voorstoel aan!
- De automaat schakelt erg soepel en doet zijn werk erg comfortabel. De reacties bij manueel schakelen zijn wel wat traag.
- De ruimte in de kofferbak en op de middenrij, enorm vergeleken met onze Mégane!
- Het brandstofverbruik was de eerste tank beter dan verwacht. Zie daarvoor ook mijn Brandstofmonitor op deze website.
- R-link wordt bekritiseerd als zijnde traag maar dat valt mij heel erg mee.
Ook de Tomtom-navigatie werkt erg fijn en duidelijk met aanvullende aanwijzingen op het Head Up display.
Wel jammer dat er nog geen Apple Carplay aanwezig is. Weet iemand of dat als retrofit software geïnstalleerd kan worden, aangezien de nieuwe Espace dat wel heeft?
Na de eerste onderhoudsbeurt zal ik een update van deze review schrijven. Nu eerst maar eens kilometers maken. Hopelijk veilig, comfortabel en zonder technische problemen!
Twee maanden onderweg
- 83.000 km
Wij hebben de Espace nu twee maanden en een aantal kleinigheidjes vallen negatief op:
- De buitenspiegels klappen automatisch in en uit bij het naderen van de auto en wanneer je wegloopt.
Echter, als je bij de auto in de buurt komt maar deze niet opent blijven de spiegels uitgeklapt zodra je weer weg bent. Soms onhandig in een krap parkeervak.
Ook is het vaak in- en uitklappen waarschijnlijk slecht voor het mechanisme want beide spiegels klappen moeilijk in. Vooral de rechter spiegel doet het vaker niet dan wel..
- Na het activeren van de cruise control ben ik van vorige auto’s gewend het gas direct los te kunnen laten. Bij de Espace duurt het echter vrij lang voordat de cruise control dan zelf gas bijgeeft waardoor de snelheid een aantal kilometer per uur terugvalt. Vervelend voor verkeer achter je...
De oplossing is even een paar tellen het gaspedaal vasthouden na activeren van de cruise control.
- Het Bose audiosysteem vind ik matig. Vooral de subwoofer lijkt weinig toe te voegen. Misschien nog even checken of de vorige eigenaar deze niet kapot heeft gemaakt.
- De massagestoelen stoppen na zo’n twintig minuten (mijn inschatting) automatisch met masseren. Een beetje vreemd dat ie het dan zelf genoeg vindt.
- Het centrale scherm werkt vlot genoeg maar voor sommige functies moet je iets vaker “drukken” dan je zou willen. Bijvoorbeeld de massage van de stoel aan-/uitzetten vraagt om vier inputs. Waar zijn toch die heerlijke fysieke knoppen van vroeger gebleven?
Positief blijft het rijgevoel. Heel comfortabel, stil en degelijk. En met 4control gaat de auto toch lekker de bocht om.
Ook de versnellingsbak doet erg prettig zijn werk en weet het schakelen goed te timen.
Op de kleine negatieve puntjes na is het echt een heerlijke auto om mee onderweg te zijn!
Mijn verbruik is te zien in de Verbruiksmonitor van Autoweek.
Wat kleine problemen
- 87.000 km
Na wat meer kilometers met de Espace te hebben gemaakt vallen een paar kleine dingen op en kwamen er wat kleine problemen voorbij.
De grijze afwerking boven op het dashboard weerspiegelt bij fel zonlicht in de voorruit. Niet heel vervelend maar achteraf had ik toch liever de bruine afwerking gehad voor een rustiger beeld ondanks dat die minder ruimtelijk oogt. Ik denk achteraf ook dat ik bruin wat chiquer vind...
De voorruitverwarming was handig in deze strenge winter maar heeft wel een nadeel. Het beeld door de voorruit is altijd iets wazig en ‘s nachts veroorzaakt dit cirkels om de lampen van tegenliggers.
(Voor mijn vrouw blijkt het echt bittere noodzaak want de voorruit is voor haar armlengte te groot om volledig te kunnen krabben met een ijskrabber. Zijzelf is 1.65 meter…)
De geheugenfunctie van de verstelbare bestuurdersstoel lijkt niet afhankelijk van de sleutelkaart. Ik weet niet of dit zou moeten maar het was wel wenselijk geweest.
Wel kun je een bestuurdersprofiel selecteren met alle favoriete instellingen. Echter het head up display doet wat de vorige bestuurder heeft ingesteld.
Het audiosysteem van Bose mist wat mij betreft echt kracht doordat de subwoofer weinig lijkt te doen ondanks dat ie wel werkt. Klassieke muziek klinkt wel erg goed. En handsfree bellen klinkt ook van beide kanten goed.
Het multimedia systeem is qua Bluetooth-verbinding niet altijd vlekkeloos. Wisselen van Bluetooth-bron werkt vaak niet soepel maar eerlijkheidshalve heb ik weinig auto’s meegemaakt waarbij dit wel 100% lekker werkt.
Nog eventjes weer een positief punt benadrukken, wat is de zitpositie toch heerlijk met perfecte stoelen! Gelukkig zit er een “opwekkende” massagestand in want anders zou je er zomaar in slaap in kunnen vallen!
Einde garantie keuring door Garage Roos in Almere (17 maart):
Omdat de zes maanden BOVAG-garantie bijna afloopt leek het mij, ondanks dat er geen duidelijke problemen waren, een goed idee.
Uit de keuring kwam als enige punt een lekkende aandrijfaskeering links voor. Deze is onder garantie vervangen door de garage waar ik de auto gekocht heb.
April 2021:
Het start-stopsysteem van de Espace begint wat vreemde problemen te geven.
Tot tweemaal toe had ik een probleem met starten nadat ik bij een verkeerslicht weg wilde rijden en het start-stopsysteem de motor weer aan moest laten slaan.
De eerste keer startte de motor niet en moest ik de auto geheel uitzetten om opnieuw te kunnen starten. Er kwamen toen geen meldingen in de boordcomputer behalve de melding om de automaat in Neutraal te zetten.
De tweede keer was vervelender met een auto die initieel geheel niet meer wilde starten.
De volgende meldingen kwamen in beeld:
- Versnellingsbak risico op schade (hierdoor wilde de auto niet starten)
- Actieve remmen uitgeschakeld
- Adaptieve cruisecontrol regelaar uitgeschakeld
- Controleer regelaar
- Controleer luchtverontreiniging
Herstarten was niet mogelijk totdat ik het idee kreeg om de auto volledig uit te zetten door uit te stappen en de auto op slot te zetten.
Na de eerste keer was de waarschuwing van de versnellingsbak weg en kon ik weer rijden. Na nogmaals dit trucje waren alle klachten weg. De afgelopen 500 kilometer zijn ze nog niet teruggekomen maar dat komt mogelijk omdat ik het start-stopsysteem steeds uitschakel.
Een ander klein klachtje: op sommige ritten krijg ik geen informatie van de bandenspanningscontrole. Er staat dan “plaatsbepaling banden mislukt”.
Een jaar onderweg, tijd voor een grote beurt en de
- 94.000 km
Tijd voor een grote beurt. In het instrumentenpaneel brandde sinds een paar weken het onderhoudslampje. Deze ging exact een jaar na de laatste grote beurt aan, die bij aanschaf van de auto.
De afgelopen maanden hebben wij geen enkele storing gehad met de Espace. De storing die voorkwam na inschakelen van het Start/stop-systeem is ook niet meer voorgekomen ondanks dat ik het systeem nu wel aan laat staan.
Ik had dus ook vertrouwen in een goedkope beurt.
Dit bleek grotendeels waar, alleen de aandrijfashoes linksvoor was gescheurd en is vervangen. Dit bleek voor de Espace wel een grote klus met 2,5 arbeidsuren.
(In maart was de aandrijfasKEERING vervangen. Als het goed is zit hier geen verband tussen.) Kosten voor de aandrijfashoes-reparatie: €278,64.
Ook zijn de winterbanden gemonteerd met 19’ Initiale Paris-velgen.
Kortom, we hebben weer erg veel comfortabele kilometers gemaakt met relatief weinig kosten. Echt een fijne auto!!!! (Afkloppen…)
Natte boel
- 99.800 km
De afgelopen maanden heb ik weer genoten van het rijcomfort en de heerlijke stoelen.
De winterbanden gingen in april weer in de schuur en de boot mocht weer uit de schuur. Helaas was de stekker van de trailer van de boot gaan roesten met kortsluiting in de auto tot gevolg.
Dat vond de electronica van de Espace niet leuk met als gevolg een crash in het centrale beeldscherm.
Enkele malen opnieuw de auto starten bood geen oplossing dus de moed zakte mij al in de schoenen. Zonder centraal scherm had ik geen navigatie, muziek én bediening van de ventilatie…
Na een dik uur rijden kwam er plots weer leven in het systeem en was de auto bijna geheel terug naar fabrieksinstellingen behalve de adressenlijst van de navigatie, die stond er nog wel in. Vreemd….
Een paar stevige regenbuien waren goed voor de tuin maar niet goed voor de Espace.
Via de ventilatie stroomde het interieur vol met regenwater.
De vloerbedekking was doorweekt.
Dit had ik met mijn Mégane ook al eens gehad en werd veroorzaakt door viezigheid in de waterafvoer van de paravaan. (De auto staat onder een boom geparkeerd en in het voorjaar komt daar ontzettend veel plakkerige pluis van af.)
Voor de Mégane kon ik voldoende instructiefilms vinden op Youtube om dit zelf op de lossen, voor de Espace niet één.
Na wat uitvogelen kwam ik er achter dat de waterafvoer via de wielkast gaat en achter de afdekplaat zit. Deze heb ik losgemaakt, het vuil uit de afvoer verwijderd en nu loopt de afvoer weer door en is de auto weer droog van binnen. Dat was toch wel even vervelend!
APK-keuring
- 104.000 km
De Espace heeft de APK-keuring prima doorstaan. Ik weet dat de APK slechts een heel globale check is maar bij garage Roos kijkt men, volgens mij, echt wel goed hoe de auto er aan toe is.
Slechts de koplampen moesten opnieuw afgesteld worden.
De voorbanden beginnen wat krap te worden qua profiel maar die komen na de winterbanden wel weer aan de beurt.
Deze banden zaten er al op van de vorige eigenaar dus ik weet niet hoeveel kilometers er onderdoor zijn gerold.
Tussen deze review en mijn vorige heb ik alleen een verlichtingshouder van de kentekenverlichting vervangen. Deze worden, net als bij mijn Mégane, vochtig vanbinnen waardoor de contactpunten gaan roesten. Dit heeft een flikkerend achterlicht tot gevolg. Vervangen kost een paar euro en slechts enkele minuten.
Verder hebben wij dus weer fijne kilometers gemaakt met de Espace!
Probleemloos door
- 121.000 km
We zijn weer anderhalf jaar en 17.000 kilometer verder. In die tijd is er niets noemenswaardigs gebeurd alleen koplampafstelling en nieuwe ruitenwisserbladen.
Het blijft een heerlijke auto!
Het enige minpuntje waar ik tegenaan blijf lopen is het gebrek aan bekerhouders op de middentunnel, onhandig!
Nieuwe zomerbanden en wat kleine aandachtspunten
- 123.000 km
Bij het monteren van nieuwe zomerbanden werd geconstateerd dat de voorste draagarmrubbers versleten zijn. Omdat deze schijnbaar in de draagarm geperst zijn moeten beide draagarmen vervangen worden.
Totale kosten van de draagarmen en nieuwe Continental-banden: €1966,-.
Klein puntje van aandacht zijn de automatisch inklappende buitenspiegels. Deze hebben vrij regelmatig een spuitje WD40 nodig om soepel in te blijven klappen.
Een leuke functie die ik recent pas ontdekte is dat de buitenspiegel automatisch naar beneden kan kantelen bij het selecteren van de achteruit. Hiermee kun je stoeprandjes beter zien bij het achteruit inparkeren.
De 19 inch velgen zijn trouwens weinig gevoelig voor stoeprandjes doordat de wang van de banden relatief hoog is, erg prettig als je de velgen graag intact houdt.
In het linker achterlicht zat condenswater. Een klein gaatje boren aan de zijkant van het achterlicht heeft effect, het verlichtingselement is weer droog van binnen.
De airconditioning lijkt minder werking te hebben nu de eerste zomerdagen voorbij zijn gekomen. Deze zal ik op korte termijn na laten kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.