Renault Espace 2.0 Turbo 16V Privilège (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 Turbo 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 17.500 km |
KM-stand laatst | 71.500 km |
nummer 7
- 57.000 km
De Grand Espace uit 2003 ingeruild bij 117.500 km om dat de grote beurt eraan zat te komen en ik toch eigenlijk wel een automaat wilde. Die auto heb ik nog laten chiptunen bij Zip-tuning maar ik vond dat hij daarna wel hinderlijk fel was bij lagere snelheden. Vanaf 80 km/uur tot hoge snelheden heb je wel een pittige response op gaspedaal bewegingen en beviel het goed. Benzineverbruik was na tuning eigenlijk niet anders, hoewel ik 98 RON tankte. Met deze auto heb ik altijd vrij zuinig gereden gemiddeld haalde ik altijd wel 1: 10,5 en verwachtte toch wel meer te gebruiken met een automaat.
Maar goed, nu over de nieuwe auto:
Op zoek naar een automaat en liefst geen "Grand" meer (toch wel erg lang) met niet teveel km op de klok. Een proefrit gemaakt in een 2006 exemplaar van net voor de modificatie. Dat viel erg tegen: het was een Dynamique en die had toen nog geen variabele stuurbekrachtiging. Het stuurde voor mijn gevoel veel te zwaar bij lage snelheden, niet te vergelijken met mijn Privilege. Er zat nog CD navigatie in en hoewel de prijs ok was vond ik de inruilprijs matig en besloot verder te kijken.
Even later de goede gevonden:
Een anderhalf jaar oude auto met 17.500 km gereden als directie auto en van net na de modelaanpassingen: met DVD Nav en de Privilege uitvoering dus gelukkig stoffen bekleding. Ook de inruilprijs was een stuk beter dus was de beslissing gauw genomen.
Ervaring (57.000 km):
Wederom een fijn rijdende auto. Dat de kwaliteit verbeterd zou zijn na april 2006 kan ik niet bevestigen: mijn vorige auto gaf weinig problemen en ik merk het verschil in bouwkwaliteit niet. Dat alles wat "strakker" gaat bij een nieuwere auto is logisch.
Omdat deze auto op Conti banden stond en mijn vorige op nog prima Michelins stond heb ik de banden en velgen laten overzetten. Hierna maakte de auto wel meer lawaai, het leek soms of er een lager kapot was. Dit bleek niet het geval, de banden waren wat "gecupt" en veroorzaakten dit geluid. Bij montage van winterbanden was het geluid inderdaad verdwenen. Toch nog maar doorgereden met de zomerbanden maar onderhand zijn ze op en volgend jaar worden ze vervangen door nieuwe Michelins.
Opmerkelijk genoeg slijten ze voor en achter nagenoeg gelijk en gaan zo'n 70.000 km mee. Niet gek voor zo'n zware auto. Maar wel met vrijwel alleen rustig snelweggebruik.
Het benzineverbruik van de automaat valt ook mee: gemiddeld 1: 10,5 dus evenveel als mijn vorige Grand Espace. Als ik anderen hoor over hun verbruik dan moet ik wel een rustige rijder zijn. Record tot nu toe: Den Bosch - Leuven vv (snelweg op zondag met veel snelheidsbeperkingen) 1 : 11,2!
Positief:
- comfort: in alle rust lange afstanden rijden
- DVD Nav werkt zeer goed, verkeersinfo duidelijk. Net een nieuwe versie via internet aangeschaft, de originele was toch wel verouderd (uit 2005) wat soms hinderlijk was.
- relatief gunstig verbruik
- automaat schakelt soepel en snel op en verhoogt comfort-beleving, zeker in files.
- goede remmen
- goede automatische airco: staat altijd op 20 graden, kom er verder niet aan.
Problemen:
- Hoogte verstelling van de Xenon verlichting werkte niet. Verholpen door garage, zat een stangetje los.
Minder prettige zaken:
- nog steeds erg zware stoelen, kost je je rug om ze te verwijderen.
- onderhoud nu om de 20.000 km of jaarlijks, vroeger was het 30.000 of 2 jaar. Vrij prijzig onderhoud, hoewel altijd goed uitgevoerd in Zaltbommel.
- automaat: bij heel licht indrukken van het gaspedaal schakelt de auto met meer schokken dan als je het pedaal iets verder indrukt, dan schakelt hij bijna ongemerkt. Dus tegenwoordig druk ik iets steviger het gas in dan vroeger, merk dit niet in het verbruik trouwens. Op binnenwegen wordt er voortdurend geschakeld: even het gas loslaten voor een bochtje en de automaat schakelt terug en remt af op de motor. Dit is makkelijk te ondervangen door hem vast te zetten in bv 3, maar daar koop je geen automaat voor. Op snelwegen schakelt hij vrij snel terug als je van bv 80 rustig naar 120 wilt versnellen. Eigenlijk niet nodig met het koppel van een turbo.
- de lichte bekleding vind ik fraai maar is wel gevoelig voor vlekken. Gelukkig heb ik geen kleine kinderen of honden, dat lijkt mij een ramp. Met zwarte bekleding vind ik de auto erg somber worden, maar dat schijnt de trend te zijn. Tegenwoordig staat de Privilege trouwens niet meer in de prijslijst, zeker te weinig verkocht. En leren bekleding vind ik niet fijn: te glad en koud. Alcantara zou fijn zijn maar is niet leverbaar. Zo blijven er altijd wensen over.
Resumerend dus weer tevreden met deze Espace, ben benieuwd of er nog een opvolger komt of een kleine modelwijziging met de 180 pk en 6-versnellingen automaat. Wat nieuwe kleuren zou ook niet gek zijn trouwens.
Tuning
- 71.500 km
60.000 km beurt: geen problemen, normaal onderhoud (wel € 800)
Problemen:
trillende remmen. Vervangen van voorremschijven (€ 335) was de oplossing. Remmen grijpen stevig doch goed doseerbaar aan wat een veilig gevoel geeft.
Tuning:
Evenals mijn vorige Espace deze uiteindelijk toch laten tunen bij Ziptuning. Ik miste de power vooral op wat hogere snelheden en vond de automaat wat te veel heen en weer schakelen, vooral op bochtige binnenwegen. Gas los was altijd terugschakelen, wat gas erbij en hup, weer opschakelen.
Wel bij het tunen verzocht de gaspedaalrespons niet te veranderen omdat de motor voor mij dan te bruut reageert op gasgeven wat niet prettig is. Dit hebben ze keurig gedaan met als resultaat:
Een goed doseerbaar gaspedaal met een merkbaar krachtiger versnelling. ook op snelheden boven de 120 km/u reageert de auto nog vlot. Belangrijkste verbetering: de automaat is rustiger geworden en schakelt niet altijd terug om te versnellen. Op binnenwegen wordt pas teruggeschakeld onder de 1800 rpm, bij gas geven blijft hij even in dezelfde versnelling tot 3000 rpm. Eigenlijk zoals je zelf ook zou schakelen met een handbak.
Benzineverbruik was vóór tuning 9,8 l/ 100 km. Nà tuning op vakantie incl. autobahn met max. 150 km/u 9,9 l/100km. Op de terugweg vanuit Luxemburg (300km) heb ik 8,5 l/100km gehaald (max 120 km/u, geen files, alleen snelweg). Ik verwacht nu een verbruik van rond de 9,5 l/ 100km bij overwegend snelweggebruik in NL. Erg netjes voor dit soort auto met automaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren