Renault Espace 2.0 Turbo 16V Privilège (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 Turbo 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 48.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
ERVARINGEN
- 130.000 km
Er zijn nauwelijks auto’s met zoveel ruimte(gevoel). De hoge zit, de verre en grote voorruit en het strakke dashbord geven je de indruk over de weg te zweven. Vanwege de hoge vloer zit je niet zo rechtop als in de Scenic. Een druk op het gaspedaal laat weten dat dit geen bus is, maar een snelle, zware, personenwagen. Bochtenwerk kan verrassend strak zijn. Het gevoel van rust en ruimte overheerst, ongeacht de snelheid.
De achterstoelen staan gelukkig ver naar achteren, anders hadden je bovenbenen helemaal geen steun door de lage stoelen (of hoge vloer). Hoewel het dashbord meer bergkast dan instrumentenbord is, kent de Espace niet het opbergavontuur van de Scenic: de navigatie en radio vullen al het ’handschoenenvak’ en het enige vloervak; de uitvoerige pechset (met fototoestel!), het gereedschap en de cd-wisselaar vullen de bergvakken achter. Zo blijven er eigenlijk nog maar een paar berghokjes over en wat portierbakken, en verder natuurlijk de balzaal achterin: vlak en strak, dus geen avontuur of handigheid, maar ook niet gauw tekort ruimte.
Ik vind het digitale instrumentenpaneel mooi, de navigatie prima verwerkt en snel werkend (en eenvoudig te bedienen.) De elektronica doet (soms te) veel voor je: variërende snelheid van de ruitenwissers, koplampen aan, handrem aan of af, temperatuur en ventilatie bewaken. Gezien de rust is de cruisecontrol/snelheidsbegrenzer wel een fijn hulpmiddel om bekeuringen te voorkomen (en de rechtervoet te ontspannen).
Een ander voordeel van rust is dat de radio of 6 cd’s geweldig klinken, maar spontaan een cd inleggen is er helaas niet bij. Of het nou bij 80 of bij 120 of bij 150 is: het blijft zoeven, en bij files is je uitzicht vaak nog ruim, wat stilstaan toch heel wat aangenamer maakt.
Natuurlijk hebben we een stoelendans geprobeerd, al is het een heel gesjouw (24 kg!) om van drie op een rij naar twee rijen te gaan. Voor 7 echte zitplaatsen moet je toch wel de Grand Espace hebben, of korte benen. Maar voor verhuizen van studentenkamers is het ideaal om met twee stoelen te rijden.
De stopcontacten achterin zijn handig, de afstandbediening van de radio/cd is leuk speelgoed, maar is ook nodig voor de instellingen.
Sinds ik de banden stevig op spanning hou (2,5) is het verbruik zo’n 9 a 9,5 op 100. Tijdens vakantie 8,8!
De betrouwbaarheid is groot. Alle automatische functies doen het altijd, inmiddels al 7 jaar!
PROBLEMEN
- 130.000 km
De koplampsproeiers wilden ooit niet meer zakken. Zijn vervangen onder garantie.
De zelfstellende xenonlampen doen hun naam eer aan. Een andere garage ontdekte dat er iets met de sensoren was. Onderhoud volgens het menu en inmiddels 80.000 probleemloze kilometers gereden in 5 jaar. Leuk om tegen vooringenomen 'autokenners' te vertellen, maar onze Passat en Volvo hebben een slechtere indruk nagelaten dan deze TGV voor de weg. Jammer dat het brandstofverbruik en de co2-productie te hoog liggen voor huidige normen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.