Renault Espace 2.0 Turbo 16V Privilège (2003)

autoreview

Renault Espace
Renault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault Espace - interieurRenault Espace - interieurRenault Espace - interieur

Signalement

UitvoeringEspace 2.0 Turbo 16V Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf48.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 130.000 km

Er zijn nauwelijks auto’s met zoveel ruimte(gevoel). De hoge zit, de verre en grote voorruit en het strakke dashbord geven je de indruk over de weg te zweven. Vanwege de hoge vloer zit je niet zo rechtop als in de Scenic. Een druk op het gaspedaal laat weten dat dit geen bus is, maar een snelle, zware, personenwagen. Bochtenwerk kan verrassend strak zijn. Het gevoel van rust en ruimte overheerst, ongeacht de snelheid.
De achterstoelen staan gelukkig ver naar achteren, anders hadden je bovenbenen helemaal geen steun door de lage stoelen (of hoge vloer). Hoewel het dashbord meer bergkast dan instrumentenbord is, kent de Espace niet het opbergavontuur van de Scenic: de navigatie en radio vullen al het ’handschoenenvak’ en het enige vloervak; de uitvoerige pechset (met fototoestel!), het gereedschap en de cd-wisselaar vullen de bergvakken achter. Zo blijven er eigenlijk nog maar een paar berghokjes over en wat portierbakken, en verder natuurlijk de balzaal achterin: vlak en strak, dus geen avontuur of handigheid, maar ook niet gauw tekort ruimte.
Ik vind het digitale instrumentenpaneel mooi, de navigatie prima verwerkt en snel werkend (en eenvoudig te bedienen.) De elektronica doet (soms te) veel voor je: variërende snelheid van de ruitenwissers, koplampen aan, handrem aan of af, temperatuur en ventilatie bewaken. Gezien de rust is de cruisecontrol/snelheidsbegrenzer wel een fijn hulpmiddel om bekeuringen te voorkomen (en de rechtervoet te ontspannen).
Een ander voordeel van rust is dat de radio of 6 cd’s geweldig klinken, maar spontaan een cd inleggen is er helaas niet bij. Of het nou bij 80 of bij 120 of bij 150 is: het blijft zoeven, en bij files is je uitzicht vaak nog ruim, wat stilstaan toch heel wat aangenamer maakt.
Natuurlijk hebben we een stoelendans geprobeerd, al is het een heel gesjouw (24 kg!) om van drie op een rij naar twee rijen te gaan. Voor 7 echte zitplaatsen moet je toch wel de Grand Espace hebben, of korte benen. Maar voor verhuizen van studentenkamers is het ideaal om met twee stoelen te rijden.
De stopcontacten achterin zijn handig, de afstandbediening van de radio/cd is leuk speelgoed, maar is ook nodig voor de instellingen.
Sinds ik de banden stevig op spanning hou (2,5) is het verbruik zo’n 9 a 9,5 op 100. Tijdens vakantie 8,8!
De betrouwbaarheid is groot. Alle automatische functies doen het altijd, inmiddels al 7 jaar!

PROBLEMEN

  • 130.000 km

De koplampsproeiers wilden ooit niet meer zakken. Zijn vervangen onder garantie.
De zelfstellende xenonlampen doen hun naam eer aan. Een andere garage ontdekte dat er iets met de sensoren was. Onderhoud volgens het menu en inmiddels 80.000 probleemloze kilometers gereden in 5 jaar. Leuk om tegen vooringenomen 'autokenners' te vertellen, maar onze Passat en Volvo hebben een slechtere indruk nagelaten dan deze TGV voor de weg. Jammer dat het brandstofverbruik en de co2-productie te hoog liggen voor huidige normen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.