Renault Clio TCe 90 Evolution (2024)

autoreview

Renault Clio facelift
Renault Clio faceliftRenault Clio faceliftRenault Clio faceliftRenault Clio faceliftRenault Clio faceliftRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio

Signalement

UitvoeringClio TCe 90 Evolution
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst4.980 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 850 km

Een Clio 3-cylinder zonder proefrit kopen om dan aangenaam verrast te zijn door het comfort, de uitrusting, de wegligging, de motor, de versnellingsbak (6-bak) en de kwaliteit van de materialen..

Ik had het zelf niet verwacht maar hij rijdt als een C-segmenter en de Renault 3 cylinder met turbo heeft evenveel koppel als onze Saab maar bij slechts 2000 toeren.
Dus neen, 90PK is niet te weinig.. je moet gewoon op koppel rijden.
Gemiddeld verbruik sinds aanschaf: 5,5 liter per 100km

Leve de EU, leve Ursula

  • 4.980 km

Nu de eerste 5000km bijna rond zijn, zou ik wat meer kunnen vertellen over de Clio.
Helaas zijn het niet zo'n positieve zaken, en liggen ze niet eens aan Renault op zich.. maar eerder aan de wensen van het algemeen publiek en de door de oppermachtige EU opgelegde elektronische rotzooi.

Mijn ervaring is dan ook dat het nog steeds een zeer goed rijdende auto is, mechanisch kan ik niet klagen. Qua rijgedrag voelt hij zeer volwassen en vertrouwd, hij blijft in de bochtjes bij quasi elke snelheid gewoon 'plat' liggen op de weg. De ophanging is een beetje stug over hobbels en oneffenheden maar geeft een aangenaam strak gevoel aan het stuurgedrag.

Dan de minpunten:

- Carplay/Autoplay/Appleplay/AndroidAutomobiel.. het trekt op niets, je verliest voortdurend verbinding en je muziek valt weg. Onmogelijk om te genieten van muziek in de wagen.

- DAB+.. wat een achteruitgang vergeleken met mij oude Carisma en FM-radio. Je verliest opnieuw voortdurend verbinding met de radiozenders, de audiokwaliteit is ronduit slecht en het klinkt alsof je AM-radio luistert op een oude wereldontvanger.

- Alle rijassistentie-gedoe: gewoon onmogelijk om dit aan te laten.. de auto probeert je van de baan te trekken of richting aankomend verkeer.. hij sleurt aan het stuur als hij "denkt" lijnen op de weg te zien. Dit is België.. de lijnen zijn onvolledig, onderbroken, niet-aanwezig of gewoon niet correct (bij werken heb je overlappende lijnen in geel en wit). Gevaarlijke zooi dus.

- De snelheidswaarschuwing klopt 9 van de 10 keer niet. Hij geeft 30km/u aan in de zone 50 en zelfs op nationale wegen waar je 70 mag. Als je dan eens ergens in een zone zou rijden waar het overduidelijk 30km/u zegt hij dat je 120km/u kan omdat hij denkt dat je op de autostrade rijdt die parallel ligt aan de weg. En dan krijg je er die biep nog bij.. om je te waarschuwen voor een gevaar dat er niet is.

Dus ik rij met alle rij-assistentie-bazaar uit.. want het is levensgevaarlijk. Dank u wel moedertje EU.

Bijkomend lag er eens een vuiltje op de camera die de verkeersborden moet herkennen, gevolg? Ik krijg een melding in het groot op mijn gigantisch scherm (wat is er mis met een analoog dashboard?) dat de camera niet werkt.. op zich geen ramp maar ik kan het niet wegklikken of zo.. dus je blijft met die melding rondrijden en kan noch je dagteller, noch je gemiddeld verbruik zien.

Prima auto, maar al die gadgets maken hem een stuk minder leuk. Ik mis mijn Carisma met cassettespeler geregeld. Helaas kost hij fortuinen aan verkeersbelasting want ja.. niet milieuvriendelijk hé.

Bij deze hoop ik ook stiekem dat die EU-bureaucraten stikken in hun slappe kartonnen rietjes.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.