Renault Clio TCe 90 Evolution (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 90 Evolution |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 4.980 km |
Eerste ervaring
- 850 km
Een Clio 3-cylinder zonder proefrit kopen om dan aangenaam verrast te zijn door het comfort, de uitrusting, de wegligging, de motor, de versnellingsbak (6-bak) en de kwaliteit van de materialen..
Ik had het zelf niet verwacht maar hij rijdt als een C-segmenter en de Renault 3 cylinder met turbo heeft evenveel koppel als onze Saab maar bij slechts 2000 toeren.
Dus neen, 90PK is niet te weinig.. je moet gewoon op koppel rijden.
Gemiddeld verbruik sinds aanschaf: 5,5 liter per 100km
Leve de EU, leve Ursula
- 4.980 km
Nu de eerste 5000km bijna rond zijn, zou ik wat meer kunnen vertellen over de Clio.
Helaas zijn het niet zo'n positieve zaken, en liggen ze niet eens aan Renault op zich.. maar eerder aan de wensen van het algemeen publiek en de door de oppermachtige EU opgelegde elektronische rotzooi.
Mijn ervaring is dan ook dat het nog steeds een zeer goed rijdende auto is, mechanisch kan ik niet klagen. Qua rijgedrag voelt hij zeer volwassen en vertrouwd, hij blijft in de bochtjes bij quasi elke snelheid gewoon 'plat' liggen op de weg. De ophanging is een beetje stug over hobbels en oneffenheden maar geeft een aangenaam strak gevoel aan het stuurgedrag.
Dan de minpunten:
- Carplay/Autoplay/Appleplay/AndroidAutomobiel.. het trekt op niets, je verliest voortdurend verbinding en je muziek valt weg. Onmogelijk om te genieten van muziek in de wagen.
- DAB+.. wat een achteruitgang vergeleken met mij oude Carisma en FM-radio. Je verliest opnieuw voortdurend verbinding met de radiozenders, de audiokwaliteit is ronduit slecht en het klinkt alsof je AM-radio luistert op een oude wereldontvanger.
- Alle rijassistentie-gedoe: gewoon onmogelijk om dit aan te laten.. de auto probeert je van de baan te trekken of richting aankomend verkeer.. hij sleurt aan het stuur als hij "denkt" lijnen op de weg te zien. Dit is België.. de lijnen zijn onvolledig, onderbroken, niet-aanwezig of gewoon niet correct (bij werken heb je overlappende lijnen in geel en wit). Gevaarlijke zooi dus.
- De snelheidswaarschuwing klopt 9 van de 10 keer niet. Hij geeft 30km/u aan in de zone 50 en zelfs op nationale wegen waar je 70 mag. Als je dan eens ergens in een zone zou rijden waar het overduidelijk 30km/u zegt hij dat je 120km/u kan omdat hij denkt dat je op de autostrade rijdt die parallel ligt aan de weg. En dan krijg je er die biep nog bij.. om je te waarschuwen voor een gevaar dat er niet is.
Dus ik rij met alle rij-assistentie-bazaar uit.. want het is levensgevaarlijk. Dank u wel moedertje EU.
Bijkomend lag er eens een vuiltje op de camera die de verkeersborden moet herkennen, gevolg? Ik krijg een melding in het groot op mijn gigantisch scherm (wat is er mis met een analoog dashboard?) dat de camera niet werkt.. op zich geen ramp maar ik kan het niet wegklikken of zo.. dus je blijft met die melding rondrijden en kan noch je dagteller, noch je gemiddeld verbruik zien.
Prima auto, maar al die gadgets maken hem een stuk minder leuk. Ik mis mijn Carisma met cassettespeler geregeld. Helaas kost hij fortuinen aan verkeersbelasting want ja.. niet milieuvriendelijk hé.
Bij deze hoop ik ook stiekem dat die EU-bureaucraten stikken in hun slappe kartonnen rietjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
