en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Clio TCe 130 R.S. Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 15.900 km |
Na 9 jaar met veel plezier te hebben gereden in een Laguna 3, vond ik het tijd voor wat anders.
De zoektocht was lang en divers, ik heb o.a. gekeken naar de Mercedes C Hybride, Kia Ceed en Proceed, Peugeot 208, 308 en 3008, en Renault Megane en Talisman.
Waarom dan gekozen voor de nieuwe Renault Clio.
De ruimte op de achterbank gebruik ik steeds minder, en als ik veel moet meenemen dan voldoet ook een aanhangwagen.
Eigenlijk was ik ook zeer positief verrast hoe veel auto tegenwoordig een gewone B segment auto is.
Bij de door mij gekozen R.S. Line heb je een prachtige carbon afwerking, luxe en comfortabele sportstoelen die ook in hoogte zijn te verstellen, automatisch openen en sluiten, luxe leren stuur, adaptive cruise control, automaat, automatisch inparkeren, camera's rondom, blinde hoek herkenning, verwarmde en inklapbare buitenspiegels, Dab radio, een zeer uitgebreid multi media systeem met navigatie die automatisch op afstand wordt geüpdate, je kunt de sfeerverlichting ronde de pook en bij de deurgrepen en het digitale dashboard naar eigen smaak indelen.
Wat mij vooral opviel is het multimediasysteem dit werkt gewoon erg fijn en vlot, en ziet er ook erg goed en volwaardig uit. Je kunt het met knoppen achter het stuur en op het dashboard met spraaksturing, en natuurlijk via het scherm bedienen.
Het rijden:
Eerst heb ik proef gereden in een TCe 100, deze motor viel mij erg mee, de 3 cilinder motor maakt weinig lawaai en maakt de Clio vlot genoeg. De versnellingsbak schakelde wel minder soepel dan ik van de Laguna gewend ben. Het onderstel is stil en is een uitgebalanceerde mix tussen comfort en wegligging. De auto ligt goed op de weg en voelt solide aan.
Echter is het verschil in rijden best groot als je de 130 TCe 4 cilinder rijdt. De motor heeft een enorme trekkracht bij lage toeren en is echt heel erg stil, en geeft de auto zeer goede prestaties. Ik snap heel goed dat deze motor en automaat het ook uitstekend doet in o.a. de Mercedes A, B, Cla en Gla.
De automaat schakelt meestal heel soepel, en maakt het rijden erg plezierig. Het wegrijden is even wennen als je te bruusk gasgeeft, maar inmiddels ben ik er aan gewend en schakelt de automaat ook rustig naar de 1e versnelling. De truc even iets het gaspedaal indrukken en dan pas meer gas geven. Het brandstofverbruik over de eerste periode was rond de 1 op 17, dus best goed.
Wat vind ik minder, de motor schakelt op soms onhandige momenten uit gelukkig is er een knop om dit te voorkomen, je hebt een vrij grote dode hoek door de grote c stijl en het kleine achterraam, de ontgrendeling van de kofferbak zit vrij laag, en de tildrempel is vrij hoog. Het formaat valt voor deze klasse juist erg mee.
De betrouwbaarheid heb ik op 5 sterren gezet gezien de ervaringen met mijn vorige Renault, de perfecte afwerking, erg goede materialen, en het solide gevoel wat de auto geeft. We wachten af of dit terecht is.
Updates volgen nog als ik er meer mee gereden heb.
Door meer thuis werken en bijna geen familie bezoeken heb ik minder gereden.
Inmiddels ben ik naar Duitsland geweest, en heb ook harder met de auto gereden. Bij 170 km per uur ligt de auto zeer solide op de weg, en maakt gewoon weinig geluid. De auto rijdt erg gemakkelijk hard. De grote sportstoelen zitten ook op lange ritten erg goed. De auto is opvallend comfortabel bij lange ritten.
Het multimediasysteem werkt erg fijn en goed, de indeling is ook heel logisch. Het semi autonome rijsysteem is handig. In Nederland merk je hoe dicht we op elkaar rijden, de standaard 2 seconden zijn te lang, ik zet de tijd altijd korter omdat er anders steeds voor je wordt ingevoegd. Eenmaal werkte het systeem niet, er zat teveel vuil voor de camera's, na een wasbeurt van de auto werkte het weer prima.
Inmiddels heb ik ook met een grote aanhangwagen gereden, dit gaat goed, de auto ligt rustig op de weg. Je merkt amper dat er wat achter de auto hangt.
De motor is los en zuiniger geworden, in de praktijk rijd ik er nu ruim 1 op 18 mee. De krachtige motor loopt soepel en is heel stil. De automaat vind ik ook heel plezierig. Heel handig is dat je de automaat voor een verkeerslicht gewoon in D kan laten staan, zonder dat de auto kruipt, de auto zet zich zelf namelijk automatisch op de rem.
Uiteraard geen storingen, gebreken of rammels, die wil en verwacht je ook niet.
De auto zit gewoon heel goed in elkaar.
Heel handig is dat je het multimediasysteem heel eenvoudig naar eigen wensen kan instellen. Welke waarschuwing je wel of niet wil horen. Instellingen van de rij instellingen etc.
Het navigatiesysteem heeft online een automatische update ontvangen. Slim is dat je eenvoudig rondom van boven met de camera's om de auto heen kan kijken.
En met blokjes in kleur zie je hoe ver je ergens vanaf zit. Alle systemen werken verder probleemloos, en heel simpel.
De auto heeft de eerste a beurt ontvangen, volgens Renault kost deze € 128,00. Weinig bijzonderheden, maar krijg nog een nieuw rubber bij de achterbak die niet helemaal strak zit. Verder zie je dat deze auto opvallend goed en degelijk is afgewerkt.
Als tijdelijke auto kreeg ik een Renault Captur plug in hybride, wat ook een hele fijne, snelle en comfortabele auto is. De Renault Clio is door de lagere bouw en lagere gewicht gewoon meer de rijders auto.
Is er dan niets negatiefs te melden, ja maar dat lag zeker niet aan de Renault Clio.
Een steenmarter vond de Clio een hele fraaie en hippe voorraadkast. Ik vond steeds etenswaren onder de motorkap, en hoorde ook regelmatig geritsel.Van andere mensen hoorde ik al over kapot gebeten bedrading, slangen en isolatie, dat wil je gewoon niet.
Door de steenmarter verjager is dit gelukkig verleden tijd en is de steenmarter op zoek gegaan naar een nieuwe voorraadkast.
Voor de rest doet de auto het uitstekend, en kan de Renault Clio zeer aanbevelen.
Op 1 dag na heb ik de Clio 1 jaar in bezit, ik ben er nog elke dag super blij mee. De opvallende, rode kleur vind ik nog altijd erg mooi combineren met het rood in sportstoelen, gordels, verlichting en dashboard. Dat heeft Renault toch wel erg leuk gedaan.
Ik rij nu veel meer buiten de bebouwde kom, en het gemiddelde verbruik de afgelopen maanden is 5,2 liter per 100 km. Erg prettig met de hoge brandstof prijzen dat deze zeer stille, krachtige en soepele aandrijflijn zo zuinig is.
De auto doet het echt super goed, uiteraard geen enkele storing, geen rammels, en geen slijtage. De afwerking en gebruikte materialen zijn gewoon top.
Ik moet nog wel een keer met een usb stick de juiste snelheden bij de navigatie updaten, best bijzonder, de kaarten zijn immers wel automatisch op afstand geüpdate.
Kortom de auto bevalt gewoon heel erg goed.
De auto bevalt nog steeds erg goed, de ruitenwissers kwamen niet helemaal in ruststand maar dat is inmiddels onder garantie opgelost.
De afgelopen tijd heb ik meer met een aanhanger gereden, dat gaat uitstekend. En ben naar Duitsland geweest. Het gemiddeld verbruik is hierdoor nu wat hoger en 5,5 liter per 100 km. Gezien de hoge brandstofprijzen ben ik ook blij dat ik wat kleiner en zuiniger auto rijdt.
Mensen die meerijden denken dat het een groter en duurder model is, het rijgedrag is dan ook zeer volwassen, ook bij slechte weersomstandigheden. En de gebruikte materialen en afwerking zijn gewoon erg goed voor dit segment.
Wat ik wel jammer vindt dat je achterin de auto geen extra lampje hebt, nu is het lastig zoeken als er iets in het donker achter de voorstoelen ligt.
Eigenlijk is dat klein leed, want ik ben gewoon heel tevreden.
In plaats van standaard Continental Ecocontact 6 zomerbanden, heb ik in december Pirelli Cinturato all season SF2 banden laten monteren. Ik ben erg tevreden over deze keus.
Ze maken weinig geluid, en geven goede grip en comfort bij alle rijomstandigheden. Alleen heb ik deze winter nog niet heel veel sneeuw gehad. Ze zijn duidelijk stiller dan de Continental zomerbanden.
Bij de zware stormen de afgelopentijd, met zelfs code rood lag de auto stabiel op de weg. De auto is niet gevoelig voor zijwind.
Ik ben nog steeds bijzonder blij met deze hele fijne auto, na de volgende beurt kom ik weer met een update. Uiteraard heb ik de afgelopen tijd geen problemen gehad.
Inmiddels heb ik de Clio 2 jaar in bezit.
Het is erg goed bevallen, de Renault Clio heeft het uitstekend gedaan. Alles functioneert nog steeds uitstekend, de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid is erg goed, en over veel zaken is goed nagedacht.
In elke auto zijn ook dingen te verbeteren.
Zoals een lampje achterin, en een volledig vlakke laadvloer. Ook merk je dat de adaptive cruise erg veilig is afgesteld. Op rustige (snel)wegen werkt het prima, maar op drukke wegen hersteld de auto relatief laat de originele snelheid. En remt relatief veel bij.
De conclusie is dat de Renault Clio een aanrader is in zijn klasse, en een luxe en volwassen auto is.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.