Renault Clio TCe 130 R.S. Line (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 130 R.S. Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 15.648 km |
KM-stand laatst | 74.000 km |
Eerste ervaringen
- 17.032 km
In de loop van 2020 begon ik steeds serieuzer na te denken over het kopen van mijn eerste eigen auto. Als thuiswonende heb ik altijd de auto van mijn ouders, een Renault Captur, kunnen gebruiken. De noodzaak was er niet omdat zij de auto maximaal 10.000 kilometer exclusief vakanties gebruiken. Maar ik wist dat ik termijn uit huis wilde en dan mijn eigen auto nodig zou hebben.
Sinds het uitkomen van de nieuwe Renault Clio vond ik dit meteen een grote stap ten opzichte van de vorige, met name het interieur was met sprongen vooruit gegaan!
De vorige Clio vond ik qua dashboard niet zo mooi en ik vond de auto te krap aanvoelen (ik ben 1.96 meter), zeker als er een bijrijder naast je zit. Dit ervaarde ik zelfs in de Captur van mijn ouders al zo.
Dat de nieuwe Clio juist in de breedte is gegroeid was daarom goed nieuws voor mij!
Ik heb een lijst gemaakt van auto's die ook wilde bekijken en vergelijken. Hieronder volgt een opsomming.
- Opel Corsa: deze auto is gewoon niet mijn smaak. Maar kwam wel degelijk over.
- Volkswagen Polo: een saaier alternatief voor de Clio, lijkt kwalitatief niet beter maar is wel aanzienlijk duurder!
- Peugeot 208: mooi, maar helaas kan ik er geen goede zit in vinden, het concept met bijzondere plaatsing van de tellers in combinatie met het kleine stuur bevalt niet in de 208. Ik denk dat ik er in grote Peugeots minder moeite mee zou hebben.
- Ford Fiesta: deze auto bleef als laatst over als enige serieuze alternatief. Leuk rijdende auto, maar op uiterlijk toch nipt afgevallen.
Het moest dus een Clio worden, mijn keuze viel qua uitvoering op een RS-line uitvoering in het liefst een van de volgende kleuren: Bleu Iron, Rouge Flamme of Orange Valencia. Om het straatbeeld wat meer kleur te geven!
Ik heb even getwijfeld tussen de TCe 100 met handgeschakelde vijfbak of de TCe 130 met 7-traps dubbele koppeling automaat. Uiteindelijk is de keuze op de laatste gevallen omdat het duidelijk is dat steeds meer mensen kiezen voor een automaat, wat gunstiger is voor latere inruil. Hiernaast draagt dit bij een aan het comfort en waren de geluiden vanuit de media en andere eigenaars positief!
Uiteindelijk een demonstratiemodel gevonden bij Auto Kievit in Hellevoetsluis, een Renault-dealer. Ik heb een proefrit gemaakt en kon eruit komen qua prijs.
Het gaat hier om een Clio TCe 130 EDC RS-Line in Rouge Flamme met de volgende opties:
- Easy Life-pakket bestaande uit diverse camera's en sensoren en dodehoekwaarschuwing.
- Highway & Traffic Jam-pakket, wat neerkomt op adaptieve cruise control en lane keeping assist.
Ik vind de kleur Rouge Flamme erg mooi en vond de RS-line uitvoering zonder opties al voldoende compleet dus de extra's zijn mooi meegenomen. Het scheelde toch tussen de € 4.000 en € 4.500 met een nieuwe, waardoor ik heb gekozen voor dit demomodel met 15.648 kilometers.
Inmiddels ben ik vanaf eind oktober 1,5 maand en ongeveer 1.500 kilometer verder. Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de Clio!
De motor en automaat zorgen voor een prettige stilte aan boord. De motor heeft meer vermogen dan nodig, maar hoewel ik geen coureur ben zou ik het toch niet gauw willen missen. Deze motor heeft een makkie in deze auto en dat merk je, het toerental kan laag blijven waardoor het lekker stil blijft. Verbruik is tot nu toe gemiddeld 6,7l/100km met hoofdzakelijk stadsverkeer.
De automaat schakelt nagenoeg schokvrij en heel snel, heel soms voel je een schokje bij het afremmen voor een stoplicht. De schakelflippers gebruik ik zelden, omdat het gewoon niet nodig is.
Het onderstel is precies mijn smaak. Ik zou het niet stevig willen noemen, eerder prettig comfortabel zonder deinerig te worden. Je kunt bochten erg vlot nemen, er is veel grip en de besturing is direct, de auto doet wat je verwacht en dat wekt vertrouwen. De Renaults van de laatste jaren zijn daarin anders dan die van langer geleden. De Scenic II die mijn ouders ooit hadden, was wél deinerig en boezemde minder vertrouwen in bij het nemen van bochten. Maar dat is ook een heel andere auto.
Dan nu een paar zaken die goed bevallen:
- De verlichting van de auto springt al aan bij ontgrendelen, daardoor vind je de auto makkelijk terug en is het om de auto verlicht. Ziet er ook chique uit;
- Ik had prima zonder gekund, maar ik vind alle camera's die bij het Easy-life pakket horen werkelijk geweldig! Je hebt niet alleen goed zicht achter de auto door de achteruitrijcamera (zoals bij de Captur van mijn ouders), maar ook via de camera in de neus voor trekhaken en stoepranden en de camera onderin de zijspiegel langs de zijkant langs voor stoepranden;
- Autohold houdt de rem vast bij het stoplicht, prettig;
- Ik vind de Adaptieve cruise control prima werken, hoewel een ''normale'' cruise control voor mij ook prima was geweest;
- De bekerhouders zijn goed. Er zitten pinnetjes in die de flesjes klemmen waardoor deze niet omvallen;
- Veel ogen in de kofferruimte om bagage vast te kunnen zetten;
De volgende zaken bevallen minder:
- Het start-stop systeem zet ik altijd uit, opstarten duurt zo lang dat ik vaak niet in de gaten heb waarom de auto niet gewoon gaat rijden. Als de motor dan eenmaal is gestart schiet ik weg omdat je toch het gaspedaal verder intrapt wegens uitblijven van een reactie.
- Er is geen enkele vorm van verlichting in de deuren of het plafond voor de achterbank. Niet handig als je daar een ijskrabber of trekker op de vloer hebt liggen;
- Automatisch inparkeren was al een weinig zinvolle optie in mijn ogen. Het blijkt ook niet goed te werken;
- Easylink navigatie systeem werkt perfect op één ding na: de klok is constant totaal de weg kwijt. Als ik op navigatie van Easylink rijd wordt de aankomsttijd wel goed weergegeven. Erg bijzonder, dat laat ik nakijken bij de eerste beurt;
- Er komt af en toe wat gekraak uit de kofferbak, ik denk dat het het kunststof is van de binnenkant van de kofferklep, dit mag bij de eerste beurt worden nagekeken;
Dat was het voor nu, ik zal de review bijhouden en meld mij weer na de eerste beurt in februari 2021!
Eerste onderhoudsbeurt
- 19.556 km
De Clio is begin februari voor het eerst bij de dealer geweest voor een onderhoudsbeurt. Er is een a-onderhoudsbeurt uitgevoerd waarbij de ruitenwisserbladen voor zijn vervangen en er is een brandstofadditief in de tank gegooid i.v.m. het hoge ethanol gehalte van de moderne brandstoffen. In totaal was ik iets meer dan € 200 kwijt, dat is niet onoverkomelijk. De ruitenwisserbladen waren m.i. niet aan vervanging toe want ik heb er niets aan gezien en achteraf merk ik ook geen enkel verschil. Maar goed, als dit de manier is om geld te verdienen............ ik denk er het mijne van.
De Clio bevalt nog altijd prima, er is bij het onderhoud gekeken naar de klok van het navigatiesysteem die consequent de tijd aanhield waarop de auto voor het laatst is geparkeerd en afgesloten, een bijzondere afwijking. De rekeneenheid van het Easylink is gereset en dat heeft het opgelost. Ander aandachtspunt was gekraak vanuit de kofferbak, dit was door de extreme kou in die week niet merkbaar tijdens de beurt en is helaas niet opgelost. Ik heb deze week de Clio ingezet voor het verhuizen van spullen naar mijn nieuwe woning en met de achterbank plat lijkt het vanaf het kunststof rond het slot te komen.
Enige minpuntje van blijvende ergernis is het ontbreken van de mogelijkheid om het start-stopsysteem permanent uit te schakelen. Ik snap dat het goed is voor het milieu maar het werkt te traag, bemoeilijkt vloeiend wegrijden en ik kan niet geloven dat het constant afzetten en opnieuw starten goed is voor alle draaiende delen van de motor (en is een kortere levensduur van onderdelen dan wél duurzaam?). Niet vergeten direct na het starten uit te zetten dus!
Ik kan niet wachten tot COVID-19 wat meer de wereld uit is en er vaker op uit te kunnen. Dan kan er meer gereden worden met de Clio, wellicht ga ik ermee op vakantie. De volgende update zal wat langer op zich laten wachten verwacht ik, maar ik ga proberen de review goed bij te houden.
Grote onderhoudsbeurt
- 30.800 km
We zijn nagenoeg een jaar verder na de eerste beurt, dus ik maak even de balans op.
Na het onderhoud van vorig jaar ben ik in mei nog een keer teruggegaan naar de dealer om de krakende geluiden vanuit de kofferbak te laten verhelpen, aangezien dat tijdens het onderhoud niet goed was gelukt. Ditmaal werd de achterbumper strakker afgesteld. Ik kan na meer dan een halfjaar wel zeggen dat de afstelling van de achterbumper inderdaad de oplossing was. De Clio heeft nu geen bijgeluiden meer.
Afgelopen vrijdag heb ik een onderhoudsbeurt B (groot onderhoud) laten uitvoeren. Heeft de dealer netjes gedaan en zijn geen bijzonderheden bij aan het licht gekomen, kosten € 388 (incl montage nieuwe banden/ inname oude banden). Tevens heb ik bij deze onderhoudsbeurt alle vier de banden laten vervangen. Vorig jaar zag ik op het onderhoudsformulier dat de voorbanden nog 3,5 mm profieldiepte hadden en dat viel mij erg tegen. Ik had zelf krap 3.500 kilometer gereden dus ik denk dat het te wijten is aan het feit dat ik een demomodel heb gekocht. Dat blijkt ook wel dat er een jaar verder nog 2,3 mm over was nadat ik zelf 11.000 kilometer heb gereden, aan mij zal het dus niet liggen. Aangezien ik het met mijn kilometrage en de zachte winters van de laatste jaren niet zie zitten om te wisselen tussen zomer- en winterbanden heb ik gekozen voor Michelin CrossClimate 2 banden ter vervanging van de Continental Ecocontact banden. Benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Welke aanvullingen heb ik zelf nog na een jaar rijden en meer kilometers?
Mijn eerder gemelde brandstofverbruik was op basis van veel korte stadsritten in de wintermaanden. Over het gehele jaar gezien heb ik gemiddeld 5,7l/100km verbruikt, ik heb het zelf een paar tankbeurten bijgehouden en de boordcomputer lijkt redelijk accuraat. Ik vind dit echt een uitstekende score! Ik rijd 60% snelweg/40% bebouwde kom, binnen bebouwde kom en op snelwegen tijdens de spitsuren houd ik mij aan de snelheid maar op de snelweg buiten de spitsuren om rijd ik vaak 120/130 km/h. Dit heeft weinig impact op het verbruik aangezien de motor in 7e versnelling slechts 2.300 tpm draait.
Verder wil ik mijn ervaringen met de adaptieve cruisecontrol nuanceren: ik ben toch niet helemaal tevreden. Zeker in de spitstijden willen medeweggebruikers in het gaatje duiken dat ik als afstand heb ingesteld (zo kort mogelijk). De auto reageert daar onrustig op door (te) hard te remmen. Anticiperend vermogen is matig, als ik verderop auto's stevig zie remmen doe ik dat tegenwoordig zelf ook al, want de Clio wacht echt tot de auto voor mij gaat remmen. Ook dat is onrustig en soms zelfs gevaarlijk, hier mogen nog wat ontwikkelingsuren in worden gestoken. Met rustig verkeer en kleine snelheidsverschillen is het natuurlijk nog wel een prettige optie. Voor de dodehoekwaarschuwing, de 360-graden camera en het EasyLink navigatiesysteem met Apple Carplay geldt dat ik er nog dagelijks plezier van heb, helemaal top!
Als er ontwikkelingen zijn werk ik de review weer bij, maar ik ben tevreden en ga minimaal 4 jaar doorrijden met deze auto. Ik volg de ontwikkelingen met elektrisch rijden met belangstelling en hoop dat ik mij tegen die tijd in staat heb gesteld om de overstap te kunnen maken.
Weer een jaar verder!
- 47.300 km
Gisteren is de Clio weer voor onderhoud bij de dealer geweest, altijd een moment om de balans op te maken.
In één jaar ruim 16.500 kilometer gereden, ik vermoed/hoop het komende jaar terug te kunnen naar 12.000 kilometers maar weet dat nog niet zeker. De meeste kilometers zijn zakelijk dus ik heb dat niet altijd helemaal zelf voor het zeggen. Het verbruik is nog verder gedaald naar 5,5l/100km!
De Clio had eigenlijk een onderhoudsbeurt A (klein) moeten krijgen maar ik besloot vanwege mijn kilometrage en de onzekerheid m.b.t. komend jaar te kiezen voor een A + B onderhoudsbeurt omdat dan ook een oliewissel plaats zou vinden. Ik vind meer dan 30.000 kilometer met dezelfde olie te lang en begrijp altijd dat je de levensduur van de motor verlengt als je intervallen die worden gegeven door de fabrikant verkort.
De teller bleven uiteindelijk steken op € 505 en dat viel op zich niet tegen. Enige extra werkzaamheden hadden betrekking op de uitlijning, omdat de vorig jaar gemonteerde Michelins Cross Climate 2 banden (die bevallen prima) iets schuin af zijn gesleten. Ik heb in het rijgedrag niets gemerkt maar de banden hebben nog circa 6mm profiel dus het leek mij goed dit op advies te volgen om er langer mee te kunnen doen.
In augustus nog een weekend weg in Duitsland geweest en op de Autobahn langdurig geprobeerd waar hij toe in staat is. Het was wat druk maar ik heb toch kort 205 km/h op de gps kunnen rijden, iets meer had er nog wel in gezeten denk ik. Wel extra overtuigt van deze combinatie van motor en automaat: fijne kruissnelheid ligt dan op zo’n 160/170 km/h bij 3.000 tpm in zevende versnelling en nog voldoende vermogen om ook op die snelheden vrij vlot te versnellen.
Ik zal mij volgend jaar absoluut weer melden, op dit moment woon ik in een appartementencomplex aan de rand van het centrum van een middelgrote gemeente in de randstad. Het aantal laadpalen in de buurt is bedroevend en een niet hybride/elektrische auto als vervanger van de Clio vind ik zinloos. En dan heb ik het nog niet gehad over de prijzen van elektrische auto’s: alleen Tesla weet met de Model 3 en Model Y een aantrekkelijk aanbod neer te zetten, begrijp mij niet verkeerd ze zijn duur maar gezien het formaat auto valt het mij nog mee. Dat een Mégane E-Tech met grootste accu en een beetje range ruim € 47.000 moet kosten vind ik bezopen. Heren fabrikanten: doe daar iets aan!
Enfin, voldoende reden om goed voor deze mooie rode auto te zorgen!
Eerste APK!
- 65.000 km
Afgelopen vrijdag was het tijd voor de eerste APK-keuring en een A+B beurt voor de Clio. Volgens verwachting ging hij soepel door de APK en waren er verder ook geen noemenswaardige aandachtspunten. Dus bleef de schade beperkt tot de A+B Beurt, de APK, ruitenwisserbladen voor (was wel nodig) en bougies (moet volgens schema bij plm. 60.000 kilometers), totale kosten € 690.
Verder geen enkel rammeltje of kraakje te horen en alles voelt nog degelijk aan. Ik had eigenlijk wel verwacht dat hij inmiddels aan remblokken toe zou zijn. Dat was vooral gebaseerd op mijn idee dat die gemiddeld circa 50-60.000 kilometer meegaan en dat je met een automaat meer slijtage aan de remmen hebt. Ze kunnen nog even mee en dat houdt in dat ik tot minimaal 75.000 kilometers op dezelfde remblokken ga doen, ook een teken van kwaliteit.
Het gemiddeld verbruik is de afgelopen jaar en 18.000 kilometer consequent 5,5l/100km geweest. En dat is vooral te danken aan het feit dat ik relatief veel ritten van meer dan 50 kilometer enkele reis heb gereden op rustige trajecten/tijdstippen met 110/120 op de ACC. Het komende jaar weet ik dat ik aanzienlijk minder van deze ritten zal maken (waren zakelijke ritten). Ik verwacht dat het verbruik komend jaar iets zal stijgen en dat ik niet meer dan 11-12.000 kilometer erbij zal zetten.
Naar een opvolger wordt niet gekeken, al is kijken natuurlijk altijd leuk. Maar dat kan ik dit jaar genoeg voor/met mijn ouders doen die hun Captur I gaan vervangen. Het spreekt voor zich dat mijn ervaringen met deze auto de weg vrij maken naar een Captur II met dezelfde motor en automaat (ouders willen nu ook naar een automaat), maar de prijzen zijn erg hoog en het aanbod opmerkelijk genoeg vrij beperkt. Er wordt beperkt naar andere merken gekeken gezien de Captur in het segment een van de ruimste is (eis van mijn ouders), de looks zijn bovendien goed en de ervaringen met het merk Renault zijn al 15+ jaar erg goed.
Nu de Clio en ik vrolijk verder gaan is het wel de bedoeling de auto komend jaar vaker te poetsen en dit wellicht ook een keer uit te besteden aan een professional. Dat verdient de kleur Rouge Flamme wel en deze lak blijft mooier met een beetje aandacht.
Mini-jubileum
- 74.000 km
Vijf jaar oud alweer! En ik zie het er zeker niet aan af. Het ontwerp en de staat van de auto doen mij nog niet verlangen naar iets anders. Bovendien is er momenteel geen nieuwere auto die mij zo warm maakte als de nieuwe Clio V in 2019 bij mij deed toen hij uitkwam. Dit voorjaar zal de Clio getrakteerd worden op een professionele poetsbeurt, twee keer zelf geprobeerd maar mijn onervarenheid op dit gebied, gebrek aan geduld, een goede wasplaats (stromend water) en mijn teleurstelling over het resultaat hebben mij over de streep. Ik ga het uitbesteden en advies inwinnen voor als ik het in de toekomst zelf beter wil doen.
Vorige week is rougeflamme bij de dealer geweest voor een a-beurt, voor iets minder dan € 300 was het geregeld. De voorbanden hebben nog 3 mm profieldiepte en zal ik over circa een halfjaar laten vervangen, voor nieuwe Michelin Crossclimate 2 banden waar ik erg tevreden over ben.
Qua kilometers was het een rustig jaar, 9.000 kilometer waarvan in het eerste halfjaar meer lange ritten waaronder naar het EK voetbal in Duitsland, specifiek Leipzig en Berlijn. In totaal zo’n 2.000 kilometer op de autobahn, was fantastisch! De passagiers kregen ook respect voor de Clio. De moedige 1.3 TCe 130 schopte het op de A9 van Berlijn naar Leipzig zomaar tot 224 km/h op vlakke weg en 215 km/h oplopend bergopwaarts. Het lijkt erop dat boven de 190 het gas iets liften op de EDC op te laten schakelen naar 7 loont, dan gaat hij met 4.500 tpm harder dan in 6 met 5.500 tpm.
Ook het noorden van Frankrijk tot aan Disneyland Parijs is bezocht, rustig cruisend met 130-150 km/h op de ACC. Motor lekker stil, onderstel prettig comfortabel, eigen muziek op……. Heerlijk. Zou ik vaker moeten doen.
Tweede helft van het jaar meer korte ritten, verbruik is daardoor gestegen naar 6,1l/100 km, hoort erbij! Ook in 2025 verwacht ik weinig kilometers, minder dan in 2024 zelfs. Tot de volgende update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
