Renault Clio TCE 100 Dynamique (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCE 100 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 19.500 km |
een nieuwe phase
- 2.950 km
Na 8 jaar en 75.000 km werd onze Clio total loss verklaard wegens hagelschade. Jammer, maar het nieuwe model was net uit en de veranderingen spraken mij aan, dus op naar de dealer. Omdat ik zeer tevreden was over de 1.2 16V motor (zuinig: 1 op 17, vrij stil en pittig) een proefrit gemaakt in deze versie. Maar in het nieuwe model kom je daarmee echt tekort, zeker als er ook een airco aanstaat. De rit in een TCE 100 (van 2008) overtuigde mij vrijwel meteen: soepel en pittig indien nodig. Spijtig vond ik dat er nog steeds veel toeren gemaakt werd, bv 120 km/ uur was net als bij de 1.2 16V bijna 4000 rpm. Waarom bij een turbo motor? Volgens de dealer was dit bij het nieuwste model nog steeds zo, maar dat bleek gelukkig niet waar. Omdat ook de turbo motor in mijn Espace goed bevalt gekozen voor de TCE 100 Dynamque met introductie pakket (sensoren in de achterbumper, aut. verlichting en ruitenwissers, keyless entry en automatische airco).
Op 7 oktober (besteld op 24 juni!) eindelijk de aflevering. De afgelopen maand heeft de Espace grotendeels in de garage gestaan, de Clio rijdt heerlijk comfortabel en voelt een klasse beter aan dan de vorige die op dit punt ook al goed voldeed. Wel meteen de gemonteerde Conti's laten vervangen door Michelin banden omdat ik verwacht dat die langer meegaan en stiller zijn.
Positief:
- kwaliteitsbeleving en afwerking. Geen rammels, alles werkt meteen zoals het moet.
- zeer prettige motor die over een groot toerengebied bruikbaar is, ook vanaf 1250 toeren kan je rustig weer optrekken in de 3e versnelling.
- toerentallen in de versnellingen zijn gereduceerd: bij 120 km/uur nu 3500 rpm, wat rust en minder verbruik geeft.
- keyless entry werkt fijn (zie ook hieronder)
- schakeling is vanaf begin licht en soepel, koppeling grijpt prettig aan en wegrijden gaat met een klein "duwtje" in de rug zonder nerveus te zijn.
- automatische airco werkt prima. Beslagen ramen zijn in een mum van tijd schoon door 1 druk op de knop. Ventilator gaat pas toeren maken als de motor warm wordt, goede verdeling van de luchtstroom. In de testauto kwam er wat water uit de onderste openingen bij de voeten maar hier nog geen last van gehad.
- stuurbekrachtiging werkt fijner dan bij de vorige: wat meer gevoel, wellicht ook door de veel bredere banden. Weinig last van spoorvorming op de weg, daar was ik wat bang voor. Leren stuur voelt prettig aan.
- goede verlichting. Belangrijk want we rijden nogal eens op dijkweggetjes. Niet gekozen voor de bochtverlichting. De Espace heeft dit wel, het is leuk maar was mij geen € 600 waard.
- prettige stoelen, voor ons stevig genoeg. Bij het pakket zat ook axiaal verstelbaar stuur, dus een goede zitpositie moet voor iedereen te vinden zijn.
- Tom Tom werkt prima, maar is alleen met afstandsbediening te besturen. Geen losse draden meer is ideaal.
Echt negatieve zaken zijn er (nog) niet, wel enkele aanmerkingen:
- toch wat somber interieur met al dat zwart, maar keus is er niet.
- vering duidelijk steviger geworden, ook hier spelen de banden een rol. Nog net niet te hard voor mij, maar de Franse zachtheid is echt weg.
- achterklep sluit wat blikkerig in tegenstelling tot de portieren.
- reservewiel hangt nu onder de auto, waardoor er geen plek meer is voor wat kleine spullen in de kofferbak. Maar in een doos gedaan anders slingert het altijd rond.
- ruitenwissers doen het goed, maar bij wat stroevere ruit maken ze wat "klappend geluid" op het einde van de slag. Remedie zal zijn de ruit goed te reinigen. Aanvankelijk leek ook de regensensor af en toe dde weg (regen) kwijt en leefde een eigen leven. Mogelijk door nog wat vette voorruit, want nu gaat het beter hoewel nog niet zo perfect als in de Espace, daar kom ik eigenlijk nooit meer aan de handel voor de wissers.
- keyless entry is ook alleen dat. Je moet de auto afsluiten dmv knopjes op de portiergrepen. Dat is even wennen, bij de Espace gaat de boel op slot als je wegloopt. Voordeel is wel dat als er iemand in de auto achterblijft (bv na het tanken) niet meteen het alarm afgaat.Ieder voordeel... Toch is het prettig om niet meer met een sleutel rond te lopen.
- verbruik is aanmerkelijk hoger dan de 1.2 16V. Gemiddeld deze maand 1:15 tegen vroeger makkelijk 1:17. Er wordt rustig met de auto gereden en zowel langere als kortere ritten gemaakt. Wel moet meegerekend worden dat we nu airco hebben en de auto 200 kg zwaarder is. Wellicht verbetert het nog wat in de tijd.
- Tom Tom verlichting past zich niet automatisch aan het omgevingslicht aan, dat zou ideaal geweest zijn. Was volgens mij wel zo bij een vroegere losse Tom Tom. Omdat we altijd met licht aan rijden (gaat automatisch uit bij verlaten auto) gekozen voor een gemiddelde lichtintensiteit. Maar eigenlijk overdag wat zwak en 's avonds wat fel. Om dit iedere keer te wisselen met de afstandsbediening is wel erg omslachtig.
- Tom Tom aan en radio uit gaat niet: de power knop van de radio bedient ook de Tom Tom, dus enige optie is om de radio het zwijgen op te leggen met de "pauze" knop wat op zich natuurlijk makkelijk gaat. Alleen valt dan ook de buitentemperatuur aanduiding weg (maar niet altijd geloof ik, moet dat nog uitzoeken).
Dus vooralsnog een (wederom) tevreden Clio rijder, ik zal een update doen als daar aanleing voor is.
Eerste beurt
- 19.500 km
De Clio bevalt zo goed dat wij er meer km mee hebben gemaakt dan met de Espace, die als ruimtewagen wordt ingezet bij vakanties.
Wat bevalt goed:
de motor is heerlijk soepel, vrij geruisloos en pakt vanaf de koude start meteen goed op, nooit een hapering of aarzeling, vanaf 1200 RPM is er een bijna constante vermogensafgifte.
Schakelen gaat soepel, alleen de achteruit wil niet altijd meteen "pakken", even de koppeling op laten komen en het lukt.
Automatische airco werkt perfect.
TomTom is fijn en werkt goed. Bij uitgeschakelde radio en TomTom is nu wel de tijd en buitentemperatuur zichtbaar. Prettig is dat de updates er voor zorgen dat je altijd de laatste weginformatie hebt. De wegen rond Den Bosch stonden er al in toen ze net geopend waren. Dat is bij de DVD NAV in de Espace wel anders: de versie van 2010 ontbeert nog de wijzigingen van dec 2009!
Keyless entry is fijn en werkt goed.
Wat vind ik minder:
TomTom via de afstandsbediening is soms wat omslachtig. Het duurt ook telkens even voordat er verbinding is. Maar adres invoeren via postcode gaat weer wel goed. Lastig dat het instellen van de schermverlichting niet snel gaat. Een zelfde knopje als voor de dashboardverlichting moet toch niet zo moeilijk zijn, of liever nog via een lichtgevoelige cel.
Het windgeruis valt mij toch wat tegen, evenals het afrolgeluid van de banden( Michelin) waardoor de auto toch wat rumoerig overkomt.
De auto moet afgesloten worden door de knopjes op de deurkrukken te bedienen. Vergeet ik nog wel eens omdat de Espace wel automatisch sluit.
Benzineverbruik blijft steken bij 7,0 ltr/ 100km. Valt toch wat tegen na de 1:17 van de vorige Clio 1,2 16V. Deze is natuurlijk een stuk zwaarder en heeft airco, maar we rijden best rustig. Verhouding 70% snelweg, 20% binnenweg en 10% stad zou toch een iets beter resultaat moeten laten zien. Tank ook altijd Shell ecofuel.
Beurt is best prijzig: € 263 voor een eerste beurt incl interieurfilter vind ik stevig. Auto wordt wel keurig gewassen!
Problemen:
Nauwelijks, het is in 1 jaar 2x voorgekomen dat het 2 seconden duurde voordat de motor aansloeg. Valt op omdat hij anders bij de eerste omwenteling aanslaat. Had geen invloed op motorgedrag en heb dit ook niet gemeld.
Een kleine rammel bij starten en stilzetten van de motor is verholpen bij de beurt, uitlaatsteun iets gewijzigd.
Al met al zeer tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Lezersreacties (0)
Reageren