Renault Clio TCE 100 20th Anniversary (2010)

autoreview

Renault Clio TCE 100 20th Anniversary (2010)

Signalement

UitvoeringClio TCE 100 20th Anniversary
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst101.950 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare en fijne reisgezel

  • 99.500 km

25-8-2014
Na (bijna) 100.000 kilometer maar eens een review schrijven van onze ervaringen met de Clio.
Wat begon als vervanger van de 8½ jaar oude Peugeot 307 XS (nieuw gekocht in 2002 en pas 66.000 km verder) van mijn vrouw, werd een dik jaar en 10.000 km later in 2012 “mijn” dagelijks vervoer.
Bij het uitzoeken was de belangrijkste wens om een iets krachtiger motor dan de 1.4 van de 307. De 1.2 TCe weet met de kleine turbo veel trekkracht te geven al bij lage toeren en heeft ook meer pk’s, terwijl hij toch zuiniger is. Het mooie van het bestellen van een nieuwe auto is dat je je eigen opties kan uitzoeken. Zo werd het de meest luxe 5-deurs uitvoering: de 20th Anniversary inclusief Pack ESP en Pack Comfort. Als extra’s Pack City, 16”GT-velgen “Dark Metal”, volwaardig reservewiel en privacyglass achter.

Even het optielijstje compleet:
- ESP met ASR (hierdoor schijfremmen achter) - Geïntegreerde navigatie (TomTom)
- ECC/airco - Radio/CD/MP3-speler met USB
- Cruisecontrol en begrenzer - Bluetooth carkit
- Lederen stuurwiel en versnellingspookknop - Stuurkolom bediening media
- Axiaal verstelbaar stuur (standaard alleen hoogte) - Parkeersensoren achter
- Regensensor ruitenwissers - Koplampsproeiers
- Lichtautomaat - Keyless Entry Card
- Elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels - Startknop
- Elektrische inklapbare spiegels - Interieurverlichting achter
- Elektrische ramen vóór en achter - Zacht dashboard met stiksels
- Privacy glass - Dorpelbescherming “20th” alu-kleurig

Na het bestellen eind augustus begon het lange wachten, maar het Sinterklaas-cadeautje voor mijn vrouw kwam op zaterdag 4 dec 2010, er lag net sneeuw. Dat begon goed op zomerbanden, maar de ASP en ESR deden goed hun werk.

Vooral veel plezier van Keyless entry en starten, Climatcontrol en Lichtautomaat.

Verbruik:
Eerste jaar 1:13,5, daarna 1:15

Extra’s vanaf 2012:
- ASS maatstoel (ik ben 1.91m)
- LED dagrijlichtverlichting ( Philips). Dit werkt perfect i.c.m. de lichtautomaat (dag/avond en tunnels/parkeergarages)
- Winterbanden op set 16”LM van Borbet
- Verlagingset 30 mm met Eibach-veren
- Tuning naar 125pk (bleek al 110pk ipv 100pk). Het voordeel is dat het verbruik nu 1:15,5 is.

Betrouwbaarheid:
De motor start altijd, houdt niet in. De elektra werkt goed, alleen korte periode raam linksvoor haperend open/dicht. Misschien vuiligheid in de winter met snelingrijpende safetywindow. Navigatie werkt altijd. Normaal werkende remmen. De remblokken voor zijn wel bij 81.000 km vervangen. Het schakelen gaat nog steeds strak. De parkeersensoren werken uitstekend geen storing bij pekel in de winter. Het interieur kraakt soms bij rotondes. Olieverbruik: niet, behalve een half litertje erbij toen ik met 80.000km naar Italië ging.

Wel twee extra onkosten:
- defecte schokbreker linksvoor (81.000km)
- aircocompressor ging eerst lawaai maken (81.000) en bij 85.000 deed de koeling het niet meer.
Voortijdige slijtage bij dat kilometrage en leeftijd (3,5 jaar). Vooral de aircocompressor is een duur geintje. Renault vindt dat ook en vergoedt coulancehalve 30%.

Soepelheid:
Renault heeft eind november 2010 de ratios van de versnellingsbak van de TCe motor gewijzigd. Zo draait de motor in de vijfde versnelling slechts 2.800tpm bij 120km/h. En zo kun je in z’n vier met 1.500tpm 50km/h rijden. Door de kleine turbo toch soepel vooruit, maar het is natuurlijk geen sportauto.

Mediasysteem:
Het muzieksysteem heeft voldoende audiogeluid voor met de tweeters en de boxen voor. De boxen achter vallen tegen. Muziek via USB werkt goed, geweldige uitvinding en via het navigatiescherm goed de mappen en nummers te zien.
Bluetooth met Nokia E72 valt soms weg, met iPhone 4S gaat goed. Soms ben ik voor de andere kant niet altijd duidelijk verstaanbaar. Maar mooi dat alles handsfree is via bediening stuurkolom.

Overige:
Na 100.000km rijd ik nog steeds de originele Michelin Energy Saver banden.
Op winterbanden (Goodyear Ultragrip) meer sompig weggedrag en herrie bij acceleren.
Voor ritten tot maximaal een uur rijden lukt het net om met drie tienermeiden van 1.75m op de achterbank te zitten.

Eindoordeel na 100.000 km.
Zeker tevreden over de aanschaf, veel gebruik van alle fijne opties, betrouwbare motor, verrassende ruimte op de achterbank, gunstig verbruik.

Afscheid van ruime luxe mini

  • 101.950 km

Na bijna vier jaar afscheid van deze trouwe Clio.
Met alle gemakken voorzien is deze auto zeker aan te bevelen.

Zelf kies ik weer voor een grotere auto en dit keer een 5 cilinder.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.