Renault Clio Sport 2.0 16V (2001)

autoreview

Renault Clio Sport 2.0 16V (2001)

Signalement

UitvoeringClio Sport 2.0 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf122.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn eerste review op autoweek van mijn eerste auto. Eerst waarom ik deze review schrijf! Ik heb ook zelf heel wat reviews met veel plezier gelezen en hoe meer hoe beter! Reviews van de mensen zelf die al duizenden kilometers ervaring hebben met de auto is (bijna) altijd beter/betrouwbaarder dan de mensen die elkaar napraten van horen zeggen (autohandelaars/dealers). Waarom een clio 2.0 sport? Dit is dus mijn eerste auto. Mijn eisen waren een mooie, rappe, snelle, veilige en betrouwbare auto. Nadat ik de clio sport in het echt had gezien was ik eigenlijk meteen verkocht. Het uiterlijk, het interieur en toch een klein en redelijk luxe wagentje met o.a. regensensor, lichtsensor, xenon (af-fabriek).

Na ongeveer 6000km in de auto te hebben gereden kan ik al redelijk wat zeggen over het wagentje. Eerst de prestatie's, deze zijn erg pittig en dat mag je ook eigenlijk wel verwachten met 172pk in een net over de ton wegende auto. Vooral de sprint tot de 140 km/h doet me elke keer weer verrassen, na de 140 km/h is het echte acceleratiegevoel weg, echter trekt hij nog wel vlot door naar de 200 daarna kruipt de naald langzaam richting de 240. Hardste wat ik heb gereden is 220 op de teller (s'nachts om 1 uur, niemand op de weg).

Wat betreft het comfort: Hij is behoorlijk stug afgeveerd en is in de stad dan ook geen comfortabele auto om mee te rijden. Eenmaal op hogere snelheden is het een genot om mee te rijden, ook bochten zijn een feest. Wat ik wel een gemis vind is dat er geen 6e versnelling is, de motor met 172 pk en 200nm koppel moet die 6e versnelling makkelijk kunnen draaien. Nu is de auto wel erg lawaaiig op 120-140km/h.

De betrouwbaarheid kan ik nog niet heel veel over zeggen omdat ik hem pas 6000km bereden heb. Echter heeft hij nog nooit geweigerd en motortje loopt perfect. Daarom geef ik de betrouwbaarheid ook 4 sterren, dit zou in de verloop van tijd ook 3 of 5 sterren kunnen worden.

Gebruikskosten, hij heeft nog enkel een kleine beurt gehad (olie+filters etc) en een apktje waarbij 1 wielhoes vervangen moest worden. De auto rijdt bij rustig rijden met veel snelweg verkeer (en houden aan die 120) zon 1:13 via de boordcomputer, of de boordcomputer accuraat is heb ik nog nooit getest. Wanneer het gas er flink op gaat wordt het 1:10. Ik rijd eigenlijk een combinatie van beide er rijdt gemiddeld 8.5 a 9 liter op 100 km. Zeker niet zuinig voor een wagentje van 1010kg, maar dat is bekend en moet je ook rekening mee houden tijdens je koop.

Foto's toegevoegd, als extra zijn de remklauwen rood gemaakt en zit er een 2004 uitlaat van de clio sport onder.

PROBLEMEN

De problemen die ik tot nu toe heb zijn meer ’probleempjes’, en ja zoals de meeste mensen weten ook dit weet je met Renault voordat je hem koopt. Ik heb de auto particulier gekocht dus kan geen aanspraak maken op garantie o.i.d.
* De rechterxenonlamp weigert dienst te doen na 2x aanzetten, wanneer men een tijdje wacht (1min) doet hij het wel weer. Nu ben ik zelf op onderzoek uitgegaan. Hierbij heb ik eerst de lampen verwisselt = geen resultaat, daarna het kastje achter de lampen verwisseld=geen resultaat. Daarna het ballast verwisselt = BINGO. Nu via ebay op zoek naar een goede 2dehands/nieuwe ballast, want bij de dealer kost hij maar liefst 272 euro ex btw!
*Ook werkt de automatische hoogteregeling niet meer, hier nog niet naar laten kijken en verwacht ook hierbij een dure reparatie.
*Het lampje van het ideale schakelmoment wat tussen de 6500-7200 toeren moet gaan oplichten brand continu, ook hier heb ik nog niks aan laten doen
*Aan de pc-connector voor opsporen van problemen/mankementen zit een raar apparaatje met een chip erin genaamd ’Personal Key’. Dealer weet ook niet wat het is, als ik het apparaat eraf haal gaat de electronica flippen. Misschien dat het een oplossing was voor een software probleem omdat dit de eerste nieuwe Clio serie was (juni 2001). Opzich geen echt probleem, maar het verdient toch wel een aandachtspuntje.
* Verder zitten er een paar vastgeroeste bouten en moeren bij de bumpers, maar dit is geen echt probleem en hier hebben alle auto’s mee te maken.

Al deze punten waren er eigenlijk al voordat ik de wagen kocht, ik heb zeker niet de hoofdprijs voor de auto betaald en heb min om meer al extra kosten bij mijn begroting ingecalculeerd. Dit is dus mijn eerste review, foto’s volgen spoedig! Opmerkingen/aanmerkingen zijn altijd welkom!

Groeten Michiel

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.