Renault Clio Sport 2.0 16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Sport 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 6.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
ERVARINGEN
Ik rijd nu twee jaar in deze kleine raket in zakformaat en heb er tot nu toe erg veel plezier aan beleefd. Het is een van de snelste auto"s in zijn klasse en is heel compleet uitgerust. Er zijn dan ook vrijwel geen opties meer op de auto te bestellen, alles tot aan de xenon lampen toe is standaard. Deze zorgen er voor dat op de snelweg andere auto"s plaats maken in de veronderstelling een dure Duitse slee voorbij te moeten laten. Er is ook een regensensor, al leidt deze geregeld een eigen leven, die had er dan ook niet
op gehoeven. De afwerking is mooi, al zitten er af en toe nog wat slordig passende onderdelen in bv het dashboard. De mooie geperforeerd alcantara met leren bekleding maakt echter veel goed. Zoals helaas al veel beschreven is is de zitpositie niet optimaal. De stoelen zijn naar mijn zin wat te zacht en ondanks dat ik er aan gewend ben geraakt heb ik nooit een fijne zitpositie
kunnen vinden.
Op de weg gedraagd de auto zich heel stabiel, zelfs tot aan de topsnelheid van 220 ( 235 op de teller ) gedraagd de auto zich rustig en voorspelbaar.
Hij stuurt strak, met iets te veel onderstuur, maar is toch redelijk comfortabel. De motor brult er heerlijk op los vanaf 4500, daaronder blijft hij redelijk stil. Het schakelen kon wel iets soepeler. Maar over het algemeen is het toch een plezierige auto geweest waar zelden een andere auto tegen op kon. Van de redelijk onopvallende verschijning moet je houden.
PROBLEMEN
Er zijn weinig problemen geweest. Een resonantie ergens bij het uitlaatsysteem, maar nooit geheel verholpen door de dealer. De grootste problemen waren er in samenhang met de verschillende Renault dealers die ik versleten heb. Bij de gemiddelde Renault dealer bleek erg weinig kennis te zijn over dergelijke snelle versies. Verkeerde banden, verkeerde olie en nog een aantal van dergelijke onbenulligheden heb ik bij de verschillende beurten gehad.
aanvulling wat betreft onderhoud
- 100.000 km
Sinds de eerste review weer meer dan 50000 km erbij gereden. Toch wel wat problemen gekregen. Tussen de 50000 en 65000 zijn 3x de blokken en een keer deschijven vervangen, voor niet. Dit klopt natuurlijk niet maar ik werd van Renault NL naar de dealker en weer terug verwezen. Hetzelfde met het RVS uitlaatsysteem wat toch doorgeroest was bij ca 80000 km. Binnen de twee afgelopen jaren zijn zowel links als rechts de ruitmechanismen kapot gegaan, toch 2x goed voor 300 euro. De distbutie is ook vervangen en kostte me bij de dealer 950 euro.....tjsa, niet misselijk voor zo'n klein autotje. Afgelopen jaar weinig hoeven vervangen. met 30 euro APK deed hij het weer een jaar.
Over het algemeen is hij niet heel duur geweest, al zal iemand met een Twingo er anders over denken.
Al met al rijdt hij nog prima, al merk je dat hij wat op leeftijd komt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren