Renault Clio RL 1.9 D (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio RL 1.9 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- Een mooie auto om te zien. ’It just makes you happy’, zoals de Engelse Nicole-Papa commercials destijds beweerden.
- verrassend grote hoeveelheid binnenruimte. In welke supermini willen 4 verwende, claustrofobisch aangelegde volwassenen 24 keer een rit Amsterdam - Groningen maken? En de zeer geringe gedeelde kosten bij 1:19 diesel!
- Een goede lange-afstandsauto: houdt makkelijk jouw gekozen kruissnelheid aan, door de sterke/grote motor.
- Aan alle kanten veel glas, van hoog tot laag.
- No-nonsense interieur, nagenoeg geen accessoires.
- Mijn Clio heeft zich de afgelopen 5 jaar onder vrijwel alle weertypes prima bewezen. Bij storm zwiebert ie wat, maar de banden blijven kaarsrecht op de weg. Sneeuwkettingen met file: geen probleem, veel comfort vanwege sterke motor.
Werkverkeer: feilloos betrouwbaar, dag en nacht.
- Motor-prestaties: normaal. Je kan vlot optrekken en stevig doorrijden, alles onder relatief laag toerental. In de bergen: heerlijk dat vermogen onder dat rustige gepruttel.
Echter: zelf uitgevoerde maximum snelheidstest in 2001: 194 km/u volgens de meter.
PROBLEMEN
- 1 keer aquaplaning, 1 keer slip in bocht. Tijdens hoosbuien. (Destijds nam ik dan nog geen gas terug); De auto bleef toch goed in lijn en pakte snel de draad weer op, zelfs in die snelweg-bocht was het met een beetje slingeren en bijsturen over. Behalve deze uitzondering gaat de Clio haaks de bocht om.
- gesprongen koelslang: tijdens 5 uur file in Zuid-Frankrijk (berg op/af) met 4 mensen + bagage aan boord, km-stand 200.000 ; reparatie in het dorpje spotgoedkoop. Inclusief sleepje en noodgedwongen overnachting in het familiehotelletje.
- Slot achterklep, af en toe lampje dashboard. Motorbloksteun, stuurkogel, radiator, uitlaat, gloeibougies, lagers voorwielen, gebarsten remcilinder achter.
Voorveer na drempelongelukje (alleen de veer kan vervangen worden bij de Clio; scheelt wel even wat euro’s !)
- Alle vervangingen (banden, remblokjes, accu etc.) en 2 keer distributieriem conform voorschrift.
- Auto-inbraak door junk: 2 voorportieren + sloten fors beschadigd, 1 zijruit gebroken, geheel ontwricht dashboard en een autoradiootje t.w.v. 50 gulden. Totale kosten: 5100 gulden; gerepareerd en vergoed door verzekering. Toch weer mooie nieuwe lak !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Lezersreacties (0)
Reageren