Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Clio

Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)

autoreview

13
Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)
Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)
Rensje
  • Rensje6
  • Gebruikersreview
5 februari 2021 om 15:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringClio Hybrid 140 Initiale Paris
Versnellingen8, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst1.288 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vroege recensie Renault Clio E-Tech Hybrid

  • 1.288 km
  • 5 februari 2021

In september 2020 besloot ik tot de aanschaf van een Renault Clio E-Tech Hybrid 140 in de Initiale Paris-uitvoering. Deze auto werd geleverd op 30 december 2020 en nu ik er inmiddels een maand mee rijd wordt het tijd om mijn eerste indruk met jullie te delen.

Voor mij is een groot deel van de beleving die je als eigenaar krijgt van een auto terug te herleiden naar een onderbuikgevoel. Captain Slow noemt dat gevoel 'the fizz' en hij heeft gelijk. Niet alles aan een auto is te kwantificeren, maar het doet wel degelijk wat met je. Voor mij begint dat gevoel meteen als ik de deur uitstap. Renault heeft gekozen voor een evolutionair design en niets aan deze auto is gewaagd of 'edgy'. De auto had ook 5 jaar geleden of 10 jaar in de toekomst ontworpen kunnen zijn. Naast een Toyota Yaris of een Peugeot 208 valt hij misschien niet op, maar ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg. Als ik naar mijn auto loop zie ik alleen het elegante lijnenspel, de mooie chromen accenten, die heerlijk brede heupen en de onwaarschijnlijk mooie velgen. Het is een design wat echt tot leven komt in een frisse kleur en mijn keuze is gevallen op het Bleu Celadon dat Renault zelf ook gebruikt om haar hybrides mee te promoten. Het zorgt ervoor dat mijn auto echt van de oprit afspat en ik ben er dolgelukkig mee.

De wow-factor gaat door als je het portier opent en plaats neemt achter het stuur. De IP-uitvoering is prachtig uitgevoerd in kunstleer en het hele interieur is mooi afgewerkt met zachte materialen en prettige texturen. Het glazen 9.7" infotainment scherm is echt een blikvanger en de stoelen zitten heerlijk. Waar je ook kijkt, het ziet er gelikt uit en het voelt fantastisch. Ik durf te stellen dat deze auto en de Peugeot 208 ten tijde van dit schrijven best-in-class zijn qua interieur en voor mij wint het strakke minimalisme van de Clio het nipt van het aantrekkelijke futurisme in de 208.

Qua ergonomie en gebruiksvriendelijkheid heeft Renault het deze keer ook allemaal wel goed voor elkaar. Zowel ik (1,78m met lange benen en een kort lijf) als mijn vriendin (1,64m met korte benen en lang lijf) konden makkelijk een comfortabele zithouding vinden. Beide voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar en houden je goed op je plek tijdens het rijden. Mijn vriendin is nu al fan van de stuur- en stoelverwarming, welke uitstekend werkt. De spiegels zijn natuurlijk elektrisch verstelbaar en de randloze binnenspiegel dimt automatisch. Fancy!

Wanneer je dan eenmaal goed zit heb je alles makkelijk binnen handbereik. De knoppen op het stuur zijn nu, in tegenstelling tot de Clio 4, eindelijk verlicht en alles zit op een logische plek. De cruise control is niet langer verstopt in de middenconsole en gelukkig heeft Renault gekozen voor een nette rij fysieke (draai)knoppen. Tijdens het rijden werkt dat een stuk lekkerder dan proberen alles te vinden in het infotainment-systeem. Ik was al Renault gewend dus ik had de mediaknoppen zo gevonden achter het stuur, maar sommige mensen halen dit aan als minpunt. Mij is het om het even waar het zit, als ik er maar goed bij kan. De kofferbak is overigens ook ruim en de hybride aandrijflijn gaat hier gelukkig nauwelijks ten koste van. De laadvloer is nog steeds in hoogste verstelbaar en verder is er voldoende licht en zijn er aanknooppunten beschikbaar.

Natuurlijk is mijn Initiale Paris-uitvoering wel èrg rijk uitgerust en lang niet alles wat ik hier nu aanhaal is standaard. Zo beschik ik naast het bovengenoemde nog over parkeersensoren rondom èn camera's rondom (ik ben een parkeergod geworden) en is het systeem natuurlijk ook voorzien van een automatische parkeerfunctie. Handig voor die keren wanneer het je ècht niet zelf gaat lukken. De buitenspiegels beschikken over een dode hoek-detector, er is een rijbaanassistent en de auto remt automatisch als er een frontale botsing dreigt. Voetgangers worden uiteraard ook waargenomen. Muziek klinkt fantastisch met het surround sound-systeem van Bose, waarbij ook de achterbankzitters niet vergeten zijn. De auto ondersteunt verder (bekabeld) Android Auto en Apple Carplay en als je dat even niet nodig hebt kan je telefoon draadloos opladen. Alles behalve de allergrootste mobiele toestellen past erin. Hulde!

Over dat infotainment-systeem: de auto beschikt over een 4G-verbinding die je op de hoogte houdt met live verkeersinformatie en actuele brandstofprijzen. Dat laatste lijkt een gimmick maar vind ik nu al erg handig. Tevens is de zoekfunctie aangedreven door Google en kun je snel adressen of 'points of interest' zoeken. Ook is het systeem te koppelen aan de My Renault-app, die je dan weer in staat stelt om thuis op de bank een adres op te zoeken en dat alvast te versturen naar de auto. Wanneer je wegrijdt popt er een notificatie op het scherm en kun je direct beginnen met navigeren. Ge-ni-aal.

Tot zover dus niets dan goeds over de Clio 5, maar hoe rijdt het nou eigenlijk, zo'n E-Tech Hybrid? Nou, best wel kek! Als je net als ik uit een klein en zuinig autootje komt dat op een koude winterdag hoestend en proestend de wijk uitrijdt dan weet je echt niet wat je meemaakt. Zeker als dit je eerste automaat is. De E-Tech Clio start elektrisch, parkeert elektrisch en rijdt ook altijd volledig elektrisch weg vanuit stilstand. De handrem kun je niet vergeten want die is zelfstandig en biedt ook assistentie bij wegrijden op een hellend vlak. Tot +/- 30km/u is de auto echt muisstil en pas wanneer je optrekt tot 50km/u begint de verbrandingsmotor echt te werken, zeker in koud weer. Het schakelen gaat (bijna) naadloos en zelfs als beide motoren in tandem werken is de auto behoorlijk stil.

Natuurlijk is geen enkele automatische aandrijflijn perfect en zo ook deze niet. Het systeem is complex en indrukwekkend maar heeft het soms zo druk dat het zichzelf voorbij lijkt te draven. De auto realiseert zich soms pas laat dat je blijft 'cruisen' op een bepaalde snelheid en houdt dan te lang een hoge versnelling aan, wat zorgt voor meer geluidsproductie en een hoger brandstofverbruik. Dit is altijd maar van korte duur, maar het gebeurt wel. Tevens kun je in koud weer, zoals op het moment van schrijven, nauwelijks volledig elektrisch rijden. De auto heeft veel ondersteuning nodig van de ICE en de EV-knop op het dashboard is dan gewoon een ornamentje zonder functie.

Hoe zit het dan met de rijeigenschappen en de beleving? Is het een driver's car? Dat laatste is het misschien niet echt, maar het is zeker een leuke en comfortabele auto om in te rijden. Het sturen voelt goed en lekker direct, zeker in de sportstand, het vermogen is mede dankzij de elektrische ondersteuning altijd direct beschikbaar en de auto ligt goed op de weg en glijdt soepel door de bochten. Ten opzichte van de Clio 4 is het een verschil van dag en nacht. Deze auto trekt véél vlotter weg, er is geen sprake van turbo lag en hij lijkt minder te rollen in de bochten, terwijl de vering juist vergevingsgezinder is geworden. De auto maakt behoorlijk efficiënt korte metten met drempels en kuilen, zoals we dat van Franse auto's gewend zijn.

Het is eigenlijk best knap dat een auto met zoveel toeters en bellen toch nog hele nette verbruikscijfers weet te produceren, zelfs in minder gunstig weer. De eerste twee tanks benzine retourneerden een verbruik van ongeveer 5,8l/100km, wat niet fantastisch is voor een hybride, maar ik denk dat de nieuwigheid van de auto en het koude winterweer daarbij een rol hebben gespeeld. De huidige tank benzine produceert tot nu toe een gemiddeld verbruik van 4,9l/100km en dat lijkt er al een stuk meer op. Het moet ook gezegd worden dat ik gewoon alle functies van de auto gebruik en af en toe een beetje experimenteer met het vermogen. Bij het verbruik van een hybride auto is de wet van de grote getallen heilig, dus als je graag op de hoogte wilt blijven van het verbruik kun je eventueel periodiek een kijkje nemen in mijn verbruiksmonitor:
https://www.autoweek.nl/verbruik/27558/renault-clio-hybrid-140-initiale-paris-2020/

Concluderend kan ik zeggen dat ik tot op heden dolgelukkig ben met mijn Renault Clio E-Tech Hybrid. Ik ben het type persoon dat iets zwaarder tilt aan comfort en stijl dan aan prestaties en dan zit je bij deze vijfde generatie Clio goed. Hij oogt leuk van buiten, is spectaculair maar ingetogen van binnen, hij rijdt lekker, is rijk uitgerust en je kunt er behoorlijk wat in meenemen. Wat mij betreft is Renault's eerste gesloten hybride systeem een schot in de roos, maar de grote vraag is hoe goed het door de jaren heen zal blijven werken. Toyota's nieuwe auto is motorisch dan misschien iets minder spannend maar het is wel bewezen techniek met goede garantievoorwaarden. Renault kan daar niet tegenop. Mijn Renaults hebben me nog nooit laten zitten maar ik begrijp mensen die nog hun bedenkingen hebben ook. Ik heb de stap wel gewaagd en ben er vooralsnog blij mee. Als dat verandert horen jullie het!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Renault Clio? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Clio
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Renault Clio

INFO
Renault
Renault
Renault Clio TCe 90 Life (5D/5H)
€ 314
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 359
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Renault Clio TCe 90 Energy Limited (5D/5H)
€ 374
Stel samen ▸
Renault Clio in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Clio TCe 90pk Zen | Apple- & Android Carplay | Parkeersensoren | Cruise Control |

    Renault Clio TCe 90pk Zen | Apple- & Android Carplay | Parkeersensoren | Cruise Control |

    • 2021
    • 2.258 km

    € 16.745

    Renault Clio Estate Energy TCe 90pk S&S Limited

    Renault Clio Estate Energy TCe 90pk S&S Limited

    • 2019
    • 16.364 km

    € 15.450

    Renault Clio Estate 0.9 TCe Limited (TREKHAAK, NAVIGATIE, PARKEERSENSOREN, CRUISE CONTROL, BLUETOOTH, GOED ONDERHOUDEN)

    Renault Clio Estate 0.9 TCe Limited (TREKHAAK, NAVIGATIE, PARKEERSENSOREN, CRUISE CONTROL, BLUETOOTH, GOED ONDERHOUDEN)

    • 2019
    • 58.724 km

    € 13.445

Meer Renault Clio occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Clio V: Prijzen bekend

    197
    • 2 november 2020

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Clio specificaties
  • Renault Clio occasions
  • Renault Clio video's
Advies en informatie
  • Renault Clio tests
  • Renault Clio gebruikersreviews
  • Renault Clio index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Renault Clio reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    4
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    5
    • 25 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio (2021)

    Renault Clio (2021)

    • 2 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Hybrid 140 R.S. Line (2020)

    Renault Clio Hybrid 140 R.S. Line (2020)

    • 30 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    36
    • 6 april 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)

    Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris...

    13
    • 5 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Hybrid 140 Zen (2021)

    Renault Clio Hybrid 140 Zen (2021)

    21
    • 29 januari 2021
meer reviews
Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

46

De nieuwe Hyundai i20 is een grote stap vooruit. Maar hoe verhoudt de Zuid-Koreaan zich ten...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2016)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    2
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2018)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    4
    • 2 januari 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    5
    • 25 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    96
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    33
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    1
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden