Renault Clio Estate TCe 120 Intens (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate TCe 120 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Eerste ervaringen
- 950 km
De 3e Clio Estate. Zo om de 2 jaar Wegenbelasting en verzekering blijft nagenoeg gelijk. . Intens inclusief GT pakket, Easy LIfe, R-link, Europa, Siege GT pakket, leren bekleding. Wat deze opties inhouden kun je zelf wel opzoeken op de site van Renault.
Uiterlijk: GT pakket voor € 950,-- is het wel waard :mooie wielen 17 inch, sport stoelen, afwerking in blauw, onder de deuren verbreders, leuke uitlaat. Alleen te bestellen bij intens. 1,2. Intens biedt nuttige opties: Led verlichting automatisch, licht+regensensor, handsfree. Raam openen + blokkering.
Je kunt het zo gek maken als je wilt .Bose audio, panorama dak. Soms is het ook genoeg... Heel nuttig de achteruitrijcamera, met de parkeersensoren. Als je nu nog ergens tegenaan knalt is er wat meer aan de hand.
De motor:
Geen TCE 90 maar TCE 120 met 6 versnellingen. Dat is een vooruitgang. Schakelt goed, snel in de 3 of 4 is wel de bedoeling volgens de groene/gele/rode indicator. Deze is naast de gewone schakelindicator voor versnelling hoger of lager. Gaat met de eco stand op uit als een opgevoerde TCE 90. Je hoort bij 1800 toeren de lucht door de motor gaan, met een trekkrachtduw in je rug.
Citaat Cruyff: Ieder voordeel ,hep....... beetje Autoweeklezer weet dat wel. Euro 95 op korte stukken 1 op 13 is anders dan bij een TCE90. Die deed 1 op 15,... Op lange stukken 5,4
voor de TCE 120 en de TCE 90 rond de 5,2. Daar staat wel tegenover: het weer, koude start, veel elektro bezig, dat vindt de zuinigheidsaanbidder niet leuk.
Renault met t/m november 2017 het best verkochte automerk in Nederland blijft een goede balans houden tussen de euro's en wat je ervoor krijgt.
Verbruik Clio Estate Intens
- 1.200 km
Autovisie, ADAC, Autoplus .Frankrijk/Duitsland. Top Gear en Autoweek. Om maar enkelen te noemen. De verbruikscijfers.
Het getest verbruik tegenover de fabrieksopgave is redelijk warrig. De afwijking is wel overal hetzelfde: Meer liters per 100km zijn in alle testen verbruikt dan de fabrieksopgave. Bij de een 0,3 liter, bij de ander 1,7 liter meer per 100 km.
Mijn eerste 1200 km:
Korte stukken: maximaal 8 km 8,5 op 100 = 1 op 11,76
Op 50, 60 en maximaal 80 km wegen.
Lange stukken: 200km of meer 5,7 op 100 = 1 op 17,45
Max 130 wegen.
Open deur: benzineverbruik bepaal je ook zelf met je rijstijl.
autoweek en autorevieuw
- 1.500 km
Wat is de waarde van revieuws en autotesten in de bladen.
Niemand zal zijn eigen auto afkraken en dit delen via autoweek. Revieuws zijn bedoeld om een eventuele aankoop van dit type auto juist af te raden of niet.
Dan testen: autoweek versus autorevieuw januari 2018. 2 auto's kwamen in beide testen voor. De POLO en Fiesta.
Maar geen gelijke score.
Polo 1 bij autoweek en 3 bij revieuw Clio was 3 van 3 bij autoweek
Fiesta 2 bij autoweek en 6 bij revieuw Clio deed niet mee bij revieuw. Wel de best verkochte in 2017. Vreemd van revieuw Ik bedoel maar, de testers moeten eens een geijkte testmethode ontwikkelen. Het ene testteam vindt veiligheidsondersteuning belangrijk het andere ruimteaanbod. Lekker duidelijk voor consumenten. Dan worden er 3 getest en dan 7, ook lekker duidelijk.
De Clio groeit
- 1.600 km
Steeds meer inrijden. De motor wordt stiller en reageert feller.
De 1,2 TCE blijft op korte stukken (tot 10km) hangen op een verbruik van 8 op 100 1 op 12,5. Verwarming, achterruit verwarming, blazer, radio, led lampen, op winterbanden zal wel meer euro 95 vragen.
Onmisbaar geworden, automatische led verlichting, achteruitrijcamera, rondom sensoren en handsfree openen/ sluiten..Moet allicht op de Clio 2019 standaard vanaf de basisuitvoering. Dan kan de 2e of 3e uitvoering allerlei veiligheidstoeters krijgen waar Autoweek van warm wordt.
Verkeersbordherkenning, adaptieve cruise controle, vermoeidheidsindicatoren, motorkapairbag,
Die gaat volgens Franse sites vanaf € 15.000 kosten ( Nu is dat € 13.500 zo ongeveer)
Update mei 2018
- 4.500 km
Verbruik: 4,4 op lange stukken 7,5 korte stukjes (tot 10 km) TCE 90 was op korte stukjes zuiniger. Op lange stukken geen verschil tussen 1,2 en 0,9. Park assist voor automatisch inparkeren is wel leuk, maar je gebruikt het nauwelijks. Adaptieve cruise controle was beter geweest.
Het rijden: voor stadsverkeer is de 0,9 TCE goed genoeg. Lange stukken bergop en inhalen gaat prettiger met de 1,2 mede ook door een 6e versnelling.
Storend: roestvorming op de grijs gespoten trommelbehuizing achterwielen. Dat is niet verholpen sinds de invoering van de CLIO in 2013. Veel Clio's en Captuur's hebben dat. Grijze Hamaroid met de kwast doet wonderen
Update augustus 2018
- 6.000 km
5,4 verbruik per 100 km op 1100 km in Frankrijk.
Met het warme weer is op korte stukken 7,5. Maar Renault heeft de tce 120 geschrapt uit de Clio en Captuur. De nieuwe TCE 130 komt in de plaats, maar dat duurt nog effetjes. ALs je een Estate overweegt. De 0,9 komt in heuveltjes/ bergen wat tekort. Je moet toeren houden. Op de cruise controle loopt de snelheid achteruit. De 1.2 TCE heeft dat niet. Even gas geven op de linker autobaanhelft en je zit zo op 150. Bergop of niet. Laat dit 1 liter op 100 km meer benzine schelen t.o.v.. de 0,9 TCE.
Dus de bezitters van een 1,2 TCE benzine met handschakeling in de Clio worden een zeldzame groep. Ergens ook weer apart.
autoweek 2 jan 2019
- 9.700 km
Autoweek test Renault, Peugeot en Skoda
Autoweek testen zijn voorspelbaar
- 9.700 km
Het nieuwe autoweeknummer nummer 1 30ste jaargang test de Clio, Skoda en de Peugeot. Zonder de test te lezen,; Autoweek vindt Renault knudde.
Dat is bijna altijd bij Autoweek als er een Renault bij zit.
Ja hoor, de Autoweek journalisten vinden alweer de clio matig.
De Clio is matig, maar is een feest om onderweg te zijn. Kijk maar op bladzijde 20 van dit autoweeknummer. De Clio is wel de zuinigste. Kijk je op pagina 22 dan is het verbruik 6,3 als beste, maar op bladzijde 23 staat bij € verbruik wat minder. Kortom de Autoweektesten zijn zo lang en breed de testers zijn. Al test je een Polo, Clio, 206, MINI, Ibiza, Fiesta samen met een Clio. Renault is het haasje.. Zolang de verkoopcijfers het tegendeel aantonen, is dat redelijk vreemd. Verloren energie om auto's te testen die vrijwel altijd in de test als debiel eindigen.
Estate wordt zeldzaam
- 11.500 km
Nu in Geneve de nieuwe Clio te bewonderen is, blijkt er geen nieuwe Estate te komen. Niet helemaal duidelijk of het inderdaad 50/50 is in de tabellen van de autoverkopen. Hatchback of Estate. Als beide zaken kloppen gaat Renault wat omzet missen. Kortom als je overweegt een Estate te kopen, snel doen. Helaas dan wel weer met 90 pk. dat is net op lange stukken bergop en korte invoegstroken effen "meeduwen".
Het blijft prijs - kwaliteit op nummer 1, ook al vindt Autoweek de veiligheidsvoorzieningen een gemiste kans bij de in 2016 vernieuwde Clio.
Even bijwerken
- 20.000 km
De Clio begint nu pas goed te rijden. Met 20.000 km op de teller met korte stukken tussen de 6,5 en 8,5 per 100 km volgens de boordcomputer. De autoweek opmerkingen over het gemis van veiligheids-systemen is natuurlijk relatief. Je mag enige hersens bij Clio bestuurders(sters) verwachten.
Voor Easy park assist had ik net zo goed 395 blikken bier van € 1,00 kunnen kopen. Je gebruikt het nooit. Achteruitrijcamera en sensoren is echt een must. 6e versnelling moet standaard zijn,
16 Inch velgen is leuk, maar overgevoelig voor stoepranden. Je hebt zo een kras op de gt line velgen.
Maar goed de tce 120 is niet meer te koop, wel als gebruikt. Stel ik kom voor de keus tussen TCE 90 en TCE 120 met 6 versnellingen dan wist ik het wel. Meer adem berg op, invoegen en effen inhalen.
4 jaar Clio Estate 1,2 TCE intens
- 25.000 km
De eerste APK moet als 4 jaar om zijn. Bij Renault is deze gratis als je combineert met een A of B beurt of je hebt een Renault+ pas.
Kosten over de afgelopen 4 jaar;
Afschrijving; sla ik over, reken op € 4.500 per jaar
Onderhoud: 2 x A beurt van € 131 en 2 x B beurt € 251 waar de laatste B (dus de 4e beurt) extra heeft: bougies, karterring, oliefilter, olie. Renault noemt dat bougies all in????? Een interieurfilter voor € 134 heb ik niet genomen.
Belasting, verzekering en tussentijdse dingetjes.
1 x ruitenwisser bestuurderskant. Zelf doen!! € 23,50 BOL.com
Kortom: extra kosten, alleen 1 ruitenwisser.
Vervelend: de 17 INCH velgen: je raakt zo een stoeprandje. Doe mij maar stalen velgen met een wieldeksel. Bij inruil levert dat lichtmetaal niks op, het ziet er alleen mooi uit.
Verder: De tce 1.2 met 6 versnellingen rijdt met 120 PK en 200NM nog steeds prima. Invoegen, Cauberg op, Afsluitdijk af geen probleem.
Zeker nog 2 jaar plezier met de CLIO Estate. ( Je kunt er ook via de lage tildrempel alles in kwijt)
De kosten beginnen
- 32.000 km
Volgens Renault onderhoud is er los van elkaar leeftijd en/of kilometers voor het geadviseerde onderhoud. Bij 6 jaar is dat multiriem, trommelremmen reinigen, B beurt. Als je de standaardprijzen optelt zit je zo aan € 700 euro incl. BTW. Dit als bijlage.
Verder:
Het verbruik; variatie lange ritten 4,5- 5,0 op 100km. Met koud weer en korte ritten 8,2 - 8,5 op 100.
Onderhoud: de bekende A en B beurten bij Renault. Het enige wat minder is: piepende trommelremmen omdat er rommel in zit. Na de 3e keer remmen hoor je niks meer. Laat maar piepen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio ESTATE 0.9 TCE INTENS GT-LINE | LED | CAMERA | KEY-LESS | BASREFLEX | NAVI | CRUISE
- 2017
- 129.554 km

Renault Clio 1.0 TCe Life Navigatie Apple Carplay/Android Auto Dab Airco Cruise Control
- 2020
- 108.368 km

Renault Clio TCe 100 Zen | Easy Link Multimedia & Navigatie | LED Pure Vision | Parkeersensoren | Airco | Cruise Control
- 2020
- 48.130 km