Renault Clio Estate 1.2 16V 75 Expression (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate 1.2 16V 75 Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 126.500 km |
KM-stand laatst | 139.500 km |
Andere auto
- 126.500 km
Na iets minder dan een jaar, en na veel nadenken toch besloten de Mitsubishi Colt in te ruilen, niet omdat het een slechte auto was in tegendeel, het was een geweldige auto die me overal bracht en me nooit in de steek heeft gelaten.
Waarom dan inruilen, de reden geen trekhaak en de beperkte ruimte, want o wat was doe bagageruimte klein.
Bij het zoeken naar een andere auto, waren er een paar uitgangspunten, een trekhaak die 2 elektrische fietsen kan dragen, een redelijk ruime kofferbak, auto moest niet te zwaar zijn, minder dan 140000 kilometer, en onder de 5000 euro, en omdat ik nog nooit een station had gehad leek me dat wel eens wat.
Erg veel mogelijkheden in het B segment kon ik niet verzinnen, een Peugeot 207 station vond ik qua uiterlijk niks, dus viel af, in deze prijsklasse viel Seat af, bleef over de Skoda Fabia of de Renault Clio Estate, het aanbod Skoda's was klein en met trekhaak nog kleiner. Het aantal Clio's Estate met trekhaak was ook niet riant. Uiteindelijk er toch 1 gevonden, redelijk snel tot overeenstemming gekomen en nu dus een Clio.
Eerste indruk, de auto is een stuk stiller dan de Colt, is wat minder fel, schakelt boterzacht zeker vergeleken bij de Colt, en rijdt een stuk rustiger, en je hebt gewoon meer auto om je heen. Een fijne verrassing is de audio bediening aan het stuur, daar in tegen mis ik de achteruitdetectie en het vergeten gordel signaal.
Algemeen, de eerste indruk, een fijne auto met veel ruimte, hier en daar totaal onlogisch, hoe zet je je dagteller op nul, maar goed dat zal wel gaan wennen. Nu eerst eens rijden en binnenkort een wat uitgebreidere echte gebruikersreview.
Blijk ik het verkeerde type auto te hebben neergezet, dit kan ik blijkbaar niet meer veranderen, het is wel degelijk een Clio Estate, echter een Authentique van 60 pk.
3 maand verder
- 129.200 km
Inmiddels zijn we bijna 3 maand verder, en hebben we zo'n 3200 kilometer met de Clio gereden, en is het tijd om een eerste echte indruk weer te geven.
Ten opzichte van de Colt is het echt een andere auto, het is allemaal een stuk gemoedelijker, de Clio nodigt niet uit tot hard te rijden, dit in tegenstelling tot de Colt waar ik over het algemeen stevig in doorreed (zeg maar geregeld te hard).
De wegligging is geweldig en die ruimte, wat kan er een hoop in deze auto, zeker met de achterbank plat is het geweldig.
Op de lange afstand is het een fijne auto, zoals het de meeste Franse auto's zijn de stoelen comfortabel, en is het er goed op uit te houden, het dashboard is overzichtelijk, en alles is goed onder handbereik.
De auto heeft cruise control, maar die heb ik nog niet gebruikt, dat zal ik binnenkort eens uitproberen, ook de boordcomputer moet ik nog eens goed uitvogelen.
Het controle lampje wat aangeeft wanneer je "moet" schakelen blijft wennen, bij 60 naar zijn 5, blijft vreemd aanvoelen, een ander iets wat wennen is het met intervallen knipperen van de buitentemperatuur sensor wanneer her rond het vriespunt is.
Het zicht rondom is goed, waar bij de Colt de A stijl het zicht bij rotondes aardig werd belemmerd is daar bij de Clio geen enkele sprake van, erg fijn.
Bij meerdere reviews lees je dat de auto wat hikt wanneer hij koud is, bij euro 98/E5 heeft de auto hier minder tot geen last van, en lijkt hij ook wat zuiniger in gebruik.
Je merkt dat er op materiaalkeuze is bezuinigd, niet alles is even stevig zo schoot bij mij de regelaar voor het ventilatierooster uit zijn regeleenheid, nu kan ik het ventilatierooster niet helemaal meer verschuiven, maar je weet gewoon dat ergens, als je een auto in deze prijsklasse koopt er wat goedkopere materialen zijn gebruikt.
De 1.2 motor krijgt de auto goed vooruit, maar is geen strepentrekker, voor mij ideaal, ik heb mijn rijgedrag er op aangepast, ik rij een stuk relaxter in de Clio, dan in de Colt, ben wel benieuwd hoe de Clio het van de Zomer gaat doen als we het midden gebergte in gaan met vakantiebagage aan boord.
Ik wilde perse een auto met trekhaak, en ja daar heb ik al verschillende malen gebruik van gemaakt, zowel met fietsen achterop als een aanhanger, voor de auto is het geen enkel probleem.
Bijzonder en wennen is de manier waarop de Fransen hun snelheidsmeter indelen, maar dat is dan wel weer lekker eigenzinnig.
Het gebruik, nee en ik hou het niet echt bij, lijkt zeker als je, je rechtervoet in bedwang houdt en keurig op tijd op schakelt niet overdreven veel te zijn.
Ja en dan zijn uiterlijk, het is allemaal niet superspannend, maar wel functioneel, en als Estate is het een ruimtewonder, wat makkelijk toegankelijk is.
Update
- 135.300 km
Inmiddels de auto ongeveer 9 maanden in bezit, en zo'n 9000 kilometer verder.
Een paar maand geleden werkte de schakelaar van de achterklep niet meer, volgens de garage waar ik mijn auto in onderhoud heb, komt dit wel vaker voor, ook de accu is toen meteen vervangen die werd minder.
Mijn zoon moest een aantal dingen verhuist hebben, de auto volgepropt en in een aanhanger met huif een scooter en een paar dozen, dat viel niet mee, de 60 pk die de auto heeft kreeg de boel zeker heuveltje op moeilijk vooruit, terugschakelen naar zijn 4 was geregeld nodig om de boel aan de gang te houden, daarnaast ging op dat moment het brandstofgebruik ook best omhoog. Ben heel benieuwd hoe dat van de zomer gaat als we met 3 personen naar Zuid Duitsland gaan, weliswaar zonder aanhanger, maar toch.
Inmiddels ook de cruise control uitgeprobeerd, is ook voor het eerst dat ik een auto rijdt met cruise control, moet zeggen dat bevalt me uitstekend en het lijkt er op dat het positief uitpakt op het gebruik van de brandstof.
Ben zoals ik al aangaf in mijn vorige review, overgestapt op euro 98 en ben daar ook op blijven rijden, de auto reageert er goed op en stotteren en inhouden is verdwenen.
Laatst bleek dat de Airco het niet meer doet, dus daar binnenkort maar eens naar laten kijken, maar bij een auto van 15 jaar gaat er weleens wat stuk, hopelijk val het mee.
Na 9 maanden eens de balans opmaken, wat zijn de pluspunten
- De ruimte, wat kan er een hoop in deze auto
- Het rustige rijgedrag, de auto nodigt niet uit tot racen
- Alles zit onder handbereik
- Wanneer je je rechtervoet in bedwang houdt of de cruise control gebruikt
is de auto zuinig met brandstof.
- De stoelen zitten fijn en ik kan een goede zitpositie vinden.
- Het zicht om je heen is goed
- Genoeg opbergruimte, en wat is dat dashboardkastje groot.
- De motor is stil.
En dan de minpunten,
- De kwaliteit van de gebruikte materialen is matig
- 60 pk is ondermaats voor deze auto.
- Bij een aanhanger met huif schiet het brandstof gebruik omhoog.
- Het uiterlijk van de fase 3 Clio is niet echt inspirerend, gewoon saai dus.
- De motor is stil, maar vanaf 110 kilometer, nemen de rijgeluiden snel toe.
- In lange bochten, stuurt de auto wat vaag, is ook een kwestie van
gewenning.
Over het algemeen ben ik tevreden over de auto, het is mijn 3e Renault, en kwalitatief ook de beste tot nu toe, mijn eerste Renault was een 19, die nogal wat problemen had, ook nog een Kangoo eerste model gehad, ongelooflijk veel ruimte maar wat een rammelbak. De Clio voelt in alles veel beter aan en is gewoon een fijne auto.
Bijna een jaar in bezit
- 139.500 km
Inmiddels de auto bijna een jaar in bezit, en inmiddels een vakantie naar de Beierse Alpen, een APK keuring inclusief grote beurt en reparatie van de airco achter de rug.
De airco deed het al een tijd niet meer, deze laten nakijken en het bleek dat de condensator lek was, deze laten vervangen, qua kosten viel me dat eigenlijk nog wel mee, en met steeds warmere zomers is het gewoon een must, dus maar laten doen.
In Juli hadden we een vakantie naar de Beierse Alpen, tegen de Tsjechische grens, geboekt, en om niet voor verrassingen te komen staan, de auto een grote beurt laten geven, en meteen ook de APK maar laten doen, dat paste precies binnen de 2 maanden. Geen afkeurpunten en ook de steekproef bracht geen afkeurpunten aan het licht.
De kosten voor de grote beurt vielen mee, begin Mei was de accu overigens al vervangen, omdat die echt minder werd.
Op vakantie, voor 3 personen bagage mee, voor een reis van 11 dagen, wederom wat een ruimte zit er in deze auto, het kon er allemaal met gemak in, zonder echt te passen en te meten, de dak koffer was niet nodig, erg fijn allemaal.
Ik was vooral erg benieuwd hoe de auto het zou doen als we het vlakke land zouden verlaten, of die 75 PK genoeg was om het allemaal redelijk omhoog te krijgen.
Dat viel lang niet altijd mee, het ging maar daar is ook alle mee gezegd, er moest geregeld worden teruggeschakeld naar zijn 3, anders zakte het toerental wel heel erg. 1 ding is zeker met deze auto hoef je niet de bergen in als je er een aanhanger aan hangt, dat gaat niet lukken.
Verder reden we probleemloos, zowel heen als terug, vooral de cruise control maakte het een relaxte reis, het brandstofgebruik viel me uiteindelijk mee, helemaal precies heb ik het niet bijgehouden, maar gemiddeld denk ik toch zo 1 op 19/20.
We zijn nu bijna een jaar verder en ik ga deze auto steeds meer waarderen, vooral zijn betrouwbaarheid is een groot pluspunt, daarnaast is het ook op de lange afstanden gewoon een comfortabele auto, de bijna 950 kilometer terug is geen probleem, je stapt toch vrij fris uit de auto.
Voor 3 personen en bagage is er genoeg ruimte, als je geen haast hebt, en het terugschakelen in de bergen voor lief neemt, en je kunt met het wat saaie uiterlijk leven, rij je eigenlijk probleemloos en goedkoop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.