Renault Clio (2008)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2008 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 127.070 km |
KM-stand laatst | 142.373 km |
De zoektocht naar een eerste auto
- 127.070 km
Het verhaal van m'n Clio en mij begint ergens half maart 2019 op een vrij aparte wijze.
Ik had net een studentenjob aangenomen bij een bekende Opel-dealer hier in de Antwerpse Kempen, op zo'n 20km van huis. Meestal kon ik mijn moeder haar auto wel gebruiken, maar doordat er een wijziging was in mijn rooster van school, kon dit niet meer doordat zij op mijn vrije dag met de auto moest gaan werken. Ik had dus een eerste auto nodig.
Ik heb op het punt gestaan om een Saab 900 uit 1997 te kopen, maar op het laatste nippertje toch besloten om de verkoop niet te laten doorgaan. Door de ontzettend hoge verzekeringspremie was deze mooie bolide helaas niet aan een jonge student als mij besteed.
Na een babbeltje te slaan met de verkoper die bij ons verantwoordelijk is voor de tweedehandse Opels kwam ik tot de conclusie dat het helaas niet mogelijk was om op mijn werk een goedkoop tweedehandsje te scoren. Dit in verband met verplichte garantie, je kent het wel... .
Toen ik op een maandag van mijn trein stapte na een voormiddag school, liep ik zoals elke dag voorbij de Renault-specialist naast het treinstation. Ik was bekend met dit bedrijf aangezien mijn moeder haar Kangoo hier nieuw had gekocht in 2008, toen de specialist nog een echte "agent" (officieel aangesloten bij het dealernetwerk van Renault) was.
Op het terrein zag ik een Renault Clio Grandtour staan, met van die fancy "Daytime Running Lights" die er overduidelijk after market op waren geplaatst. Voor de voorruit hing een groot bord met "OCCASIE" erop vermeld.
De verkoper wist mij te vertellen dat de wagen van de eerste eigenaar kwam. Een oude man die recent een Renault Captur gekocht had omdat hij niet genoeg kilometers deed voor een dieselwagen.
Na samen met mijn vader een testritje gemaakt te hebben, heb ik de wagen gekocht en een week later stond ie op onze oprit.
Mijn collega's bij Opel kijken nog elke week raar als ik met mijn Renault het erf op gereden kom ;) .
Graag deel ik in een volgend bericht enkele specificaties van de wagen mee, en zal ik neerschrijven wat de eerste bevindingen van de wagen zijn.
Specificaties van de wagen
- 127.070 km
Merk: Renault
Model: Clio
Uitvoering: Grandtour Dynamique
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 127.070
Kleur: Beige
Brandstof: Diesel
Motor: 1.5dci
Cilinderinhoud: 1.468cc
Vermogen: 68pk
We zijn 10,000km verder
- 137.630 km
Inmiddels heb ik 10.000 km gereden met de Clio.
De wagen bevalt me vrij goed, ik heb er geen grote klachten over.
In het midden van de zomer liet de airco me echter in de steek.
Dit was allesbehalve een lachertje.
Airco-condensor laten vervangen, dit was geen al te grote kost.
Verder heb ik een armsteun geïnstalleerd, dit is wel handig op lange ritten.
Volgende week komen er nog twee nieuwe voorbandjes op, en krijgt hij een volgend onderhoud.
Zo zijn we weer helemaal klaar om te winter te trotseren!
15,000km na aankoop
- 142.373 km
Inmiddels zijn we de winter door met de Clio.
Hij is nog steeds een betrouwbare reisgenoot gebleken.
Hieronder enkele bevindingen:
Brandstofkeuze
Ik heb bij de aankoop toch even getwijfeld of ik dit exemplaar wel zou aankopen. Ik wist dat de wagen vanaf 1/1/2020 niet meer in Antwerpen zou binnen mogen door de Euro4 dieselmotor, en ik vroeg me af of een diesel wel relevant zou zijn in mijn geval. Ik rijd immers maar +-15.000km op jaarbasis.
Achteraf gezien heb ik geen spijt van deze beslissing.
Als ik naar het verbruik van 4,5/100km (1 op 22,2) en de actieradius van 1,200km kijk, kan ik alleen maar besluiten dat je quasi niet goedkoper kunt rijden.
Wat ik ook verrassend vind, is dat de motor ondanks zijn 68pk toch vrij vlot aanvoelt. Ik heb nooit het gevoel dat ik met een "trage" auto onderweg ben. Bank vooruit voor de Renault-engineers!
Ken je auto...
Vreemd genoeg ontdekte ik vorige week tijdens het poetsen een verborgen snufje van de Clio: Je kan de zitkussens van de achterbank losmaken om zo de laadruimte te vergroten indien je de bank zou platleggen.
Zeer handig dit, het komt vooral de vele ritjes naar Ikea ten goede.
What's next?
Momenteel staan er nog geen onderhoudswerken op de planning. Zoals ik eerder meedeelde heeft de wagen eind vorig jaar net een onderhoud gehad.
Ik merk echter wel dat de koppeling vaak piept bij het ontkoppelen. Snel optrekken gaat ook vaak gepaard met een schokje. Ik stoor me er nog niet mateloos aan, maar het is toch een aandachtspuntje dat ik bij de volgende onderhoudsbeurt even laat checken. Misschien is het gewoon een kwestie van het mechanisme eens te smeren? We zullen wel zien.
In ieder geval, naar mijn gevoel kan "De Clito" -zoals mijn vrienden haar wel eens noemen- nog vele jaren mee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
