Renault Clio 2.0 16V RS (2011)

autoreview

Renault Clio 2.0 16V RS (2011)

Signalement

UitvoeringClio 2.0 16V RS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

EEN GLIMLACH OP JE GEZICHT

  • 25.000 km

Inleiding:

Na enkele problemen met de toen toch al 16 jaar oude crx esi van mijn vriendin (ik heb een bedrijfswagen), dachten we toch een leuke sportieve wagen aan te schaffen. Het begon eigenlijk in de alfa romeo garage waar ik voorbij een abarth 500 liep, en een meerijrit kon regelen (erg inderdaad geen testrit :(). De abarth had charme, een leuk geluid, niet echt dat racy gevoel en was te vrouwelijk. Aangezien mijn vriendin hier hoofdzakelijk mee zou rijden vond ze dit ook te voor de hand liggend voor een vrouw.

Na veel lezen en reviews doornemen begonnen we toch gerichter te kijken naar een clio rs.

Bijkomende reden was dat ik hier goede herinneringen aan had omdat één van mijn beste vrienden vroeger een clio 172 versie jean ragnotti had (lees hardcore). Ik zei toen nog: "Wie koopt er nu een clio?" Het antwoord was toen: "Je zal wel zien." Inderdaad, we hebben veel bmw's en mercedessen in de achteruitkijkspiegel gezien op bochtige wegen en na enkele upgrades ook af en toe op de autostrade.

De aankoop:

Mijn vriendin zou hier hoofdzakelijk mee rijden en vond de clio qua look niet alles.
Ik had nochtans een toonzaalmodel gevonden in het zwart met cup ophanging, recaro zetels, navigatie (spijtig genoeg geen rs monitor). Na een onderonsje met de verkoper en het argument dat ik ze alleen kon overtuigen als ze er echt even mee los kon gaan was een testrit en de aankoop snel geregeld.

Aanpassingen:

De clio had in het begin het look pakket, dit wilde zeggen spiegelkappen, neus, diffuser in antraciet grijs. De spiegels werden terug zwartgespoten, diffuser en velgen werden mat zwart gespoten. De wagen werd bovendien omgebouwd naar lichte vracht en heeft dus nu geen achterbank.

Inrijden etc:

Rijden en inrijden, continu schakelen door de korte zesbak. Laag in het toerental blijven is zo constant werken. De wagen is nogal hitsig door die korte versnellingsbak en dat maakte de verleiding om meer toeren te maken nog groter.

Wat opvalt is dat de auto luidruchtiger is geworden en af toe een plofje laat, zeker als hij koud staat. Ondertussen steekt er ook een ITG inlegfilter in wat dit geluid nog mooier maakt.

Verbruik stond de eerste duizenden kilometers op 10,5 l/100km. Ik wil hier wel aan toevoegen dat er toen nog total (elf) werd getankt in aansluiting met de elf sticker die op alle renaults kleeft.Ik zeg werd, want toen hebben we Shell V-Power ontdekt en het verbruik is met 1l gezakt naar 9,5l bovendien reageert de auto beter.

Dit werd ook al bevestigd op het cliors forum en in de garage dus dit is zeker geen placebo effect.

Rijden is een waar plezier, de zithouding is perfect instelbaar en de recaro's zitten erg goed.

Ze zouden enkel iets lager mogen, dan zou het nog net een tikkeltje beter zijn. Je kan hiervoor speciale frames kopen maar dan spreken we al snel over 800 euro of meer.

Qua opties heb je in een clio rs niet echt veel nodig. Inklapbare spiegels, bluetooth, handsfree acces etc.

Ik krijg onderweg vaak een duimpje omhoog of reacties als: "Is dat een williams?", "Ligt de motor achterin?". Dit maakt het soms wel leuk, maar als de zoveelste bestelwagen aan het licht klaarstaat om te sprinten is dit soms wel vermoeiend.

De clio is zeker geen stoplichtkanon, ik heb al moeilijkheden gehad met snelle X3's en Toearegs wat wel vernederend is. Uiteraard is dit allemaal rechtdoor, zo heb ik op slingerende wegen rond Francorchamps al diezelfde snelle SUV's al eigenaardige dingen zien doen om toch maar een beetje in de buurt te blijven van de twee uitlaatpijpjes.

Persoonlijk vind ik de clio ook erg leuk rijden als je snel schakelt (onder 5000rpm). Zelfs dan heb je zoveel plezier, wetende dat het echte feest pas vanaf 5000rpm van start gaat. Ongeveer 90% rij ik dus normaal en oefen ik geduld. Het mooie is dat ik hierdoor elke keer denk dat hij toch niet zo snel is en dan kom je op een landweg en schakel je pas bij het biepje en besef je dat dit je beste aankoop ooit is :).

Ja en lekker puberaal zelfs onder een brug, terug naar tweede of derde het raampje open en een glimlach op je gezicht.

Het cupchassis is zeker aan te bevelen, ik vind dat dit de ervaring echter maakt. Het insturen kan hierdoor nog strakker, vaak merken passagiers dan ook op dat de auto zo snel door de bocht kan zonder één piepje van de banden. Hij wipt soms wel op de belgische wegen, op de autostrade heeft dit de bijwerking dat iedereen direct rechts gaat rijden:). De achterkant van de clio is echter wel listig, zeker bij het stevig remmen. Bandendruk aanpassingen kunnen dit uiteraard beïnvloeden.

Kortom deze wagen bezorgt ons enkel een glimlach op het gezicht. Verbruik neem je er graag bij en onderhoud is relatief goedkoop.

Bovendien hebben we gekozen voor het service pack, de prijs is voor de rs hetzelfde als het service pack van pakweg de clio 1.2. De komende 4 jaar vallen alle kosten, buiten de slijtage, ten laste van renault. Dus enkel plezier en geen zorgen..

Problemen:

Een kabeltje onder de stoel was losgekomen, dit schakelde de airbag uit. Dit probleem werd echter snel verholpen door de garage.

Verlanglijstje:

KW V3 schokdemper kit, akrapovic evo uitlaat, varley red top batterij (lichtgewicht), oz ultraleggera velgen, renault sport versnellingspook, ...

Toch nog even updaten met de feiten op een rijtje:

Betrouwbaarheid is uitmuntend, voor zover dit al anders kan zijn tot 25000km.

De prestaties zijn goed, het koppel onderin is zeker voldoende. Er is wel een dipje in de koppelcurve rond 4000rpm en dit voel je, omdat je meestal rond dit toerental aan het rijden bent in het dagelijkse verkeer.

Deze auto is dus altijd werken en veel schakelen. Op de autostrade maakt hij in 6de ongeveer snel 3500rpm aan +-120km/u. Wel moet ik zeggen dat de auto beter aanvoelt bij 130km/u ook qua geluid op lange afstanden. Cruise control, hoewel misschien raar op dit type wagen, is zeker aan te bevelen. Verbruik op de autoweg ligt op 7-8l.

De wegligging is absurd goed en je kan bijna haaks bochten nemen, dit geeft je ook echt een kartgevoel.

Het comfort is zoals verwacht en voldoende.

Onderhoudskosten liggen rond de 200 euro voor een klein onderhoud. Hou wel rekening met bandenslijtage en remblokjes die sneller vervangen moeten worden dan bij een gemiddelde wagen. Ik probeer de versnellingsbak ook zoveel mogelijk te ontlasten, dit wil zeggen een dot gas bij stevig terugschakelen zodat hij geen klappen krijgt. Dit doe ik omdat de versnellingsbak het zwakste punt blijkt te zijn in de clio.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden. Updates volgen later...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.