Renault Clio 1.6 16V Dynamique (2003)

Renault Clio 1.6 16V Dynamique (2003)

UitvoeringClio 1.6 16V Dynamique
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007

Heb de auto via een renault dealer aangeschaft, inclusief top-occassion garantie.

De auto bevalt me goed op de volgende punten:
- uitrusting, met name de cruise control, sportstoelen en de airco
- model, hoewel ik de achterkant niet zo mooi vind. Met de (standaard) lichtmetalen velgen, oogt het wagentje toch mooi sportief.
- verbruik, ik haal een gemiddeld verbruik van 1 op 14, niet slecht voor een 1.6
- power van de motor, 110pk op een wagentje van 1000kg gaat rap. Niet zozeer bij het optrekken in de eerste versnelling, maar vooral vanaf z'n 3 gaat tie snel. Rij best veel snelweg, en daar is tie het best in zn element.

wat bevalt minder
- motor maakt veel toeren (3000 bij 100km/h, hij mist een 6e versnelling)
- ruimte achterin. Ik heb de 5-deurs uitvoering, vind de beenruimte aan de magere kant, maar ook de hoofdruimte is niet overbemeten.
- gevoelige koppeling, je laat em makkelijk afslaan (ik ben er inmiddels wel aan gewend.
- auto is best stug geveerd.

Al met al ben ik toch wel zeer tevreden, en geniet van elke kilometer in mn clio.

Bij aankoop werkte de cruisecontrole niet. Dit is gerepareerd voor ik em kocht, door het plaatsen van een nieuw onderdeel.
Overigens is bij aankoop ook de distributieriem incl. alles eromheen vernieuwd.

Bij 96.000 begint de wagen olie te druppelen. Auto naar de garage gebracht, koppakking kapot. Gerepareerd onder garantie

Verder valt me nu op dat de motortemperatuur schommelt. Voornamelijk bij rustig rijden (bijv. constant 80) als ik weer versnel, gaat tie weer naar normale temperatuur. Volgens de garage kan het geen kwaad (?).

ingeruild

Na 4,5 jaar trouwe dienst heb ik de clio ingeruild voor een Ford Focus 2.0 wagon.
In de afgelopen jaren heeft de Clio mij nooit laten staan en zijn er geen hoge kosten geweest. Verbruik over 50.000 km is gemiddeld 1 op 14,5. Niet slecht voor een 1.6 en veel stadsritten. De reden voor inruil is dat we graag een grotere en meer comfortabeler auto wilden hebben.

Opsommend de plus en minpunten:
+ zuinige, vlotte motor
+ luxe uitgevoerd
+ lage kosten in onderhoud
- hoge toeren motor
- stoterig, straffe vering
- beperkte ruimte

Problemen in de afgelopen 4,5 jaar:
- Kapotte koppakking (garantie)
- cruise controle schakelaar kapot
- diverse koplampjes
- Piepend geluid in het stuur bij warm weer (nooit wat aan laten doen)
- BDP sensor kapot
- temperatuur sensor kapot
- weigerende cruise controle (even opnieuw starten en hij deed het weer)
- koplampen verweerd (schijnt typisch clio probleem te zijn, niks aan gedaan)

PRIVATE LEASE Renault Clio