Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique (2009)

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 85 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst141.460 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen...

  • 739 km

12 juli 2009:
Gistermiddag is de huidige Clio (Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique Luxe (2006) ingeruild op een nieuwe:
1.5 dCi 85 Dynamique 5-deurs, kleur Rouge Dyna met als extra's Bodykit, Pack Look Dynamique (Bochtverlichting en getinte zijruiten achter en achterruit; Pack Introduction Dynamique (Electronische airco en licht- en regensensor + hands free card); Pack City Dynamique (Elektrisch inklapbare spiegels en electrisch bedienbare zijruiten achter). Opvallend detail: de totale aanschafprijs is 250 euro goedkoper dan de aanschaf van de vorige Clio.
Levering 24 oktober 2009

3 november:
't is nog te vroeg om een uitgebreide review te schrijven. Wel kan ik alvast melden dat de lichtopbrengst van de koplampen behoorlijk verbeterd is ten opzichte van de vorige versie.
Ook de stuurbekrachtiging is aangepast, het extra lampje wat aan- en uitgaat bij gebruik van de regulateur du vitesse (oftewel de cruisecontrol) is nieuw. Waarom de schakelaar om de cruise/begrenzer in te schakelen nu opeens tussen de stoelen moet is mij een raadsel. In de praktijk bedien je dat 1 keer, namelijk als je auto in gebruikt neemt (althans ik). Dat gaat weer ten koste van het opbergvakje achter de handrem.

Ik heb nu een roetfilter; ben benieuwd hoe dat gaat met het automatisch reinigen daarvan.
Het navigatiesysteem is even wennen qua bediening. Ik was een garmin gewend. Het werkt naar behoren. Jammer dat er alleen Benelux op zit. Europakaart kan op het kaartje gezet worden via TomTom home. Jammer dat de afstandsbediening niet verlicht is. Lastig in het donker. De ingebouwde Bluetooth carkit voor de telefoon werkt prima. Gemiddeld verbruik staat nu op 5.0 liter op 100 km.
De 6e versnelling is een genot. Bij 80 al in de 6 scheelt ruim 500 toeren en geluid!

6 november:
foto's geplaatst. De oplettende kijker ziet op de achterklep de naam Lutecia staan. Klopt, In Japan mag Renault de naam Clio niet voeren. Honda heeft deze naam geclaimd. Vandaar dat Renault de Clio in Japan Lutecia noemt.. Soms moet je iets doen om op te vallen. De reacties zijn verrassend.

Na 5000 kilometer

  • 5.390 km

Na ruim 5000 kilometer is de motor redelijk ingereden en trekt lekker. Tijdens de eerste 3000 kilometer kun je duidelijk merken dat het volle vermogen er nog niet is. Met name bij het optrekken (de eerste meters) valt het vermogen terug. Soms lastig, maar dat verdwijnt.

Ik vind wel dat het voorgloeien bij een koude start meer tijd kost dan bij de vorige Clio. Als je eenmaal een rit gereden hebt dan hoeft de motor niet zolang meer voor te gloeien. Ook valt het me op dat de motor rauwer klinkt bij een koude start en als een ouderwetse diesel klinkt.

Over het algemeen merk ik op dat je meer motorgeluid hoort dan bij de vorige. Zou dat komen doordat de afdekplaat op de motor verdwenen is?

Verder bevalt deze uitvoering prima, geen rammels, kraakjes etc. Ruitenwissers werken prima.

Na 8000 kilomter schommelt het verbruik op 4.7-4.8 liter op 100 km.

Problemen

  • 5.450 km

Na twee keer, de melding "defect injectie" een paar seconden in de display, starte de diesel moeizaam en leek het net of er een cilinder niet meedeed. Op weg naar de dealer verscheen de melding opnieuw in beeld met het lampje stop. De drukverdeler die de inspuiting regelt van de dieselpomp werkte niet naar behoren waardoor deze meldingen verschenen. Bovenstaande verklaarde ook het "ruige" geluid bij het starten (zie ook bij 2e verslag). De complete dieselpomp is onder garantie vervangen bij 5450 kilometer.

2 maart 2010:
11.050 km: een koplamp stuk.

Na 12.000 kilometer

  • 12.298 km

Omdat er af-fabriek geen lampje meer in het dashboardkastje zit (behalve dan in de Clio GT) heb ik er maar eentje laten monteren door de dealer. Is wel zo handig.

De motor is nu goed los en is een genot om mee te rijden. Ook het optrekken verloopt prima. Het verbruik schommelt rond de 4.7-4.8 liter per 100 km. met als opmerking dat er meestal lange afstanden worden afgelegd en waar mogelijk de maximum snelheid wordt aangehouden op de snelweg. Ik ben er van overtuigd dat het verbruik nog verder naar beneden kan. Dat komt in toekomstige verslag aan de orde.

Na 20.000 kilometer

  • 22.000 km

20.000 kilometer. Kleine Onderhoudsbeurt gehad. De lak van de ringen om de mistlampen bladdert af. Na melding hiervan worden deze onder garantie vervangen. Wat me opvalt is wanneer het roetfilter gereinigd wordt de motor 1-2 liter meer diesel per 100 km. verbruikt. Ik moet eerlijk bekennen dat het verbruik ten opzichte van mijn vorige Clio diesel (2006), zelfde motor, iets minder zuinig is. Met een rustige rijstijl van 110 km op de snelweg kan ik 4.5 liter 100 km. gemiddeld halen.

Hopelijk besluit Renault de dieseluitvoering, zonder BPM en houderschapsbelasting met roetfilter te leveren, dan kan deze ook in Nederland worden verkocht. Deze is reeds in omringende landen te koop.

4 augustus 2010:
Het binnenwerk van de buitenspiegel wordt, onder garantie, vervangen. Het glas trilt.

Reinigen roetfilter

  • 27.000 km

Ik merk dat het regenereren van het roetfilter elke 400-500 kilometer plaatsvindt. Tijdens dat regenereren, stijgt het brandstofverbruik gedurende zo'n 20 kilomter. Er worden voornamelijk lange snelwegtrajecten gereden van elk ongeveer 200 kilometer, waar mogelijk wordt de max. snelheid aangehouden. Kan iemand mij aangeven of deze intervallen normaal zijn?

Vliegwiel vervangen

  • 27.345 km

Nadat de motor opeens onrustig stationair ging lopen en bijna afsloeg bij stilstaan, ernaar laten kijken. Het vliegwiel was het probleem. Er is onbalans geconstateerd. Het complete vliegwiel is, onder garantie, vervangen.

40.000 km. beurt

  • 40.384 km

40.000 kilometer beurt. De afvoergaatjes links en rechts onder de voorruit zaten bijna verstopt en zijn vrijgemaakt. Dit komt omdat de auto altijd onder bomen staat geparkeerd. Verder geen bijzonderheden. Met een beetje beleid en volgens het principe van het nieuwe rijden kan ik nu gemiddeld 4.3 liter per 100 km. halen.

60.000 km. beurt

  • 60.804 km

60.000 km. onderhoudsbeurt:
brandstoffilter, pollenfilter en luchtfilter vervangen, conform onderhoudsschema.
N.a.v. de aktie van Renault heb ik dagrijverlichting laten monteren.

Heb 20.000 km. probleemloos gereden. Ik verbaas me nog regelmatig hoe snel deze diesel is. Met name in de lage toerentallen. Een heerlijke motor.

80.000 km. beurt

  • 81.210 km

grote beurt, geen bijzonderheden. remblokken nog OK. Wel heb ik de airco laten reinigen. Op naar de 100.000 kilometer. Het gemiddeld verbruikt blijft rond de 4.3-4.2 l/100km.

100.000 km. beurt

  • 99.545 km

Kleine beurt en 1e APK. Geen bijzonderheden. Wel is er vanuit Renault een modificatie aan de brandstofpomp doorgevoerd. Deze auto bevalt nog steeds erg goed. Lekkere soepele diesel en erg stil en voor mij ook belangrijk: erg zuinig. Ik rij veel snelweg, heb nooit haast. Regelmatig wordt de 1:25 gehaald.

120.000 km. beurt

  • 119.790 km

Grote beurt. De remvloeistof is vervangen alsmede het pollenfilter, brandstoffilter en interieurfilter (conform onderhoudsschema). De remblokken en voeringen zijn nog OK. Verder geen bijzonderheden. Op naar de 140.000 km.

140.000 km. beurt

  • 140.000 km

Afgelopen week de 140.000 km. beurt laten geven en de tweede APK. Geen bijzonderheden. Alleen het advies bij de volgende beurt (160.000 km) de remblokken en schijven achter te vervangen.

Nieuwe Estate dCi 90 Dynamique EDC.....

  • 141.460 km

In september jl. de vraag bij mijn dealer neergelegd om een proefrit te maken in een Clio Estate diesel EDC. Helaas was dat niet mogelijk aangezien er in Nederland geen beschikbaar was en ook Renault Nederland niet voornemens is om deze combinatie voor onder andere demo-doeleinden aan te schaffen.
Daarom was het alternatief om een rit met een Capture benzine EDC en een Estate diesel handgeschakeld te maken. De EDC is echt top. Deze schakelt prima en de 90pk diesel in de Clio doet voor mij uitstekend zijn werk.
Daarom was eigenlijk de keus snel gemaakt en is de huidige Lutecia ingeruild voor een Clio (wordt bij aflevering wederom Lutecia) Estate dCi 90 EDC Dynamique, rouge Flamme NNP.
Extra's en opties: Pack Comfort Extra (elektronisch geregelde airco, elektrich bedienbare zijruiten achter, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, regen- en lichtsensor), Pack City Extra (armsteun voor en parkeersensoren achter inclusief achteruitrijcamera, R-link, LM velgen Passion Noir, bekleding stof luxe Gris. dashboard noir, Pack look Exterieur thema chrome, Pack look interieur thema Elegance, volwaardig reservewiel en chromen raamstrips. Ook wordt de auto voorzien van een parkeerverwarming en krijgt de carrosserie een waxoil behandeling. Op de achterdorpel bij de klep komt nog een transparante beschermfolie tegen het beschadigen tijdens in- en uitladen.
Levering 11 maart 2013 bij de dealer.
Update: aflevering 21 maart 2013. Binnenkort een nieuwe review.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.