Renault Clio 1.6 16V Initiale (2002) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.6 16V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 184.000 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
Introductie
- 184.000 km
Deze guitige blauwe Fransoos luistert naar de naam ´François´. Na een onfortuinlijke ervaring met een Volvo S40 1.8 Aut. heb ik een aantal maanden zonder heilige koe doorgebracht, en heb ik geforenst met de welbekende ´burgerrups´. Zo deed ik ook nog eens iets goeds voor het milieu, was mijn bescheiden motief.
Echter gooide Covid roet in deze milieubewuste plannen, en stroomde het bloed als petrolhead daar waar het niet gaan kon. Daarnaast is er in de tussentijd een vriendin ten tonele verschenen die in het pittoreske Utrecht woonde, terwijl ikzelf woonachtig was in het Nijmeegse. Zodoende ben ik de bekende autowebsites maar weer in de gaten blijven houden. Mijn zoekcriteria waren gericht op alles wat mijn Volvo S40 (luisterend naar de Zweedse naam Freja, maar vooral ´de ouwelullenbak´ en ´de bodemloze put´) niet was; zuinig, handbak, geen corpulente dikzak die maakt dat m´n vrienden vragen of ik al met pensioen ben, een schuifmans (ofwel een schuif- kanteldakje), en liefst lekker goed in de opties.
Bij de aanschaf van de Vulveau liep ik stage bij een niet nader te noemen autofabrikant in een Zuid-Duitse autostad (iets met een ster), en had ik behoefte aan een comfortabele auto met een aardige wielbasis voor de lange snelwegritten. Door een jarenlange bijbaan bij een dealergroep van het bovengenoemde Zweedse merk was dit destijds een (voor mij) logische keuze. Maar dat is het niet meer als je terug in Nederland woont, en nog student bent. Daarnaast deed deze Zweedse bonk staal er alles aan mijn spaargeld op een zo laag mogelijk niveau te houden.
In eerste instantie hield ik daarom de hand op de knip en ben ik gaan zoeken op Peugeotjes 106 in de XS-uitvoering. Voor de kenners onder ons: een lekker licht ´gooi-en-smijt karretje´, leder/alcantara en een pittig 1.4´tje. Uiteindelijk heb het budget iets verruimd en ben ik gaan zoeken op de Renault Clio 2 Phase 2, en dan specifiek de Initiale-uitvoering. Moeders rijdt een Renault Clio Campus 1.2 uit 2007 (nieuw gekocht). Prima boodschappenkarretje, erg betrouwbaar, maar je trekt er nog geen deuk mee uit een pakje boter, en je frustreert vooral veel vrachtwagenchauffeurs en (met name) BMW´s bij het inhalen.
Het leuke van de Renaultjes Clio in de Initiale-uitvoering is dat je mijns inziens iets relatief unieks rijdt voor ´wehnag´. Destijds was dit de meest luxe uitvoering van de Renault Clio, en waren deze auto´s uit 2002 standaard voorzien van xenonverlichting, leer met alcantara, chique 15-inch slofjes, en climate control. Motorisch aangedreven door een 1.6 met 110 trappelende paardjes; en dat gaat prima vooruit in een auto van zo´n 950 kilo! En dat voor een B-segmenter in het begin van deze eeuw, chapeau voor wie dit er destijds door heeft gedrukt bij een Renault-vergadering van de afdeling product management!
Aanschaf & onderhoud
- 184.000 km
Na een paar keer achter het net gevist te hebben, kwam dit leuke blauwe exemplaar tevoorschijn, begin mei vorig jaar. Zo´n 184.000km en aardig wat vorige eigenaren, maar de laatste eigenaar heeft er goed voor gezorgd en veel achterstallig onderhoud weggewerkt. Zo waren de xenonpitten eindelijk weer beiden werkend, is het lekkende dakje vakkundig gerepareerd (kwaaltje, zijn de Fransen kennelijk niet zo kundig in), en heeft de ´Kliko´ verse olie en een verse distributieriem gekregen. Aan mij de schone taak om deze liefde voor de Clio voort te zetten, en deze chique uitvoering in ere te houden. Want zoals je verwacht was niet alles ´koek en ei´ bij een auto uit het lage prijssegment; zo ging de auto als een kameel over de drempels heen, en kraakte er een veer alsof de veerpoot onder de auto vandaan kwam, de Clio stond op versleten High Fly-bandjes en persoonlijk vind ik dit soort rubber geen hoogvliegers. Verder was de voorstoel voorzien van alcantara dat wel heel erg ´uitgezeten´ was. Maar het was een goede basis!
Inmiddels is er al het een en ander versleuteld om de blauwe Fransoos naar een hoger (uiterlijk- & onderhouds)niveau te brengen:
- Een setje gloednieuwe Vredesteins
- 2 van de 4 Initale-velgen vol borduurschade zijn vervangen voor nettere exemplaren
- Veren & Schokdemperts aan de voorzijde vervangen (zelf gedaan met 2 vrienden)
- Een nieuw Alcantara-zitvlak van een gerenommeerd bedrijf uit Apeldoorn (Meneer Sam)
- Radio met Bluetooth in de kleur van de dashboardverlichting (een erfenis uit de Volvo, en het gaat immers om de details)
- Een flinke onderhoudsbeurt
- Witte zijknipperlichtjes
- Kentekenplaten met oplegletters en zonder reclame van een handelaar
Kortom, langzaam maar zeker komt er weer wat moois voorrijden!
Het eerste jaar
- 205.000 km
Eigenlijk had ik gewoon een diesel moeten rijden, met zo´n 30.000km op jaarbasis, maar mijn excuus was dat ik al wist dat de auto na 8 maanden geschorst zou worden voor een tijdelijk verblijf in de Spaanse zon. Daarnaast kun je in de Utrechtse binnenstad vrij weinig met een diesel uit 2002.
Ik heb de auto op 4 mei 2020 gekocht met 184.000km en op 27 januari 2021 geschorst met een kilometerstand van 205.000km.
Deze kilometers bestonden vooral uit privékilometers tussen Nijmegen en Utrecht, maar ook naar familie op Texel en Apeldoorn, kantoor in Amsterdam en een vakantierit naar Italië van zo´n dik 5.000km. Kortom, aardig wat rondjes Nederland.
Momenteel woon ik voor m´n werk in het prachtige Valencia, en om dit stukje Franse erfgoed hiernaartoe te nemen zou een doodzonde zijn. Zo´n 8 van de 10 auto´s heeft schade, en Spanjaarden kunnen gewoon NIET rijden. Maar echt. Daarnaast woon ik hartje centrum, en daarom heb m´n racefiets meegenomen voor het forenzen; dat voldoet prima, en de Coronakilo´s zijn weer foetsie!
De auto rijdt erg leuk, en komt nog zeer goed mee met het verkeer! Ook een ritje naar Italië heeft François met verve doorstaan, en uiteraard heb ik opweg daarnaartoe ook de ´ Großglockner´ meegepakt.
Momenteel heeft de Clio dus een kleine winterslaap, en is hij sinds eind januari aan het uitrusten. Na 3 maanden eens gestart, zonder dat de accu was losgekoppeld, en wat denk je: Starten-lopen! Omdat de auto de eerste 3 maanden op de oprit van het thuisfront stond, en de klassieke Citroën DS23 Pallas van m´n ouders dit plekje graag weer confisceert gedurende de zomermaanden, vult de Clio momenteel de plek in de stalling van de oude Franse dame op.
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
