Renault Captur TCe 90 Intens (2017) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Captur TCe 90 Intens |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 117.000 km |
De eerste kilometers
- 103.000 km
Daar stond ie dan afgelopen 11 mei met een strik erom blinkend in de showroom van Stam Utrecht, klaar om opgehaald te worden! Een Captur 0.9 TCe Intens, Renault nummer 3 inmiddels.
De Clio werd te klein met een opgroeiende dochter, de wens naar een hoge zit en meer (been-)ruimte werd daarom ook steeds groter.
Dat het weer een Renault moest worden was voor mij een feit, voor 2018 had ik mezelf nooit kunnen voorstellen dat ik fan van Renault zou worden, het kan raar lopen in het leven.
Met m'n wensenlijst naast me struinde ik internet af;
-Origineel nederlandse auto.
-Max 100.000km met NAP
-Max 12500,-
-Intens uitvoering.
-Blauw, donkergrijs of zwart.
Na een lange speurtocht en hoop huiswerk is deze het geworden, afkomstig van 1e particuliere eigenaar, 101.000km en volledige onderhoudshistorie aanwezig.
Mooie deal kunnen sluiten met 4 nieuwe allseason banden, schijven en blokken, nieuwe multiriem, mattenset en onderhoudsbeurt volgens schema en jaar bovag garantie erop.
Inmiddels ben ik zo'n 1500km verder en wordt het eens tijd voor een klein verslagje.
Wat een verschil met de Clio, veel stiller, comfortabeler en dat terwijl ze onderhuids veel met elkaar delen. Feitelijk is de Captur een Clio maar dan hoger op de poten.
Aan luxe geen klagen, rondom sensoren, achtercamera, bose installatie, R-Link, dodehoeksensoren en ga zo maar door, was daarom ook echt even wennen aan al die veiligheidssystemen, de piepjes inmiddels al wat zachter gezet.
De auto had in begin bij koude start de gewoonte te bokken bij het optrekken in de 1e versnelling, vermoedelijk interne vervuiling op de kleppen. Nu na 2x BP ultimate benzine tanken en een week op en neer naar Amsterdam a 200 km per dag lijkt het probleem zich op te lossen. Een strepentrekker zal het niet worden, dat was het ook al niet in de Clio
Ook lijkt het blok wat losser te komen nu, was een beetje futloos vond ik, misschien dat vorige eigenaar een rustige rijder was, dat zou de vervuiling ook kunnen verklaren.
Eerdaags staat er wel een afspraak ingepland bij de dealer om dit en nog wat garantiepunten na te lopen.
Waaronder ook een bonk linksvoor zodra je over klinkers rijd, dit had ik bij de testrit al aangegeven maar is niet goed verholpen.
Vermoed zelf dat het de koppelstangetjes zijn, bekend euvel van de Clio en Captur. Ook het R-Link systeem werkt niet foutloos, de DAB radio heeft geen ontvangst, reset al uitgevoerd maar gaf geen resultaat.
Voor juli staat de eerste lange trip op het programma richting Spanje, dan ga ik nog een flesje systeemreiniger toevoegen aan de brandstoftank, kan alles even lekker schoonbranden. Dit doe ik sowieso ieder jaar bij elke auto preventief.
Ruim halfjaar verder
- 114.395 km
Inmiddels ruim 12.000km verder en nog steeds erg tevreden over de Captur. De garantie issues zijn nu ook eindelijk verholpen na 6 maanden, maar dat valt de auto niet aan te rekenen, maar de Renault dealer die z'n verantwoordelijkheid niet pakte.
Het gebonk in de wielophanging bleek een kapotte schokdemper te zijn, iedereen hoorde het behalve de dealer zelf... Eisen dat er iemand mee reed bood de oplossing uiteindelijk na 6 maanden werkplaats in en uit.
Het bokkerige optrekken is uiteindelijk volledig verholpen met een software update, dat is de gehele auto ten goede gekomen, trekt nu soepel op en doet dat nu ook stuk vlotter dan voorheen.
Ook zijn er nieuwe remblokken onder garantie gemonteerd, voor de aflevering had de dealer voor het goedkopere alternatief gekozen, wat resulteerde in vreselijk piepende remmen, ook dat heeft maanden geduurd voor het echt opgelost was.. Goedkoop bleek duurkoop uiteindelijk voor ze.
Afgelopen zomervakantie met de auto naar Spanje gereden, de 90pk's van de Captur moesten hard werken door de bergachtige gebieden van Luxemburg, Frankrijk en Spanje maar heeft uiteindelijk prima gedaan, toen zo'n 3800km afgelegd.
Dorstiger dan de vorige Clio was de Captur dan ook wel, maar dat was te verwachten met dezelfde motorisering en 150kg zwaarder.
De km's lopen nu echter niet meer zo hard op, sinds begin december beschik ik over een bedrijfsauto wegens verandering van functie.
Maar de Captur blijft, gebruik de bedrijfsauto immers niet prive.
Voor komend voorjaar staat er wel onderhoud op de planning, oliewissel met bougies en de transmissieolie verversen. Uiteraard ga ik dit gewoon weer zelf uitvoeren, de dealer heb ik weer genoeg van intussen...
Precies 1 jaar in bezit
- 117.000 km
Precies 1 jaar verder vandaag, km's lopen niet zo hard meer op sinds afgelopen december ivm verkrijgen van bedrijfsauto.
Recent zelf de Captur een beurtje gegeven met nieuwe bougies, filters en verse olie, dus kan er weer even tegenaan!
Verder geen bijzonderheden, starten en rijden.
Wel velgen begonnen steeds meer te oxideren -kwaaltje van veel gepolijste velgen- en heb ik daarom besloten de auto gelijk een wat "stoerdere look" te geven door de velgen zwart te laten poedercoaten en voor en achter de Renault emblemen zwart te maken.
Vind het zelf een geslaagd geheel geworden, onderscheid hem een beetje van de rest naar mijn mening. (Zie foto)
Ik rijd lekker weer door met de fijne Captur.
Tot de volgende!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.