Renault Captur TCe 90 Helly Hansen (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Captur TCe 90 Helly Hansen |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 11.000 km |
eindelijk de Captur Helly Hansen binnen
- 50 km
Begin november de Captur HH besteld en na lang wachten eindelijk afgeleverd op 2 januari 2015. Wilde persé een kenteken op 2015 hebben,ondanks de geluiden dat dit tegenwoordig schijnbaar niks uitmaakt. Mijn ervaring bij de verkoop van mijn Laguna welke ook van 2 januari was is toch echt anders. De kopers zoeken op jaren en niet op maanden is de ervaring van mij. Zelf heb ik de Laguna welke toch een lastige auto is voor de handel bij een universele handelaar verkocht, deze gaf een betere prijs dan de Renault dealer. Vervolgens was het mogelijk om met korting de Captur HH aan te schaffen. Terug nu naar de Captur HH. Zelf vind ik dit de mooiste uitvoering van de Captur. De kleur is fris en alles zit erop en eraan. Wat mij direct mij viel is de trekkracht van deze relatief kleine motor. Niks mis mee, ondanks dat ik een 2.0 16V gewend was. Al meteen positieve reacties gehad op de rode kleur. Eindelijk weer eens iets anders dan al dat wit op straat. Nu gaan ervaren de komende maanden hoe de auto gaat bevallen. Heb wel betrouwbare reviews van vrienden welke al een jaar rijden met de Captur 90 TCe. Dit maakte mijn beslissing wel gemakkelijker. Eerste indruk is ook positief van het R-link en het geluid van de geluidsinstallatie is prima en mooi in te stellen. Nog niet gelukt om een video af te spelen. De komende tijd ga ik ervaren of ik de juiste keuze heb gemaakt, maar ik heb er alle vertrouwen in.
problemen start-stop systeem
- 5.400 km
Inmiddels de captur HH een half jaar in mijn bezit en ruim 5.000 km gereden. Veel positieve reacties op de rode lak en HH uitvoering gekregen. Het geheel klopt gewoon en ziet er goed uit. De auto rijdt prima, maar ik heb toch wel een paar puntjes van kritiek. De motor, een 90 tce is wel een brompot tijdens het optrekken. Ook komt de turbo soms wat abrupt in hetgeen niet echt prettig is. Bij normaal rijgedrag verbruikt hij ca gemiddeld 6,9 l/100 km. Tweede punt van kritiek is het niet goed werkende start-stop systeem. Vanaf het begin heeft dit niet goed gewerkt en inmiddels is de accu vervangen, maar werkt het nog niet zo als het zou moeten. Dit is een veel gehoord probleem bij de Capturs en Renault blijft dit ontkennen en komt met allerlei argumenten waarom het SS niet werkzaam is. Hierover zijn een groot aantal klachten ingediend bij Renault Nederland, maar dit is zoals het lijkt aan dovemansoren gericht. Kijk maar eens op het Renault Captur forum dan is dit onderwerp een grote hit. Het gebruiksgemak is prima van de Captur en door de hoge zit kan je makkelijk in- en uitstappen.
één jaar Captur
- 10.000 km
Het is zover dat ik na een jaar de 10.000 km ben gepasseerd. Niet echt veel maar genoeg om wat ervaring te delen. Ik krijg nog steeds positieve opmerkingen over de HH uitvoering. De rode kleur met het zwarte dak doet het prima. Sinds kort ook gekozen voor chrome spiegelkappen welke prima matchen met al aanwezige chrome. Het S/S werkt af en toe en ik heb het opgegeven om mij daar nog druk over te maken. Wat opvalt is dat hij met het koude weer wat kraakjes links en rechts gaat vertonen bij het dashboard. Ook komt er een hoge pieptone vrij bij de ventilator. Eerdaags eens bij de dealer laten controleren of dit verholpen kan worden. Het verbruik bij een normale rijstijl en niet al te lange ritten ligt rond de 7,2//100. Niet echt geweldig maar ik weiger om de ecomode aan te zetten want dan komt de Captur niet uit de startblokken. Wanneer je echter niet boven de 90 uit komt dan zakt het verbruik fors, maar dat geeft mij geen rijplezier. Ik geloof de verhalen van 5,0/100 niet, want dat is niet haalbaar. Verder is het kunststof van het interieur wel kras gevoelig, dus oppassen bij het instappen etc want er zit zo een beschadiging op. De TomTom werkt zeer goed al is het soms wel wachten voordat hij verbinding heeft met TomTom live. Ben van mening dat dit wel de beste navigatie is welke er te verkrijgen is. Moet wel toegeven dat de inruilkoorts toch wel aanwezig is. Dit wordt met name veroorzaakt door de driecilinder motor. Dit is toch echt net een brommer. Klinkt voor geen meter bij het optrekken en de turbo komt ook niet altijd prettig in. Dit is voor mij het grootste minpunt van deze auto. Ik heb destijds ook gereden met een automaat, maar daar werd ik ook niet enthousiast van en de meerprijs hiervoor was ondanks de viercilindermotor met 120 pk erg fors. Ben benieuwd of ik de twee jaar haal. Heb wel reeds gekeken naar een Kadjar, maar deze heeft mij ook nog niet overtuigd en mist in mijn ogen net de sportieve look welke de HH uitvoering juist wel heeft.
afscheid Captur
- 11.000 km
Het is zover dat ik al na één jaar afscheid heb genomen van de Captur HH. Grootste reden is toch wel de motor welke mij erg tegengevallen is in de praktijk. Hij klinkt als een brommobiel en de turbo komt vaak bij een beetje optrekken abrupt in. Kortom een driecilinder met 900 cc is mij betreft een afrader voor mensen die rustig willen rijden zonder dat hinderlijke geluid. Wat mij ook ging storen de opkomende rammels en de toch wel matige afwerking. Ik weet dat je niet veel meer voor deze prijs (kost toch nog wel rond de € 22.000) mag verwachten, maar toch het is allemaal met de franse slag gemaakt.
Het start stopsysteem van de Captur werkt voor geen meter. Het werkt zeer onregelmatig, waardoor dit irritaties oproept. Het Renaultforum heeft er vele meldingen van gemaakt, maar Renault neemt dit niet serieus. Uiteindelijk is er nog een nieuwe accu ingezet, maar echt beter is het er niet van geworden. Meer naam dan daad het SS systeem bij de Captur.
Ik mis bij de Captur het kwaliteitsgevoel. Dit komt voornamelijk door de goedkope gebruikte materialen.
De looks van de rode Captur HH vind ik nog steeds wel mooi. Een mooi ontwerp met een moderne uitstraling.
Wat ik wel ga missen is de uitermate goede navigatie van Tomtom. Met name de live versie is helemaal top. Actuele kaarten en zeer goede fileinformatie. Dat heeft Renault wel slim gedaan door zaken te doen met een professionele navigatiebouwer.
Ik stap nu over naar een Nissan Qashqai met een viercilinder motor. Dit is de concurrent van de Kadjar, maar ik vind de Nissan net wat beter vormgegeven en hij is ook nog voordeliger dan de Renault.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.