Renault Captur TCe 90 Dynamique (2013) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Captur TCe 90 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 36.900 km |
RENAULT CAPTUR TCE 90 DYNAMIQUE (2013)
- 36.900 km
In augustus 2013 mijn Captur Dynamique 0.9 afgehaald bij Renault dealer Indumij Dordrecht. Inmiddels enige tijd geleden een nieuwe Renault Megane Estate GT aangeschaft bij deze dealer die ík binnenkort ga ophalen.
Voordat ik een kort verslag schrijf over de Captur wil ik mijn lof uitspreken over deze dealer. Ik zou mijzelf willen schetsen als een kritische en misschien zelfs wel 'lastige' klant. Echter de wijze waarop ik door deze dealer en dan met name door de verkoper (wiens naam ik uit privacy oogmerk niet noem) behandeld ben is echt super. Ik heb in de tijd voor, maar ook na de 'definitieve' keuze meermaals gewijzigd in type uitvoering (Megane Bose, GT toch weer Bose of toch maar GT....) maar b.v. ook meermaals tussen een Captur 1.2 automaat en een Renault Kadjar 'geschakeld' voordat ik uiteindelijk gekozen heb voor de Megane Estate GT welke ik dus binnenkort ga ophalen. Iedere keer werd er netjes een offerte opgemaakt en werd er met begrip gereageerd op mijn twijfels/'definitieve' keuzes tussen kleur, type etc. etc.en werden gewenste wijzigingen steeds doorgevoerd. Kortom een TOPDEALER die ik iedereen kan aanraden. En nee.... ik heb geen aandelen of ben op een andere manier verbonden met deze dealer. Bovendien en dat is zeker niet onbelangrijk opnieuw ( 3 jaar geleden ook al) een top inruilprijs.
Voor wat betreft de Captur waar ik dus binnenkort afscheid van ga nemen het volgende:
Deze Captur Dynamique 0.9 is echt een prima auto. In ruim 3 jaar tijd geen enkel probleem gehad. Rijdt goed, schakelt goed en stuurt - zeker gezien het type auto - zeer scherp. Met optrekken -waarbij een sportieve 'uitlaatbrom' te horen is - is deze auto zeker niet de snelste (maar wel vlot genoeg) maar eenmaal op kruissnelheid pakt de motor bij versnellingen tussen 70-140 prima op en kan je meer dan goed mee met het overige verkeer.
Overigens heb ik de eco knop in de eerste weken een paar keer gebruikt maar het enige effect is dat de auto dan ronduit traag wordt terwijl daar een nauwelijks te meten verbruiksvoordeel tegenover staat.
Over het R-link systeem wordt regelmatig geklaagd maar ik heb geen enkele keer problemen gehad met dit systeem. Ik heb het ervaren als een uitstekend systeem. Wel vindt ik dat Renault net als veel andere merken dat doen de updates voor de navigatie voor de eerste 3-5 jaar gratis zouden moeten aanbieden. Immers op een los navigatiekastje van al minder dan €100,- krijg je lifetime updates, waarom dan niet op een relatief duur ingebouwd systeem?
Ondanks dat het hier een 3 cilinder betreft heb ik geen bijzonder laag benzineverbruik kunnen registeren. Over de gehele periode een verbruik van ongeveer 1:14,5 vindt ik niet echt zuinig. Wel rijdt ik voornamelijk korte afstanden en ben ik niet echt 'bezig' met zuinig rijden. Op langere afstanden is 1:17 overigens goed haalbaar. Op onze laatste vakantie naar Italië heb ik over een totale afstand van 3200 km 1:15 als verbruik geregistreerd. Hierbij heb ik in Duitsland redelijk doorgereden en in Italië een aantal uitdagende toeristische routes in de bergen gereden.
De kofferruimte (met de zeer handige verschuifbare achterbank) is - voor een auto van dit bescheiden formaat -bovengemiddeld en belangrijker nog, zeer bruikbaar. Verder heeft deze auto binnen diverse handige opbergmogelijkheden e.d. waarbij je o.a. in de magic drawer (handschoenen kastje/lade) veel losse spulletjes kan opbergen.
De voorstoelen bieden een uitstekende ondersteuning (en ik ben niet de kleinste/lichtste) waarbij je ook na 1000 km rijden nog fris uitstapt. De (been)ruimte op de achterbank is zeer ruim waarbij je bijvoorbeeld prima achter 'jezelf' kunt zitten.
Hoewel ik overall zeer tevreden ben over deze auto zijn ook wel een paar nadelen te benoemen:
Het start en stop systeem werkt eigenlijk bijna nooit, ook als alle parameters goed zijn.
In de dode hoek aan de voorkant (C-Stijl) kan een vrachtwagen 'verdwijnen'. Dus bij rotondes e.d. altijd even 'voorbij' de dode hoek kijken.
Direct nadat je de motor hebt uitgeschakeld kan je de elektrische ramen niet meer bedienen.
Het spraaksysteem werkt feitelijk niet, voordat een opdracht (bellen, navigatie e.d) is uitgevoerd ben je een hele tijd / ergernis verder, dus eigenlijk gebruik je dit nooit.
Resumerend ben ik zeer tevreden over deze auto en begrijp ik volledig dat er zoveel van deze auto's verkocht zijn/worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.