Renault Avantime 2.0 16V Turbo Privilge (2002)

autoreview

Renault Avantime 2.0 16V Turbo Privilge (2002)

Signalement

UitvoeringAvantime 2.0 16V Turbo Privilge
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst230.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 230.000 km

Sinds begin januari 2006 ben ik in het bezit een Avantime 2.0T Privilege. Voorlopig heb ik er pas 1000 km mee gereden, maar wel 1000 zeer plezierige km’s. Wat ontzettend opvalt bij de eerste meters is de enorme lichtinval in het, overigens zeer comfortabele, nette en futuristische interieur. Met de smaakvolle, volledige lederen bekleding en zeer complete uitrusting kan je echt uren in de auto rijden. Wat ook erg handig is, is de cruisecontrol met snelheidsbegrenzerfunctie. Een beetje a la Formule 1 in de pitsstraat. Even instellen en je kan nooit meer over de ingestelde max. snelheid. (is dus anders dan de gewone cruisecontrol) Ben ook erg benieuwd naar het cabriogevoel met alle ramen open (incl. extra grote open dak) Kortom: fantastisch rijden in een zeldzame, comfortabele, ruime coupEspace.

Update 1: er staan nu inmiddels 99000 km op de teller.
Rijimpressie: de auto stuurt niet echt als een sportcoupe. Voelt wat log aan, maar wat wil je met zo’n 1600kg. Wel is de auto, net als een sportauto, stevig geveerd. Alle hobbels worden doorgegeven, maar dat ligt ook aan de banden met lage zijwangen. Als je echt snel wilt rijden dan is de 3 liter V6 motor meer geschikt dan de 2 liter turbo. Maar de motor voelt zeker niet te zwak aan. Met name de snelwegritten zijn een genot met deze 2liter motor. Is daarbij ook erg stil. Verbruik gemiddeld: ongeveer 10 liter/100km. valt dus mee.
Uitzicht naar voren, zijkanten en naar boven is subliem, maar naar achteren (binnenspiegel) is het maar zeer matig door de aflopende daklijn. Ook zijn de buitenspiegels wat aan de kleine kant. Allemaal even wennen, maar ik kan er mee leven.
Binnenin is alles nog steeds een oase van rust. Niet teveel knopjes om je heen en het geluid van de stereoinstallatie is super. Ook de standaard navigatie werkt goed. Na een kleine bestudering van de dikke handleidingen is alles goed in te stellen.
Wat mij eigenlijk wel verbaast, is dat Renault het voor elkaar gekregen heeft, zo’n grote auto, zo’n bescheiden zitruimte achterin heeft kunnen geven. Maar dat moet je voor aankoop eigenlijk al beseffen. Dus niet klagen.

Update 2: mijn eerste grote onderhoudsbeurt plus apk bij kilometerstand 123000. Ben nog steeds erg tevreden met de auto. Ook de kosten van de onderhoudsbeurt zijn erg meegevallen. Wel is de uitlaat vervangen, maar dat lijkt mij wel normaal met deze km stand. Ook de grote interval tussen de beurten is wel prettig (na 30000km). Enige grote reparatie is vervanging van de turbo. Deze was stuk gegaan en gelukkig nog net in de garantie vervangen. Toch best een prijzig klusje.
Ben trouwens nu wel een beetje gewend aan al die meedraaiende blikken van andere weggebruikers. Blijft soms toch nog best grappig. En voor het eerst de zomer meegemaakt met alle ramen plus dak open. (1 knopje indrukken, de ‘grand air’ stand) Echt benadering van het cabriogevoel. Erg leuk, maar alleen tot ongeveer 80km/u. Daarna wordt het wel wat lawaaierig.

Laatste update wegens inruil.
Na 4 jaar en bijna 140.000km erbij (kilometerstand nu 230.000) gaat de Avantime plaats maken voor een andere auto. Ik moet toegeven dat de Avantime zich keurig heeft gehouden ondanks de risico's bij de aanschaf.
Op voornamelijk regulier onderhoud (eens in de 30000km) na, geen noemenswaardige problemen. Mijn uiteindelijke oordeel over deze Avantime is bijzonder positief. Het is een heerlijke auto om te rijden. Zeker op lange afstanden, maar ook in de stad. Verbruik heeft in al deze jaren rond de 1 op 10/11 gelegen. Na 4 jaar zijn de bewonderende/ verwonderde blikken aardig gewend. Maar nog steeds blijft de auto een blikvanger. Zelfs de verkoper waar de auto wordt ingeruild had er nog nooit(!) één gezien.
Ondanks wat piepjes en kraakjes (mn door dat enorme glazen dak)heeft de auto altijd een gevoel van luxe uitgestraald. De Privilege uitvoering is ook zeer rijk uitgerust met allerhande snufjes die eigenlijk nu pas gemeengoed zijn geworden in de hedendaagse automobielen. (bijv. ingebouwde navigatie, cruisecontrol, snelheidsbegrenzer, glazen panoramadak, xenonverlichting etc.) Het gevoel van ruimte (mn voorin) is enorm door de ver naar voren liggende voorruit. Het blik naar achteren was daarentegen belabberd. De achteruitkijkspiegel was bijna nutteloos door de schuinaflopende daklijn. Voorin zijn de zetels prima. Niet te zacht. Eerder duits aandoende stevige zetels. Maar achterin is de zithouding en comfort erg matig ondanks de grootte van de auto. Hoog opgetrokken knieen en weinig voetruimte.
Motorisch heeft de Avantime altijd goed zijn werk gedaan. Is ook redelijk stil. Het windgeruis overheerstte jammer genoeg. Olieverbruik is zelfs nu nog na 230.000km gering.
Kortom, ik heb 4 zeer plezierige jaren met de Avantime gehad.
Als laatste wil ik de service van Renaultdealer Arend in Volendam een pluim geven. Hier heeft de auto de meeste onderhoud gekregen en heb daar nooit een probleem gehad. Prima dus.

PROBLEMEN

  • 230.000 km

Ik was voor de aankoop wel wat huiverig voor de reputatie van de Avantime. Volgens horen zeggen (oa. bevriende autoverkoper) en via internet dat er toch regelmatig wat storingen zouden zijn, heb ik toch de gok gewaagd. Ook omdat ik van een compleet probleemloze Hyundai Santa Fe over zou stappen naar een auto met ‘karakter’.

Enige mankement tot op heden is de defecte stoelverwarming. Met volledig lederen bekleding wel wenselijk, maar ik mis het niet. Bij eerstvolgende garagebezoek moeten ze er maar even naar kijken. Heb toch nog garantie.

Er zullen regelmatig updates volgen zodra ik meer met de auto heb gereden. (Ik zal tzt eens foto’s van mijn eigen auto erbij zetten. De getoonde foto heb ik van internet gehaald)

Update: Bij km stand 123000 is de turbo dus stuk gegaan. Schijnt wel vaker voor te komen. Te dunne olieleidingen, volgens de dealer. Maar gelukkig is alles in de garantieperiode verholpen met dikkere leidingen. Niet leuk als je de kosten zelf moet betalen, lijkt mij. Zo’n € 2000,- had de dealer mij verteld. Achterste deel van de uitlaat is vervangen. Normale slijtage. Kostte zo’n € 550,-
O ja, kort voor de beurt zijn ook nog de voorbanden vervangen. Best prijzig die brede sloffen (245 breed) op de (niet standaard) 18 inch velgen. En doe in geen geval van die leuke aluminium ventieldopjes op je ventielen. Erg leuk als ze zijn vastgecorrodeerd!!!.

Update (februari 2007): Omdat ik nog net garantie had, had ik bij de aankoopdealer gemeld dat er wat lawaai uit de versnellingsbak kwam. Bij nader onderzoek door de dealer bleek dat er lagers in de versnellingsbak waren versleten. Ook nu weer gelukkig volledig onder garantie gerepareerd. De hele versnellingsbak moest uit elkaar. Ik heb maar niet gevraagd hoe duur die klus zou zijn geweest als ik ’m zelf zou moeten betalen. Maar een paar eurootjes zou dat zeker niet geweest zijn. De auto moest een week bij de dealer blijven.
Tevens is mijn Pioneer cd wisselaar stukgegaan, maar is ook netjes vervangen omdat reparatie niet meer mogelijk was.
Nu mijn garantieperiode is verstreken begin ik wel een beetje minder enthousiast te worden over de duurzaamheid van de auto. Maar zoals ik al eerder heb geschreven, was het een grote gok. Ik zie het verder wel weer, maar ondanks de reparaties blijf ik de auto nog wel een prachtige en fijne auto vinden. Trouwens is de behulpzaamheid van de Renaultdealers (auto Indumij in Dordrecht en de Renaultdealer in Zuidoost-Beemster) prima. Voorlopig geen kwaad woord over de service.

Laatste update wegens inruil:
In de laatste paar jaar eigenlijk geen grote problemen meer gehad. Alleen een defect gasklephuis welke netjes is vernieuwd. Jammerlijk dat de pioneer cd wisselaar voor de derde keer is stukgegaan. Twee keer onder garantie vervangen, maar nu laat ik het erbij. Vervanging kost ongeveer 1000 euro.
Al met al mag ik niet klagen. De aanschaf was zoals ik eerder in deze review al aangaf, een grote gok ivm met de vermeende storingsgevoeligheid. Maar deze Avantime was/is een prima en betrouwbare auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.