Renault 5 TL (1983)

autoreview

Renault 5 TL (1983)
Renault 5 TL (1983)Renault 5 TL (1983)Renault 5 TL (1983)Renault 5 TL (1983)Renault 5 TL (1983)Renault 5 TL (1983)Renault 5 TL (1983)

Signalement

Uitvoering5 TL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf53.650 km
KM-stand laatst55.856 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch weer een Vijf!

  • 53.950 km

Tsja, de 5…of beter gezegd Oervijf….

Herkansing na de kat in de zak met de 81-er automaat, welke inmiddels geëxporteerd is heb ik begrepen via de RDW site.

In mijn speurtocht op de diverse websites voor tweedehands wagens, youngtimers en klassiekers, groeide mijn liefde voor dit model gestaag. Het olijke smoeltje, het leuke kontje, het overhellen in de bochten, het veercomfort waarmee de Vijf zich over drempels en andere ongemakken beweegt, heerlijk! Ook het feit dat je ze eigenlijk helemaal niet meer op de weg ziet, ook niet in de zomer, speelt een rol hier in. Zelfs de SuperVijf, de opvolger is schaars aan het worden. Des te meer redden om er eentje weer de weg op te sturen.

Tevens had ik nogal wat onderdelen verzameld voor de 81er die ik nooit heb kunnen gebruiken, dus dat er weer een Vijf moest komen zou wel helpen deze middelen te benutten. Na de NLe (ONK) exemplaren die er op dat moment werden aangeboden, bekeken te hebben, kwam ik tot de conclusie dat een keiharde Oervijf bijna een utopie is in NL. Tenzij ze gerestaureerd zijn of slechts 5000 km gelopen hebben sinds nieuw.

Op duitse websites werd ik al wat vrolijker, er waren er wel, met weinig werk voor niet al te veel geld. Maar met een autotransporter huur erbij toch al wat duurder dan ik voor ogen had. Tot op eens op speurders een hele mooie Vijf op dook….
53.000 km gelopen, Italiaanse import, 5 versnellingen en een 1108cc motor. De wagen stond in Emmerich, en was door een Nederlander uit Italië weggehaald van zijn overleden 1e eigenaar die hoogbejaard is geworden. De familie had niets met het wagentje en dus stond deze te koop. Een NL kenteken had de wagen nog niet bij bezichtiging dus een proefrit durfde ik niet aan. Motortje liep mooi, en de wagen heb ik gecheckt op alle cruciale punten die ik inmiddels kon dromen vanwege mijn vorige aankoop. Geen roest en onder de wagen enkel wat puntjes vliegroest, weat eenvoudig te verhelpen is. Bij een Vijf willen de a-stijlen, draagarmen, bumpersteunen, accubakken en specifieke plekken op de bodem nogal erg vlot rotten. De Italiaanse APK liep af eind Februari 2015.
De beste man was zelf een Alfa adept, met name Sudjes en had verder niets met de 5, vandaar de verkoop.

Voor de verkoopprijs kwam hij ook de auto bij mij thuis afleveren op een autoambulance. Wel handig, in hartje winter. Pekel is dol op Vijfjes van het 1e uur.

In het afgelopen voorjaar de auto eens rustig verder bekeken en een lijstje gemaakt wat er aan gedaan moest worden. Nieuwe bandjes, nwe uitlaat en op de plek waar de accuplaat zit, was er veel accuzuur op de plaat terecht gekomen en was de plaat voor de helft weggeroest. Daar moest dus een nieuw stukje in gelast worden en een nwe plaat op komen. De plaat is van een origineel nagemaakt door een forum lid van ClubCinq (R5 forum). Ziet er fabrieksaf uit.

Ik heb zelf het rechter voorspatbord losgehaald om daar de a-stijl tegen roest te beschermen. De andere zijde komt volgend jaar aan de beurt.
Ruitensproeier slang is ook geheel vervangen en de auto was klaar voor RDW keuring en APK.

Tijdens de RDW keuring in Arnhem, waar de Vijf zelf heengereden is op eigen kracht, kwam er niets schokkends aan het licht. De originele Italiaanse papieren heb ik nauwkeurig 1 op 1 gekopíëerd en komt in het dossier van de Vijf. Altijd leuk om te hebben. De RDW neemt deze papieren nl. in en je krijgt ze niet meer terug. Zonde.
Chassis nummer stond in de kofferbak vermeld, alles klopt en het was tijd voor de APK. Toen kwam men tot de conclusie dat de fuseekogel hoesjes en de stuurkogel hoes uitgedroogd waren en scheurtjes vertoonden. Ook was er gering rem verschil achter, dus e.e.a. moest schoongemaakt worden.

Dit heb ik allemaal laten uivoeren door mijn eigen garage en afgelopen vrijdag heeft de auto zijn APK goedkeuring gekregen. Ook de lagertjes achtr zijn weer goed ingevet, want ook die waren helemaal droog. Tsja, een roestvrije auto uit een wamr klimaat heeft ook zo zijn nadelen, de zon kan ook zaken stukmaken.
Het kenteken is ook erg leuk, de nieuwe komt aardig dicht in de buurt van de begin jaren tachtig kentekens. Enige wat mij verbaasde is dat de motorcode bevestigde dat het om een 956 cc motor ging en niet de 1108 cc. In combinatie met de 5 bak, was dit enkel een optie welke destijds in het buitenland te bestellen was en is dus nooit geleverd in NL. Redelijk uniek.

Ook de flankbescherming is uniek op dit type, want normaliter enkel voorbehouden aan de GTL en de Automatic. Maar gezien het Italiaanse verkeerskarakter destijds, specifiek door de eigenaar besteld als optie om de agen iets meer te beschermen tegen al te agressieve medeweggebruikers.

Daarna heb ik de door mij al veel eerder aangeschafte NOS achterruit jaloezie (via eBay Frankrijk) gemonteerd, wat kinderlijk eenvoudig was. Gele koplampjes erin en karren maar.

Voor dat ik de auto aftankte, heb ik er nog carburateur reiniger ingegooid. Altijd handig, je weet maar nooit wat er in zit na al die tijd.

De dag na keuring gelijk een rondrit. Daar kwam eigenlijk niets aan het licht anders dan dat de besturing redelijk zwaar gaat, ondanks de dunne bandjes en de juiste bandenspanning. Motortje liep naarmate de kilometers vordererde steeds beter. Schakelen gaat ook lekker, maar schakelen naar de 5 moet ik nog even een beetje gevoel voor krijgen. Qua lawaai in de auto valt het erg mee, mede door de isolatie van vloer en motorkap.

Enige minpunt is dat de motor, indien warmgereden, niet direct wil aanslaan. Pas na lang aandringen en onophoudelijk pompen met het gaspedaal (om de extra benzine af te voeren) lukt het om weer verder te rijden. Dit kan duiden op slechte rotor, onsteking die verkeerd staat of slechte contact puntjes, carburateur die niet goed staat etc. Oplossing is onderdeel voor onderdeel te vervangen totdat het opgelost is. Koude start gaat prima trouwens.

De stoeltjes zitten prima, alhoewel de bekleding flinterdun is (stonden ze bekend om) en op diverse plekken is doorgesleten op de bestuurders stoel. De vulling is ook een beetje uitgedroogd en kruimelt wat aan de onderkant. Deze ga ik volgend jaar qua zitting en rugleuning opnieuw laten bekleden en van nieuw schuim laten voorzien. Wellicht een leuke Schotse ruit als motief, lekker jaren tachtig. De TL heeft wel achteraf door de Italiaanse Renault dealer achtergordels meegekregen, dus ideaal om mijn dochter veilig in mee te nemen.

De uitklapbare achterraampjes zijn zeer geschikt voor het warme weer. Tocht heerlijk door. Zo jammer dat een hoop fabrikanten hier niet meer in geloven. Kan zoveel prettiger zijn dan een airco. Die was trouwens wel leverbaar op de 5 (voor de USA markt, aldus het instructieboekje)

Ik heb alvorens de 81-er automaat te verkopen, de motorkap isolatie en portier vak bijrijderskant uitgebouwd en overgezet in de TL. Leuke luxe opties wat een standaard TL niet had destijds. Ik heb ook al een dashboard midden console op de kop getikt met een klokje er in en een sigaretten aansteker. Had de TL ook niet standaard. Word binnenkort ingebouwd. Ook een origineel radioconsole met een retro look autoradio heb ik al klaar liggen tesamen met de zeldzame originele monospeaker. Volgens het instructie boekje, liggen de draden al voorbereid achter het middensconsole. Geweldig!

Tot over de introductie van de Oervijf. Ik vind haar een geweldig car port maatje voor de 4 en deze gaat voorlopig wel even blijven.

Word zeker vervolgd.

Afgesteld!

  • 54.134 km

Zo, vandaag via een oproep op Marktplaats een oude rot in het vak gecontacteerd om mijn 5 goed af te stellen. Hij heeft gelijk de contact puntjes cassette vervangen, via een stroboscooplamp de ontsteking goed gezet, de carburateur netjes afgesteld en nu loopt ze als een zonnetje, krachtiger en levendiger dan ooit. Ook start bij warme motor gaat perfect. De oude contactpuntjes zaten helemaal dicht en daardoor presteerde de auto ondermaats. Vanwege het erg druilerige weer nog geen proefrit kunnen maken, maar enkel al stationair de motor te laten draaien en even wat gas te geven laat al zoveel horen wat er verbeterd is! Beste 50 euro ooit uitgegeven!

Laatste stap is nu nog de snaartjes vervangen.

Leuke update: 7 Oktober moet ik naar Autotron Rosmalen om de 5 te laten taxeren. Je kon een verhaal opsturen met een korte motivatie waarom je een bepaald model rijd, en ik ben daar dus onder meer uit gekozen. Gaaf!

Mhh....

  • 54.250 km

Nadat de oude accu vervangen was en de auto afgesteld, en alles zo'n beetje uit voorzorg vervangen was......begon de auto toch steeds slechter te starten en bovendien erg slecht te rijden....bokken, horten en stoten en ik kwam gewoon niet boven de 60 km per uur uit. Ik was op weg naar mijn afstel adresje om nog een keer naar de carburateur te laten kijken, totdat ik een punt bereikte waarop ik besloot rechtsomkeert te maken en naar huis te rijden, zo goed en zo kwaad als het kon....bang als ik was om ten eerste niet aan te komen bij de beste man, en al helemaal niet meer om thuis te komen.

Dus kwam hij naar mij toe, om te zien wat er loos is. Na veel gecheck en doormeten, constateerde hij dat de bobine wel een erg zwak, nauwelijks waarneembaar vonkje leverde....net niet genoeg om te starten en al helemaal niet om te rijden.
Normaliter overlijd een bobine ineens en weet je waar je aan toe bent. De mijne is daarop een uitzondering geweest en is langzaam aan zijn einde gekomen, en dan mag ik van geluk spreken dat we van Rosmalen heelhuids thuis zijn gekomen tijdens de taxatiedag van AW Classics.

Dus maar een nwe bested (duur die krengen, 50 euro!) en zodra hij binnen is maar eens zien of alles dan weer goed is.

Trouwens, die taxatie van AW Classics was op zich erg leuk en leerzaam, maar het beloofde taxatie rapport bleef uit. En die heb ik nodig om mijn auto all risk te verzekeren. En Ralph Fischer zijn reactie op mijn email blijft ook maar uit...
Dus zelf maar eens contact gezocht met de taxateur van die dag. Die gaf aan dat een echt rapport tot de mogelijkheden behoort, maar dat dit apart dient te worden aangegeven, met als gevolg, dat ik met de R5 naar Utrecht moet, er nog meer foto's gemaakt worden en het hele verhaal nog eens afgedraaid word.....hoezo overkill?

Beetje een domper moet ik bekennen...veel beloven, weinig geven....en bovenal, niet je afspraak nakomen....

Eindelijk! starten kreng!

  • 54.265 km

Bobine heb ik dus vervangen. Nog steeds niet aanslaan, wel rondgaan van de startmotor, maar verder niets....
De boel bij de ontsteking eens goed bekeken en zag een aarde draad vanaf de bobine naar de ontsteking die niet was aangesloten...deze vastgezet.
Auto startte weer en liep weer. Pruttelde nog wel, maar ik ging er van uit dat dit een normaal geluid was.

Toen kwam de deskundige de volgende dag weer langs om de auto nogmaals af te stellen. Auto wilde wederom niet starten...

Alles doorgemeten en als uiteindelijk ultieme poging de NOS contact punt cassette eruit gehaald, bekeken en toen bleek dus dat 30 jaar droge opslag geen garantie is dat e.e.a. ook NEW blijft...

Een ontzettend, intern, door roest aangetaste cassette die nooit of te nimmer netjes ging lopen meer...

De oude cassette erin gedaan en de auto startte bij de eerste rondgang al. Auto goed warm gereden en de carburateur en CO goed afgesteld. De uitlaat maakt niet meer dat rare pruttel geluid, maar een tevreden gesnor, net als bij de 4.

Ze rijd heerlijk en voelt weer als nieuw! NU pas...kan ik beide wagentjes klaar maken voor de winterslaap, door ze af te tanken, banden hard op te pompen en de accu's eruit te halen. Tevens een verse vochtvreter in beide karretjes.

De laatste plekjes

  • 54.650 km

Afgelopen weekend het linkervoorspatbord er maar eens afgehaald, want dit was het laatste plekje dat ik nog niet preventief behandeld heb.

E.e.a. zit vast met een 8 tal schroeven. Het moeilijkste is nog om de nadenkit los te krijgen, anders krijg je het spatbord nog met geen mogelijkheid eraf. TIP: ik heb bij een glasboer ijzerdraad gehaald waarmee men voorruiten losmaakt. Tesamen met het gebruik van een heat gun, werd de kit zacht en kon ik met het ijzerdraad makkelijk door de kit heen snijden. Wel oppassen met het gebruik van een heat gun, iets verkeerd richten en je weekt je lak van je wagen los.

Waar bij de rechterzijde enkel vliegroest op de a-stijl zat, zat bij de linkerkant minder vliegroest, maar had zich onder de vochtabsorberende fabriekskit toch een drietaal kleine gaatjesgevormd. Allen nog niet eens ter grootte van een euromunt, maar vond dit toch niet leuk om te zien en ook niet echt verwacht. Deze worden alle drie netjes verholpen en dichtgelast. Rest van de a-stijl al helemaal in de Brunox gezet, twee lagen, en na het lassen kan alles afgelakt worden en weer teruggemonteerd. Blij dat ik de voorspatborden gecontroleerd heb, want dit zo laten is een doodvonnis voor elke 5. Zo zie je ook hier maar weer, een auto uit een warm zuid europees land met weinig kilometers op de teller is ook geen garantie voor geen roest. Gelukkig was het bij mijn 5 enkel beperkt tot deze 3 kleine plekjes. Op een hele 5 is dat al een goede score.
Eenmaal weer in elkaar gezet, is de 5 weer goed voor jaren en heeft roest geen enkele kans meer.

Als dat af is, ga ik maar eens aan de gang met de phase 1 voorbumper. Oh ja, en de 4 klaarmaken voor zijn laatste APK voordat hij 50 word.

Bodem

  • 54.715 km

Het Vijfje is nu geheel aan de onderkant voorzien van Dinitrol ML en Dinitrol Metallic. Afgezien van vliegroest, geen bijzonderheden.

Nog wel even een tip: Ik gebruikte voorheen altijd Brunox als roeststopper en grondlaag.

Had ik bij de 5 ook gedaan eind vorig jaar. Om er dit voorjaar weer mee verder te gaan en van een eindlaag te voorzien. De 5 staat onder een afgesloten car port met voldoende doorwaai mogelijkheden. Toch, waren alle delen die ik had schoongeborsteld en kaalgemaakt, en in de Brunox had gezet, voorzien van vliegroest. Dus dat spul zal ik niet meer gebruiken. Ook gebruik ik voor bijgewerkte plekken aan carrosserie, geen gewone blanke lak meer als afwerklaag, maar 2K blanke lak. Erg sterk en word keihard. Wel duurder uiteraard.

Dit weekend andere gordels monteren en maar eens een begin maken met de radio en console in te bouwen. De huidige gordel aan bestuurderskant, is niet vast te zetten halverwege, zodat je hem makkelijk kunt pakken,. Het rugje van de gesp zelf is afgebroken ooit bij de vorige eigenaar. Heb mooie tweedehands exemplaren op de kop getikt voor een tientje en goed schoongemaakt.

De draden voor de radio moeten er al liggen vanaf fabriek, als het goed is.

Seizoen is weer bijna voorbij.

  • 55.856 km

Ik heb de R5 weer een paar dagen mee gehad naar mijn werk. Rijd perfect en constant leuke reacties onderweg. Ik vond wel dat de auto een tikje te hard stationair liep bij een warme motor. Ik dacht bij mezelf, hoe moeilijk kan dat afstellen zijn? Dus voordat ik op een bepaalde middag naar huis wilde rijden vanaf mijn werk, draaide ik nog even wat aan een sproeier....laat het nou net de verkeerde zijn....Dit was de sproeier die word gebruikt om de choke te regelen. Auto liep er niet beter door en eenmaal op de snelweg, bleek dat ik die sproeier te los had gedraaid en is hij er helemaal uit getrild!

Oeps......ik wist niet wat er gebeurde en de auto kwam niet meer voorruit...choke maar helemaal uitgetrokken en toen kon ik met hangen en wurgen de 1e afslag nemen en toen maar geparkeerd bij een carpool plaats. Zonder choke sloeg de wagen af en kwam hij niet voorruit, met choke te rijden was ook geen optie. Die hoge teren zouden killing zijn voor de R5.
Luchtfilter eraf en toen zag ik dat die schroef pleite was.....
Gelijk met een R5 deskundige gebeld en die vertelde mij dat dit een hele belangrijke sproeier was. Hol van binnen en niet even te vervangen. Hij had wel vervanging liggen, maar dat was 100 km verderop. Ik besloot toch om met een bot aan de gang te gaan. Mijn vader kwam aanzetten met verschillende maten en na wat proberen, de juiste te pakken. Helemaal erin gedraaid, en starten...en hij liep! Iets te hard stationair ne er kwam wat blauwe rook uit de uitlaat doordat .e.e.a .niet goed stond uiteraard. Maar langzaam naar huis gereden op eigen kracht en de volgende dag had ik al een nwe sproeiere binnen. Die erin en niets meer aan de hand. Hoe simpel zijn deze wagens toch qua techniek. Opgelost met een dikke bout! Schitterend!.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens