Renault 5 Automatic (1981)

autoreview

Renault 5 Automatic (1981)

Signalement

Uitvoering5 Automatic
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1981
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst65.504 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Genoeg ritjes voor een begin van een review

  • 64.480 km

Elders op dit forum is het al gezegd, ik heb een Oervijf aangeschaft.

Waarom? Anders dan de reden van de aanschaf van mijn Vier, heb ik deze enkel en alleen gekocht omdat dit een van mijn favoriete Matchbox danwel Majorette wagentjes was. De vorm, de styling, alles klopte in mijn boekje. Ik vond/vind het autootje erg aaibaar. Tevens kwam ik erachter op het Renaultoloog Festival 2014 dat er voldoende R4's rondrijden nog, maar aanzienlijk minder Vijfjes, en helemaal de Oervijfjes. Tijd voor het redden van een exemplaar dus!

Ik zal de vorderingen hier ook bijhouden, en wie weet kan ik een lezer van deze review nog inspireren, waarschuwen of motiveren om tot de aanschaf van een oerVijf over te gaan als oldtimer hobby.


Deze 5 kwam ik plots tegen op MP en ben ik gaan bezichtigen, omdat het niet ver weg was en ondanks dat het autootje eerlijk en oprecht was, zaten er genoeg kleine plekjes aan de buitenkant (niets doorgerot, enkel oppervlakkig)om de gemiddelde koper af te schrikken. Ik was ook de 1e die kwam kijken sinds de wagen te koop stond. Prijs was netjes, maar ook niet echt goedkoop.

Proefrit gemaakt en de wagen reed zoals de km stand deed vermoeden. Perfect. De bochten neem je net als met de Vier, hevig onder een hoek en met frans veercomfort. Stuur is direct maar wel met ene beetje enge terugslag als je rechtuit rijd daarna. Hij komt abrupt ineens naar de ruststand en je moet daar wel op voorbereid zijn.

De 3-bak automaat schakelt erg netjes en de 1300cc motor maakt niet echt veel herrie als je onderweg bent. Zeker niet in de bebouwde kom, maar ook niet op de snelweg. Waar je bij de gemiddelde oldtimer meestal een eenvoudig te bedienen dashboard hebt, wist ik hier niet meteen alles te vinden. zo ook de koplamp bediening en stadslichten.
Het originele instructieboekje bood uitkomst hierin.
Interieur is erg netjes, zelfs de originele Renault vloermatjes liggen er nog in, geheel intact.
Enige wat mij opviel was de verkleuring van het linekrdeurpaneel en de gedesintegreerde naden in de zitten en leuning van voorstoelen en achterbank. De stoelen zijn het luxe model met geintegreerde hoofdsteun.

Het dak is voorzien het toentertijds luxeuze vinyl. Ziet er nog intact uit, met enkel bij de dakranden hier en daar een klein bobbeltje.

Ruiten rondom netjes en geen nare zaken. Motorkap is ietwat gedeukt en vol steenslag. Koplamp reflectoren vertoonden sporen van roest en toen ik eenmaal onder de auto keek, zag ik al de bruine plekken bij de achterwielophanging wat me ineens weer met beide voeten op de aarde deed belanden....was dit wel de 5 voor mij?
Rijdbaar, met APK tot half 2016, maar wat er na?

Met de verkoper afgesproken dat ik eerst ging uitzoeken of redding mogelijk was en daarna mij weer melden of de koop door ging. Gelukkig zijn er diverse fora, in NL en de UK, waar voldoende op staat.
Werd er nog niet echt gelukkig van, want het is een hele vracht werk om die roest aan te pakken en voor een langdurige oplossing te zorgen in de vorm van nieuw staal. Dus ook met dito hoog prijskaartje.

Toch besloten er voor te gaan, met in mijn achterhoofd het idee dat als het te gek word, ik de auto zou verkopen als project aan een volgende liefhebber die ook nog eens erg handig is met lassen e.d.

Maar ja, als je eenmaal verliefd word op een auto...

Auto nu een aantal weken in mij bezit en ik moet zeggen dat een aantal dingen mij opvallen. Starten is ongekend perfect, 1 keer starten en onmiddelijk aanslaan. Gelijk een mooie loop, zowel op handchoke als erna. Sturen gaat zwaar bij stilstand of stapvoets rijden, maar eenmaal onderweg rijd de auto erg licht. Je hebt echt het gevoel dat de auto nog prima in het huidge verkeer past en meekomt. Ventilatie is prima en de achterraampjes kunnen ook nog worden opengeklapt in geval van nood. Ook een erg leuke optie.

De buitenkant heb ik al aangepakt met Brunox (anti roest), een potje autolak en wat kwastjes en een dremel. Al het roest weg, twee lagen Brunox erop en daarna afwerken met de kleur lak. Volgend voorjaar de wagen maar eens flink poetsen. Verder koplampen vervangen, wat lichtglaasjes her en der vervangen, een asbakje geplaatst bij de achterbank, deze ontbrak nl. en een luchthapper op de motorkap gezet. Ook heb ik al een originele, NOS jaloezie (of Louvre) gekocht in Frankrijk en zal deze er volgend jaar opkomen.

Morgen ga ik een begin maken met de achterwielophanging zoveel mogelijk roestvrij te maken en te behandelen met Brunox. Zodat de wagen deze winter, tijdens de stalling niet nog verder roest door vocht. Tevens maak ik dan de dorpel weer in carrosseriekleur. Rest van de bodem kijk ik dan ook na.

Tevens in het voorjaar de velgen weer netjes maken en dan maar eerst eens lekker genieten van de wagen. En ondertussen doorsparen om de reparatie van de achterwielophanging te laten maken door mijn vaste herstel adres (daar ga ik al, komen de kosten weer!).


Volgende update zal pas weer komen als de knoppen aan de bomen uitkomen in 2015.

Ondertussen ook weer wat wijzer over de 3 eigenaren voor mij. 1e eigenaar heeft wagen op naam gghad tot 3 jaar terug. De beste man was toen al enige tijd overleden en de auto heeft erg lang in een schuur gestaan. Is er toen uitgetrokken en weer rijdbaar gemaakt door een 5 specialist. Deze heeft de 5 verkocht aan een echtpaar die de auto dagelijks wilde inzetten. Echter, moeders de vrouw gaf toch de voorkeur aan een 4 en de 5 kwam bij de persoon van wie ik de auto dus recent gekocht heb. Het bedrijf die de auto uit de schuur getrokken heeft, heeft zo'n beetje alles onder de kap vervangen door de lange stilstand en ook de banden vernieuwd. Technisch dus in prima staat, optisch nog wel wat voor de boeg.

Het begin is er, ik voel de liefde al groeien voor dit wagentje met elk uur dat ik er aan werk, dus welkom in de familie 5.

wel ff slikken....

  • 65.125 km

Auto op de brug gehad om de roestplekken bloot te leggen, foto's te nemen en door te sturen naar een paar experts voor een raming van het te verrichten las -en plaat werk en de bijbehorende kosten....



De diagnose is pittig, er moet veel aan gemaakt worden, zo goed als het plaatwerk aan de buitenkant is, zo slecht is de auto aan de onderkant. De analyse was zeer duidelijk en je kon gewoon merken dat de man precies wist waar hij over sprak. Geeft wel vertrouwen in evt. herstelwerk.

Ik wacht nu op een voorzichtige prijsopgave, enkel gebaseerd op de foto's die ik de beste man heb doorgestuurd, en dan maar eens zien wat we gaan doen. Het plan om de 4 in bordeaux rood te laten overspuiten laten we voorlopig maar even varen.

Balans opgemaakt....

  • 65.125 km

Kleine tussenstand omtrent de 5.

Ben afgelopen zaterdag bij de lasser geweest en die gaf aan dat dit allemaal prima te maken is.
Qua hoeveelheid werk is het moeilijk in te schatten, odmat de 5 dubbel plaatwerk heeft op veel plaatsen, waardoor herstel soms iets meer werk is dan bij enkel wandig.
Nu afgesproken met hem om de 5 beetje bij beetje op te knappen.
Heb als voorbereiding al e.e.a. aan plaatwerk aangeschaft, om hem wat werk uit handen te nemen.
Plaatwerk met de hand namaken kost nu eenmaal veel tijd en dus ook geld.
Heb nu twee originele deur reparatie platen op de kop getikt, twee nwe voorspatborden en twee dorpels.
Motorkap is nog goed en enkel aan de voorkant ietwat gedeukt. Een goede uitdeuker zonder spuiten kan dit wel verhelpen. Maar dat komt later. Eerst de roest weg.

Wat ik wel heb besloten, is dat omdat de zijbeplating er toch af moet, deze niet meer terug te plaatsen. Ik weet dat dit bij de uitvoering hoort, tezamen met het skai dak….maar vindt de auto zonder velen malen mooier en meer zoals de echte Oervijf er uit hoort te zien.
Skai op het dak gaat er dan ook nog af en word het dak in kleur gespoten.
Maar dat zal een van de laatste stappen zijn.

verzamelen...

  • 65.200 km

Welnu, de verkrijgbaarheid van onderdelen; niet geheel onbelangrijk als je aan een oldtimer begint welke zeldzaam is.

Ik heb gemerkt dat motorisch alle onderdelen nog wel her en der te verkrijgen zijn via speciale op de
R5 toegelegde magazijntjes. Ook interieur delen zijn er momenteel nog wel voldoende. Plaatwerk daarentegen is wel zeldzaam.

Voorspatborden heb ik nieuw op de kop getikt, vers geproduceerd, 100 euro per stuk, goede pasvorm en kwaliteit. Dorpels, NOS. Erg zeldzaam en behoorlijk aan de prijs. 100 euro per kant. Ophanging van der swingarmen, superzeldzaam en via eBay Frankrijk voor 35 euro per kant gescoord. Deurreparatie plaat voor de onderkant bijrijderskant gekocht, 10 euro per plaat.

Ik koop dit, omdat al dit plaat al op maat is, in de juiste vorm waardoor ik aanzienlijk in arbeidsuren hoop te besparen.

Het is er allemaal wel, maar je moet wel de contacten leggen op fora e.d. om er aan te komen.

tsja...en nu?

  • 65.500 km

Ik zit momenteel ontzettend in tweestrijd.....

Mijn vaste adres heeft nog geen plek...en ik weet niet wanneer wel...andere R5 specialisten zitten ook nokvol gepland voor het komend jaar (gek he met zo'n roestgevoelig wagentje?)

Heb nu wel een adres maar als ik de totale kosten nu optel, kom ik op een som van 2400 euro excl. BTW uit......bijna 2,5 keer de aanschafprijs........(en dan dacht ik slim te zijn door kant en klaar plaatwerk in te kopen zodat ik uren kan besparen met plaatwerken, ook voor de som van een kleine 650 euro)

Uiteraard kun je alles in fases uitvoeren, maar daarna ben ik er nog niet...dan moet de auto nog gespoten worden.......het vinyl moet eraf, stoelen moeten van nieuw stiksel worden voorzien, wielen stralen en spuiten....etc. etc...

Ben er nog niet over uit wat te doen....ik kan medio volgend jaar een hele nette R6 kopen uit 1972, mijn geboortejaar....die kosten kan ik ook investeren in een nette wagen en de R5 doorverkopen aan iemand die zelf handig is....

Ik ga hier in januari op terug komen......

Fin.....

  • 65.504 km

Inderdaad, Januari zou mijn beslissingsmaand worden...het heeft wat langer geduurd, maar de knoop is doorgehakt....

Herstel van de 5 zijn plekjes, is mede door het feit dat ik niet echt een goedkoop adresje heb, en zelf niet handig ben met lasapparaat danwel plaatwerken, voor iemand anders weggelegd.

De auto staat te koop.
Ik moet helaas de auto behoorlijk beneden mijn aankoop prijs van de hand doen, maar wil dat hij bij een liefhebber terechtkomt. Mocht de wagen niet verkocht raken, dan ga ik er zelf in rijden tot en met September en zal dan de 5 uit elkaar halen en de onderdelen zelf houden en ook verkopen op de diverse sites. Daar komt ook bij dat ik een buitenkansje kreeg om een ontzettend mooi en roestvrij 5je op de kop te tikken uit Italië. 1e eigenaar en slechts 53.000 gelopen. een TL met 5 versnellingen. Meer daarover rond Mei, als ik bij de RDW de auto voor keuring aanbied zodat er een kenteken op komt. Ik heb simpelweg geen stalling ruimte voor 3 wagentjes, dus eentje moet het veld ruimen.

Helaas...is dit een miskoop? Nee...ben ik niet van mening. De auto heeft enorm veel charme, rijd geweldig, start subliem en de roestplekjes aan de krikpunten zijn een aandachtspunt, ook toen ik de wagen bekeek alvorens hem te kopen. Niet door gerot, enkel aangetast. Ja, ik verlies er zeker geld op bij verkoop, maar heb ook erg veel geleerd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.