Renault 25 TXE (1990)

autoreview

Renault 25 TXE (1990)

Signalement

Uitvoering25 TXE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf189.514 km
KM-stand laatst294.136 km
Lezerswaardering: 9%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste en oudste gedeelte review

  • 256.606 km

Motivatie 25:
Na 2 jaar in een Express diesel gekacheld te hebben toch maar eens op zoek naar een luxere auto met achterbank, dat is toch weleens handig. Ik wilde altijd al een 25 rijden, dus nu vond ik het tijd om daar eens naar te zoeken. Eigenlijk was ik op zoek naar een TI of TXI vanwege het hogere vermogen (136 pk). Uiteindelijk toch een TXE (110 pk) geworden, die zijn wat makkelijker te vinden en de 2.2-motoren zijn betrouwbaarder dan de 2-liters.

Zoektocht:
In juli 2007 kwam ik op Marktplaats een mooie zilvergrijze tegen, van 2e eigenaar (11 jaar in bezit gehad) en nog net geen 2 ton op de teller. Net nieuwe APK, alleen de banden waren slecht. Nog even doorgereden met de slechte banden en in de winter een nieuwe set winterbanden gemonteerd. In de lente ook 4 nieuwe zomerbanden geregeld.

Het rijden:
De auto is lekker groot, luxe en redelijk stil, zeker voor zijn tijd. Dit rijdt natuurlijk ook heel anders dan een Express diesel. Met 110 pk en 1213 kg is het geen strepentrekker, maar ik vind het ruim voldoende. Op de snelweg vind ik dat de 25 soms wat teveel lawaai produceert, dat valt vooral op wanneer je weer eens in een nieuwere auto gereden hebt. Maar ach, dan zetten we de muziek een tikje harder. De ruimte (zeker op de achterbank) is ongekend! Ik vervoer regelmatig een fiets in de kofferbak, dat past prima, maar er is wel een erg hoge tildrempel aanwezig.

Overigens rijdt de 25 relatief zuinig voor zijn grootte, zo rond de 1 : 12. Boottrailer erachter: geen enkel probleem. Auto ligt goed op de weg. Ik heb wel hulpveren gemonteerd, de achterveren zijn toch een beetje slap geworden door de jaren heen en nu staat ie weer goed op zijn pootjes. Je merkt natuurlijk wel dat je in een oudere auto rijdt; kraakje in het interieur hier, rammeltje in het motorblok daar, maar het is wel erg comfortabel rijden. Gewoon goed onderhouden en je rijdt lekker rond!

Problemen:
Ondertussen heb ik toch wel wat problemen gehad, en redelijk wat kosten, maar dat had ik ook niet anders verwacht bij deze semiklassieker. Ondertussen behoorlijk wat achterstallig onderhoud weggewerkt, maar nu komt de 25 zonder opmerkingen door de APK. Het comfort, de styling en het gevoel zijn voor mij blijkbaar toch belangrijker dan het rijden in een betrouwbaardere en degelijkere auto.

Verder:
De 25 zie je eigenlijk nauwelijks meer op de weg, dat vind ik toch jammer, want ik vind het nog steeds een schitterend model. Ik probeer nog lang van mijn 25 te genieten. Natuurlijk kijk ik ook weleens rond naar een opvolger, maar dat zou toch zonde zijn van alles wat ik nu al geïnvesteerd heb ik het onderhoud en kleine "upgrades". Zo heb ik een setje zijspiegels in kleur gemonteerd, dubbele koplampen gemonteerd, stoelen en interieur vervangen door een Pullmanset (dikke en robuuste stof), mijn achterklep verwisseld met een versie met zogenaamde "heckspoiler" en electrisch bekrachtigd slot en ondertussen is er ook een originele cruise control ingebouwd. Vooral die laatste upgrade vind ik heerlijk.

Al met al een heerlijk comfortabele auto die ik vooorlopig (ondanks de vele kosten die ik al gemaakt heb) nog niet weg doe.

Precies drie jaar in bezit (27-07-2010)

  • 256.606 km

Zoals beloofd hierbij de update bij precies drie jarig bezit. Onderaan staat een gedeelte van mijn vorige review.

Ondertussen is de teller de 255.555 voorbij, dat betekent dat ik al een goede 65.000 kilometers gereden heb met de 25. Dit aantal heb ik nog nooit met een enkele auto gereden, dus dat vind ik wel bijzonder. Op zich bevalt de 25 me nog steeds goed: heerlijk ruim en comfortabel. Toch zijn er zaken die me ondertussen wel storen, zoals het toch wel geringe vermogen, het lawaai op hogere snelheden en het toch wel erg vele onderhoud dat tot nu toe verricht is. Elke keer is er wel weer iets wat niet helemaal goed functioneert. Tevens is er schade gereden en is de roest nog steeds niet weggewerkt. Ik zat daarom erg te twijfelen of ik de auto nog wel zou houden, maar uiteindelijk is toch besloten dat de TXE voorlopig blijft. Als daily driver houd je dergelijke dingetjes altijd wel denk ik dan maar. De schade gaat in ieder geval verholpen worden (bumper en zijscherm vervangen) en de roest aan de achterste wielkastrand wordt ook nog wel een keer weggewerkt. Ondertussen heb ik een jaar oudere 25 V6i aangeschaft, die is echt verschrikkelijk netjes en die zal ik ook als hobbywagen inzetten. Wellicht dat de TXE dan over een tijd toch het veld gaat ruimen voor een zuiniger en nieuwer gebakje en de V6 mijn 25-liefde blijft beantwoorden.

Al met al dus een beetje een haat-liefde-verhouding met de TXE, waarbij de liefde het tot nu toe toch elke keer weer wint.

La 25 roule toujours bien! (19-04-2011)

  • 273.555 km

In februari dit jaar (2011) eindelijk de neusschade verholpen. Een tweedehands bumper en zijscherm gemonteerd. Wel bleek er toch iets teveel verbogen te zijn onder de kap, dus dat is netjes rechtgetrokken door een schadebedrijf. Verder is er wat laswerk verricht aan een chassisbalk, dat zat er sowieso al een keer aan te komen. Beide zaken verricht bij een km-stand van 270967.

Verder is de auto weer APK-gekeurd (bij een km-stand van 273555) tot juni 2012. Er moest een aandrijfashoes vervangen worden, inclusief een band. Meteen maar twee banden laten vervangen, dus nu is de TXE weer lekker op dreef!

Vorige zomer nog een vervelende storing opgelost. Het stationair toerental bleef constant erg hoog hangen. Na wat zoekwerk (stappenmotor, temperatuursensoren) bleek dit door een defecte gasklepsensor veroorzaakt te worden. Een vervanging van niks en nu loopt de motor weer als een zonnetje!

Onderhoud en reparaties t/m 07-09-2011

  • 281.081 km

- 4 Winterbanden;
- 4 Zomerbanden;
- Dynamo vervangen;
- Uitlaatspruitstuk vervangen;
- Katalysator vervangen;
- Dorpel gelast;
- Fusee- en stuurkogels vervangen;
- Hulpstangen tussen stabilisatorrubbers en ophanging achter vervangen;
- Twee stukken uitlaatpijp vervangen;
- Gehele distributie vervangen;
- Schokdempers voor vervangen;
- Remschijven + -blokken vervangen;
- 1 draagarm vervangen;
- Remvloeistof vervangen;
- Remcilinders vervangen;
- Bougies en -kabels vervangen;
- Olielekkage verdelerhuis opgelost;
- Koppeling vervangen;
- Waterpomp vervangen;
- Radiateur vervangen;
- Remleidingen naar achteren vervangen;
- Einddemper vervangen;
- Motorblok vervangen (bij vervanging koppakking kwam er schroefdraad uit het blok mee omhoog, motorwissel was de meest simpele en goedkope oplossing);
- Gasklepsensor vervangen;
- Laswerk chassibalk;
- Aandrijfashoes vervangen;
- Twee nieuwe zomerbanden;
- Stekkerdoos trekhaak vervangen;
- Remdrukverdeler vervangen;
- Bougies vervangen;
- Brandstoffilter vervangen;
- Ophanging brandstofpomp vervangen.

Nog te doen:
- Roest aan achterste wielkasten weg laten werken.

Afscheid (14-04-2012)

  • 294.136 km

En toen was het voorbij: de TXE is ingeruild op een Clio uit 2002.

Bijna 5 jaar in bezit gehad, een dikke ton mee gereden, de 3 ton op de teller naderde bijna.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.